Guest linse

SÆREJE

6 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Nu er jeg ikke expert på området, men du skal sandsynligvis henvende dig til en advokat. :) Normalt skal der laves en ægtepagt for at indføre særeje - du ved, det er dem de altid hidser sig op over i amerikanske film. ;) Hvis du ikke allerede har en advokat kan du nok finde en i telefonbogen!

Ellers mener jeg også at der er noget med tinglysning, så du kan også henvende dig til dit statsamt, og der vil de helt sikkert kunne hjælpe dig videre! Min mor har været kontorfuldmægtig i et amt, og der havde hun bl.a. at gøre med særeje - og statsamterne har også jurister ansat.

Håber det hjælper lidt - ellers findes der nok klogere hoveder end mig. ;)

0

Del dette indlæg

Hej derude! :mellow:

Er der ikke nogle kloge hoveder som kan fortælle mig, hvordan jeg bærer mig ad mhp at indføre særeje i ægteskabet? :) Hvor henvender man sig og hvad koster det, hvordan gøres det mv???

Mange hilsner, Linse :hjerte:

Hejsa :heppe:

Du henvender dig til en advokat

det koster 1400 kr at oprette særeje,

det skal tinglyses i Arhus

300 for at oprette testamente

og advokaten skal have Ca 2500 + moms

Held og Lykke

Paradis :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej!

Særeje kan stiftes ved særejeægtepagt (en aftale mellem ægtefæller om særeje).

-enten før I gifter jer eller under ægteskabet.

Det gælder følgende formkrav, for en ægtepagt er gyldig:

-skal oprettes skriftlig og underskrives personligt

-skal tinglyses for at blive gyldig; en utinglyst ægtepagt er uden retsvirkning.

Enhver ef ægtefællerne kan begære ægtepagten tinglyst i personbogen. Den kan endda tinglyses mod den andens protest, også selv om samlivet er ophævet.

Det er ikke nødvendigt, at ægtepagten tinglyses ved oprettelsen. Tinglysning kan derfor sker flere år efter.

Ved tinglysningen foretages en prøvelse af betingelserne for ægtepagtens gyldighed. Er disse ikke opfyldt kan ægtepagten afvises.

En ægtepagt er tinglyst ved indførelsen i personbogen. Afgørende for tidpunktet er dog ANMELDELSESTIDSPUNKTET for tinglysningen.

I ægtepagt kræves der at det kan udskilles, hvad der er særeje og fælleseje. Dette krav kan fx. opfyldes ved, at alt gøres til særeje eller en opregning af, hvilke aktiver der er særeje. Krævet kan dog opfyldes ved henvisning til erhvervelsestidspunktet eller erhvervelsesmåden.

Hilsen Felken (jurastuderende) :)

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer