Catalina

Opskrifter med pærer??

7 indlæg i dette emne

Vi var så heldige at kunne flytte ind i et 100 gammelt hus, med lige så gamle frugttræer i maj måned. Nu skal høsten for første gang i hus!

Desværre kunne pæretræet ikke klare mosten mere, og en del grene knækkede af her til aften, hundredevis af umodne pærer ligger nu over hele haven :heart:

Mange er kun kort tid fra at være modnet, andre kunne godt have klaret en uge eller måske to mere på træet.

Nu mit spørgsmål til jer, er der ikke andet at gøre end at smide alle pærene ud, eller kan man også bruge umodne pærer til noget?

Jeg håber nogle af jer har mere kendskab til pærer end jeg har!!!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvis det var mig, ville jeg nok sylte dem. De smager pragtfuld til fx is eller som 'Pære Belle Helene'*)

Syltede pærer (ca. 1 liter)

1 kg pærer

500 g sukker

½ dl eddike

2 dl vand

½ tsk. Atamonpulver eller 1 tsk. flydende Atamon

Pærerne vaskes, skrælles og kan syltes hele. Da må stilken skrabes og blomsten skæres bort. Pærerne kan flækkes, og kernehuset bores ud med et græskarbor eller en teske. Sukker, eddike og vand koges til en lage, hvori pærerne koges ganske sagte, til de er møre. De lægges i varme, Atamonskyllede glas. Lagen koges ind 3-5 minutter, tilsættes Atamon og hældes over pærerne. Glassene bindes til med det samme.

Kilde: Den grønne syltebog - Tørsleffs Husmoder Service

*) Pære Belle Helene

(4 personer)

8 halve (dåse)pærer

2 tsk. kakao

2 tsk. sukker

1 dl piskefløde

20 g mørk chokolade

½ liter vanilleis

Kakao og sukker røres sammen med lidt vand og varmes derefter op med piskefløden. Chokoladen smeltes heri.

Isen anrettes i portionsglas. Pærerne skåret i kvarte lægges på isen og til sidst hældes den varme chokoladesauce over.

Kilde: Kogebog for fattigrøve

post-22726-1186528322.jpg

0

Del dette indlæg

Mmmmm, jeg bliver helt lækkersulten! Tror jeg skal ud at købe lidt eddike og sylteglas med det samme! Jeg havde håbet på at det var muligt at bruge dem til et eller andet, man vil jo helst ikke smide så meget ´mad´ væk!

Tusind tak for opskrifterne Lajla! Tror familien bliver glade for mig når jeg overrasker dem med syltede pærer :heart:

0

Del dette indlæg

der er også en tråd med opskrifter - prøv at se der om der er nogle brugbare opskrifter med pærer - præv evt. at google.... på Årstidernes side kan det da være du er heldig... eller på Karolines kogebog.

Og ellers har du måske noget familie, venner eller kollegaer, som også gerne vil igang med syltningen og pæretærtebagningen og derfor vil blive glade for en pose med pærer....

Men kan sådan nogle pærer ikke færdigmodne efter de er taget af grenen? Frugt fra syden modnes jo på vejen i containere... avokadoer modner nogle gange færdig i frugtkurven etc.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer