Lækkermåsens mor

Grødris eller alm. ris?????

27 indlæg i dette emne

Hej

Nu har jeg hørt, at man skal bruge grødris fordi alm. ris laver pletter på gommens tøj. Men så skriver en veninde pludselig til mig, at det er lige omvendt - og efterfølgende har jeg hørt, at det også pletter brudekjolen......... :bearhug:

HJÆLP - hvilke ris skal jeg komme i mine risposer som skal bruges efter vielsen udenfor kirken.

KH Merete

Redigeret af Lækkermåsens mor
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja som andre skrive så er det grødrisene der pletter....

Men jeg har nu hørt fra en tjener (der har set mange bryllupper) at det ikke er særligt slemt, og at pletter kan børstes af - så det lyder jo ikke så galt ()()

:bearhug:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej

Jeg har brugt grødris da jeg fik å vide at disser er de peneste. Jeg har skyllet de i en gryde, ca 20 ganger. Men det er rimelig hurtig gjort. Jeg har brugt 2 kg ris til 55 poser.

Jeg tørrede risen på nogen viskestykker i et fad. La dem lagvis. Disse lavde jeg for 1 mnd siden. De er altså ikke blitt mugne endnu. De er tørre og fine. Så jeg vil mene at du godt kan gå i gang.

Kh

Lavendel

0

Del dette indlæg

Hej...

Jeg brugte fuglefrø , for som vores præst sage så kan fuglene ikke tåle ris i deres maver, de explodere, og det ville vi ikke havde på vores samvittighed..

:loveboard: Sådan gør vi på Vesterbro...

Knuss Susanne

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej...

Jeg brugte fuglefrø , for som vores præst sage så kan fuglene ikke tåle ris i deres maver, de explodere, og det ville vi ikke havde på vores samvittighed..

:) Sådan gør vi på Vesterbro...

Knuss Susanne

det er en skrøne - ris er ganske ufarlige :bearhug:

vi brugte grødris og brugte en let fugtig klud til at fjerne støvplette rpå Klaus' tøj bagefter og det fjernede det helt ...

0

Del dette indlæg

Som Stineka siger; så er ris ganske ufarlige for fugle. Det er jo korn og i Kina har de store problemer med at fuglene æder høsten. Det ville de nok ikke gøre, hvis de faldt døde om af det :denmarkflag: Og vi gør som Stine og Klaus og har en let fugtig engangs klud med til at tørre af med. Ris skal der nemlig til :)

Linda

Redigeret af linchen
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej...

:bearhug: Sådan gør vi på Vesterbro...

Knuss Susanne

Jeg er også tilhænger af fudlefrøene fremfor risene. tror nu ikke maverne eksplodrer, men fuglene kan ikke tåle risene, derfor

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er en skrøne at fugle ikke kan tåle ris.

Jeg har hørt at de er grødris der ikke pletter men jeg valgte at bruge jasminris i risposerne til vores bryllup. Synes de var de flotteste. Almindelige ris var ikke rigtigt hvide og grødris var ikke rigtige ris for mig. Fuglefrø det kunne aldrig komme på tale. Jeg ville have fundet det MEGET sært hvis nogle af gæsterne kastede fulgefrø efter os :(

0

Del dette indlæg

Vi havde ikke risposer, til gengæld havde vores gæster masser af grødris. Gav et fint lag af støv på Brian´s smoking, så fotografen havde travlt med at børste ham af. Desværre havde vi ikke en fugtig klud, havde været rart at vide. Og en fnugrulle hjalp absolut ikke. Men støvet blev fjernet.

Charlotte

0

Del dette indlæg

Min brudepige brugte også grødris til de risposer som var til kirken, Jesper jakkesæt var da godt nok næsten gråt efter at de havde kastet, men det kunne lige klappes af og bagefter kunne man intet se.

Dem med fulge kan tåle det eller ej, så tror jeg at ved de fleste kirke, da bliver risene fjerne efterfølgende, fordi der måske var mere end en vielse den dag eller Feks ved den ene kirke vi overvejede, fik jeg at vide at dem støvsugede de væk med det samme når selskabet var gået.

:balloons: Sarah

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hejsa

Der var en brud herinde fra ( kan ikke huske hvem) der har kontaktet en ornitolog for at lukke den med fuglene en gang for alle. Dengang var svaret, at det er en skrøne. Nok svulmer risene op i deres maver så de bliver hurtigere mætte, men de tager på ingen måde skade af at spise dem.

Hvis man vælger fuglefrø skal man være opmærksom på at der er mange kirker der ikke tilader det, da det senere kan give store problemer med ukrutsbekæmpelse på kirkegårdene. Og små hampplanter foran kirkens indgang er jo ikke særlig passende. :biggrin:

Anja

0

Del dette indlæg

Der er en gang en bruger der har skrevet til skov og naturstyrelsen og hun fik dette svar:

Du spørger om småfugle kan tåle ris, i forbindelse med dit bryllup snarlig.

Først må jeg have lov at sige tillykke med brylluppet. Jeg ønsker dig at det må blive til glæde.

Dernæst om småfuglene kan tåle ris. I Kina forsøgte man at udrydde spurve fordi de spiste ris på marken. Hvorfor skulle man gøre det, hvis fuglene ikke kunne tåle det?

Ris er korn, fugle tåler udmærket korn, også forædlede produkter.

Det er muligt at de svulmer op i kroen, men så blir de blot mere mætte. Kroen kan sagtens tåle det.

Kort sagt fugle kan tåle ris, så lad du blot folk smide ris.

Risene er et ønske til dig om at blive frugtbar, og nu hjælper det måske også fuglene lidt lige i deres yngletid.

Venlig hilsen

Jan Kjærgaard

Håber vi snart kan aflive myten :bearhug:

:biggrin: Linda

0

Del dette indlæg

DET ER BESTEMT IKKE EN SKRØNE !!!

Fuglene kan IKKE IKKE IKKE tåle risene i deres maver, da de svulmer op når de blir fugtige og dermed ødelægges deres krås !!! Iøvrigt er det ganske almindelig biologi.

Jeg arbejder selv i kirken og vores graver fejer/støvsuger alle de ris væk han kan, og resten hælder han lige vand over for så svulmer de og er svulmet op når fuglene spiser dem og derved svulmer de ikk igen.

Mange bruger fuglefrø eller korn, men det er graveren ikk vild med, da de jo spirre og giver arbejde med at fjerne.

knus

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer