arno

Salmer i kirken

20 indlæg i dette emne

Jeg står med ansvaret for de salmer der skal synges i kirken :) - min tilkommende har ikke en klejne forstand på salmebøger; han har aldrig brugt dem, ;) og kommer nok heller aldrig til det :)

Men der skal jo ligesom vælges et par stykker til vores store dag... :birthday: Jeg vil ENORMT gerne benytte salmebogens tillæg, :) men er på den anden side lidt i tvivl om hvilke derfra man "kan bruge" til et bryllup... :birthday: Derfor beder jeg om jeres hjælp og kreativitet til at finde et par geniale salmer :iloveyou: som passer til et bryllup - altså fra salmebogens TILLÆG! :):lol:

/arno :piano:

post-7-1076539741.jpg

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

:piano:

Hej arno!

Prøv engang at kigge på http://www.galtenkirke.dk/

Og så "forslag til salmer ved vielse" ;)

Du kan både se teksten og høre melodien.

Vi har selv brugt den til at finde vores salmer.

Hilsen Trille

:lol:

Hej Trille

Kanon god idé. Det er rart, at man kan høre salmerne. Så har vi et bedre indblik i, hvilke salmer vi kan lide. :iloveyou:

Knus Iben :bamsekram:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hejsa

Vi starter op med:

Op al den ting som Gud har gjort

Lige op til vielsen vil vi gerne have:

Der findes en rose så favr og fin

Og til sidst vil vi synge:

Du som giver os liv og gør os glade.

Vi har bevidst fravalgt, "Det er så yndigt", da det rent faktisk er en sølvbryllupsang og det føler jeg ikke rigtig har noget med bryllup at gøre...

Tanker

fra

Nethe*ikke en tilhænger af tradionelle bryllupper*

0

Del dette indlæg

Kære Nethe!

'Du som gi'r os liv' - er også en som jeg har et varmt blik hængende på. Og præsten kan også godt li' den, ved jeg :lol:

Vi gider heller ikke 'Det er så yndigt'; den er simpelthen for kedelig...!

/arno :iloveyou:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej Arno.

Vi har valgt følgende salmer er dog ikke definitivt bestemt da vi ikke har snakket med præsten endnu:

En rose så jeg skyde

1 ubestemt

Det er så yndigt.

Du satte dig selv i de nederstes sted( den er i tillæget til den nye samlebog, og organisten i Grenaa er fantastisk til at spille den, vi sang den til min kusines konfirmation, melodien er rigtig od og slet ikke så "folkekirke agtig", if you know what i mean....

Line P

0

Del dette indlæg

Hej Line P!

Hvis vi vælger at synge "En rose så jeg skyde" kommer hele familien på min far's side til at græde... :) Dén spillede min far på trompet til min farbrors alt for tidlige død - og bare ved at tænke tilbage på den, bliver mine øjne våde... Så den tager vi ikke. :iloveyou:

Hvad kender du til organisten i Grenaa? Jeg "kender" ham sådan til husbehov - dvs jeg har hørt ham spille en del gange efterhånden, også til FDF-arrangementer. Og han er KANON dygtig!! :specool: Og dejligt frisk - med på den værste. taz

Jeg tror vi ender med "Du som gi'r os liv og gør os glade" :lol: + "Kærlighed er lysets kilde" :hjerte: og den sidste ved jeg ikke helt... Men jeg er da tættere på NU end nogensinde før :)

/arno :mellow:

Redigeret af arno
0

Del dette indlæg

Hej,

Foreløbig har JEG gjort lidt tanker ("Herregud, skat - der er jo 100 år til endnu!... - næ, kun 2½ måned...) og de er følgende:

"Du Herre Krist", "Nu Blomstertiden Kommer", Min mund og mit hjerte, de gjorde en pagt", og "Det er så yndigt". Det er 3. søndag efter påske...

Jeg personlig er ikke meget for de nydigtede salmer, så derfor udvalget. "Min mund og mit hjerte..." er ikke en bryllupssalme og er desuden i mol og temmelig dyster, men det er min ynglingssalme, så den gode pastor skal virkelig op på stilletterne, hvis han skal pille den fra mig!

"Min mund og mit hjerte

de gjorde en pagt.

I fryd og i smerte

af al deres magt.

Hinanden at følge

og aldrig fordølge

hvad i dem er levende lagt.

I hjerter og munde,

med ildtungen rød,

har han, som det kunne,

har Faderen sød

lagt bod for al vånde

med kærligheds ånde,

lagt ordet, som frelser fra død.

Thi frydes ved pagten

nu hjerte og mund

og mødes i takten

af sang allen stund,

om evighedslivet,

som Gud har os givet,

og Ordet, vor saligheds grund."

"Det er så yndigt" er ganske vist en gammel traver og jeg blev godt træt af at synge den i kirkekoret, men min far vil ææææælske at skråle med i kirken og bare denne ene gang vil jeg vise mig som et godt barn og tækkes ham... :iloveyou:

KarenV

PS - forresten: Find lige ud af, om jeres kirker overhovedet bruger tillægget efter den nye salmebog er ankommet... :)

XTRA PS: Har I tænkt over ind- og udgangsmusik? Her i hytten overvejes nemlig Jean Michel Jarre, U2 og Beethovens 9 symfoni... :lol:

Redigeret af karenv
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Man kan godt selv bestemme ind- og udgangsmusik, hvis man ikke er til det traditionelle. Organisten kan sige nej, hvis det er alt for utraditionelt eller vil lyde dårligt på orgel, men mange af dem vil gerne strække sig.

Vi har valgt en Bach-melodi som indgang og så den traditionelle bryllups-ting som udgang. Jeg har været til et bryllup, hvor de fik "A whiter shade of pale" spillet som indgang. De ville så have haft Beatles' "I feel fine" til udgang, men der sagde organisten nej. Den er heller ikke egnet til orgel.

Af salmer har vi valgt "Tak og ære være Gud", "Kærlighed fra Gud", O kristelighed" og "Det er så yndigt". Jeg synes, at den er sidste er en god anledning til at få alle med og slutte af med et brus inden udgangen.

Ditte.

0

Del dette indlæg

Godmorgen.

Velbevandret og velbevandret - jeg har sunget i kirkekor i en håndfuld år og har vel sunget til... - hmm, så mange bryllupper, at det var ved at blive samlebåndsarbejde! :iloveyou:

Under alle omstændigheder, aå har jeg set hys'se brude og ditto mødre, svedigt nervøse gomme og svigermødre med tårer og smalle læber - samt oplevet mere end et bryllup, hvor organisten stoppede med at spille, fordi en videokameramand skulle lege Lars Von Trier - og det var/er forbudt i den kirke..! :lol:

Det er korrekt antaget, som Ditte Amanda også siger, at man selv kan vælge ind- og udgangsmusik. Og som i alle henseender - indenfor rimelighedens grænser.

I sit valg af musik skal man jo tænke ganske gevaldigt over, at kirken er Guds hus og ikke blot en kulisse til "Prinsesse for en dag"! Samtidig skal man også være klar over, at enten skal man have organisten til at spille musikstykket og ellers skal man have en præst, der er frisk nok til at ville lade dig stille op med anden musikudførelse - eller en boom-blaster!

Klassisk musik, som enhver organist med respekt for sig selv burde kunne spille og som fint kan bruges:

"Jesu Bleibet meine Freunde" - Bach

"Romance" - Joseph Eizenberger (Min personlige favorit!)

"Brudekoret" - Richard Wagner (Here comes the bride...)

"Festpræludium til århundredeskiftet" - Carl Nielsen (Dramatisk og smukt)

"An die Freude - Ode to Joy" - Beethoven (finalen af 9. symfoni)

"Te Deum" - Charpentier (Eurovisions kendingsmelodi...)

"Bryllupsmarch" - Mendelsohn-Bartoldy.

Der er ganske givet mange flere muligheder, jeg kan bare ikke lige komme på mere.

Er præsten frisk med boomblasteren og/eller organisten god, kan overvejes følgende:

Jean Michel Jarre: Equinoxe I - minder om Griegs "Morgensstemning" fra "Peer Gynt". Dette kan fint spilles på orgel.

Tjeck selv mandens imponerende bagkatalog ud - der er masser, der kan bruges! Jarre er jo konservatorieuddannet og alle hans kompositioner er lavet for en eller anden form for tangentinstrument...

U2: Sweetest thing, When love comes to town, All I want is you, Beautiful day, One, - evt. The first time.

Sting: If I ever lose my faith in you

Gabrielle: Don't need the sun to shine

Sådan lige ud af hovedet... og det skal vel lige siges, at det er mine personlige favoritter...

Her i huset overvejes Jarre's Equinoxe I som indgangsmusik og Beautiful Day som udgangsmusik.

Skal det være klassisk, så skal vi i hvert fald ud til Beethovens 9.! Det er et for fedt stykke musik...!

Håber det kan hjælpe!

:bamsekram: Karen V

Redigeret af karenv
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej alle sammen!

Vi eller skal jeg sige jeg (for min kommende ved ikke noget om salmer og kender ikke nogen) har overvejet:

Kærlighed er lysets kilde (da det er en rigtig god FDF-sang og som jeg ved nogle af gæstene kender)

Menneske, din egen magt (jeg ved ikke helt om den er for dyster - hvad syntes I?)

Nu blomstertiden kommer (fordi den har en god melodi)

Du, som gir os liv og gør os glade (den har en god melodi og en sød tekst

0

Del dette indlæg

Kære wiilsbol!

Er du også FDF'er - som jeg er? "Kærlighed er lysets kilde" ryger KLART med til vores vielse; lærte den at kende i FDF, og jeg holder meget af den. Desuden kommer der en del FDF'ere i kirken, så der er ikke noget problem med at få folk til at synge med...

"Menneske, din egen magt" er også endnu en god F'er sang. Jeg vil ikke mene at den er for dyster eller lign.

Og så "Du, som gir os liv og gør os glade" - den har vi også valgt. Den er så dejlig "let" (hvis det ord dækker den...?), og så er det desuden præstens favorit salme!! Så det kunne ikke være bedre :iloveyou:

- - -

Det med INDGANGSMUSIK... - ikke noget traditionelt til mig!! Jeg har ikke sagt det til min kommende mand (og håber virkelig ikke at han læser dette!!!) men jeg regner med enten at få organist + kirkekor til at spille/synge "I do" af Abba - eller at få kirken til at spille den originale udgave over højtalerne!

Det skal være en overraskelse til min kommende mand. Starten skal være som i "Here comes the bride" (altså da da da daaa da daaa daaaaaaa), og så skal den gå over i "I do"... Har endnu ikke snakket med organisten om det, men præsten er med på den. Ingen andre ved noget om det, så fortæl det ikke til nogen!! ;)

/arno :song:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer