Charp

Salmer

23 indlæg i dette emne

Jeg sad lige og funderede lidt over hvilke salmer vi skal synge i kirken, og så kunne jeg ikke få bryllupsklrs link på hørbare salmer til at virke,- ØV http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/sad.gif

Nå men foreløbigt er mine to favoritter disse to:

I blev skabt som mand og kvinde

Jeg ved en blomst

Som nummer tre overvejer jeg denne her, men er lidt i tvivl om teksten er for sørgelig. Det skal siges at den sang vi til min svigerfars begravelse i efteråret. Præsten var meget berørt af situationen og nævnte at den sang de tl hans bryllup sin tid. Jeg synes den har en meget flot melodi, og kan lide starten især, da vi har det dødsfald relativt tæt på vores bryllupsdag.

1. Sorrig og glæde de vandre til hobe,

lykke, ulykke de gange på rad,

medgang og modgang hinanden tilråbe,

solskin og skyer de følges og ad;

jorderigs guld

er prægtigt muld,

Himlen er ene af salighed fuld.

2. Kroner og scepter i demantspil lege,

leg er dog ikke den kongelig dragt,

tusinde byrder i kronerne veje,

tudinsfold omhu i scepterets magt;

kongernes bo

er skøn uro,

Himlen alene gør salig og fro.

3. Alle ting har sin foranderlig lykke,

alle kan finde sin sorrig i barm,

tit er et bryst under dyrebart smykke

opfyldt af sorrig og hemmelig harm;

hver mand har sit,

stort eller lidt,

Himlen alene for sorgen er kvit.

4. Vælde og visdom og timelig ære,

styrke og ungdom i blomstrende år

højt over andre kan hovedet bære,

falder dog af og i tiden forgår;

alle ting må

enden opnå,

Himmelens salighed ene skal stå.

5. Dejligste roser på tornebusk gløde,

skønneste blomster har tærende gift,

under en rosenkind hjertet kan bløde,

for dog at skæbnen så sælsomt er skift!

Farefuldt vand

bruser om land,

Himlen har ene lyksaligheds stand.

6. Angest skal avle en varende glæde,

kvide skal vinde sin tot ud af ten,

armod skal prydes i rigeste klæde,

svaghed skal rejses på sundeste ben,

avind skal stå

fængslet i vrå,

Himlen kan ene alt dette formå.

7. Lad da min lod og min lykke kun falde,

hvordan min Gud og min Herre han vil,

lad ikkun avind udøse sin galde,

lad kun og verden fulddrive sit spil!

Sorrig skal dø,

saligheds frø

blomstre på Himmerigs dejlige ø.

Th. Kingo 1681.

Hør melodien

Nå, håber I kommer med jeres mening.

Jeg er også interesseret i at høre hvilke sange I har valgt.

Bliver fire salmer ikke for meget, når der også er en der skal synge i kirken?

KH Charlotte

Redigeret af Charp
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej Charlotte! vi har valgt 4 salmer.. for det sagde præsten at der skulle være..

De 4 vi har valgt er: Nu blomster tiden kommer, Du som gir os liv, i blev skabt som mand og kvinde og til sidst det er så yndigt at følges ad...

Jeg ved godt at det er så yndigt at følges ad, syntes mange er en sølvbryllups sang.. men jeg syntes at det er en dejlig sang og melodi :piano:

Hvis du syntes at salme nr.3 er en smuk sang ,så syntes jeg at du skal vælge den!!!

3-4 salmer er vist meget normalt..

:hjerte: Juma

0

Del dette indlæg

Kære Charlotte.

Det er simpelthen for mystisk! Jeg havde også også "sorrig og glæde" på listen! Den er bare så smuk og melodien er så speciel.

Vi valgte den fra, fordi den er dødsvær at synge.

Til gengæld holdt vi møde med præsten i går og har valgt 4 salmer:

Han mener, at det er bedst med 4 salmer, for så piller man stressen og "HU-HEJ-VILDE-DYR!" ud af ceremonien.

1. Du, Herre Krist

2. Nu blomstertiden kommer

3. Min mund og mit hjerte

4. Det er så yndigt.

Grunden til at vi har valgt, som vi er, at jeg har sunget 1 og 2 tit og ofte i kirkekoret og er glad forde salmer. Nr. 3 er min yndlingssalme - den er barsk og dyster, men den fortæller godt om tro og tillid.

4 - tja, den skal bare være der.

Vers 1 af "Min mund og mit hjerte"

Min mund og mit hjerte

de gjorde en pagt

i sorg og i smerte

af al deres magt

Hinanden at følge

og aldrig fordølge

hvad i dem er levende lagt

Knus KarenV

0

Del dette indlæg

Hej Charlotte og I andre!

Ja, det nemmeste for mig ville vel egentligt være blot at skrive, at I selvfølgelig bare skal vælge de sange I godt kan lide - og så skyde en pil efter om de normalt ikke er bryllupssange e.l. Men det ved jeg ikke helt om jeg kan, idet vi står lidt i samme situation. Vi kan begge meget godt lide "Hil dig frelser og forsoner" og "Nu titte til hinanden", men det er altså henholdsvis en typisk begravelses- og dåbssalme... Desuden er jeg ret vil med "En rose så jeg skyde", men det er jo også en begravelsessalme og den bliver altid sunget til begravelse i min familie, så derfor vil vi ikke vælge den. Men hvis "Sorrig og glæde de vandre til hobe" ikke er en typisk gegravelsessalme i jeres familier, synes jeg sagtens I kan vælge den. Omvendt vil den salme måske kun virke naturligt til jeres bryllup, fordi I lige har haft et dødsfald tæt inde på livet. Blot mine tanker!

Nu har vi slet ikke talt med vores præst endnu, så vi ved ikke helt, om vi skal have 3 eller 4 salmer. Men vi skal i hvert fald synge "Alterlyset i Herrens hus" og "Det er så yndigt." Jeg ved også godt, at mange ikke vælger "Det er så yndigt" til deres bryllup, fordi de synes det er en sølvbryllupssalme (så på en måde er det lidt samme dilemma som ovenstående), men for os er det en bryllupssalme og deri ligger forskellen. Desuden kan vi lide melodien og teksten, og alle kender den, så den er nem at synge med på.

Håber det kan bruges til et eller andet. Det blev vist en lang smørre.

Summer http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/smile.gif ()():)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er ikke en salme vi bruger til begravelse i familien normalt.

Og da vi det ikke er længe siden at vi sagde farvel til min svigerfar, synes jeg det ville være meget flot med den salme.

Men jeg skal også have snakket med min kæreste og svigermor om hvad de synes. Det kan måske også være lidt for voldsomt på en dag der helst skulle være fyldt mest med glæde.

Ja, det er lidt sjovt med salmer,- Hil dig frelser og En rose så jeg skyde er også nogle af mine favoritter http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/smile.gif

Jeg var lige inde på et par Mariager og Galten Kirkers hjemmesider. I Mariager, der er både Hil dig frelser og Sorrig og glæde på listen.

Jeg har såmænd ikke noget i mod Det er så yndigt, og hvis vi skal have fire, så bliver det nok den ;)

KH Charlotte

0

Del dette indlæg

Ja, det nemmeste for mig ville vel egentligt være blot at skrive, at I selvfølgelig bare skal vælge de sange I godt kan lide - og så skyde en pil efter om de normalt ikke er bryllupssange e.l. Men det ved jeg ikke helt om jeg kan, idet vi står lidt i samme situation. Vi kan begge meget godt lide "Hil dig frelser og forsoner" og "Nu titte til hinanden", men det er altså henholdsvis en typisk begravelses- og dåbssalme... Desuden er jeg ret vil med "En rose så jeg skyde", men det er jo også en begravelsessalme og den bliver altid sunget til begravelse i min familie, så derfor vil vi ikke vælge den. Men hvis "Sorrig og glæde de vandre til hobe" ikke er en typisk gegravelsessalme i jeres familier, synes jeg sagtens I kan vælge den. Omvendt vil den salme måske kun virke naturligt til jeres bryllup, fordi I lige har haft et dødsfald tæt inde på livet. Blot mine tanker!

Nu har vi slet ikke talt med vores præst endnu, så vi ved ikke helt, om vi skal have 3 eller 4 salmer. Men vi skal i hvert fald synge "Alterlyset i Herrens hus" og "Det er så yndigt." Jeg ved også godt, at mange ikke vælger "Det er så yndigt" til deres bryllup, fordi de synes det er en sølvbryllupssalme (så på en måde er det lidt samme dilemma som ovenstående), men for os er det en bryllupssalme og deri ligger forskellen. Desuden kan vi lide melodien og teksten, og alle kender den, så den er nem at synge med på.

Summer http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/smile.gif ()():)

Hej Summer

Vil bare lige tilføje, at "Nu titte til hinanden" ofte bliver sunget ved bryllupper ifølge min kære mor, som arbejder i en kirke. Så hvis I begge kan lide den, så "Go for it" :piano:

Knus fra Redhead

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har ikke talt med vores præst endnu og ved derfor ikke om vi skal vælge 3 eller 4 salmer. Men vi er da begyndt at snakke om hvilke vi godt kunne tænke os. Vi har talt om det er så yndigt...... for os er det en smuk salme som vi meget gerne vi synge til vores bryllup; havde talt om op al den ting...... men har lige sunget den til min søster bryllup og vi vil gerne at det ikke er præcis de samme salmer. Vi har faktisk også talt om nu titte til hinanden. Ellers har vi talt om nu falmer skoven...... det var farmors yndlings salme og på denne måde vil både min afdøde farmor og farfar "være med på vores bryllupsdag" men det er noget vi lige vil tale med vores præst om!

Kan egentlig også godt lide i østen stiger solen op...... kan man synge den???

knus fra p.nille

:hjerte:

0

Del dette indlæg

Summer  ()()  :)  :)

Hej Summer

Vil bare lige tilføje, at "Nu titte til hinanden" ofte bliver sunget ved bryllupper ifølge min kære mor, som arbejder i en kirke. Så hvis I begge kan lide den, så "Go for it" :piano:

Knus fra Redhead

Den er god nok! Jeg har sunget den mange gange til vielser.

Her er en liste - sådan hvad jeg kan huske - af salmer, jeg har sunget til bryllupper:

Op al den ting, som Gud har gjort

Det er så yndigt at følges ad

Alterlyset i Herrens hus

Kærlighed fra Gud springer lige ud

Jeg ved en blomst

Se, nu stiger solen

Morgenstund har guld i mund

Nu titte til hinanden

I østen stiger solen op

Og så selvfølgelig diverse obskure salmer fra tillægget http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/laugh.gif , hvoraf mange af dem er indsat i den nye salmebog.

:hjerte: KarenV

PS - Hil dig, Frelser og forsoner er en påskesalme...

0

Del dette indlæg

Vores tre salmer bliver:

Nr 706 - I blev skabt som mand og kvinde

Nr 369 - Du, som gir os liv og gør os glade

Nr 696 - Kærlighed er lysets kilde

Kan ikke lige huske rækkefølgen, men det er de tre som vi er endt med (det er lige dem jeg ville ha'!) - og vores præst siger at de alle er i den nye salmebog, så vi har fravalgt salmeblade. Det er en ekstra udgift, og den er ikke nødvendig. Jeg troede at vi skulle bruge tre salmebøger, og SÅ ville det have været alle tiders.

/arno :P

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Sorrig og Glæde blev rent faktisk sunget til prinsesse Alexandra (ikke lille Alex) og ham der grev Jeffersons bryllup. Den ville jeg også gerne have haft, men min kæreste synes ikke, man skal synge i mol på bryllupsdagen....

Ellers tag og kig salmebogen i gennem og læs teksterne. Salmerne er jo i øvrigt også inddelt i emner, så begravelsessalmerne ikke er til at tage fejl af.

Der er fantastisk mange smukke salmer med lige så smukke melodier, så det er bare om at komme i gang. Hvis ikke man selv har det i sig, kunne man jo finde en musikalsk ven, der kunne hjælpe med melodierne (som findes i Koralbogen).

God fornøjelse!

0

Del dette indlæg

Aaaargh jeg får stress taz

Vi har slet ikke talt med præsten endnu og end ikke talt om hvilke salmer vi vil have ()()

Jeg har stadig papirerne til prøvelsesattasten liggende der venter på at blive sendt ind, så vi kan få bragt papirerne i orden...

Og vi skal giftes d. 17 Juli, er vi meget bagefter???

http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/huug.gif

Knus

JJ

0

Del dette indlæg

Vi har slet ikke talt med præsten endnu og end ikke talt om hvilke salmer vi vil have :)

Jeg har stadig papirerne til prøvelsesattasten liggende der venter på at blive sendt ind, så vi kan få bragt papirerne i orden...

Knus

JJ

Det tror jeg ikke. Vi ahr da heller ikke snakket med præsten endnu, og jeg tror der er længe til at vi skal. Jeg var bare begyndt at overveje, hvilke salmer jeg godt kunne tænke mig ()()

:hjerte: Charlotte

0

Del dette indlæg

Hej Charlotte

Pyyha tak skal du have, jeg fik lige sved på panden http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/smile.gif

Synes der er så mange ting at tage stilling til og der er præcis 3 mdr til brylluppet idag, jubiii :mellow:

Min dejlige kæreste er fuld optaget med arbejde og hd, så det er min svigerinde og jeg der har stået for næsten alle forberedelser...

Hvornår skal i giftes?

Knus

JJ

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvor har din kæreste læst hd henne?

I kbh eller??

Min kæreste er ved at være færdig med første halvdel, det er bare en tidsrøver af de helt store ()()

Knus

JJ

I Aalborg. Han blev færdig for syv år siden http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/smile.gif

Ja du må have lidt tålmodighed endnu, men han holder vel fri den 17/7 ;)

:hjerte: Charlotte

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har slet ikke talt med præsten endnu og end ikke talt om hvilke salmer vi vil have ()()

Knus

JJ

Næ, det tror jeg ikke.

Vi skal giftes om 14 dage og har først taget hul på præstesnakken nu...

0

Del dette indlæg

Hej Karen

Tænk at du kan tage det så roligt ;)

Men du er jo også lærer med maaaaaser af tålmodighed ;) :iloveyou:

Knus

JJ

Gid det var så vel....

:):):):)

Engang i mellem kommer jeg tilat tænke "Gid det forbaskede bryllup snart var overstået!" og jeg kom til at sige det højt i weekenden. Min mor gispede og kæresten spurgte om vi skulle gå på rådhuset og få det overstået, så jeg kunne slappe af...

Det, jeg nok er mest træt af, er at alle folk spørger. Det er dejligt, at de gider engagere sig i foretagenet, men jeg kan mærke, at jeg bliver urolig og stresset over det. Der er et par af mine kolleger, som hver dag sætter sig ved mig i frokostpausen og spørger til dette og hint og jeg har emst lyst til at bede dem klappe kaje, for jeg kan slet ikke overskue skoleunger, arbejde og bryllup, når det bliver blandet sammen.

Nå, det handlede ikke om salmer, sorry.

PS - den ro, jeg udviser herinde, er resterne af den ro, der opretholder mine dage, når jeg har sovet elendigt... ;)

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer