Lonehotlips

Velkomst og velbekommesang

24 indlæg i dette emne

Vi er nu kommet så langt i vores planlægning at vi er begyndt at snakke om hvordan menuhæfterne skal være. Der skal selvfølgelig være selve menuen og liste over vine til, det regner vi med skal være på de to miderste sider. På forsiden skal der være noget om os - billede/monogram og sådan.

NU kommer så problemet: min kommende mand HADER sange, han synes det er det mest kiksede i verden og mener derfor ikke der skal være velkommen og velbekomme sang med i menuhæftet. Jeg synes det er det mest naturlige - sådan har det altid været til fester.

Spørgsmålet til jer er altså: Kan man udlade de to små sange? Kunne man finde et alternativ?

Jeg håber der er nogen af jer der kan hjælpe.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tja som udgangspunkt vil jeg sige "man kan hvad man vil"! Men jeg synes måske det er urimeligt at undlade det når det nu kun er din kæreste, der ikke kan lide dem og du godt kan?! Men hvis din mand (det er han jo på det tidspunkt) rejser sig og siger velkommen og alt det der som står i sangen normalt - så mangler man det jo ikke ! Og det samme gælder hvis han rejser sig og siger velbekomme efter maden. :cheerleader3: Så må vi se om han hader sange så meget, at han er villig til at rejse sig op og holde "tale" så mange gange :cheerleader3:

:balloon:

0

Del dette indlæg

Tja som udgangspunkt vil jeg sige "man kan hvad man vil"! Men jeg synes måske det er urimeligt at undlade det når det nu kun er din kæreste, der ikke kan lide dem og du godt kan?! Men hvis din mand (det er han jo på det tidspunkt) rejser sig og siger velkommen og alt det der som står i sangen normalt - så mangler man det jo ikke ! Og det samme gælder hvis han rejser sig og siger velbekomme efter maden. :denmarkflag: Så må vi se om han hader sange så meget, at han er villig til at rejse sig op og holde "tale" så mange gange :cheerleader3:

:balloon:

Det er et rigtigt godt argument for han hader at holde taler :cheerleader3: Så kan det være han er med på et par sange alligevel.

Tak for det hurtige svar.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg vil også sige at selvom man ikke er til sange, så synes jeg det løsner lidt op for selskabet hvis man lige varmer op med et par vers. (Det bliver selvfølgelig ekstra godt hvis man har musik til)

Hvis alle ikke kender hinanden så kan sange være med til at bryde isen.

Vi skal synge både velkommen og velbekomme sange men ikke så meget for indholdets skyld - mere fordi vi synes det er hyggeligt. Vi vil jo nok rejse os op og sige velkommen alligevel.

:balloon: Lone

0

Del dette indlæg

Jeg er ikke enig´.

Vi har ikke velbekommen og velkommen sange. Har aldrig brudt mig om dem, og synes det er dødsygt at synge dem. Så jeg er MEGET enig med din mand.

Til vores fest er min mand på ved receptionen og siger pænt velkommen til alle og tak for opmærksomheden. Til middagen holder han en tale til mig og intet andet.

Så personligt synes jeg ikke man behøver holder flere taler end højst nødvendigt. Sange kommer der jo mange af fra gæsterne, så mon ikke at folk bryder isen helt naturligt. Jeg kan ikke se, hvorfor lige en velkommen sang skulle får mig til at tø mere op. Det der handler om er hvordan bordplanen er lavet. Sidder man i godt selskab, så er alt meget nemmere. Men igen, det er fordi jeg ikke bryder mig om dem.

Hilsen Krebsen

0

Del dette indlæg

Spørgsmålet til jer er altså: Kan man udlade de to små sange? Kunne man finde et alternativ?

Man kan SAGTENS undlade de sange. Det gjorde vi, og ingen savnede dem (mindst af alt os, som syntes at de er lige lidt for "gammeldags" til vores smag :blushsmiley: ).

Men hvis du/I gerne vil have dem med, så synes jeg absolut at det skal være nogle små muntre indslag - og ikke de der "døde" små sange som virkelig bare signalerer "mormor-fest" (håber ikke jeg fornærmer nogen...? :balloon: ).

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes det er det mest naturlige - sådan har det altid været til fester.

Jeg vil så sige at det er meget op og ned med velkomst og velbekommensange. Også når vi taler bryllupsfester. Det er ikke alle steder man bruger dem. Men det er rigtigt som det bliver sagt at det kan være med til at bløde op.

0

Del dette indlæg

tja, hverken min mand eller jeg er særlig vilde med den type sange, men på toatsmasterens opfordring fik en en med af hver på 8 linier, særligt en velbekomme sang argumenterede han for for så vidste alle at nu var middagen officielt afsluttet og der skulle gøres klar til kaffe og bryllupskage så hos os fungerede det og vi tålte dem, det var lidt en nødvendighed for at få 75 prs. op samtidig, uden at toastmasteren skulle afslutte middagen, og på denne måde så kom der en naturlig afslutning

Redigeret af stineka
0

Del dette indlæg

Hej smækre Lone... :denmarkflag:

Den er ikke helt nem, når du gerne vil og han ikke vil! Men hvis der bliver valgt KORTE velkomst-/velbekommesange, mon så ikke det går? Der er flere sjove og det er dén slags jeg ville vælge, netop for at undgå "mormor-stemningen" (fedt udtryk :unsure: ).

Personligt havde vi fravalgt disse sange. Vi bød velkommen i fællesskab, fik præsenteret vores toastmaster og fortalte lidt omkring gæstebogen, inden vi "gik til fadene" :super: . Da middagen var slut, var det toastmasteren der sagde velbekomme og "at der nu var kaffe og bryllupskage, i lokalet ved siden af". Det virkede helt perfekt for vores fest med 37 personer.

Jeg har forskellige velkomst-/velbekommesange liggende, hvis det har interesse. De kan helt sikkert også findes her i forum - har ihvertfald selv tyvhugget dem et sted fra :unsure::unsure:

:biggrin:

-Lisbeth

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Boris og jeg er heldigvis helt enige hvad velkommen og velbekomme-sange angår - der kommer ikke nogen. Da vi nævnte det for mine forældre synes de at det lød lidt underligt at undlade det, da der altid har været sådanne sange i familien. Men da jeg sagde at ingen af os bryder os om det forstod de straks og synes også det er helt fint at undlade.

Toastmasteren byder velkommen og velbekomme.

0

Del dette indlæg

Jeg er ikke enig´.

Vi har ikke velbekommen og velkommen sange. Har aldrig brudt mig om dem, og synes det er dødsygt at synge dem. Så jeg er MEGET enig med din mand.

Til vores fest er min mand på ved receptionen og siger pænt velkommen til alle og tak for opmærksomheden. Til middagen holder han en tale til mig og intet andet.

Så personligt synes jeg ikke man behøver holder flere taler end højst nødvendigt. Sange kommer der jo mange af fra gæsterne, så mon ikke at folk bryder isen helt naturligt. Jeg kan ikke se, hvorfor lige en velkommen sang skulle får mig til at tø mere op. Det der handler om er hvordan bordplanen er lavet. Sidder man i godt selskab, så er alt meget nemmere. Men igen, det er fordi jeg ikke bryder mig om dem.

Hilsen Krebsen

ENIG. Vi skal ikke have velkommen og velbekomme sange. Vi skal faktisk slet ikke have menuhæfter. Kokken kommer ind og præsenterer menuen efter vi har sagt velkommen. Men det vi nok skal i stedet for er at synge en "alm" sang fra sangbogen (højskole eller samlebogen). Vi synger meget i vores familie (min var er vel ikke præst for ingenting :bearhug: )

SIGNE

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

:blush:

Hos os er det os begge der hader både velkomstsange og velbekomme sange. Egentligt havde vi besluttet at udelade begge - indtil jeg fandt en fantastisk velkomstsang her i forummet :loveflag: og den låner vi :bearhug: . men velbekommesangen er stadig droppet :bearhug:

post-17901-1149872299.jpg

:bearhug:

HI HI den var god - men vi skal nu ikke have sange overhovedet - har frabedt os det og så virker det lidt malplaceret at vi selv kommer med sange.

0

Del dette indlæg

Jeg er ikke enig´.

Hilsen Krebsen

Er fuldstændig enig her. Hader de sange. (undskyld men det gør jeg altså :blushsmiley: ) Så de kommer ikke med hos os - uanset om man kan tillade sig at droppe dem eller ej.

Kh Christina

0

Del dette indlæg

Hos os bliver det lidt et kompromis. Kærestens familie må ikke synge deres sædvanlige bordbøn og min familie må ikke synge den sædvanlige hedenske velkommen/velbekommen sang :bearhug:

Og så synes jeg i øvrigt også de fleste er temmelig kikset!

:blink:

0

Del dette indlæg

Vi skal heller ikke have velkomme/velbekommen-sange. Der er ingen af os, som egentlig bryder os om dem. Er meget enig med Arno ang. mormor-stemningen.

Vi regner med, at enten byder min kæreste velkommen, eller også gør vi det sammen og så siger toastmasteren velbekommen

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi skal heller ikke have velkomst og velbekomme sange. Enig med andre her inde om at det er lidt gammeldags og mormoragtig. Og vi hader at synge...

Vi vil ønske velkommen sammen, også vil en af vores venner sige tak for maden (normalt i Norge er det en i familien som takker for maden, men da vores familier er meget små og der ikke er nogen som egner sig, har vi valgt en venn).

0

Del dette indlæg

Er jeg virkelig den eneste, der aldrig har været til en fest MED de her såkaldte velkommen- og velbekommen-sange?? :)

Jeg kender slet ikke til traditionen - og jeg har ellers været til et hav af store fester - meget mystisk! Måske jeg har fortrængt det.... :)

Anyways - synes også det lyder ret mormor-agtigt, og har bestemt ikke tænkt mig, at det skal med til vores bryllup! :balloons:

0

Del dette indlæg

Ja nu skal vi slet ikke have nogen sange for det har vi frabedt os af hensyn til det sproglige i vores blandede selskab.

Men jeg har/havde aldrig hørt om de her sange, og i mine ører, så lyder det helt vanvittigt! Så vi skal helt sikkert heller ikke have denne slags sange :)

:balloons: Lene

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer