Guest zirrocco

Bryllup og tro

20 indlæg i dette emne

Hejsa,

Jeg har lige fundet ud af, at den dato hvor jeg skal giftes næste år, er den sørgeligst dag man kan gifte sig - ifølge kristendommen - da det er den da jesus blev lagt i sin grav.

Nu ved jeg godt det måske er lidt fjollet at skrive sådan et indlæg, men jeg kan alligevel ikke rigtigt lade vær med at tænke over det - på trods af jeg ikke er specielt troende.

Jeg har sågar tænkt på at ændre datoen for vores bryllup, men komme til at tænke på det måske er lige lovligt fjollet.

Hvad syntes i om det? http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/unsure.gif

Venlig hilsen

Stine

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det var da et rigtigt godt spørgsmål..... -HAHA-

Jeg tror at du skal mærke efter din egen mavefornemmelse.

Har selve datoen en speciel betydning for dig? Der går jo mange år før den præcise dato rammer den kirkelige milepæl igen.

http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/bearhug.gif fra Marianne

0

Del dette indlæg

Det var da et rigtigt godt spørgsmål..... -HAHA-

Jeg tror at du skal mærke efter din egen mavefornemmelse.

Har selve datoen en speciel betydning for dig? Der går jo mange år før den præcise dato rammer den kirkelige milepæl igen.

-HAHA- fra Marianne

Tak for dit svar Marianne -HAHA-

Selve dagen passer perfekt, da det er lige midt en nogle hellige dage, dvs. vi har automatisk fri fra arbejdet, så der er bedre/mere tid til at planlægge det sidste.

Men min fornemmelse for det er stadig lidt lala-ved ikke helt fornemmelse - men det er nok bare mig der er fjollet http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/rolleyes.gif

Venlig hilsen

Stine

0

Del dette indlæg

Det er da ikke fjollet!

Når I har valgt et kirkebryllup er det naturligt at den slags tanker melder sig også selv om man ikke er specielt troende.

Mine forældre blev gift den dag og min datters barnedåb blev holdt påskedag, netop fordi de ekstra helligdage var en kæmpe hjælp i planlægningen.

Jeg tror at du skal bruge de næste dage til at mærke efter hvad mavefornemmelsen siger inden du beslutter dig.

http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/bearhug.gif fra Marianne

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ville nok vælge en anden dag end langfredag... alene tanken om at kirker og diverse offentlige bygninger (plus sikkert private) over hele landet flager på halv den dag, synes jeg gør den mindre oplagt til en bryllupsfest http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/blink.gif

Men der er jo også andre dage i påsken? Vi overvejede også selv et påskebryllup pga. de mange fridage (men endte så med et sommerbryllup) - for eksempel er påskelørdag mere neutral.

-Søren

0

Del dette indlæg

Tjah - katolikker bliver ALDRIG viet om fredagen generelt; det siges at bringe ulykke for ægteskabet. Så at have de tanker om præcis langfredag, der netop er grunden til, at de ikke bliver viet på denne ugedag, kan jeg egentlig godt følge dig i.

http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/bearhug.gif

0

Del dette indlæg

Jeg er ikke helt skrap til det med religion og helligdage..... -HAHA-

Langfredag er dagen hvor Jesus blev korsfæstet og døde, blev han begravet den dag også eller blev han det først om lørdagen?

Jeg ved at han genopstod søndag....

Stine, er det fredag eller lørdag, du har i tankerne?

0

Del dette indlæg

Jeg er ikke helt skrap til det med religion og helligdage..... :kiss:

Langfredag er dagen hvor Jesus blev korsfæstet og døde, blev han begravet den dag også eller blev han det først om lørdagen?

-HAHA- fra Marianne

Ih hvor er det rart at høre jeres meninger -HAHA-

Jeg har læst mig frem til at - jeg citere:

Man bør ikke gifte sig påskelørdag, for da vil bruden danse den sørgelige dag, Jesus lå i sin grav.

Læst udfra teksten, er det påskelørdag vi har planlagt at blive gift. :bearhug:

Da jeg læste dette blev jeg meget usikker på vores valg af dagen - som sagt er jeg ikke specielt troende, - men det betyder alligevel noget, at det ifølge kristendommen er den "sørgelig dag" at blive gift på.

Jeg tror vist jeg må tænke over dette noget mere...også ringer jeg til kirken imorgen og spørger hvad der er af andre datoer...bare for hvis der nu var en bedre dato http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/rolleyes.gif

Endnu engang - tusind tak for jeres meninger - det giver stof til eftertanke

Venlig hilsen

Stine -HAHA-

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tja.. man kan roligt sige at vi er i samme båd - kan nemlig høre at vi skal giftes samme dag. Jeg havde også mine tanker vedrørende at vælge denne dag. Jeg gjorde det hovedsagligt fordi jeg synes påsken (som årstid) er en dejlig tid og fordi jeg er lærer og derfor har en god ferie i dagene omkring. Jeg har også tænkt på det lidt sørgelige aspekt i forhold til dagen, men jeg har valgt at sige det på denne måde. Kristendommens tanke er at Jesus' døde at kærlighed til os. Selvfølgelig kunne man "fejre" dagen ved at tænke over livet, tænke over handlingen og sørge - eller man kunne planlægge at blive gift den dag og dermed fejre kærligheden. Jeg synes det vil være smukt at ære Jesus' minde og handlingen ved at vise at kærligheden lever videre. Håber du kunne bruge det til noget. Jeg er selv lidt spændt på reaktionerne fra nogle aaf min kærestes familiemedlemmer når de høre datoen, de er nemlig meget indre missionske - men jeg synes da selv at min forklaring holder ;) Håber at din mavefornemmelse siger dig at dette er dagen I valgte at fejre kærligheden på og det skal intet ændre - jeg vil super gerne dele min bryllupsdag med dig http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/icon_hug.gif

0

Del dette indlæg

Tja.. man kan roligt sige at vi er i samme båd - kan nemlig høre at vi skal giftes samme dag. Jeg havde også mine tanker vedrørende at vælge denne dag. Jeg gjorde det hovedsagligt fordi jeg synes påsken (som årstid) er en dejlig tid og fordi jeg er lærer og derfor har en god ferie i dagene omkring. Jeg har også tænkt på det lidt sørgelige aspekt i forhold til dagen, men jeg har valgt at sige det på denne måde. Kristendommens tanke er at Jesus' døde at kærlighed til os. Selvfølgelig kunne man "fejre" dagen ved at tænke over livet, tænke over handlingen og sørge - eller man kunne planlægge at blive gift den dag og dermed fejre kærligheden. Jeg synes det vil være smukt at ære Jesus' minde og handlingen ved at vise at kærligheden lever videre. Håber du kunne bruge det til noget. Jeg er selv lidt spændt på reaktionerne fra nogle aaf min kærestes familiemedlemmer når de høre datoen, de er nemlig meget indre missionske - men jeg synes da selv at min forklaring holder ;) Håber at din mavefornemmelse siger dig at dette er dagen I valgte at fejre kærligheden på og det skal intet ændre - jeg vil super gerne dele min bryllupsdag med dig -HAHA-

Det er virkelig godt skrevet - sådan har jeg aldrig tænkt på det - en rigtig god måde at tænke på det....

Rigtig mange gange tak for at dele dine tanke omkring dette med mig http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/bearhug.gif

Også vil jeg lige sige, at jeg håber det kommer til at gå godt med de af dine familiemedlemmer der er indre missionske.

Varme tanker

Stine

0

Del dette indlæg

Påskelørdag er bibelsk og kirkeligt kendetegnet ved, at der ikke sker en hulens masse. Jesus ligger i sin grav og folk render rundt og er forvirrede/sørgende.

Vielse på Langfredag havde jeg synes var møg upassende - og tror heller ikke at kirkerne vil have vielser den dag.

Men påskelørdag, der kan i sagtens blive gift, for gammel overtro er jo altså bare en omgang sludder.

Held og lykke med forbandelsen og indremission http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/biggrin.gif

/Fortuna

p.S. En fed ting ved vielse i påskeugen er jo alle de fede salmer.

0

Del dette indlæg

Ja, jeg ville tro at hvis det havde været møgupassende så havde din præst stejlet...men de er vel egentlig mere praktiske i dag af hensyn til kunderne.

Jeg vile f.eks helst have haft min mor bisat en søndag af hensyn til "søndagens ro" men nænæ.....den gik ikke. Mon ikke den samme reation havde været tilfældet da du bookede kirke?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er virkelig godt skrevet - sådan har jeg aldrig tænkt på det - en rigtig god måde at tænke på det....

Rigtig mange gange tak for at dele dine tanke omkring dette med mig -HAHA-

Også vil jeg lige sige, at jeg håber det kommer til at gå godt med de af dine familiemedlemmer der er indre missionske.

Varme tanker

Stine

Tak skal du have søde :kiss: selvfølgelig vil jeg dele mine tanker - vi har jo det samme problem. Men jeg holder nu fast ved min dag - det kan bare slet ikke være andet end d. 7. april nu http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/00000858.gif

Held og lykke med forbandelsen og indremission -HAHA-

/Fortuna

Jeg giver dig ret i at jeg også ville anse vielse langfredag som højst upassende, og du har såmen nok ret i at kirken heller ikke vil.

Og så i vrigt et stort :bearhug:()() for din kommentar her ovenover -HAHA-

0

Del dette indlæg

Jeg bliver simpelthen så ked af det, når folk igen og igen betegner sortseere og snævertsynede som "indremissionske" - for jeg kommer i indre mission. Vi er altså ikke værre end gennemsnittet - men vi bliver hele tiden genstand for dårlig omtale. Desuden har jeg absolut intet at invende mod at blive gift påskelørdag! Tillykke, Stine, med at I skal giftes - det er helt jer selv, der afgør sagen.

0

Del dette indlæg

Hej!

Jeg kan nu sagtens forstå at du gør dig dine tanker! Er man bare lidt troende har det vel en form for betydning!

Jeg tror ikke selv jeg kunne tænke mig at blive gift den dag, men som de andre siger, så mærk efter fornemmelsen i maven!

Mit råd til dig er at du kontakter din præst og snakker med ham/hende om din bekymring! Er der nogen der kan give dig ro i dit sind vedrørende sådan en sag, må da netop være ham/hende!

Jeg håber i finder en løsning der gør dig og manden glad!

0

Del dette indlæg

Jeg bliver simpelthen så ked af det, når folk igen og igen betegner sortseere og snævertsynede som "indremissionske" - for jeg kommer i indre mission. Vi er altså ikke værre end gennemsnittet - men vi bliver hele tiden genstand for dårlig omtale. Desuden har jeg absolut intet at invende mod at blive gift påskelørdag! Tillykke, Stine, med at I skal giftes - det er helt jer selv, der afgør sagen.

Kan ikke helt forstå hvor i tråden du læser at indremissionske er sortseere og snævertsynede http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/blink.gif

Jeg accepterer alle, men indrømmer også at der er forskellige måde at "tro" på. Jeg anser mig selv for værende kristen med de forbehold/ændringer i troen som jeg nu engang har brug for - for at det er min tro. Derfor kan man heller ikke skære hverken kristne, katolikker, muslimer, indremissionske eller andre over en kam - hvordan vi tolker troen og lever efter den er jo forskellig. Jeg kommer fra en familien hvor vi aldrig har gået i kriken med mindre det var nødvendigt osv. Og det ligge bare milevidt fra nogle af familiemedlemmerne i min kærestes familie. Jeg ved bare at disse mærkedage betyder mere for dem end for min familie - det var bare det jeg ville frem til - havde ikke til hensigt at gøre nogen ked af det - og synes heller ikke mit indlæg taler nedsættende om im.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er ikke helt skrap til det med religion og helligdage..... :hug:

:balloons: fra Marianne

Ih hvor er det rart at høre jeres meninger :kiss:

Jeg har læst mig frem til at - jeg citere:

Man bør ikke gifte sig påskelørdag, for da vil bruden danse den sørgelige dag, Jesus lå i sin grav.

Læst udfra teksten, er det påskelørdag vi har planlagt at blive gift. :hug:

Da jeg læste dette blev jeg meget usikker på vores valg af dagen - som sagt er jeg ikke specielt troende, - men det betyder alligevel noget, at det ifølge kristendommen er den "sørgelig dag" at blive gift på.

Jeg tror vist jeg må tænke over dette noget mere...også ringer jeg til kirken imorgen og spørger hvad der er af andre datoer...bare for hvis der nu var en bedre dato :loveboard:

Endnu engang - tusind tak for jeres meninger - det giver stof til eftertanke

Venlig hilsen

Stine :bearhug:

Hej Stine

Da det er DEN store dag, skal det være ultimativt, så derfor skal du gør fuldstændig som dit hjerte fortæller dig.... Et lille men....

Da jeg går udfra det er en kristen vielse, skal man måske tænke lidt på dagens betydning i forhold til kirken! Der skal jo gerne være glade miner overalt :hug: Det havde været noget andet, hvis det var en borgerlig vielse..

Men som sagt, så slå hjernen fra og lyt efter dit hjerte :loveshower:

Jeg ønsker dig alt det bedste :hug:

Knus L

0

Del dette indlæg

Jeg har en veninde, der sidste år blev viet påskelørdag. Jeg syntes absolut ikke at der er noget i vejen for at blive gift denne dag. Denne dag er jo ikke en helligdag i bibelsk forstand, som langfredag, som jeg opfatter som sorgens dag.

Men som en anden skrev, få dig en snak med jeres præst, han/hun vil helt sikkert kunne give nogle bedre svar på dine spørgsmål og bekymringer. og hvis i allerede har aftalt datoen med præsten, er jeg sikker på, at der ikke er nogen problemer i den forstand, ellers ville præsten jo nok have nægtet at vie jer denne dag...!

Jeg synes personligt at et påskebryllup er rigtig flot, og der er bare så mange flotte påskesalmer...

0

Del dette indlæg

Hej

Jeg synes du skal lytte til alle de kloge ord der er blevet sagt og skrevet heriinde :griner:-

Påskelørdag er for mit vedkommende en ligeså god dag at blive gift på som enhver anden lørdag på året.

Derimod langfredag.... der ved jeg at jeg ALDRIG ville vies, og ved at der er en del præster der heller ikke vil vie den dag.

Men så der er blevet skrevet tidligere.... Snak med din præst og fortæl hvordan du har det med det.

Nyd din bryllupsdag, om det bliver den 7. April eller en anden

Knus C

0

Del dette indlæg

Jeg kender andre som har valgt den dag.. de havde også deres spekulationer.. men de ville have den dato, da det betød noget for dem. Jeg synes du skal gøre det hvis du selv har det godt med det.. og ja.. næste år er jeres dag jo ikke i påsken. Man kan også se lidt lyst på det.. når det er påske er det i kristendom meget trist.. Jesus dør.. (står op bagefter) men ja.. hvorfor så ik et bryllup.. som kan sætte lidt mere lys ind over påsken? ? :biggrin:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer