Guest bertrand

Blandede bryllupper

15 indlæg i dette emne

Hej alle

Kan I hjälpe?

Jeg skal giftes med en franskmand til maj i är - i Danmark :lol: .

Vi er bosiddende i Tyskalnd, sä der kommer mange nationaliteter med til brylluppet (11 forskellige).

Er der nogen som har erfaringer med den slags? Hvordan kommer vielsen til at foregä (har endnu ikke snakket detaljer med prästen), hvad gör man med menu-kort, salmer, taler og sange?

Min tilkommende taler ikke dansk (särlig godt) og det er ikke alle gäster som behersker engelsk!

Häber pä et par gode räd

KH

Louise

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

:hjerte: Hej Louise,

Det lyder spændende hva? Er du ikke spændt på sådan en god blanding af nationaliteter? ;-)

Jeg synes det mest talte er jo engelsk, og så skal din kommende mand jo også kunne forstå menu´en , kirkeprogrammet og så videre. Mon ikke i skal lave så det er i 3 lag af engelsk, fransk og dansk?? Det tror jeg at jeg ville gøre, hvis jeg var dig.

Er der nogle mennesker der kan hjælpe dig? Arrangerer du det hele fra Tyskland af? Hvis I bor i Tyskaland er du så stadig dansk statsborger? - For der er jo også noget der med div. papirforularer - men det er du sikkert langt mere inde i end jeg ;-)

Jeg glæder mig til at høre hvordan det kommer til at gå.

camilla

0

Del dette indlæg

Hej Louise.

Min veninde blev gift i sommers.

Hendes mand er af en tysk familie. De havde desuden gæster fra Irland og Polen.

Vielsen foregik på dansk.

Mht bordplanen, havde de sørget for, at sætte folk sammen, som kunne snakke fx engelsk.

Menu kortet, var et hæfte, så der var en side til hvert sprog: dansk, engelsk og tysk.

Bruden havde fx lavet et digt til sin gom, og de forskellige vers var på forskellige sprog.

Jeg har for mange år siden, været til bryllup i Tyskland, og her havde de fået præsten til at vie dem både på dansk og tysk (det tog meget laaang tid)

Knuser

Lykke : )

:hjerte:

0

Del dette indlæg

Hej Louise,

Min mand er englaender og forstaar ogsaa meget lidt dansk.

Vi blev gift i Florida, men skal "giftes" igen i Danmark - praesten i vores kirke vil forrette vielsen paa engelsk. Jeg ved ikke om du har talt med din praest om hvorvidt han kan fransk, tysk eller engelsk - men det naevnte du ikke, saa jeg gaar ud fra at det har du styr paa.

I kan jo lave menuer, invitationer og hvad der ellers skal skrives, paa alle tre sprog!

Men ellers, saa er jeg sikker paa at Jeres gaester forstaar at de er til et MultiNationalt bryllup og hvis der er ting de ikke forstaar (sange, taler osv) saa er det vel okay!

MVH, Mette...

Redigeret af The Wedding Organizer
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej.

Min svigerinde er gift med en englænder, og deres vielse foregik på lidt dansk og lidt engelsk. På den måde, at når præsten henvendte sig til min svigerinde var det på dansk og når det var til hendes mand, var det på engelsk.

De fandt sange som både havde en dansk og en engelsk tekst. Det lød helt vildt sjovt.

Karina

0

Del dette indlæg

Hej !

Jeg er fra Rumænien og har været gift med en dansker i 3 år. Vores vielse på Rådhuset foregik på engelsk da jeg på det tidspunkt ikke kunne tale/forstå dansk. :baa:

Til sommer vil vi holde en stor fest i Rumænien. :band2:

Da vi begge ikke er troende, holder vi ikke bryllup i kirke men holder en reception i den fri natur hvor der bliver serveret champagne og jordbær.

Bagefter er alle gæsterne inviteret til fest med mad og drikke på restaurant. Et rumænsk bryllup er fyldt med traditioner og overtro! Jeg vil selvfølgelig holde nogle af de rumænske traditioner men jeg vil også holde nogle af de danske traditioner. Dvs. at det vil blive en blanding af rumænske og danske traditioner og også med hensyn til musik, mad, dans og sang vil disse to kulturer være blandet.

Jeg laver selv vores menuer, invitationer og dem skriver jeg på dansk, rumænsk og italiensk. :specool:

Jeg vil også sørge for, at sætte folk sammen, sådan at de kan tale sammen. BEER

Jeg har også lavet en tale (på dansk) til min mand og det sørger jeg selvfølgelig for at den bliver oversat både på rumænsk og italiensk (der kommer også nogle italiener).

Hilsen Felken :lol:

0

Del dette indlæg

Hej Felken,

Maa jeg foerst lige sige at jeg er meget imponeret over dit danske - hvis min mand var halvt saa god som dig om tre aar ville jeg blive glad!!!

Og med hensyn til din fest - det lyder som en helt fantasisk ide!! Jeg er sikker paa du vil faa en dejlig dag!!

MVH, Mette...

0

Del dette indlæg

Hej Felken,

Maa jeg foerst lige sige at jeg er meget imponeret over dit danske - hvis min mand var halvt saa god som dig om tre aar ville jeg blive glad!!!

Og med hensyn til din fest - det lyder som en helt fantasisk ide!! Jeg er sikker paa du vil faa en dejlig dag!!

MVH, Mette...

:bamsekram: tak..tak..tak :hjerte:
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg oplever tit at der er forskellige nationaliteter til et bryllup eller andre lejligheder og det er altid sjovt og en stor udfordring. Herudover giver det også meget, da de ofte ønsker numre som er nogle af dem der ikke spilles så meget herhjemme, men som faktisk er rigtig gode hittere. Det gode er jo så at man selvfølgelig har numrene, hvad de tit imponeres over.

Det er rigtig sjovt at spille Diggedo diggeley- Herreys når der er svenskere til stede, eller Take on me - Aha når det er nordmændene (den holder nu altid)

0

Del dette indlæg

Tusind tak for alle de gode räd.

Er der nogen af jer som har oplevet at talerne er blevet oversat til flere sprog og omdelt ved bordene. For min stakkels far er i syv sind om hvad han skal göre med sin tale. Min kommende vil ikke ud med hvilket sprog han holder sin tale pä.

KH

Louise

0

Del dette indlæg

Hej Louise,

Det er da en fin ide med at oversaette talerne og dele dem ud til dem som ikke forstaar hvad der bliver sagt!!

Mon ikke din tilkommende overrasker dig med at holde sin tale dansk???? ;)

MVH, Mette...

Redigeret af The Wedding Organizer
0

Del dette indlæg

Herudover er det jo helt oplagt at lave en sang hvor de forskellige vers kører på hhv, dansk, svensk, tysk, norsk, fransk etc. Kender folk ikke rigtig hinanden er det oplagt at sige til dem at de skal rejse sig op under det vers som ....

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hejsa

Vi kan dog kun mønstre gæste fra 7 lande på 3 sprog og det synes JEG er meget :) Det lyder som noget af en mundfuld I har fået sammenbragt!

Min kæreste er skotsk så der kommer selvfølgelig en masse engelsk-talende gæster til vores bryllup. Desuden kommer der en japaner (der ikke taler særlig meget engelsk) men hende har vi altså valgt at undlade at tage specielle hensyn til :lol: og de resterende udlændinge talaer og forstår fint engelsk. Derfor bliver dansk og engelsk sprogene til vores bryllup.

Vi regner med hovedsgaeligt at blie viet op dansk. Præsten taler fint engelsk, så vi vil bede hende lave noget af talen på engelsk. Der hvor hun tilspørger os, vil hun gøre det på dansk til mig mig på engelsk til min kæreste. Det synes jeg også bare understreger vores personlige bagrunde. Af salmer tager vi nogle danske med rimelig nem melodi (Vi overvejer bl.a. Nu titte til hinanden, Nu vågne alle guds fugle små, Op al den ting) og så håber vi at kunne finde en salme med melodi der er kendt af alle og har både dansk og engelsk tekst. Jeg tror vi laver salmehæftet så det forklarer alt hvad der foregår i kirken på engelske. Det havde min veninde gjort, og det virkede godt for deres engelske gæster. Vi leder i øjeblikket efter en melodi vi kan gå ud til som betyder noget for os begge. Vi overvejer "Sku' gammelt venskab rent forgå" / "Auld laung Syen" (eller hvordan det nu staves...) men ved det ikke helt endnu. Any ideas?

Vi skal ikke have menu-kort - ikke min stil - så kokken kommer ind og forklare det hele på dansk og engelsk.

Men ellers vil jeg give Mette ret. Folk ved jo godt at de er til et internationalt bryllup og måske går glip af lidt hist pist. F.eks. synes jeg ikke at hensynet til gæsterne er vigtigere end til den der holder tale. Det er jo ikke rart at skulle holde tale på et sprog man ikke føler sig sikker på og det ville jo også kun være i de engelsktalendes favør, for der er jo ingen af udlændigene der ville holde tale på dansk. Og vi har også et par i vores selskab der ikke forstår engelsk - og som jo heller ikke skal overses.

Så vores approach er belvet at inddrage sprogene så meget som muligt for også at understrege vores forskellige baggrund - men at være opmækrsom på at det er OK at folk ikke kan følge det.

Glæder mig til at høre hvordan I får fixet det hele.

Kh Nina

0

Del dette indlæg

hej vi har samme problem - men selvom det bliver til en hulens masse nationaliteter snakker de alle engelsk heldigvis (Sydafrika, hvor min kommende mand og hans familie kommer fra + et par venner - England, hvor vi mødte hinanden + plus venner vi godt nok har mødt i London men som så igen er fra over det hele -svedige, New Zealand, Australien, Norge, USA + plus nogle af mine venner fra universitetet fra Island og Ungarn) så det skal nok blive sjovt. :drink2:

vi har ikke snakket det hele igennem med præsten endnu - men vi har luftet idéen om at vi gerne vil have det lidt blandet af dansk og engelsk og det kunne han ikke se nogen problemer med - jeg tror nu at alle sangene bliver på dansk (måske lidt af dovenskab fra min side - jeg syntes det giver for mange problemer at skulle finde salmer der kan synges på begge sprog)

vi ved jo selvfølgelig hvem der er hvem når vi sender invitationer ud så de bliver skrevet på det sprog gæsten snakker ( indmaden til invitationerne laver vi på computer så det er jo ikke det store problem bare at lave to forskellige)

det samme gør vi med menu kortene (vi laver en lille bog der kommer til både at være navne kort, menu, oversigt over hvem der er hvem - plus at der i de engelsktalendes gæsters også vil være en lille oversigt over danske bryllups traditioner - alt det kysseri i ve' :0) :sugekop:

vi har valgt ikke at ville have talerne før så de kan blive oversat, er lidt bange for at det måske kunne afholde nogle fra at ville holde en tale - så der bliver nogle på dansk og nogle på engelsk ..... så regner vi med at der nok er nogle gæster der vil oversætte hvis der lige er nogen der ikke for det hele med.

jeg ville egentlig ikke have sange :piano: - men kunne godt høre på min familie at det var de lidt kede af så jeg har sagt - pis på det - det er en pinlig dansk tradition og så får gæsterne også den oplevelse og de skal nok syntes det er sjovt :0)

har dog sagt at det skal være sange folk har brugt tid på ikke de der hvor 50år's fødselsdag er blevet streget over med kuglepen og man så har taget 100 kopier :)

så nu håber jeg det bliver en rigtig god fest :bamsekram:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer