Zenit

Bryllupsmaleri

10 indlæg i dette emne

Jeg fik en idé til at lave et bryllupsmaleri. Det er forholdsvis let og enkelt at gå til, så jeg synes, jeg vil dele idéen med jer andre.

Jeg har brugt en teknik, der kaldes "lift-off". Resultater kan beskrives som en slags collage. Jeg har vedhæftet et foto af resultatet. Fotoet er desværre ret sløret, da det er taget med mobiltelefon.

Jeg synes, det er en smart måde at bruge bryllupsbilleder mv på, fx til en gave eller bare til sig selv for at huske bryllupsdagen.Det er en god måde at "fortælle" en historie på.

Jeg startede med at tage et lærred, men du kan også bruge fx bruge masonitplader, pap etc. hvor jeg malede baggrunden i en lys farve. Bagrunden kommer til at skinne igennem på billederne bagefter, så man har mulighed for at lave nogle sjove effekter.

Nu skal du have taget kopier af de billeder eller andet, som du vil sætte på lærredet. De skal tages af en kopimaskine. Hvis du fx bare printer dem ud ved en alm. printer, bliver resultatet på lærredet ret nusset at se på. Du kan også bruge tekst istedet for billeder.

Du skal så smøre et jævnt lag af polymerlim (kan købes i hobbyforretninger) på FORSIDEN af billedet.

Du lægger så kopien med billedet nedad og banker det fast til dit lærred med en tør klud.

Lad det tørre i 30 minutter, fugt papiret med vand og brug fingerspidsen, små svampe eller en våd klud til at gnubbe papiret/bagsiden af med. Vær forsigtig så du ikke gnider hele fotoer af. Den sidste rest af papir kan nulres af med viskelæder.

Billedet er så overført SPEJLVENDT på dit lærred. Hvis du ikke ønsker billeder spejlvendt (fx hvis du der er tekst på, der skal kunne læses), så sørg for at du har lavet din kopi spejlvendt, inden du sætter den på lærredet. På den måde bliver resultat retvendt.

Tilsidst sprayer du lærredet med lak, så træder billederne mere tydeligt frem.

----

Mit billede har jeg lavet med fire bryllupsbilleder, som jeg først sætte på ved at bruge lift-off teknik. Så satte jeg min mands bryllupstale på og brugte samme teknik. Til sidst lavede jeg en tegning udfra et andet bryllupsfoto. Men mulighederne er jo mange, og det kan gøres på mange andre måder.

Håber der er nogen, der bliver inspireret...

post-16085-1175497242.jpg

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da en super fed ide ! ;)

Min kommende mands mormor har lavet noget lignende bare med alm. fotos, det ser super fedt ud ! ;) Tror måske jeg vil forsøge mig med noget lignende ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ser jo vildt godt ud, det vil jeg også prøve. :lol:

Jeg har lige nogle spørgsmål.

Hvad maler du dit lærred med inden? Akrylmaling?

Hvorfor skal man bruge en kopimaskine, har det noget med blækket at gøre?

Hvad ville være den bedste måde at gøre det på for mig hvis jeg har et billede liggende på computeren jeg gerne vil bruge? Er det at printe det på fotopapir i den størrelse jeg vil bruge og gå 7-11 og tage en kopi af det?

-HAHA-

Annika.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det ser jo vildt godt ud, det vil jeg også prøve. :lol:

Jeg har lige nogle spørgsmål.

Hvad maler du dit lærred med inden? Akrylmaling?

Hvorfor skal man bruge en kopimaskine, har det noget med blækket at gøre?

Hvad ville være den bedste måde at gøre det på for mig hvis jeg har et billede liggende på computeren jeg gerne vil bruge? Er det at printe det på fotopapir i den størrelse jeg vil bruge og gå 7-11 og tage en kopi af det?

-HAHA-

Annika.

Ja, jeg maler lærredet med akrylmaling inden jeg sætter billederne på. Bare sørg for at den er helt tør, inden du begynder at sætte billeder på. Man kan også sagtens male med akryl igen bagefter, man har sat billeder på eller fx oliekridt, eller hvad man har lyst til...

Ja, det skal være en kopimaskine pga blækket. Bruger man bare en almindelig printer, bliver resultat lidt udtværet at se på. Det lyder helt rigtigt, det du har tænkt - udskriv gerne billedet på din printer, men tag så en kopi af det bagefter på en kopimaskine.

:bearhug:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hejsa...

Man kan også lave det som decoupage - dvs at man evt maler først, hvis man ønsker en baggrund og derefter lægger billedet på (det kan godt være svært med for tykt papir) og derefter maler et lag decoupagelak henover. Det kan både fåes som blank og mat. Har selv prøvet det flere gange og det giver et godt resultat. (NB! Man kan godt male oven på lakken og billedet, men sørg for at lakken er ordentlig tør og at det er et tyndt lag maling, ellers forsvinder billedet helt)

Decoupagelak kan købes hos Creativ Company SE HER

:lol:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ser jo vildt godt ud, det vil jeg også prøve. :lol:

Jeg har lige nogle spørgsmål.

Hvad maler du dit lærred med inden? Akrylmaling?

Hvorfor skal man bruge en kopimaskine, har det noget med blækket at gøre?

Hvad ville være den bedste måde at gøre det på for mig hvis jeg har et billede liggende på computeren jeg gerne vil bruge? Er det at printe det på fotopapir i den størrelse jeg vil bruge og gå 7-11 og tage en kopi af det?

-HAHA-

Annika.

Ja, jeg maler lærredet med akrylmaling inden jeg sætter billederne på. Bare sørg for at den er helt tør, inden du begynder at sætte billeder på. Man kan også sagtens male med akryl igen bagefter, man har sat billeder på eller fx oliekridt, eller hvad man har lyst til...

Ja, det skal være en kopimaskine pga blækket. Bruger man bare en almindelig printer, bliver resultat lidt udtværet at se på. Det lyder helt rigtigt, det du har tænkt - udskriv gerne billedet på din printer, men tag så en kopi af det bagefter på en kopimaskine.

:bearhug:

Tak skal du have for hjælpen. Det vil jeg altså prøve det der. :carrot:

Jeg maler selv lidt engang i mellem, men det er mest abstrakt, så det er jo virkelig en mulighed for at få egentlige motiver på også.

Det polymerlim du skriver man skal bruge, ved du om det er det samme som det man bruger til decoupage?

:hug:

Annika.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det polymerlim du skriver man skal bruge, ved du om det er det samme som det man bruger til decoupage?

Jeg kender ikke decoupage. Det lyder som en teknik, hvor man klæber billedet direkte på ens lærred, hvor det altså ikke er en billedoverføring på samme måde som i lift-off.. Hvis det er tilfældet har jeg prøvet noget lignende, jeg brugte bare vævsklæber. Det kan også give nogle flotte resultater. Her limer man bare bagsiden af ens foto og sætter det på ens lærred/papir eller andet og sørger for at det sidder godt til.

Det polymerlim du skal bruge er Golden gel medium soft gel eller golden medium polymer. Jeg ved det kan fås hos Art de Voss, selvom jeg ikke lige kan finde det i deres katalog

Deres hjemmeside er HER

:smilie_oster05:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer