Den glade Brud

14 karat vs. 8 karat

11 indlæg i dette emne

Annonce ♥

jo højere karart der er i et smykke.

jo blødere vil det også være da produktet er mere rent. feks. 24 k er mere rent end 8 k. men det vil også være mere blødt da guld og sølv er bløde metaller.

så jo lavere karart jo stærkere vil det også være. det bliver ikke bøjet så let. men det er jo en temperament sag, hvad man er til.

vores er 14 k. og i børstet guld. så de holder sig pæne længst mulig tid. da vi ikke har et stille og roligt job. så de skal kunne holde til noget.

knus lone :balloons:

0

Del dette indlæg

Ja, det er jo så noget af forklaringen.....;)

Det er korrekt at f.eks. 24 Karat ville være for blødt til vielsesringe, som man naturligvis går meget med. Men når det så er sagt så FRARÅDES det, ihertfald mandens ring at være af 8 karat.

Nogle mænd har noget i deres sved (hænder kan jo også svede/blive varme - som gør at ringen med tiden vil blive sort. - RIGTIG surt. !

Jeg vil råde jer til to ting.

1) Hvis den ene af ringene skal være af 8 karat, så skal det være kvindens, grundet ovennævnte.

2) Sørg for ikke at købe ringne FOR tynd, ikke nu, men om nogle år så vil I have (naturlig) slidt ringen, så kan direkte vil kunne skære jer .!

Og ås et sidestik, jeg har set mange ringe på f.eks. Chanti til 6000 og derunder ;)

:balloons:

0

Del dette indlæg

Jeg har kig på nogle ringe som koster 6000 pr par i 8 karat guld, men 8000 kr pr par i 14 k. - Hvad er forskellen?

Sagen er nemlig dén, at vi max kan bruge 6000 kr...

8 karat betyder at der i smykket er 8/24 dele guld dvs. at 33% af smykket er guld - resten er andre metaller, fx messing eller kobber eller noget helt tredje. 14 karat er således knap 59% guld og 18 karat er 75 % guld og resten andre metaller.

De lave karater laver man for at spare på det dyre guld. Er de metaller man bruger til at legere guldet med meget hårde, bliver smykket hårdere når karaten er lav end når den er høj. Men bruger man blødere metaller som har samme hårdhed som guld, er hårdheden den samme.

Er smykket legeret i metaller man er allergisk overfor skal man selvfølgelig passe på med at købe en lav karat, da der så vil være forholdsmæssigt mere af det allergifremkaldende stof i smykket. Dette er især et problem i udlandet, især i østen, hvor man typisk kan købe meget lave karater og hvor der ikke er nogen regler for hvad man må bruge i smykket af andre metaller. Er der fx brugt nikkel, kan man risikere at udvikle nikkel-allergi.

Det mest almindelige til smykker i Danmark er 14 karat guld og der er regler for hvor meget nikkel smykker må indeholde herhjemme. I Sverige er det mest almindelige 18 karat, mens det ikke er ualmindeligt at se helt ned til 10 karat i USA.

8 karat ses meget sjældent her, da arbejdslønnen i Danmark er så høj, at råmaterialerne er den mindste del at smykkets pris. 8 karat ser en smule anderledes ud end 14 karat alt efter hvad det er legeret af og har også tendens til at "løbe" en smule mere an over tid...

Personligt synes jeg at 6000 kr for et par ringe i 8 karat er lige lovlig dyrt. Når man tænker på, at man kan få håndlavet en ring i eget design hos en dygtig guldsmed fra mellem 2500 og 4500 kr i 18 karat guld (alt efter størrelse, bredde og vægt, herre eller damering etc...).

Hvis I er på et stramt budget og gerne vil have 14 karat, så skulle I måske kigge steder som Chanti.dk hvor man kommer rigtig langt for 6000 kr :-)

Med venlig hilsen

Louise

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tusind tak for jeres svar!

Jeg vil så gerne have denne ring, men den har de ikke på Chanti.

Jeg lavede en sådan type på lovedesigndk (Bræmer) og regnede prisen ud for 2 i henholdvis 8 og 14 karat for to ringe...og der var forskellen så 2000 kr.

Men måske skulle jeg se om der var andre ting på chanti, der kunne friste...bare lidt svært når man har forelsket sig i en anden type...

post-22120-1164710917.jpg

0

Del dette indlæg

Ak ok - hvis de 6000 kr er for et sæt hvor der er brillianter i den ene, så er prisen jo også mere rimelig. Men derfor skal du da ikke snyde dig selv for at shoppe rundt og prøve et hav af ringe, så du er sikker på at finde den helt rigtige.

Nu _har_ jeg selv holdt mit bryllup og jeg kender da så godt fornemmelsen af, at det hele koster og man prøver at holde budgettet. Men faktisk er det ikke de penge vi brugte jeg fortryder - men dem vi _ikke_ brugte.

Vi var meget i tvivl om vi skulle købe vores drømmeringe eller nogle lidt billigere - og idag er jeg SÅ glad for at vi ikke gik på kompromis. Ringene er, sammen med billederne og video'en, det eneste der holder mere end de 8-10 timer brylluppet varer. Det er det eneste du også har når du vågner dagen efter og det du skal gå med resten af livet. Tro mig, du kommer til at ærge dig hver dag når du ser på ringen, hvis du altid vil have i baghovedet at det ikke var nummer 1 på listen.

Man bruger penge på så mange andre ting den dag og og det er meget få af de penge man bogstavelig talt skal se på de næste 50 år ;-)

Bare min mening...

Med venlig hilsen

Louise

0

Del dette indlæg

Tusind tak for jeres svar!

Jeg vil så gerne have denne ring, men den har de ikke på Chanti.

Jeg lavede en sådan type på lovedesigndk (Bræmer) og regnede prisen ud for 2 i henholdvis 8 og 14 karat for to ringe...og der var forskellen så 2000 kr.

Men måske skulle jeg se om der var andre ting på chanti, der kunne friste...bare lidt svært når man har forelsket sig i en anden type...

:biggrin: Superflotte ringe (vores er magen til blot i hvidguld) Vores er i 14 karat og så med de 5 brillianter, og vi fandt dem hos en af smykkeforhandlerne i Aalborg. Vi gav 11.000 for begge og så fik jeg efterfølgende gjort min lidt mindre da den ikke passede optimalt. De er dyere i hvidguld end rødguld derfor den højere pris :balloons:

:bearhug:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har et tip!

Der er mange penge at spare ved at købe ringene i Sverige, den svenske krone er laver end den danske og så er smykker billigere i Sverige generelt. Vi sparede næsten 4000 kr. på ringene i sverige. Det kræver en eller to turer over broen, men man kan jo gøre en tur ud af det! Sko er også billige! :blushsmiley:

0

Del dette indlæg

Vi har også kig på de samme ringe bare med lige kanter i stedet for de der buer. Det var dejligt du tog tråden op, da jeg havde tænkt over det samme mht. 8 og 14 kt. Tak for det :balloons:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer