Guest miss-x

Hvorfor klipper.....

8 indlæg i dette emne

Hejsa :)

Jeg kom til at tænke på den tradition med at man klipper brudgommens strømper og brudens slør...

Hvorfor gør man det???

Betyder det noget specielt eller??

Jeg mener, hvis der ikke ligger noget specielt i det, kan man så bede gæsterne om ikke at gøre det?

Det er jo på en måde træls at give en masse for et slør, som (måske) uden grund bliver hevet i stykker ik??

Håber I ved hvorfor... :wub:

Knus Miss-x :hjerte:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kom til at tænke på den tradition med at man klipper brudgommens strømper og brudens slør...

Hvorfor gør man det???

Betyder det noget specielt eller??

Halløjsa

At klippe brudgommens strømper er en gammel tradition, som har relation til udtrykket "at gøre sine hoser grønne" hos den udkårne.

Når manden havde haft held til at gøre sine hoser grønne og fået sin elskede til hustru, har han ikke længere brug for at gå ud i byen og gøre sine hoser (=strømper) grønne hos byens ugifte unge piger. Derfor klipper man dem i stykker for at sikre, at han ikke mere går ud i byen på "frierfødder".

0

Del dette indlæg

Hej!!

Klippe brudens slør

Når brudevalsen er danset færdig, bliver brudens slør revet i stykker. Jo mere det bliver ødelagt, jo mere lykke vil hun opnå i sit ægteskab. For gæsterne gælder det om, at de skal have et stykke af sløret med hjem, for det vil bringe dem held.

Derfor klippes sløret!

Klippe brudgommens sokker

Det er en tradition, at de mandlige gæster overmander brudgommen og klipper tåen af hans sokker. Det har været tradition i et århundrede, og den egentlige forklaring skal findes i, at gæsterne ønsker at forhindre brudgommen i at gøre sine hoser (sokker) grønne hos andre kvinder.

Derfor klippes sokkerne!!

Håber det var svar til dig :tu:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Den oprindelige forklaring på at hive slør er, at det er for at symbolisere at kvinden nu ikke længere er uskyldig (miste mødom). Det er ikke helt så relevant nu tildaws, men denne hyggelige tradition holder ved, og er bare blevet tillagt nogle andre skikke (at man automatisk er inviteret til sølvbrylluppet)

0

Del dette indlæg

Hej!!

Klippe brudens slør

Når brudevalsen er danset færdig, bliver brudens slør revet i stykker. Jo mere det bliver ødelagt, jo mere lykke vil hun opnå i sit ægteskab. For gæsterne gælder det om, at de skal have et stykke af sløret med hjem, for det vil bringe dem held.

Derfor klippes sløret!

Klippe brudgommens sokker

Det er en tradition, at de mandlige gæster overmander brudgommen og klipper tåen af hans sokker. Det har været tradition i et århundrede, og den egentlige forklaring skal findes i, at gæsterne ønsker at forhindre brudgommen i at gøre sine hoser (sokker) grønne hos andre kvinder.

Derfor klippes sokkerne!!

Håber det var svar til dig :tu:

Uha tre forskellige forklaringer på samme sag angående slør.

Nu har jeg hørt at man river sløret i stykker for at der kommer børn i ægteskabet, så er den med lykke og den med mødommen...

Jeg er nu af den holdning at børn har jeg, og det skyldes ikke et itu-revet slør, så der røg den med mødommen.. Og lykken har jeg jo allerede nu, med manden jeg skal giftes med og bor sammen med, så mon det ændrer sig bare fordi vi er blevet gift....

Der er ingen og jeg understreger lige INGEN, der får lov til at komme i nærheden af mit slør, det er det for flot til(det er perlebesat) og kan gæsterne ikke acceptere dette, så er det deres problem, og så må jeg nok sige at de ikke acceptere min grænser... Har ikke lyst til at få ødelagt mit slør på grund af overtro. Det er jo det det er...

Tanker

fra

Nethe*Der er meget tradionstro, men bare ikke det med sløret*

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer