Den glade Brud

Pas, navneændring, flybilletter - hjælp!

21 indlæg i dette emne

Jeg beklager, hvis der er en tråd om dette allerede, men jeg fik en fejlmeddelelse, da jeg søgte "pas".

Jeg hedder nu Mette H . - for 3 mdr siden hed jeg Mette H. S. (Jeg smed mit forrige giftenavn ud :balloons: og beholdt mit mellemnavn.

Men i mit pas hedder jeg Mette H. S. (Så er det vel ugyldigt allerede nu?)

Nå, men d. 23. juni hedder jeg jo så noget helt andet (M H. L. S), men vi rejser ugen efter og billetterne er jo for længst bestilt.

Hvad er reglerne på dét område?

Kan man få nyt pas på under en uge - kan man rejse på et pas med andet navn, blot billetterne stemmer?

What to do???

Redigeret af Den glade Brud
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Først og fremmest kommer det an på hvor du skal hen... Hvis man rejser i Europa er der ikke så mange problemer.

Jeg har 1½ år efter brylluppet endnu ikke udskiftet mit pas - jeg er lidt for nærig :bearhug: og så har jeg ikke været så vidt omkring. Vi var i Paris på bryllupsrejse og sålænge der står samme navn på din billet som i passet er der ingen problemer... Jeg hed før brylluppet Tina T I og efter Tina T N. Billetten blev så bestilt til Tina T - en halv sandhed, men dog en sandhed :balloons:

Redigeret af Tikkitiks
0

Del dette indlæg

Så vidt jeg ved er det vigtigste, at der står samme navn i både pas og billet. Så hvis du vil være på den sikre side, kan du beholde dit gamle pas og have dit gamle navn i billetterne. Det gjorde min veninde i hvert fald sidste år... Hun er godt nok canadier, men bryllupsrejsen gik til Europa, så reglerne burde være det samme...

Jeg ville da lige ringe til paskontoret eller tale med rejseselskabet, de bør vide den slags :bearhug:

Lyder ellers lækkert med en tur til Malaysia :balloons:

- Louise

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja!!! :butterfly:

Nu venter vi bare på at vores rejseagent vender tilbage til os med info.

Bryllupsrejsen bliver superdyr - og hvis vi var blevet i Europa, så kunne vi have brug MANGE flere penge på brylluppet. Men for min kæreste har det været en livslang drøm at komme så langt væk på en bounty-ø, og det er sidste chance inden, der kommer (flere) børn, så vi har hver vores kæphest:o)

Og så synes jeg da også, at det er superfedt!

0

Del dette indlæg

Jeg har lige været i London (på en lidt forsinket bryllupsrejse :bearhug: )

Flyselskabet gjorde meget kraftigt opmærksom på at man slet ikke kommer med flyet, hvis navnet på billetten ikke stemmer HELT overens med navnet i passet. Så hvis du ikke får et nyt pas inden rejsen, skal du altså sørge for at billeten er bestilt i dit "gamle" navn. Og det er sgu da lidt surt, når navnet i passet er dit tidligere giftenavn - når nu det er en bryllupsrejse :balloons:

venlig hilsen

Tumling

0

Del dette indlæg

Det kommer lidt an på hvem man spørger.

Der hvor vi bestilte rejsen, sagde de, at jeg bare skulle have mit gamle navn til at stå i billetten. Men da jeg ringede til paskontoret, fik jeg af vide, at det faktisk er ulovligt at rejse i forkert navn. Desuden kan det give problemer, hvis man bliver syg og navnet på sygesikringsbeviset ikke stemmer overens med det i pas/billet.

Hvis jeg var dig, ville jeg lige tjekke med paskontoret - det ville ski da være ærgerligt, at få problemer på bryllupsrejsen.

0

Del dette indlæg

Jeg har de siste fire somre arbejdet med krydstogtsturister i København. Her har vi fået strenge ordrer på, at folk ikke blev lukket indi terminalen, hvis ikke navnet i passet stemte overens med det i billetten. Det var simpelthen ikke muligt at tjekke dem ind, hvis ikke navnene var helt ens.

I nogle lande kan man bare få et stempel eller en vedhæftning i passet, hvor navneændringen står (jeg har set uendeligt mange pas - og næsten ligeså mange løsninger på navneændringer i forb. med bryllup). men jeg er ret overbevist om, at reglerne i Danmark er, at man skal have et nyt pas - ikke bare en 'billigere' løsning som et stempel...

Men hvis alle dine papirer stemmer overens med dit gamle navn, så skulle det ikke være noget problem...

Jeg ville nu alligevel tage en snak med rejseselskab/paskontor. Du er jo ikke den første,s om står i denne situation... Og så naturligvis lige fortælle os andre, hvad du fik at vide :balloons:

- Louise

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har de siste fire somre arbejdet med krydstogtsturister i København. Her har vi fået strenge ordrer på, at folk ikke blev lukket indi terminalen, hvis ikke navnet i passet stemte overens med det i billetten. Det var simpelthen ikke muligt at tjekke dem ind, hvis ikke navnene var helt ens.

I nogle lande kan man bare få et stempel eller en vedhæftning i passet, hvor navneændringen står (jeg har set uendeligt mange pas - og næsten ligeså mange løsninger på navneændringer i forb. med bryllup). men jeg er ret overbevist om, at reglerne i Danmark er, at man skal have et nyt pas - ikke bare en 'billigere' løsning som et stempel...

Men hvis alle dine papirer stemmer overens med dit gamle navn, så skulle det ikke være noget problem...

Jeg ville nu alligevel tage en snak med rejseselskab/paskontor. Du er jo ikke den første,s om står i denne situation... Og så naturligvis lige fortælle os andre, hvad du fik at vide :bearhug:

- Louise

Men man kan vel næsten ikke nå at få helt nyt pas efter vielsen, hvis man rejser ugen efter... :balloons: Nå - det må jeg lige finde ud af:o)

0

Del dette indlæg

da jeg snakket med kirkekontoret da jeg skulle have ændret navnet, sagde de jeg blot skulle vedlægge vielsesattesten og den nye dåbsattest i mit pas hvis vi skulle rejse. for på den måde kan de se det er den samme person der er tale om så man ikke behøver at skulle vestille nyt pas da de jo er dyre nok i sig selv

0

Del dette indlæg

Jeg må lige indskyde, at efter de nye navneregler så sker der ikke automatisk navneændring i forbindelse med vielsen. Man skal søge om navneændring efterfølgende, og der kan godt være lidt sagsbehandlingstid. Et muligt alternativ er, at ændre navn inden vielsen, så navne og pas og billeter kan nå at blive ændret. Det er dog ikke særligt romantisk, vel?

0

Del dette indlæg

Jeg rimgede til paskontoret som fortalte mig at:

1) Man skal rejse på gyldigt pas. Er navnet ikke ændret i passet er det ugyldigt

2) Man får et pas med det navn, man har på dagen man står på paskontoret

3) Man kan på kirkekontoret få ændret sit navn før brylluppet, og derefter få lavet nyt pas (og få de rigtige navne på billetterne) så det er klar til rejsen

Kirkekontoret (Præsten) fortalte mig så, at man kan få ændret sit navn til ægtefællens før brylluppet HVIS man har boet sammen i mindst 2 år og underskriver en samlivsattest.

Så summa summarum:

Jeg hedder Mette H og får lavet et nyt pas med Mette H og efter bryllupsrejsen laver jeg den komplette navneændring, så jeg endelig bliver fru. L. S.:balloons:) (Vi har kun boet sammen i 16 mdr på det tidspunkt).

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg rimgede til paskontoret som fortalte mig at:

1) Man skal rejse på gyldigt pas. Er navnet ikke ændret i passet er det ugyldigt

2) Man får et pas med det navn, man har på dagen man står på paskontoret

3) Man kan på kirkekontoret få ændret sit navn før brylluppet, og derefter få lavet nyt pas (og få de rigtige navne på billetterne) så det er klar til rejsen

Kirkekontoret (Præsten) fortalte mig så, at man kan få ændret sit navn til ægtefællens før brylluppet HVIS man har boet sammen i mindst 2 år og underskriver en samlivsattest.

Så summa summarum:

Jeg hedder Mette H og får lavet et nyt pas med Mette H og efter bryllupsrejsen laver jeg den komplette navneændring, så jeg endelig bliver fru. L. S.:balloons:) (Vi har kun boet sammen i 16 mdr på det tidspunkt).

sjovt der er så stor forskel. for som skrevet ovenover fik jeg af vide jeg blot skulle have dok. med mit nye og gamle navn med så ville det være nok

0

Del dette indlæg

Jeg skal lave et nyt inden vi skal giftes.. Mit gamle var bare et børnepas, og udløber her i januar..men jeg kan vel ikke få lavet et pas med et andet efternavn.. Men hvis det bliver mit gamle efternavn, så skal jeg jo bruge det hver gang jeg skal booke billet, ikke??Jeg mener, så skal jeg de næste 10 år leve med et pas som ikke er mit rigtige navn.

Og hvad så hvis man en dag bliver stoppet, og de skal tjekke sygesikring også, så vil det jo ikke passe sammen!

HJÆLP MIG

0

Del dette indlæg

Jeg skal lave et nyt inden vi skal giftes.. Mit gamle var bare et børnepas, og udløber her i januar..men jeg kan vel ikke få lavet et pas med et andet efternavn.. Men hvis det bliver mit gamle efternavn, så skal jeg jo bruge det hver gang jeg skal booke billet, ikke??Jeg mener, så skal jeg de næste 10 år leve med et pas som ikke er mit rigtige navn.

Og hvad så hvis man en dag bliver stoppet, og de skal tjekke sygesikring også, så vil det jo ikke passe sammen!

HJÆLP MIG

Du behøver jo ikke at få lavet et nyt pas, når dit børnepas udløber - medmindre du står og skal rejse....

Du kan måske vente med at få lavet nyt pas til du også har dit nye navn?

0

Del dette indlæg

Du behøver jo ikke at få lavet et nyt pas, når dit børnepas udløber - medmindre du står og skal rejse....

Du kan måske vente med at få lavet nyt pas til du også har dit nye navn?

Vi skal til Grækenland d. 30 maj.. altså 11 dage efter bylluppet.. så skal jo have et pas.. ikke sandt?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

da jeg snakket med kirkekontoret da jeg skulle have ændret navnet, sagde de jeg blot skulle vedlægge vielsesattesten og den nye dåbsattest i mit pas hvis vi skulle rejse. for på den måde kan de se det er den samme person der er tale om så man ikke behøver at skulle vestille nyt pas da de jo er dyre nok i sig selv

Lige den der løsning ville jeg ikke turde løbe an på. Flyselskaberne er meget kategoriske: der SKAL stå samme navn i pas og billet. Jeg har oven i købet set et sted (ka' ikke lige huske hvor), at det bliver understreget i informationen til passagerer, at man IKKE kan komme med forklaringer, dokumentation osv. Det eneste flyselskaberne accepterer er SAMME navn i pas og billet.

flg. er sakset fra British airways website:

http://www.britishairways.com/travel/askba...h_text=passport

Jeg har fremhævet det om at bruge vielsesattest som dokumentation....

Passport must match ticket name

Question

Can I travel using my maiden name after I am married?

Answer

If you have recently changed your name or plan to in the very near future it will be necessary to have your passport amended if you plan to travel abroad.

When you get married there are so many things to organise that changing your name on your passport may get overlooked.

However due to the recent increases in security measures, you may no longer travel in your maiden name and have your passport in your married name, or travel in your married name and have your passport in your maiden name.

It is not sufficient to take your marriage certificate as a form of identification when you check-in.

We at British Airways need you to have your booking, ticket and your passport, all in the same name.

If you need to change your name on an existing ticket to match your married/maiden name in your passport, you will need to contact your local British Airways office.

Telephone numbers for your local British Airways office can be found if you click here.

Please note:Your ticket can be amended only upon receipt of the appropriate documentation (marriage certificate/ decree absolute) and a £25 reissue fee will be charged.

venlig hilsen

Tumling

0

Del dette indlæg

i mit pas står det stadig mit ellem avn selvom jeg ikke bruger det mere..... (altså har fået det fjernet) ... så når vi bestiller fly biletter har v bare bestilt dem under louise nørgaard christiansen istedet for louise christiansen... viste jo at vi skulle giftes på et tidspunkt... så når jeg er blevet gift ændre vi først vores navne og får først lavet vores pas derefter..... der er ikke nogen grund til at folk skulle se dit sygesikring... et virker jo alligevel.... det er jo passet der tæller... sygesikring kan man altid forklare sig ud af....

Håber i får en go bryllups rejse uden for meget bøvl med jeres pas....

knus fra Louise :jul1:

0

Del dette indlæg

Med mindre man skal rejse ganske få dage efter brylluppet, ville jeg forklare kirkekontoret i det sogn man bor i, at det er vigtigt at man får enten sin vielsesattest eller den nye dåbsattest hurtigt efter vielsen (Nogle får vielsesattesten allerede i kirken) Og så forklare situationen når man er nede at få fornyet passet. Jeg ventede selv lidt længe på nye papirer på mit nye navn, og fik at vide på politigården, at jeg bare skulle forklare dem i ekspeditionen, at jeg skulle bruge passet inden for kort tid, men ikke havde mulighed for at komme ind i bedre tid, eftersom jeg ikke kunne bevise mit navn. Jeg har fået mit nye pas på under en uge.

Anja

0

Del dette indlæg

Med mindre man skal rejse ganske få dage efter brylluppet, ville jeg forklare kirkekontoret i det sogn man bor i, at det er vigtigt at man får enten sin vielsesattest eller den nye dåbsattest hurtigt efter vielsen (Nogle får vielsesattesten allerede i kirken) Og så forklare situationen når man er nede at få fornyet passet. Jeg ventede selv lidt længe på nye papirer på mit nye navn, og fik at vide på politigården, at jeg bare skulle forklare dem i ekspeditionen, at jeg skulle bruge passet inden for kort tid, men ikke havde mulighed for at komme ind i bedre tid, eftersom jeg ikke kunne bevise mit navn. Jeg har fået mit nye pas på under en uge.

Anja

Okay.. ej hvor lyder det godt. Jeg vil lige undersøge det for mig også.. det ville jo være det bedste om det også kunne gå sådan for mig. :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hør her. Jeg har rejst meget i Malaysia og generelt hele østen med min familie. Min mor fik slettet sit efternavn og fik sit pigenavn igen. Hun bookede bare sin rejse i sit gamle efternavn. Altså det der stod i passet. Der har aldig været noget problem med det. Så alt det der med at ændre navn inden og få nyt pas. Det er noget bavl. overhovedet ikke nødvendigt. De kan sgu da ikke se hvad du hedder nu. Jeg skal giftes den 30.06.07 og skal også ha min kærestes navn. Og han beholder kun sit mellemnavn. Vi har bestilt billet til Bali og Thailand og har bestilt det i de navne der står i vores pas.

Og så lige en ting. Om 8 dage, den 20. December tager jeg til malaysia, Borneo og Singapore. Det bliver super lækkert. :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer