ghl86

Alex og Gitte

76 indlæg i dette emne

Vores æsker har samme størrelse og vi kommer slik og chokolade i.

Indtil nu er der indkøbt love hearts og bolcher, hvor der står just married på. Vi køber også bolcher, hvor der står Mr & Mrs på. Lidt chokolade vil vi også komme i og det bliver nok chokoladehjerter i folie. Men det køber vi af gode grunde først, når vi kommer tættere på datoen. Måske køber vi også hjerte jelly beans, men det ved vi ikke endnu.

Rigtig flot tøj, I har fundet til Alex :shooter:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ej, hvor øv at datteren har fået skoldkopper -men på den anden side er det vel bedre nu end dagen inden brylluppet?

Mht jeres tidsplan, så ser den umiddelbart ganske fornuftig ud... Vi har selv nogenlunde samme plan, blot skal vi vies allerede kl. 13, så vi har ½-1 times længere reception... :bearhug: Men jeg synes ikke, det gør noget, der lige er den times "pause" efter receptionsgæsterne skal gå... Så behøver I ikke stresse, hvis nogle af dem lige er en lille smule langsomme til at komme af sted efter receptionen...

Bænkene ser ellers dejligt bløde ud -men jeg vil da håbe, jeres præst ikke er alt for kedlig så... Tænk, hvis gæsterne falder i søvn! :7himmel:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ej, hvor øv at datteren har fået skoldkopper -men på den anden side er det vel bedre nu end dagen inden brylluppet?

Mht jeres tidsplan, så ser den umiddelbart ganske fornuftig ud... Vi har selv nogenlunde samme plan, blot skal vi vies allerede kl. 13, så vi har ½-1 times længere reception... :thumbsupsmileyanim: Men jeg synes ikke, det gør noget, der lige er den times "pause" efter receptionsgæsterne skal gå... Så behøver I ikke stresse, hvis nogle af dem lige er en lille smule langsomme til at komme af sted efter receptionen...

Bænkene ser ellers dejligt bløde ud -men jeg vil da håbe, jeres præst ikke er alt for kedlig så... Tænk, hvis gæsterne falder i søvn! :)

Ja det ville have været forfærdeligt hvis hun skulle have haft dem til brylluppet for hun har dem bare i hele hovedet.... :)

Efter jeg har lavet tidsplanen har jeg tænkt på hvad med gaverne hvornår skal de åbnes og hvor lang tid skal man "sætte af" til det???

Vi kender godt præsten, han konfirmerede min bror for mange år siden, og der var der så vidt jeg ved ikke nogen der faldt i søvn.. :) men som sagt det er mange år siden og de har jo fået de der bløde bænke.... Men jeg håber da ikke der er nogen der falder i søvn...

Vi har ikke rigtig sat tid af til at åbne gaver (endnu) -jeg håber på, vi kan finde tiden i "pauser" i løbet af dagen... Evt. efter fotografering, men inden middagen starter... Og i pausen når der skal ryddes af til kaffe... Men vi skal også sove samme sted som mange af gæsterne (hvis de altså siger ja tak til at overnatte), så vi kan jo pakke ud dagen efter...

0

Del dette indlæg

Håber at datteren er ved at være kommet over skoldkopperne, uden nogle synlige ar...

Kan huske jeg havde et skoldkoppespejl - så jeg kunne følge med i udviklingen af dem... :thumbsupsmileyanim:

Lækkert at I har købt jakkesæt...

Vi ved endnu ikke helt om vi skal leje eller købe til M...

0

Del dette indlæg

Jeg havde fundet en butik på internettet der solgte et helt sæt til mænd for 2000 kr (sættet består af: jakke, bukser, sko, skjorte, slips, klud og manchetknapper) jeg ringede dertil og hørte om Alex kunne komme og prøve det inden vi købte, det kunne vi de havde et "lager" 15min fra hvor vi bor... Vi skal klart handle der igen en anden gang..

Til sammenligning kan jeg sige, at vi havde fundet en der lejede det ud og det var UDEN sko til 1400.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

JUHU

Jeg har lige fået at vide fra dem der laver min kjole at den er FÆRDIG :ilovebryllupsklar: De sender den med posten her i weekenden...

Glæder mig til at få den, men der kan jo godt gå 14 dage endnu... (post fra bulgarien)

Spændende... :) :) :)

0

Del dette indlæg

JUHU

Jeg har lige fået at vide fra dem der laver min kjole at den er FÆRDIG :loveboard: De sender den med posten her i weekenden...

Glæder mig til at få den, men der kan jo godt gå 14 dage endnu... (post fra bulgarien)

Wee :loveboard: Glæder mig til at se kjolen!

Nu er jeg næsten færdig med invitationerne, de mangler bare en sidste finpudsning og teksten inden i skal sættes fast på en eller anden måde da vi ikke vil skrive det i hånden.

Sætter et billede ind af det færdige resultat her i løbet af ugen...

Spændende!

Hvornår regner i med at sende invitationerne ud?? (skal jo giftes samme dag, og det er jo i pinsen, så er lidt usikker på hvornår det skal gøres)... :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jubi

Jeg fået min kjole

:cheerleader3::):)

Og den passer perfekt... så nu skal jeg bare have købt noget undertøj der passer til...

Til AnnWP

Vi sender invitationerne ud i den her uge, for vi sender ikke STD kort ud... og vil jo gerne have at alle kan komme...

Svarfristen bliver og allerede d. 1 januar 2009 så vi kan bestille alle ting efter hvem der kommer og lave de andre ting som bordplan og "bordkort" færdige i god tid...

Hvornår vil i sende ud??

0

Del dette indlæg

Jubi

Jeg fået min kjole

:cheerleader3::):)

Og den passer perfekt... så nu skal jeg bare have købt noget undertøj der passer til...

Til AnnWP

Vi sender invitationerne ud i den her uge, for vi sender ikke STD kort ud... og vil jo gerne have at alle kan komme...

Svarfristen bliver og allerede d. 1 januar 2009 så vi kan bestille alle ting efter hvem der kommer og lave de andre ting som bordplan og "bordkort" færdige i god tid...

Hvornår vil i sende ud??

Vi overvejer at sende dem ud omkring sidst i januar eller først i februar.... Jeg frygter at hvis vi sender dem for tidlig så glemmer folk det.... Vi har heller ikke send STD kort ud, men har fortalt dem der skal med, hvilken dato det er :) Og så overvejer vi en svarfrist 1 måned eller 1½ inden.

0

Del dette indlæg

Til AnnWP

Der hvor i har valgt at holde brylluppet har de en tidsfrist om hvor mange kuverter i har eller kan i bare ændre det helt frem til dagen?

Det kan godt være at de glemmer invitationerne :cheerleader3: men så vi vi jo bare huske dem på det jeg tror de fleste svarer hurtigt og så skriver datoen i kalenderen... Men jeg vil bare gerne have styr på hvor mange der kommer i god tid...

også fylder de også meget derhjemme...

Redigeret af ghl86
0

Del dette indlæg

Der hvor i har valgt at holde brylluppet har de en tidsfrist om hvor mange kuverter i har eller kan i bare ændre det helt frem til dagen?

Det kan godt være at de glemmer invitationerne :) men så vi vi jo bare huske dem på det jeg tror de fleste svarer hurtigt og så skriver datoen i kalenderen... Men jeg vil bare gerne have styr på hvor mange der kommer i god tid...

også fylder de også meget derhjemme...

De skal bare vide det 14 dage inden... Og hvis 1 bliver syg så kan vi afmelde vedkommende helt ind til dagen inden :( Jeg vil også gerne lave tingene i god tid, men laver det meste inden alligevel. Jeg har allerede lavet en mulig bordplan :) Så den skal kun rettes til, hvis der kommer et afbud... Ogbordkortene skal vi ikke selv lave, da vi skal have glas graveret med navn - Så det skal bare afleveres og hentes :cheerleader3: og menuhæfterne er jeg også i gang med :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Her er lidt info om gamle traditioner (overtro) og deres betydning, til dem der er interesseret..

Påklædning ved bryllup

Kvinder må ikke bære hvidt da dette er forbeholdt bruden.

Kvinder må ikke være klædt fuldstændig i sort da det er sorgens farve.

Som kvinde bør du ikke bære diadem medmindre dette er skrevet i invitationen.

Som mand må du ikke bære kjole og hvidt medmindre gommen også er iført dette. Det samme gælder smoking (Man må ikke være finere end gommen)

For smoking gælder det også at den ikke må bæres inden kl. 17.00

Bryllupskage

Bruden skal (med gommens hjælp) skære det første stykke af bryllupskagen, ellers vil hun efter gammel overtro blive barnløs. Det er vigtigt, at alle gæsterne får et stykke af kagen, ellers varsler det ulykke for både gæsterne og brudeparret.

Brudebuketten

Er først opstået som en brystbuket, og anbragtes senere i bæltet. Først fra midten af 1800-tallet bliver brudebuketten moderne.

Den mest kendte skik i forbindelse med buketten er, at bruden skal kaste den til de ugifte piger, eller give den til en veninde. Den der får brudebuketten, bliver så gift næste gang.

En almindelig brugt skik i visse egne er også at lægge buketten på en slægtnings grav; det vil betyde lykke.

Hvis ellers bruden tør overlade det til den kommende gom, er det ham, der skal købe/bestille brudebuketten.

Hvis blot én af blomsterne i brudebuketten visner, inden bruden er trådt ud af kirken, betyder det ulykke. Og brudebuketten må aldrig stilles i vand, så bliver ægteskabet kort.

Få ting er så ladet med symboler, som netop brudebuketten. Det kan være en helt videnskab at sammensætte den perfekte buket.

Blomsterne taler deres helt eget sprog:

En hvid rose: Jeg vil hellere dø end blive svigtet

En udsprungen rose: Stor kærlighed

En ferskenfarvet rose: Blufærdighed og uskyld

Myrte: Ægte kærlihed

Lilje: Sødme og renhed (udtrykker uskyld og han giver den med rent hjerte)

Orkide: Jeg vil give dig et liv i luksus (der findes mange forskellige orkidéer og de symboliserer mange forskellige ting, men det mest hyppige er: Det gode besejrer det onde, så hvis man er overtroisk, er det sikkert en god idé at have dem i buketten, så de kan beskytte mod det onde. Orkidéen udtrykker og en stærk vilje og fortryller bruden med sin dejlighed.

Hyacint: Sport og lethed

Calla: Klassisk skønhed

Klematis: Åndelig skønhed

Liljekonval: Gode ønsker

Firkløver: Jeg vil giftes med dig

Kirsebærblomst - viser gommens ungdommelig kærlighed og beundring af sin brud.

Brudens sko

I gammel folketro var skoen sindsbillede på jomfruelighed. At miste skoene blev symbol på deflorering.

I orienten kaldtes bryllupsdagen for skoaftagningsdagen. Brudeskoene var også tegn på magt og rigdom, ofte dog knyttet til brudgommen.

En mønt i skoene bedtød at hun aldrig kom til at mangle penge.

Hvis brudeskoene gik i stykker revnede ægteskabet. Især højreskoen betyder lykke - og ses stadig bag på biler, når brudeparret kører fra festen…

Bruden må ikke får skoene foræret af gommen. Enten skal hun købe dem selv, bruge nogle gamle eller låne dem fra en veninde, der er lykkelig gift. Der skal passes godt på skoene efter brylluppet, idet man siger, at så længe skoene er intakte er ægteskabet det også.

Skoene er endvidere et symbol på hendes mødom. Når gommen tager hendes sko a betyder det, at nu er hendes mødom også taget.

Bryllupsnatten og morgengaven

Bryllupsnatten

Brudeparret er de første, der bryder op fra festen. Der er tradition for at venner og bekendte har arrangeret nogle løjer, som vil åbenbare sig, når brudeparret vender hjem. De kan have strøet blomster over sengen, sat en flaske champagne frem eller lignende. Det skal være åbenlyst morsomt eller betænksomt, så man ikke ødelægger en ellers storslået dag.

Morgengaven

Dette var oprindeligt gommens modydelse ril bruden, fordi hun skænkede ham sin dyrebare jomfrudom. Nu til dags er det lige så almindeligt, at bruden giver gommen en gave, idet man antager, at hun har ligeså meget at sige tak for som ham.

Bryllupsringen

Bryllupsringen symboliserede et reb, som var bundet til kvinden for at hun skulle underordne sig. Man mente, at den venstre hånd var svagere end den højre. Derfor skulle ringes bæres på den venstre hånd som et tegn på underdanighed.

En mere romantisk grund til at bære ringen på den fjerde finger kom i det nittende århundrede. Man mente, at den fjerde finger havde en vene, som ledte direkte til hjertet. Cirkelformen var et symbol på evighed og uophørlig kærlighed.

Det er ikke godt af miste sin forlovelsesring, men det er endnu værre at miste sin vielsesring, idet den jo er sat på fingeren under en kirkelig handling, og derfor er ladet med hellighed, der afværger det onde.

Ringen har altid været fuld af magi - noget, der binder sammen og beskytter, men også besnærer og fortryller.

Det siges, at den, der først sætter ringen på sin ægtefælles finger under vielsen, kommer til at bestemme i ægteskabet! Den første sikre brug af trolovelses- og vielsessringe er ca 5.000 år gammel. I begyndelsen af romertiden blev det skik, at pigen fik en ring som bevis på trolovelse.

Morgengaver

Morgengaven er tradition tilbage fra gammel tid. Oprindelig var det kun bruden, der modtog morgengave, som tak for at hun havde skænket sit dyreste eje bort, sin jomfrudom. I dag er det almindeligt at også bruden giver gommen en gave, da man antager at hun har ligeså meget at takke ham for.

Morgengaven er en af de mest symbolske gaver, hvorfor størrelsen og investering ikke kan måles, men derimod den tanke og den symbolik der ligger i gaven der er meget vigtig. Hvis parterne vælger en ting, som han/hun mener symboliserer den anden, er det af utrolig værdi.

Dropper man morgengaven enten fordi man ikke lægger nogen værdi i den eller af anden årsag, så husk at fortælle den anden det, ligesom det kan være værdifuldt at sikre sig, at den anden part har kendskab til denne skik. Ellers kan den første dag i ægteskabet starte med skuffelser eller følelse af utilstrækkelighed.

Polterabend

Polterabend stammer fra Tyskland, hvor det er en gammel skik. Ordet "polter" betyder buller eller banke. Aftenen før brylluppet mødtes parrets venner, enten foran gommens eller brudens hjem eller ved det hus, hvor parret skulle bo. De smadrede lertøj, tallerkner osv. ved at kaste det mod huset.

På bryllupsmorgenen skulle brudeparret så samle alle skårene op i fællesskab og ingen måtte hjælpe dem: hvis de gjorde, ville de tage lykken fra parret. En anden grund til det smadrede lertøj var, at lave så megen larm som muligt for at jage poltergejsterne væk. Af samme grund trak man også kedler og gryder hen over fortovet eller affyrede skud op i luften.

Polterabend er også en tradition for at festligholde den sidste aften som ungkarl. I dag er det almindeligt, at både bruden og brudgommen fejrer deres polterabend. En polterabend skulle gerne være et festligt, fornøjeligt og også et vemodigt minde om den sidste aften i byen sammen med vennerne og veninderne, inden man siger ja til sin udkårne. Man hører de mest hårrejsende ting, der kan ske til en polterabend, der gør, at brud eller gom for eksempel ikke er i stand til at møde op til brylluppet.

Derfor er det en god idé at holde polterabend en uge til fjorten dage før brylluppet og et godt råd til venner og veninder skal være at passe på ikke at gå til yderligheder, når de planlægger løjerne. Lad være med at udsætte bruden eller brudgommen for mere, end man selv synes ville være sjovt. Man skulle jo goså helst kunne være gode venner bagefter.

Ris,horn og dåser efter bilen

Ris

Tidligere kastede man korn og ærter efter brudeparret, og de gamle grækere hældte en blanding af figner, dadler, nødder og småmønter over brudeparret. Alle disse ting er frugtbarhedssymboler. I dag bruger de fleste ris eller konfetti.

Når man kaster ris ud over brudeparret, så betyder det frugtbarhed. Man overføre risenes frugtbarhed til de nygifte.

Bilhorn

Man mente at larm og støj ville holde de onde ånder væk, og også under selve bryllupsceremonien ville man lave spektakel, for at holde de onde ånder væk. I dag er traditionen, at man bruger bilhornene, når brudeparret forlader kirken eller festen.

Dåser efter bilen

At spænde dåser efter bilen er en forholdsvis ny skik. Det er uklart hvorfor skikken er opstået, men den kan sammenlignes med den larm, som brudetoget tidligere var omgivet af. Meningen var, at de onde magter skulle holdes væk.

Vejret

To dage før vielsen er det brudgommens dag. Sådan som vejret er den dag, er hans sind. Dagen før brylluppet er brudens dag og her vil det være hendes sind, der bliver afsløret. Selve bryllupsdagen er brudeparrets dag og afslører, hvordan ægteskabet bliver.

Solskin betyder et kærligt og langt samliv. Regn eller sne betyder materiel velstand. Svenskerne mener også, at regnen varsler magen tårer i ægteskabet. Stormvejr betyder et stormfuldt ægteskab. Gråvejr varsler er ulykkeligt ægteskab, specielt hvis det er gråvejr uden regn.

Kysseritualet

Når gæsterne under middagen slår bestikket mod tallerkenerne,

skal brudeparret stå op på stolene og kysse hinanden.

Hvis gæsterne derimod tramper i gulvet, skal de kysse

hinanden under bordet.

Brudevals

Brudevalsen skal danses inden kl. 24. Gæsterne tager plads i en kreds rundt om brudeparret

og klapper i takt til valsen samtidig med, at de gør kredsen mindre og mindre.

Til sidst står de helt tæt på brudeparret, der ikke kan bevæge sig mere.

Når dansen er forbi kysser parret hinanden.

Sløret

Sløret symboliserer renhed og uskyldighed, og førhen blev sløret som regel kun båret af kvinder, der blev gift for første gang.

I dag er sløret en del af trenden inden for brudekjoler og en brud bærer næsten altid slør uanset om det er 1. 2. eller 8. gang hun bliver gift.

Klippe i brudens slør

Når brudevalsen er danset færdig, bliver brudens slør revet i stykker.

Jo mere det bliver ødelagt, jo mere lykke vil hun opnå i sit ægteskab.

For gæsterne gælder det om, at de skal have et stykke af sløret med hjem, for det vil bringe dem held.

Klippe gommens strømper

Det har været tradition i et århundrede, og den egentlige forklaring skal findes i,

at gæsterne ønsker at forhindre brudgommen i at gøre sine hoser (sokker) grønne hos andre kvinder.

Dagenes betydning:

I Danmark finder langt de fleste bryllupper sted om lørdagen.

Men i følge gammel overtro er lørdag faktisk den absolut værste ugedag,

man kunne vælge til sit bryllup.

Mandag: Var en god dag, for det varslede rigdom.

Tirsdag: Var et varsel om godt helbred.

Onsdag: Var den bedste dag af alle, for den betød, at held i alt ville tilstrømme parret.

Torsdag: Så går det nedad, man mente, at den ville komme til at betyde tab og savn.

Fredag: Var dårlig, for den betød at parret ville få sorg. Hvis det samtidig var den 13. i måneden var det endnu værre.

Lørdag: Var den værste dag overhovedet, man mente at intet ville lykkes og at parret ville få sort uheld med alt.

Overtro:

Hvis parret ikke står så tæt sammen at gæsterne kan kigge imellem dem, vil de få et ægteskab med mange uoverensstemmelser.

Det er et meget alvorligt varsel, hvis et af lysene ved alteret går ud under vielsen. Så kommer den ene part til at dø kort tid efter.

Sætter bruden først sin højre fod foran parret, så vil hun komme til at bestemme. Er det gommen som gør det, bliver han den der bestemmer hvor skabet skal stå.

Kirkelig vielse

Ønsker I at blive viet i en af folkekirkens kirker, skal I aftale vielsen med sognepræsten eller kirkekontoret ved den kirke, hvor I ønsker vielsen.

For at en kirkelig vielse kan foretages, skal der foreligge en prøvelsesattest fra kommunen, hvor brudeparret eller en af parterne bor.

Vielse i folkekirken forudsætter at enten bruden eller brudgommen er medlem af folkekirken.

Forud for vielsen vil der som oftest foregå en samtale mellem brudeparret og præsten om vielsen. Salmer til vielsen aftales ligeledes mellem præst og brudepar.

Ved vielsen skal der ud over brudeparret være to vidner tilstede.

Der er ikke frit valg med hensyn til kirke. I har ret til bryllup i jeres egen sognekirke, eller til en kirke, I har en særlig tilknytning til. Ønsker I at blive viet i en anden kirke end jeres sognekirke bør I tage kontakt til kirken og høre om muligheden for at blive viet i den kirke. En sådan særlig tilknytning kan være, at bruden eller gommen tidligere har boet i det pågældende sogn eller at I har nære slægtninge i sognet. Da nogle kirker er mere populære end andre, har kirkerne lavet deres egne retningslinjer. Derfor er det en god ide at tage kontakt til den ønskede kirke for at forhøre jer nærmere om deres retningslinjer.

En kirkelig vielse skal foregå i en kirke. Hvis I ønsker at blive viet et andet sted, skal I ansøge biskoppen om tilladelse. En sådan tilladelse gives kun undtagelsesvis, bortset fra situationer, hvor vielsen må foregå på et hospital eller lignende.

5 wedding favours betyder:

Fertilitet,

Godt helbred,

Rigdom,

Glæde og et langt liv

Redigeret af ghl86
0

Del dette indlæg

Jeg er i et lille dilemma...

Jeg har fundet en hjemmeside med nogle rigtig flotte ringe, problemmet er bare at de kun sælges over nettet...

Jeg har overhovedet ikke noget problem med at købe over nettet og gør det tit men hvordan får jeg overbevist min kæreste om at det er okay?

Han vil helst ud i en butik og stå med den i hånden, hvor for mig er et billede helt fint..

Jeg ved ikke om det bare er mig der er forkert på den, men jeg jeg vil bare gerne spare der hvor man kan...

0

Del dette indlæg

Hmmm. kan godt se det er lidt af et dilemma :hug:

Vi købte vores v. Minguldsmed.dk.

Den slags det var sælges også i butikker, så vi var lige inde i en butik og smugkigge lidt, inden vi bestilte :)

Men det blev vi nu ikke meget klogere af, eftersom de blev lavet præcis som man selv vil have dem :loveflag:

Så vi tog chancen og bestilte (med god hjælp fra Min Guldsmed) og de er blevet lige som vi ønskede os :rolleyes:

Kan I ikke evt. få dem til at sende et prøvesæt som I selvfølgelig betaler?

Det mener jeg at Chanti gør :rolleyes:

Redigeret af Jeppesen
0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer