Guest bsan

Champagne?

18 indlæg i dette emne

Annonce ♥

http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/cheerleader3.gif Verdens godeste champu :respekt:

Kan meget varmt anbefale Asti Martini, der er bare så go`og ikke alt for dyr. Jeg syntes det er en sød champange, og hvis den blandes med hyldeblomst er den ikke mindre end perfekt :rolleyes:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hejsa

Jeg vil (ligesom de andre) også anbefale Asti - den er mere sød.

Til bryllupsmesse smagte vi også på nogle "sparkling wines" (champagne er jo kun fra et bestemt område). Der var også nogle gode og søde imellem. Prøv evt at kig på deres hjemmeside www.sparklingwine.dk (ved egentlig ik om jeg må "reklamere" for butikken her...men jeg prøver...).

Mvh Birgitte

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi er heller ikke så pjattede med champagne.

Vi har købt Verdi Spumanti til vores bryllupskage. Den er købt i Bilka til 50 kr for 2 flasker.

Den kan drikkes uden noget til...

Der var også en med ferskensmag. Tror at den vil være rigtig god i sommervarmen - mens grillen varmer op :rolleyes:

0

Del dette indlæg

Bare et - måske dumt spørgsmål, men hvorfor i al verden sætte Champagne på bordet, hvis du ikke bryder dig om det ? alternativet kan jo være en god tør hvidvin eller desertvin ?

Kh Louise

Gæsterne skal jo have (meget?) vin under middagen, så derfor vil vi byde noget andet til receptionen om eftermiddagen. Der er jeg heldigvis til fotograf det meste af tiden, så jeg behøver ikke drikke af det selv :respekt:

Tak for alle svarene. Den der Asti må vist prøves af.

0

Del dette indlæg

Ellers vil jeg da helt klart anbefale Cava'en fra fakta - den er spansk og koster 40kr flasken og er den vi skal have til vores bryllup... Den er ikke for sød og heller ikke for sur som de franske champagner desværre godt kan være...

Personligt synes jeg at Astien bliver for sød og når den så skal bruges til kage og chokolade i forvejen - vil det måske være rart med noget der ikke var helt så sød...

Håber du finder en løsning...

Iben

0

Del dette indlæg

Hejsa.

Rigtig champagne er jo dyr, som andre også skriver. Og den er ofte tør (og dejlig :respekt: )

De laver jo mousserende vine andre steder end i champagne, så kig efter produkter der hedder Spumante (Italien) Cava (Spanien) og Cremant (Frankrig og andre steder). Jeg kan desværre ikke anbefale dig nogle, da jeg ikke er til sød mousserende vin, men det er da i hvert fald de navne du skal kigge efter. :respekt:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Asti er IKKE champagne.. Champagne er kun det der kommer fra det bestemte område i frankrig.. OK det sagt; jeg bryder mig ikke om søde bobledrikke (asti, spumante) På en varm sommerdag vil jeg hellere have en frisk champagne - lidt over i det syrlige..

Anna

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min kommende har fødselsdag i dag, og her til aften har vi nydt en Ricadonna Asti fra NETTO, og er man ikke til de syrligere champagner, er det et rigtigt godt alternativ :)

Håber I finder liiige det I synes er dejligst

:cheerleader3:

Jeg holder absolut på Riccadonna. Den skal vi have til vores reception sammen med bryllupskagen. Vi er begge mest til søde champagner.

Vi serverede den også nytårsaften og ALLE var vilde med den. Men det kræver selvfølgelig at man bedre kan lide det søde end det syrlige.

Louise

0

Del dette indlæg

Nu siger du at den champagne du har smagt har været udrikkelig. Det tvivler jeg nu på er tilfældet, med mindre der ikke har været tale om rigtig champagne fra champagnedistriktet, eller at flasken ikke har været opbevaret korrekt.

Det der formentlig har været tilfældet, er at du har smagt den sammen med det forkerte. Champagne er en vin og ligesom alle andre vine, passer den til forskellig slags mad og sammenhæng.

Champagne fåes i 3 forskellige "sødmer". Brut (som betyder tør), Demi Seco (som betyder halvsød) og Seco (som betyder sød). Brut (udtales "bry") drikkes til sarte forretter, fisk, salte ting og andre steder hvor man ville servere en tør hvidvin, mens Seco drikkes til desserter. Drikker man en tør vin til noget sødt, vil den smage ekstremt surt sammen med al det søde.

Skal man drikke mousserende vin eller champagne til kransekage eller bryllupskage gælder det altså om at vælge en sød dessertvin som er beregnet til det.

Man kan enten vælge en champagne "Veuve Cliqout" (ca. 200 kr/fl), "Jaqcuard" (ca. 100 kr/fl.), "Taittinger" (ca. 200 kr/fl.) eller en "Möet & Chandon" (ca. 250kr/fl.), som er kendte huse i den "billige" ende, hvor "Möet & Chandon" nok er det mest eksklusive af de nævnte. Man skal så sikre sig, at det er Seco man køber, så man får en sød champagne.

Alternativt kan man vælge en italiensk mousserende dessertvin som fx. Asti Spumante som flere nævner eller en spansk Cava. Det er typisk ukomplicerede perlende vine, som ikke er dyre og som netop er beregnet til at drikke til desserter. De billigste Asti'er starter ved ca. 70 kr/fl og Cava'erne typisk fra ca. 40 kr/fl.

Leder man efter en tør mousserende vin til velkomstdrink eller mad, kan man substituere champagnen med fx. Cremant de Bourgogne som er en fantastisk vin til prisen (ca. 80 kr/fl.) eller alternativt en Cremant d'Alsace. Begge typer er lavet efter champagne metoden (og altså ikke bare kulsyret) og er elegante vine der sagtens kan konkurrere med langt dyrere champagner.

Med venlig hilsen

Louise

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer