Guest September06

Toastmaster - søde påfund søges.

8 indlæg i dette emne

Har hørt lidt rygter om at min veninde vil spørge mig, om jeg vil være toastmaster til deres bryllup. Det er jeg selvfølgelig meget beæret over (hvis hun altså gør det :) ), og jeg vil jo gerne gøre det helt perfekt på deres store dag!

Jeg har prøvet det før, men da skulle jeg kun præsentere talere, så det var ikke så svært. Denne gang kunne jeg godt tænke mig at komme med nogle små anekdoter, citater el. lign. - bare kort og romantisk/humoristisk - det er jo ikke mig, det drejer sig om, men jeg vil bare gerne gøre lidt ekstra ud af det for deres skyld.

Er der nogen, der har idéér og evt. har set/hørt noget til andre bryllupper, jeg kan "stjæle"

:) Hjææææælp

KH JS

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Har hørt lidt rygter om at min veninde vil spørge mig, om jeg vil være toastmaster til deres bryllup. Det er jeg selvfølgelig meget beæret over (hvis hun altså gør det :balloon: ), og jeg vil jo gerne gøre det helt perfekt på deres store dag!

Jeg har prøvet det før, men da skulle jeg kun præsentere talere, så det var ikke så svært. Denne gang kunne jeg godt tænke mig at komme med nogle små anekdoter, citater el. lign. - bare kort og romantisk/humoristisk - det er jo ikke mig, det drejer sig om, men jeg vil bare gerne gøre lidt ekstra ud af det for deres skyld.

Er der nogen, der har idéér og evt. har set/hørt noget til andre bryllupper, jeg kan "stjæle"

:cheerleader3: Hjææææælp

KH JS

Den bedste toastmaster jeg nogensinde havde oplevet var til min fætters bryllup sidste år. Hans toastmaster var morbroren. Han ringede rundt til de forskellige som min fætter og hans kone regnede med vil holde en tale eller en sang. (Man kunne også have skrevet det i indbydelsen, at kontakte toastmasteren. Det gjorde vi).

Dem han kendte i forvejen skrev han en smuk lille tale om som gik på vers og rim, og hvem de var til brudeparret. Dem han ikke kendte, spurgte han lidt til omkring deres forhold til de to osv. Han gjorde det bare så flot.

Du er faktisk selv inde på det med små anekdoter. Hvis du kan flette det sammen som en slags profil af gæsten og hvem han/hun er til brudeparret.

PS: Synes det er SÅ flot, at du gør dig så meget umage for dem. Du må være en dejlig veninde. :cheerleader3:

Hilsen Krebsen

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har hørt og hører masser af toastmastere. Det er meget forskelligt hvordan folk vælger at gribe rollen som toastmaster an. Nogle har lavet forskellige muntre indslag, vers o.l. som introduktion af de enkelte talere. Andre præsenterer dem bare, og så er der dem som ikke er så synlige og bare giver pågældende et prik på skulderen når det er ved at være tid.

Man kan ikke sige om det ene er bedre end det andet for det afhænger helt af personen. Det afgørende er at man er sig selv og fremstår naturlig.

Jeg har oplevet toastmastere som har været rigtig humoristiske og været med til at få stemningen op. Man har kunnet fornemme at de har gjort meget ud af det, og det er jo fint. Men jeg har så også oplevet toastmastere som nok også har gjort meget ud af forberedelserne men hvor det har været åbenbart at deres indslag ikke var naturlige, men trivielle og langtrukne hvor man til sidst tænkte: Kom nu til sagen :balloon: Typisk hvor toastmasteren mere eller mindre har følt sig forpligtet til at holde en slags tale forud for hver tale.

Derfor tror jeg også at du rammer hovedet på sømmet når du siger at det skal være kort men romantisk (jeg kunne så tilføje humoristisk hvis det ligger til dig). Hvis du forbereder noget så vær opmærksom på at der kan komme taler i sidste øjeblik som du ikke har kunnet forberede. Herudover er det en god ide at improvisere hvis du kan det for så virker det knap så indstuderet.

Det altafgørende er dog at du har styr på forløbet og tiden, så alle talerne ikke kommer i en lind strøm under desserten + at du har koordineret og løbende koordinerer tiden med køkkenet, så de ikke brænder inde med en varm ret fordi der lige skulle en tale på. Sørg også for at mixe taler og sange så man ikke oplever at der kommer 4 sange hhv. taler i rap.

0

Del dette indlæg

Jeg cutter og paster lige lidt til dig længere nede...

Jeg har selv lavet en tidsplan i excel til toasmaster, med ca tider som kan checkes af med køkkenet dagen før, og på selve dagen. Husk kokke har ret til at deres mad kommer i første række! Indled også med at takke for æren, o bed alle der vil sige noget om at melde det til dig, for kokken kan kaste med knive!

Du kan finde nogle korte citater om kærlighed herinde; de kan lige nævnes før du giver ordet til den næste taler.

Pøj pøj med det! Her er teksten;

Toastmaster

på festens puls

Det har stor betydning for festen, at du som toastmaster har fingeren på festens puls og er i stand til at fornemme hvornår det helt rette tidspunkt er til at præsentere næste indslag. En god toastmaster er også altid vel forberedt. En af de ting, som kan være dig en meget stor hjælp er, hvis du på forhånd kan få kendskab til de fleste af indslagene. Kontakt derfor forud for festen familien og de gæster, som kunne tænkes at have noget på programmet. Det vil som regel være brudeparrets nærmeste familie og venner, der står for hovedparten af indslagene. Dette giver dig en mulighed for at planlægge forløbet bedre, frem for at du skal lave en hurtig løsning midt under forretten. Det er vigtigt, at du allerde fra festens begyndelse har en klar fornemmelse af hvor mange indslag, der kan forventes. For det er ikke uden betydning for din tidsplan (I skal være færdige med middagen inden kl. 24, hvor brudevalsen skal dansen), om der er 5 eller 15 indslag. Alle der fra starten har meldt ud, at de har noget på hjertet, skal have lov at komme til orde.

Koordinering med køkkenet

Jobbet indebærer også ansvaret for koordinering med køkkenet. Køkkenet skal have en liste over alle indslagene, hvorpå du har angivet hvornår i forløbet, de ønskes præsenteret. En god toastmaster respekterer køkkenets interesser, så maden ikke bliver kold eller stegen får for meget. Du bør ikke præsentere et indslag umiddelbart efter, at der er serveret mad. Gør du det, har talen eller sangen ikke gæsternes fulde opmærksomhed, for de vil hellere smage maden.

En aften som toastmaster vil forløbe sådan her:

Værten siger velkommen og byder til bords. Derefter vil du blive præsenteret overfor festens deltagere. Husk at rejse dig op, så der ikke er nogen tvivl om, hvem der er aftenens toastmaster.

Taler og indslag

Inden forretten er taget af bordet, er der tradition for, at brudens far som den første holder sin tale. Dernæst følger brudgommen. Under resten af middagen, er talerækkefølgen således: Forlover, brudgommens far og så bruden, hvis hun ønsker ordet. Hvis der herefter er flere, der ønsker ordet, er det normalt, at familien får ordet før vennekredsen. Det samme gælder for sangene, jo tættere forfatteren er forbundet med brudeparret, jo tidligere i forløbet skal de præsenteres. Ligegyldigt om du har lovning på få eller mange indslag, skal du sørge for, at de bliver jævnt fordelt under middagen, så der ikke opstår hverken flaskehalse eller døde perioder.

Husk

Du må ALDRIG præsentere et indslag, hvis en fra den nærmeste familie har forladt bordet for en stund. Vent til vedkommende er tilbage på sin plads.

Du skal også være forberedt på, at der måske kommer et par gæster i løbet af aftenen, der gerne vil have lov at sige et par ord, selvom de ikke har stået på din liste fra starten. Det er dit job at vurdere, om der er tid til det. Du skal selvfølgelig tage med i din betragtning, om der her er tale om et nærtstående familiemedlem. I givet fald bør du forsøge at klemme vedkommende ind, ellers er du i din gode ret til at afvise vedkommende, hvis det ikke er muligt af hensyn til tidsplanen.

Når der ikke er flere indslag, og det passer som regel med, at det er tid til brudevalsen, rejser du dig op og runder middagen af. Du kan dels kort resumere aftenens taler og sange, og du kan også vælge at holde din egen tale for brudeparret.

Det er en god ide for Toastmasteren, at have en larmende klokke med som hjælp, når der skal skabes ro ved indslag, taler eller sange.

0

Del dette indlæg

Min umiddelbare mening er at du ikke skal være nervøs. Hvis de har valgt dig som toastmaster er det fordi de ønske at din personlighed skal smitte lidt af på deres :cheerleader3: .

Det er i det mindste derfor vi har valgt vores toastmaster. :balloon:

Så mit bedste råd er at være dig selv på dagen. Hvis du plejer at komme med sjove kommentarer så gør det og ellers lad være.

Det er DEM der har valgt DIG!!!!!!!!!!!!!!

Når det så er sagt ville jeg bede om en kopi af gæstelisten med et ord eller to fra brudeparret om hvem de er, evt hvem der kan tåle en sjov kommentar, for du kan jo umuligt kende alle.

Held og lykke med det

og et stort tillykke for det er uden tvivl fordi de holder utrolig meget af dig at du er valgt

L

PS Lakridspigens råd er fantastiske og jeg vil helt sikkert kopiere dele af det til vores toastmaster, men det vigtigste er at du husker at være dig selv :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Tusind, tusind tak for alle de gode tilbagemeldinger - det er dejligt at høre lidt meninger udefra. Nu har jeg lidt at gå efter, og jeg giver jer alle ret i at det nok bliver bedst, hvis man bare er sig selv.......så det vil jeg være (men det ligger også til mig at være lidt humoristisk....øh - synes jeg da selv :cheerleader3: , og jeg plejer også altid at skrive digte i fødselsdagskort osv - så det ligger ikke langt fra min personlighed.......det er bare lige, hvordan det skal præsenteres).

Nu har jeg i hvert fald nogle gode ting - den lange huskeliste var bare så god, og jeg har selvfølgelig printet den ud :balloon:

Endnu engang tak........vidste jeg kunne regne med jer, piger....og drenge :cheerleader3:

Knus JS

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer