Sign in to follow this  
Followers 0
Guest neller23

Bryllupskage - diabetes?

5 posts in this topic

Hej Piger

Når vi skal giftes til april skal vi have en lækker bryllupskage fyldt med sukker og alt muligt andet, som vi slet ikke har godt af. Min far og farfar har dog begge diabetes og kan derfor ikke tåle den.

Jeg laver altid lidt ekstra til dem - og andre som hellere vil have den knap så søde kage, men jeg synes at det skal være noget andet end en helt almindelig kage på den specielle dag.

Findes der en opskrift på en bryllupskage til folk med diabetes??

Hilsen Britta

0

Annonce ♥

Altså jeg ville nu nok tro at når man netop har daibetes og skal til en festlighed som denne, så ved man godt at man lige kræver lidt mere insulin eller bare holder lidt igen.. Måske lidt hårdt sagt, men jeg ved at minmand ihvertfald ville gøre sådan for den ene aftens skyld..

Tænk på hvor meget man har i forvejen at tænke på - så kan de godt klare at tage lidt mindre eller tage lidt mere insulin.

men der findes da opskrifter med mindre sukker - det ved jeg. prøv på nordisk kage forum via kagekomapgniet

0

Hmmm.... kommer også selv af en familie med mange med diabetes. Jeg har i hvert tilfælde tænkt mig, at der skal være en kage til dem. Jeg vil ikke være "medskyldig" i, at de måske synes det er en dag, hvor de godt lige kan spise lidt sukker.... og tage lidt ekstra insulin. Det er altså ikke super sundt!! Og jeg er af den holdning, at det skal være et valg, de selv tager og ikke et valg, jeg tager for dem.

Jeg regner med at bage en rimelig traditionel sukkerfri "chokolade"kage i tynde lag, og så lægge tre lag sammen med flødeskum rørt med sukkerfrit hindbærsyltetøj. Og pynte den med fx. pynt af sukkerfrit marcipan..... eller med blomster eller lign.

Der er fx. en opskrift på kage her http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visop...tes.php?id=2628

Derudover synes jeg det er super lækkert med masser af frugt til kagen - især hvis den serveres som eftermiddagen. Fx. et stort fad med friske kirsebær, druer mv. Lige til at hapse..

mvh Britta

0

Nu er det jo ikke alle diabetikere der har type 1 og dermed insulinkrævende diabetes, med en mulighed for at regulere insulinen!

Jeg ville godt nok være ked af at komme til et bryllup hvor holdningen var den du giver udtryk for. Så synes jeg det var bedre at spørge de pågældende gæster til råds, måske har de enda overskud til at lave kagen selv eller bare komme med en opskrift, os der ikke kan spise hvad som helst er jo ret trænede i at lave alle mulige ting der tilgodeser vores behov, hvilket forståeligt nok er lidt sværere for andre.

Men hvis man har fødevarerallergier er det både anstrengende altid at skulle forholde sig til hvad der er på menuen når man bliver inviteret og det er heller ikke morsomt at føle at man er til besvær. Det sagt er man jo ikke anderledes end alle andre, jeg sætter da også pris på lækker og festlig mad. Så at vaglet står imellem at spise noget man ikke kan tåle eller ikke spise synes jeg ikke er rimeligt.

Når jeg surfer på disse sider og ser hvor meget krudt folk bruger på diverse gaveæsker , monogrammer osv. så synes jeg måske at man prioriterer sin energi forkert i forhold til sine gæster hvis man ikke kan bruge lidt energi på særlige behov til maden.

Altså jeg ville nu nok tro at når man netop har daibetes og skal til en festlighed som denne, så ved man godt at man lige kræver lidt mere insulin eller bare holder lidt igen.. Måske lidt hårdt sagt, men jeg ved at minmand ihvertfald ville gøre sådan for den ene aftens skyld..

Tænk på hvor meget man har i forvejen at tænke på - så kan de godt klare at tage lidt mindre eller tage lidt mere insulin.

men der findes da opskrifter med mindre sukker - det ved jeg. prøv på nordisk kage forum via kagekomapgniet

0

Annonce ♥

De fleste steder, kan de laver sukkerfri bryllupskager. Vi skal selv have bryllupsISlagkage fra Ryå, da min kommende mand har sukkersyge. Vi har på opfordring af Ryå selv, valgt at få det øverste lag i islagkagen lavet med sukkerfri is. Synes det er en hyggelig tradition at gemme det øverste lag, og spise det på sin 1 års dag, men på den anden side, så fylder det ret meget i fryseren i et helt år. Desuden er det muligt (i hvert fald ved Ryå) at bestille præcis den samme kage om et år, så vi har tænkt os, at købe en ny islagkage til den dag.

Fordelen ved at lave det øverste lag som sukekrfri, er at den øverste kage, ikke er så stor, og de fleste vil gerne synde godt og grundig på sådan en festdag, så de fleste vil gerne have med rigtig sukker.

Derudover er det jo muligt at bage med Perfekt Fit, som er erstatnings sukker. Lidt dyrt, mener det er 70 kr for 850 gram, men det smager præcis som almindelig sukker, og på den måde, kan i laver kager som alle må spise, så ingen bliver "anderledes"

Håber du forstår, ellers send en pm, så kan jeg uddybe det.

Inge benner

0