Søvnig

Er der nogen der kender til regler om navne?

7 indlæg i dette emne

Hej allesammen

Jeg har ikke rigtig styr på alt det lovmæssige omkring navneændring, og så blev jeg pludselig i tvivl om hvor meget man egentlig må ændre på navnene.

Kasper hedder Busch til mellemnavn og jeg hedder Søvndal til efternavn. Vi kunne godt tænke os at hedde Busch Søvndal

Jeg ved at der ikke er nogen problemer med at han får mit efternavn.

Men kan jeg godt tage hans mellemnavn? Jeg ved ikke rigtigt hvor man finder ud af sådan noget, så håber I kan hjælpe mig.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

I burde sagtens kunne komme til at hedde det I ønsker.

Nedenstående er kopieret fra www.km.dk

NavneændringEn person, som ønsker at ændre sit fornavn, mellemnavn eller efternavn, kan som regel få navneændringen foretaget ved at henvende sig til ministerialbogsføreren, det vil sige sognepræsten eller kirkekontoret, i bopælssognet.

For personer, der er født i Sønderjylland, gælder dog særlige regler.

Visse navneændringer kan ikke gennemføres af ministerialbogsføreren (eller personregisterføreren i Sønderjylland), men skal gennemføres af statsamtet. Ministerialbogsføreren (eller personregisterføreren) vil i disse tilfælde sende anmodningen om navneændring til statsamtet.

Blanketter til brug ved navneændring kan findes og udfyldes på personregistrering.dk (link nedenfor).

Man kan finde en liste over frie efternavne på Familiestyrelsens hjemmeside om navne.

Knus fra

Vito

Redigeret af ViTo
0

Del dette indlæg

Det må du godt ja, efter de nye regler trådte i kraft.

Vi har i min fars familie altid kun brugt vores mellemnavn, men det har kvinderne (der er næsten kun mænd :) ) ikke måttet bruge, men det må de nu. Så nu hedder mine forældre det samme og derfor ved jeg at man næsten kan gøre hvad man vil mht. navnene idag -HAHA-

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg skifter navn ifbm vores vielse, og der printede jeg bare en blanket ud, som jeg fandt på nettet (kommunens hjemmeside)

Der blev henvist til den, der hvor jeg også udfyldte og udskrev prøvelsesattesten.

Jeg skifter mit 2. fornavn ud med Jespers mellemnavn, så vi får samme mellemnavn, men hvert vores efternavn. Når det er i forbindelse med vielser er der ikke længere problemer med at tage/skifte/bytte hinandens navne -HAHA-

Blanketterne fandt jeg frem til ved at google "prøvelsesattest + vielse" tror jeg nok. Er nemmerlig ALT for doven til at bære popo'en helt ned på kommunen ;)

mvh maria

0

Del dette indlæg

Jeg skifter navn ifbm vores vielse, og der printede jeg bare en blanket ud, som jeg fandt på nettet (kommunens hjemmeside)

Der blev henvist til den, der hvor jeg også udfyldte og udskrev prøvelsesattesten.

Jeg skifter mit 2. fornavn ud med Jespers mellemnavn, så vi får samme mellemnavn, men hvert vores efternavn. Når det er i forbindelse med vielser er der ikke længere problemer med at tage/skifte/bytte hinandens navne :)

Blanketterne fandt jeg frem til ved at google "prøvelsesattest + vielse" tror jeg nok. Er nemmerlig ALT for doven til at bære popo'en helt ned på kommunen ;)

mvh maria

Jeg ringede nu også bare derned, for jeg fik at vide af vores tidligere præst at det skulle være den originale blanket sendt af kommunen, har du tjekket det..?

Ved ikke om det har noget egentlig på sig eller hun bare sku være på tværs -HAHA- godt hun er skiftet ud

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer