Guest Lunez

Egen præst i nabo kirke?

8 indlæg i dette emne

Hej,

Da vores lokale kirke er under reperation den dato vi skal vies er vi henvist til den anden "kirke" i sognet.

Et lillebitte kapel med plads til max. 60 mennesker og intet kirketårn, beliggende midt på en mark og så sjældent benyttet at vejen dertil er fuldstændig tilgroet, så vi næsten ikke kunne finde den da vi var kørt ud for at kigge på stedet.

Så nu har vi følgende valg muligheder:

1) blive viet i kirken uden orgel ;)

2) blive viet i kapellet (er ikke helt overbevist om det er et pluds at det er så sjældent og "ikke kirke agtigt".

3) finde en anden kirke.

Min forlovede har så forelsket sig i kirken i nabosognet, en dejlig stor kirke beliggende lige ved et flot ubeboet gods og tæt på vores hjem. MEN den præst som er præst i den kirke har vi været til barnedåb med to gange og han er simpelthen så usympatisk at det gør ondt! :P

Han prædker konsekvent efter princippet "Alt er kvindernes skyld" og "Kvinderne tilbage til kødgryderne". Til det ene barnedåb var moderen til barnet ved at tage sit barn unger armen og forlade kirken pga. hans svinske prædken. Så jeg tør ikke tænke på hvad han kunne få ud af et bryllup :horse:

Så vi vil "låne" hans kirke og bruge vores "egen" præst, men kan man det?

-Trine

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hejsa....

Det kan måske nok blive lidt svært ....

Ved ikke hvordan reglerne er nu , men for 16 år siden stod min ex og jeg med lidt samme problem(i forbindelse med barnedåb).

Den kirke vi hørte under var en af de der "nymodens" kirker fra 80'erne, der minder om et hus med et stort grimt kors på. ;)

En anden kirke i byen(men altså ikke sognet) ville vi hellere have, vi fik den besked at det kunne man ikke medmindre vi havde en form for tilknytning til den.

Derfor valgte vi den 3. kirke i byen, udenfor sognet, men hvor jeg var blevet døbt!

Jeg ved man idag kan "låne" præst fra andet sogn, men om man kan begge dele ved jeg ikke 100%

Er der evt ikke andre præster tilknyttet den kirke i vil giftes i?? jeg ved "vores" kirke har 4 præster tilknyttet.(men ok den er også stor)

Kan godt forstå i ikke vil giftes i kapellet....det virker lidt morbidt ikk sandt :)

Hanne

0

Del dette indlæg

Hej Trine

Jeg tror egentlig godt at det kan lade sig gøre....

Vores præst kender vi godt, og han er MEGA dygtig, så der var igen tvivl om at det var ham der skulle vie os... han er præst i Mørkhøj Kirke. Vi havde dog en ide om at vi ville vies i det fri og snakkede med ham om vores ide. Dette kan dog ikke lade sig gøre da han's chef ikke tillader det (Hende der er chef for Helsingør stift tror jeg nok). Men så sagde han selv at hvis det var fordi vi synes Mørkhøj kirke var kedelig kunne han forhøre sig om at låne GladsaxeKirke(lidt mere gammeldags).....dette vil vi dog ikke da jeg er konfirmeret i Mørkhøj og Mathias vores søn også er døbt der.

Det var min histiorie om hvorfor jeg tror det godt kan lade sig gøre, evt. med jeres "egen" præst.

Malene

0

Del dette indlæg

Ved ikke om det er hjælp, men... :

Først og fremmest: SNAK MED DEN PRÆST I GERNE VIL HAVE, OG HØR OM HAN GERNE VIL VIE JER I DEN KIRKE SOM I HAR UDSET JER!

Det er nok det bedste råd jeg kan gi' - for præsten ved garanteret bedst om kirken "godtager andre præster", eller om den holder stejlt på at det SKAL være kirkens egne præster som skal forestå vielser m.m.

Jeg kan kun sige at vi til vores bryllup har "importeret" en præst udefra til at forestå vores vielse. Dvs - "vores præst" er tilknyttet to kirker på Djursland, men jeg ringede og spurgte om han gerne ville vie os i GRENAA kirke (ikke een af "hans" kirker). Det ville han FRYGTELIGT gerne, og HAN tog kontakt til Grenaa Kirke for at spørge om det kunne lade sig gøre - det kunne det heldigvis ;o)

Det skal så lige siges at jeg er døbt i Grenaa Kirke, og at mine forældre bor i Grenaa - ved egentlig ikke om det havde noget at skulle have sagt, men jeg kunne forestille mig at "tilhørsforhold" har en DEL at skulle sige i sådanne sager...

Ved ikke om det var en hjælp - men nu er det skrevet! :)

/arno

post-7-1080296685.jpg

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej

Man kan godt få lov at medbringe sin egen præst. Det har jeg ihvertfald fået fortalt af præsten som er tilknyttet mit arbejde (universitet). Men kun hvis den "modtagende" kirke tillader det.

Så ja, snak med jeres "ønske"præst, og spørg om denne vil ringe til den anden kirke og høre om det er ok.

Det skulle undre mig meget om de siger nej, da det vel også for dem er vigtigt at sognebørnene bruger den præst de kender. Og nu er det jo et særtilfælde da I ikke kan bruge jeres egen, så mon ikke de siger ja!

Held og lykke med det :)

H taz

0

Del dette indlæg

Der er en del steder, hvor man skal have et vist tilhørsforhold til den kirke, man gerne vil vies i. I jeres tilfælde, hvor jeres egen kirke er under renovering, synes jeg dog må være en formildende omstændighed, så chancen er større for at få lov.

Det, at I vil medbringe jeres egen præst tror jeg kan gøre det nemmere for jer at komme til at låne nabokirken.

I må bare ud og spørge jer frem.

Held og lykke med det!

0

Del dette indlæg

Vores præst tager en lille kører tur på ca 60 km.

Jeg ringede til kirken hvor det skal foregå og spurgte om det var ok at vi ikke brugte en af deres præster. Det var det, han sagde det var op til præsten om han ville kører til en anden kirke.

Præsten var helt med på ideen, om at skulle vie en af hans gamle konfirmander og min kæreste ville bare have ham til at komme.

Så det kan lade sig gøre, Ihvertfald for os.

0

Del dette indlæg

Man kan til hver en tid medbringe sin egen præst, hvis den fungerende præst i den kirke, I vil giftes i (og kan få lov til at blive gift i?), går med til det.

Vi medbringer f.eks. min far (som er pensioneret præst) til vores sognekirke, når den tid kommer.

Noget andet er....kan det måske tænkes, I har misforstået den præst, I har set jer så sure på? Måske I lige skulle give det endnu en lille chance ved f.eks. at komme til et par af hans gudstjenester. Det er så ærgerligt med misforståelser!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer