wombat3010

Lav selv bryllupskage

32 posts in this topic

Jeg vil gerne selv lave en bryllupskage, men kan ikek lige overskue hvor meget der skal til og hvor meget det ca kommer til at koste, så kære tøser kan i hjælpe mig??? Vi bliver ca 64 ialt. Jeg tror det skal være med noget chokolade creme og appelsin eller jordbærmousse

Og i skal da være velkommen til at mside nogle billeder herind af jeres hjemmelavede

Heidi

0

Annonce ♥

Jeg ville ønske, jeg kunne hjælpe dig, for det ville betyde, at jeg selv havde fået svar på de samme spørgsmål :cheerleader3:

Jeg synes faktisk ikke, der er så frygtelig meget hjælp at hente rundt omkring, men måske er det mere fordi jeg er lidt kræsen... Det jeg har gjort hidtil er at søge en masse på nettet. Jeg synes ikke det gav mig noget at søge på "bryllupskage", men det var nu mest fordi vores bryllup er i budgetgruppen, så vi har ikke råd til det helt vilde marcipanståhej med diverse mere eller mindre eksotiske fyld. Arlas opskrift (du kan finde opskriften her på forummet - det er den med appelsin-passionscreme og chokolade-nougat-creme) er min helt klare favorit, men passionsfrugter er sgu dyre...

Nå, men netsøgning - og forumkigget - har givet mig følgende:

* Der skal afsættes i alt en uge til arbejdet. Det kommer natullervis helt og aldeles an på, hvad du har tænkt dig. Bunde og mange cremer (igen, kommer an på, hvad du vil have) kan laves i god tid og fryses ned, så du behøver altså ikke nødvendigvis afsætte ugen før brylluppet til det.

* Mange opskrifter har angivelse af portioner og det er en stor hjælp - selv hvis du vil lave en hjemmelavet creme, så kan du jo bruge de forskellige opskrifter til at sammenligne med mht hvor langt de rækker.

* Vores kage bliver med hyldeblomstfyld (opskriften ligger herinde på forummet) og noget hindbærmouse, som jeg har fundet på nettet.

* Jeg fik mere ud at søge på "lagkager" end "bryllupskager", da jeg skulle søge inspiration til fyldet. Det er som om de eneste opskrifter, der findes på bryllupskager er Bettys og Arlas, og Arlas bliver som sagt for eksotisk og Bettys fyld bryder jeg mig ikke om...

Held og lykke - og del endelig ud af dine erfaringer og ideer!

0

Jeg vil gerne selv lave en bryllupskage, men kan ikek lige overskue hvor meget der skal til og hvor meget det ca kommer til at koste, så kære tøser kan i hjælpe mig??? Vi bliver ca 64 ialt. Jeg tror det skal være med noget chokolade creme og appelsin eller jordbærmousse

Og i skal da være velkommen til at mside nogle billeder herind af jeres hjemmelavede

Heidi

Hej Heidi

Jeg skal selv lave min bryllupskage i maj og lavede en bryllupskage til min venindes bryllup for to år siden. Gæsteantallet ved begge bryllupper var/er lige omkring de 60, så det passer med det antal, du skal lave kage til.

Til min venindes bryllup lavede vi bryllupskagen efter Betty-opskriften. Den var i 4 etager (og der var ihvertfald nok til alle) og kostede omkring 600 kr at lave alt i alt! Til sammenligning koster en bryllupskage mellem 60 og 80 kr per kuvert, så der er en del tusind kroner at spare. Min veninde havde i ugerne op til holdt øje med tilbud på Toblerone, smør og frosne hindbær, som udgør de største budgetposter for kagen.

Vi snød lidt og fik bestilt alle bundene hos en bager. Det fortryder vi bestemt ikke, da der er tre forskellige bunde i hver kageopsats og 4 forskellige størrelser, så vi skulle mindst have bagt 12 bunde (og lavet dejen fra bunden hver gang for at være sikre iflg. opskriften). Vi sparede mindst en dags arbejde på dette - bageren tog kun 200 kr for at bage nogle kæmpe plader med bundene, og så lånte vi udstikkerringe i de ønskede størrelser til at stikke kagens bunde ud - det vil jeg helt klart gøre igen.

Det tog os to halve dage at lave kagen.

Om torsdagen lavede vi alt fyldet til kagen - tobleronechokoladecreme, hindbærmousse, smørcreme. Desuden forberedte vi også pynten denne dag (vi sprøjtede smeltet chokolade ud til sammenhængende chokoladehjerter som kagen blev pyntet med - skal du have marcipanroser eller anden pynt på kan de fint laves nogle dage i forvejen og opbevares i plasticposer for ikke at tørre ud).

Om fredagen stak vi bundene ud, lagde dem sammen med fyldet og beklædte det hele med sugarpaste (vi havde brug for en stærk mand til at rulle den lidt hårde sugarpaste ud, men da det var sket, var det utrolig nemt at arbejde med). Dernæst satte vi små borter på kagerne og pyntede med chokoladehjerter.

En ekstra besparelse var at vi gratis lånte kagestativet i 4 etager på selve feststedet. Hvis dette ikke er muligt for dig, kan man leje dem for et par hundrede kroner. Fredag eftermiddag kørte v kagerne ud til feststedet, som satte etagerne sammen. Kagen smagte fantastisk og så pænt professionel ud.

I år har jeg tilmeldt mig et bryllupskagekursus hos Kagekompagniet for at lære at lave sugarpasteblomster osv, da det er kagepynten jeg finder er det eneste område, hvor en hjemmelavet bryllupskage kan adskille sig væsentligt fra de professionelle kager.

Jeg kan sagtens anbefale dig at lave den selv, med lidt hjælp fra et par venner/familiemedlemmer tager det kun et par formiddage.

Held og lykke!

Ann

0

Heidi

Hej Heidi

Jeg skal selv lave min bryllupskage i maj og lavede en bryllupskage til min venindes bryllup for to år siden. Gæsteantallet ved begge bryllupper var/er lige omkring de 60, så det passer med det antal, du skal lave kage til.

Til min venindes bryllup lavede vi bryllupskagen efter Betty-opskriften. Den var i 4 etager (og der var ihvertfald nok til alle) og kostede omkring 600 kr at lave alt i alt! Til sammenligning koster en bryllupskage mellem 60 og 80 kr per kuvert, så der er en del tusind kroner at spare. Min veninde havde i ugerne op til holdt øje med tilbud på Toblerone, smør og frosne hindbær, som udgør de største budgetposter for kagen.

Vi snød lidt og fik bestilt alle bundene hos en bager. Det fortryder vi bestemt ikke, da der er tre forskellige bunde i hver kageopsats og 4 forskellige størrelser, så vi skulle mindst have bagt 12 bunde (og lavet dejen fra bunden hver gang for at være sikre iflg. opskriften). Vi sparede mindst en dags arbejde på dette - bageren tog kun 200 kr for at bage nogle kæmpe plader med bundene, og så lånte vi udstikkerringe i de ønskede størrelser til at stikke kagens bunde ud - det vil jeg helt klart gøre igen.

Det tog os to halve dage at lave kagen.

Om torsdagen lavede vi alt fyldet til kagen - tobleronechokoladecreme, hindbærmousse, smørcreme. Desuden forberedte vi også pynten denne dag (vi sprøjtede smeltet chokolade ud til sammenhængende chokoladehjerter som kagen blev pyntet med - skal du have marcipanroser eller anden pynt på kan de fint laves nogle dage i forvejen og opbevares i plasticposer for ikke at tørre ud).

Om fredagen stak vi bundene ud, lagde dem sammen med fyldet og beklædte det hele med sugarpaste (vi havde brug for en stærk mand til at rulle den lidt hårde sugarpaste ud, men da det var sket, var det utrolig nemt at arbejde med). Dernæst satte vi små borter på kagerne og pyntede med chokoladehjerter.

En ekstra besparelse var at vi gratis lånte kagestativet i 4 etager på selve feststedet. Hvis dette ikke er muligt for dig, kan man leje dem for et par hundrede kroner. Fredag eftermiddag kørte v kagerne ud til feststedet, som satte etagerne sammen. Kagen smagte fantastisk og så pænt professionel ud.

I år har jeg tilmeldt mig et bryllupskagekursus hos Kagekompagniet for at lære at lave sugarpasteblomster osv, da det er kagepynten jeg finder er det eneste område, hvor en hjemmelavet bryllupskage kan adskille sig væsentligt fra de professionelle kager.

Jeg kan sagtens anbefale dig at lave den selv, med lidt hjælp fra et par venner/familiemedlemmer tager det kun et par formiddage.

Held og lykke!

Ann

Hej Ann

Tak for dit svar- det lyder jo ganske nemt.. i uge 7 laver vi en prøve kage og så bliver der nok inviteret til prøvesmagning- hehe

Heidi

0

Annonce ♥

Jeg vil sige at det kommer an på om I skal have kagen til dessert eller til kaffen, for portionerne er ikke helt de samme ;)

Jeg lavede selv vores kager til dessert, jeg havde 7 kager (alm lagkage str), så der var en til hvert bord og der sad 8 ved hvert bord, så vi var 57 personer. Vores kage var i to etager og gæsternes kage var i en etage :balloons:

Jeg lavede hindbærcreme (mums) og chokolade-nougatcreme med cognac overtrukket med sugarpaste. Det tog to dag at lave alle kagerne, og jeg skal ærligt indrømme at jeg snød en smule, jeg brugte almindelige lagkagebunde, for jeg orkede ikke at bage 24 bunde :cheerleader3:

Jeg vil ikke afskrække dig, for jeg synes det var virkeligt fedt at lave det hele selv, men det tager laaang tid, især hvis man skal lave så mange som jeg gjorde, heldigvis fik jeg hjælp at min fars kone, der havde taget fri i to dage, og det var guld værd, ellers havde jeg ikke kunne gøre det. Vi havde en del kage tilbage, mange var mætte selvom det var desserten, og jeg tror vi havde sammenlagt 2-3 kager til overs bagefter. Jeg brugte omkring 500 kr på kagerne, de dyre ingredienser var sugarpasten og nougat'en.

Jeg spammer dig lige med lidt billeder af processen, men ellers kan du også se dem i min beretning, har du nogen spørgsmål, så skriv endelig :thumbsupsmileyanim:

post-21950-1200924379.jpg

post-21950-1200924386.jpg

0

post-21950-1200924459.jpg

post-21950-1200924465.jpg

0

post-21950-1200924555.jpg

post-21950-1200924564.jpg

post-21950-1200924572.jpg

post-21950-1200924583.jpg

0

Hej Gitte

Tak for dine billeder- sikken nogle fine kager.. Jeg tror også vi snyder med bundene. Vi skal have kagen lige når vi kommer fra fotograf af, som en lille mini reception, så det er nok begrænset hvor kæmpe store stykkerne skal være, da vi jo ca en time efter skal spise igen...

Hvor køber man tingene til kagerne henne?? kan de købes i et alm supermarked??? eller??

Heidi

0

Annonce ♥

Hej Gitte

Tak for dine billeder- sikken nogle fine kager.. Jeg tror også vi snyder med bundene. Vi skal have kagen lige når vi kommer fra fotograf af, som en lille mini reception, så det er nok begrænset hvor kæmpe store stykkerne skal være, da vi jo ca en time efter skal spise igen...

Hvor køber man tingene til kagerne henne?? kan de købes i et alm supermarked??? eller??

Heidi

Ja, jeg købte dem i bilka og netto :thumbsupsmileyanim: Det er kun sugarpaste der enten kan bestilles hjem eller købes i Panduro :)

Det var heldigvis ikke voldsomt mange ingrediensen jeg skulle bruge, fløde, chokolade, nougat, frosne hindbær og cognac :)

0

Jeg synes i er for seje :thumbsupsmileyanim:

Det lyder super lækkert - mums, jeg bliver totalt lækkersulten!!!!

0

Altså det der sugarpaste har jeg læst man kan lave selv af skumfiduser og så eventuelt rulle det sammen med noget marcipan...

Finder det lige frem af gemmerne...

Opskrift på hjemmelavet sugar paste

Her er en nem opskrift, som ikke bliver hård og kedelig. Det er nemt at få den til at sidde, hvis man smører smørcreme på kagen inden man lægger den på. (Og så smager det jo også godt )

1 pose hvide skumfiduser (De store hvide fra netto er rigtig gode)

1-2 tsk. vand

Kommes i mikroovnen indtil de er blevet bløde og puffede

Rør flormelis i indtil man kan tage det ud af skålen

Ælt flormelis i indtil det ikke klistrer så meget mere og man kan arbejde med det (1 pakke i alt)

Kan bruges til både overtræk og pynt. Skal det farves kommer man farven i når de er blevet bløde i mikroovnen, altså inden flormelis!

Kan laves på forhånd og gemmes i en lufttæt beholder. Kan evt. kommes i mikroovnen, hvis det er blevet for hårdt.

Lad den køle godt ned – så er den ikke så klistret.

0

Altså det der sugarpaste har jeg læst man kan lave selv af skumfiduser og så eventuelt rulle det sammen med noget marcipan...

Her er en nem opskrift, som ikke bliver hård og kedelig. Det er nemt at få den til at sidde, hvis man smører smørcreme på kagen inden man lægger den på. (Og så smager det jo også godt )

1-2 tsk. vand

Ælt flormelis i indtil det ikke klistrer så meget mere og man kan arbejde med det (1 pakke i alt)

Kan bruges til både overtræk og pynt. Skal det farves kommer man farven i når de er blevet bløde i mikroovnen, altså inden flormelis!

Kan laves på forhånd og gemmes i en lufttæt beholder. Kan evt. kommes i mikroovnen, hvis det er blevet for hårdt.

Mini rettelse. Ovenstående er ikke sugarpaste men marshmellow fondant (MMF).

Her er en opskrift på sugarpaste (SP)

1 bøtte pasteuriserede æggehvider (1½ æggehvide)

2 store spiseskefulde flydende glucose

evt. 10 dråber smagsessens f.eks kokos eller karamel (pas på om det er farvet)

ca. 750 gram flormelis

1 lille teskefuld Tylose pulver (CMC)

Bland æggehvide og glucose og rør det godt sammen. Tilsæt evt. farve.

Tilsæt flormelis lidt efter lidt indtil det kan vendes ud på bordet og æltes. Ælt det godt indtil det er fast og ikke klæber overalt. Det må ikke flyde ud når det samles til en kugle, så er det for tyndt.

Hæld tylosen ud på bordet og ælt det godt ind. Pak sugarpasten godt ind i flere lag wrap og pak det i en luftæt bøtte eller to fryseposer. Opbevares i køleskab. Hvis der er farve i, vil farven blive mere intens efter et par timer. Må ikke placeres i direkte sollys i for lang tid, da det så kan blive misfarvet.

0

Annonce ♥

:thumbsupsmileyanim: sagde kagekonen ;)

0

:) sagde kagekonen ;)

Hihi :thumbsupsmileyanim:

0

Tak for jeres svar- jeg fandt nemlig en hjemmeside, hvor jeg kunne købe mig fattig, og nu kan jeg ikke huske hvad den hed, men måske nogle af jer søde piger kan hjælpe? tror den hed Kagekompaniet

Heidi

0

Forresten hvis man køber sugarpaste og levnedmiddelfarve, får man så mons tro ikke en guide med hvordan man bruger det???

Heidi

1

Annonce ♥

Forresten hvis man køber sugarpaste og levnedmiddelfarve, får man så mons tro ikke en guide med hvordan man bruger det???

Heidi

Der er en side der hedder kagekompagniet, og de har rigtig mange lækre tiin:)

Jeg mener ikke der fulgte en brugsforvirring med, men sugarpasten skal bare æltes til den er medgørlig, og så putter du bare farven i og ælter det sammen til det bliver ensfarvet.

Jeh brugte dog handsker, for det farver ret voldsomt det der farve, og det er ikke lige dagen hvor man har lyst til at have grønne hænder, bare hvis det nu ikke skulle kunne gå af i vask ;)

Jeg blandede sugarpasten på gæsternes kage op med marcipan, så bliver kagerne ikke helt hvide, nærmere ivory, men så for man også den dejlige smag af marcipan, og det eelsker jeg :thumbsupsmileyanim:

0

1-2 tsk. vand

ca. 750 gram flormelis

Tilsæt flormelis lidt efter lidt indtil det kan vendes ud på bordet og æltes. Ælt det godt indtil det er fast og ikke klæber overalt. Det må ikke flyde ud når det samles til en kugle, så er det for tyndt.

Hæld tylosen ud på bordet og ælt det godt ind. Pak sugarpasten godt ind i flere lag wrap og pak det i en luftæt bøtte eller to fryseposer. Opbevares i køleskab. Hvis der er farve i, vil farven blive mere intens efter et par timer. Må ikke placeres i direkte sollys i for lang tid, da det så kan blive misfarvet.

må jeg spørge om hvad forskellen er på fondant og det almindelige sugarpaste?

0

Tak for jeres svar- jeg fandt nemlig en hjemmeside, hvor jeg kunne købe mig fattig, og nu kan jeg ikke huske hvad den hed, men måske nogle af jer søde piger kan hjælpe? tror den hed Kagekompaniet

Heidi

Kagekompagniet

Kagebutikken

De har begge alt det, du skal bruge.

1-2 tsk. vand

ca. 750 gram flormelis

må jeg spørge om hvad forskellen er på fondant og det almindelige sugarpaste?

SP er lettere at arbejde med end MMF og smagen er meget forskellig. MMF smager af skumfiduser og SP bare af sukker. Det er hovedforskellene.

0

Annonce ♥

Vil lige tilføje til dem af jer der bruger frosne hindbær i jeres hjemmelavede bryllupskager, at hindbærrene skal varmebehandles (altså koge) før brug.

Der er rigtig mange alvorlige salmonella og E-coli forgiftninger hvert år på den konto - og de bliver mere og mere almindelige, fordi folk laver smoothies og hjemmelavede kager med bær, som de glemmer at varmebehandle.

- Det ville være rigtig ærgeligt, hvis det var 10 dage med akut knæk-og-bræk, som folk huskede ens bryllup for ;-)

Med venlig hilsen

Louise

0

Vil lige tilføje til dem af jer der bruger frosne hindbær i jeres hjemmelavede bryllupskager, at hindbærrene skal varmebehandles (altså koge) før brug.

Der er rigtig mange alvorlige salmonella og E-coli forgiftninger hvert år på den konto - og de bliver mere og mere almindelige, fordi folk laver smoothies og hjemmelavede kager med bær, som de glemmer at varmebehandle.

- Det ville være rigtig ærgeligt, hvis det var 10 dage med akut knæk-og-bræk, som folk huskede ens bryllup for ;-)

Med venlig hilsen

Louise

guuud det vids ikke!!!!!! gælder det alle frosne frugter? laver nemlig mange smoothies...

0

Med venlig hilsen

Louise

guuud det vids ikke!!!!!! gælder det alle frosne frugter? laver nemlig mange smoothies...

Det gælder sikkert i princippet alle frosne frugter, men frekvensen er meget stor for netop frosne hindbær. Der har faktisk været flere dødsfald i Danmark de seneste år efter netop infektioner forårsaget af frosne hindbær der var blevet spist uden at være blevet kogt først. Mange producenter er faktisk begyndt at skrive det på posen, men desværre ikke alle endnu.

Med venlig hilsen

Louise

0

Åhh Pernille nu har jeg brug for din hjælp igen, hvor meget sugar paste skal jeg købe til en kage til ca 60 pers, og hvilken slags skal det være??? Jeg sidder og prøver at lave en bestilling fra Kagekompagniet

hvis der er andte der kan hjælpe, så skriv endelig, også hvis i kender nogle andre steder man kan købe kage tilbehør

0

Nu ved jeg ikke lige hvor store dine kager er.. Men se evt. denne side: HVOR EMGET SUGARPASTE Tryk derefter på gode tips..

Altid godt at have lidt at arbejde med, og jeg ruller gerne lidt tykt ud da det er nemmere at arbejde med.. (mest fordi jeg er en nørd til at overtrække kager..)

Jeg køber altid denne hos kagekompagniet.. eller deres 5kg. spand.. Den er meget smagsneutral..

0