Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Pernille Soelberg Jensen

Problemer med gæste listen

8 posts in this topic

Ja som overskriften tydeligt siger, så er min kommende og jeg ikke helt enige om gæstelisten.

Jeg har en gammel veninde, som jeg har kendt siden børnehaven, hende og hendes kæreste har vi været sammen med flere gange over de seneste 4 år, men igennem det sidste ½-1 år, er det kun mig der har set noget til hende og det bliver også mindre. Men jeg vil gerne have dem med til brylluppet og har tidligere nævnt over for hende at de selvfølgelig skulle med :) men det er min kommende mand så ikke helt enig med. Han er ikke stor fan af dem og så helst at de ikke skulle med.

Jeg har så en anden veninde som jeg er begyndt at se noget til igen og det var egentlig ikke planen at hende og hendes kæreste skulle med, men nu er vi inviteret til barnedåb hos dem, og jeg vil jo gerne have dem med også :ilovebryllupsklar: men vi bliver bare også nødt til at holde antallet af inviterede nede.

Aner ikke mine levende råd....

Edited by Pernille Soelberg Jensen
0

Annonce ♥

Et træls dilemma - som vi nok allesammen oplever i større eller mindre grad på et eller andet tidspunkt i processen.

Vores problem er ikke på sammen måde, at vi skal holde gæstelisten nede (det har vi opgivet for længst) - men ellers lidt det samme - hvad med de venner, der ikke rigtig er helt så tæt længere - og hvad med dem, der er på vej tættere på...

Jeg må desværre indrømme, at vi ikke er nået til et kompromis endnu. Et enkelt sæt af kærestens venner har vi ikke set i et års tid - og andre af både mine og hans venner er bare meget på vej ud af gæstelisten...

Jeg synes dog, at det lugter lidt af, at det er fordi kæresten ikke kan lide barndomsveninden og hendes kæreste, at de ikke skal med - og måske ikke helt fordi de ikke kvalificerer til en invitation (hvis man kan sige det sådan...).

Holder I evt. en reception, som de kunne blive inviteret til i stedet for hele festen??

Og mht det andet par - ja så er de jo næsten sværere at komme udenom - når nu I skal med til barnedåben.

Men måske handler det om, at opstille regler:

- Har I et max antal gæster, der kan/må/I har råd til at invitere - det formoder jeg - så det er jo grænsen...

- Hvem har I generelt inviteret?? I er jo nødt til at sætte grænsen et sted. Er det primært familie og et lille intimt bryllup - eller kommer alle vennerne også med??

- Hvad med kærestens venner - de er vel også i spil, måske kan der skæres lidt der i stedet. Det er vel ikke kun dig, der skal gå på kompromis...

- Kunne I evt. holde en efterfest for de venner der ikke kommer med til brylluppet - så kan der måske endda skæres flere på listen...

Jeg kender ikke svaret, og står som sagt i nøjagtig den samme situation. Vi har dog nogle måneder endnu, før vi skal aftale den endelige gæsteliste og sende invitationer ud. Jeg kan derfor ikke sige, hvad vi gør, men blot at vi stadig mangler at tage snakken.

I vores situation står jeg dog lidt bedre end kæresten, når der skal forhandles - da hans familie er ca 3 gange så stor som min - og jeg synes trods alt også, at der skal komme nogen jeg kender :)

Jeg glæder mig til at følge svarene - måske finder jeg de vises sten her på sitet :ilovebryllupsklar:

0

Vi var også lidt uenige mht. gæstelisten..

Min mand ville have en kammerat med, som jeg ikke kan døje.. Vi endte med at gå på kompromis, at vi inviterede flere gæster og så kom vennen med.. :ilovebryllupsklar: Det betød uendelig meget for min mand at han kom med, og så er det jo svært at sige nej, bare fordi man ikke selv bryder sig om personen.. ;)

0

Vi var også i det dilema - tilsidst valgte vi at invitere middagsgæster med efter disse regler:

- nogen man ser en fremtid med også om 10 år

- nogen der har/gør betyder noget for én/os begge

ud fra disse kreterier blev vi enige om vores gæster - resten kom med til receptionen

0

Annonce ♥

Vi har et budget der skal overholdes og det betyder jo så også at der er begrænsknger i forhold til hvor mange vi kan invitere.

Jeg kan sagtens forstå min kæreste holdning vedr. min barndoms-veninde, men jeg har jo faktisk fortalt at de skal med og derfor er det svært at trække invitationene tilbage.

Åååh, hvor jeg bare hader denne situation....

Hvad familie ang. er det ca. 50/50, men da Thomas ikke har andet end en kammerat han gerne vil have med, så gør det, det lidt svært for mig, da jeg har 2 par hvor det kun er pigerne og jeg der ses og så har vi et par hvor vi begge ses med dem.

Aner bare ikke mine levende råd.....

0

Ja det er svært og min kæreste og jeg havde da også et par gange nogle venner som lige var oppe og vende om det nu var nogle der skulle med eller ej og vi var da heller ikke 100 % enige. Men det gik nu stadig rimelig rolig. Der var nogle som betød noget for mig og nogle der betød noget for ham og så vet spørgsmål om at der lige et lidt ballance. Nogle af de regler/spørgsmål, som lidt rodede inde i mit hoved var:

- Er det nogle vi har set indenfor det sidste år?

- Er det nogle vi forventer at skulle se fremover?

- Er det nogle vi også ser på DERES initiativ - altså hvor det ikke altid er os der spørger om vi ska ses?

Man skal også passe på ikke at invitere nogle af pligt. Altså at I er inviteret til en barnedåb betyder ikke at de skal inviteres til bryllup. Og så er det også tit nogle man kender i grupper. F.eks. en mødregruppe. Her valgte jeg faktisk at invitere to ud af fire. Det var lidt en hård beslutning. Først stod de på min gæste liste og et andet vennepar gjorde ikke. Så fik jeg en dag lyst til at invitere den veninde som ikke skulle med til bryllup på en kop te, men tænkte så at nej det ville jeg ikke - det var underligt når hun ikke skulle med til brylluppet. Men så tænkte jeg heldigvis en ekstra gang over det og blev overbevist om at selvfølgelig skull jeg invitere hende på te og selvfølgelig skulle hun med til brylluppet også. Til gengæld var der så to fra mødregruppen, som jeg aldrig ville invitere hjem uden at invitere resten af gruppen også. Altså nogle jeg aldrig ville lave noget med uden de andre + min mand har kun mødt den enes mand 1 gang og den anden har ingen mand. Det virkede pludselig helt forkert at de skulle med og den anden veninde ikke, så det blev der lavet om på og den beslutning er jeg MEGET glad for - også nu efter festen. Især fordi den veninde som kom lidt sent på gæstelisten var en af dem som blev til det sidste på både polterabend og til brylluppet og var med til at gøre begge dage til en fest. Og jeg er ret sikker på at det er et par vi kommer til at ha rigtig meget med at gøre, så jeg er bare SÅ glad for at jeg nåede at tænke ordentlig over det og føle efter helt nede i maven hvordan jeg havde det med gæstelisten.

Håber der er nogle spørgsmål og tanker du kan bruge til at komme frem til DIN endelige gæsteliste. Om ikke andet så ved du at du ikke er den eneste der sidder med et puslespil der skal gå op.

0

Sikke en træls situation du er havnet i. Kan godt forstå at du gerne vil have din barndomsveninde med, det er trods en du altid har kendt og det vill måske kunne bringe jer mere sammen. Men hvis det "bare" er fordi din tilkommende ikke selv har så mange venner han vil se selv og ikke bryder sig om din veninde synes jeg måske det er lidt tyndt ikke at invitere. Du skal gøre op med dig selv hvor meget din barndomsveninde betyder for dig og om du vil have det trælst med at hun ikke er der. Et parforhold handler jo i bund og grund om kompromisser og det gælder jo begge parter så hvem skal give køb på sig selv denne gang???

Edited by Bowmo
0

Ja som overskriften tydeligt siger, så er min kommende og jeg ikke helt enige om gæstelisten.

Jeg har en gammel veninde, som jeg har kendt siden børnehaven, hende og hendes kæreste har vi været sammen med flere gange over de seneste 4 år, men igennem det sidste ½-1 år, er det kun mig der har set noget til hende og det bliver også mindre. Men jeg vil gerne have dem med til brylluppet og har tidligere nævnt over for hende at de selvfølgelig skulle med :) men det er min kommende mand så ikke helt enig med. Han er ikke stor fan af dem og så helst at de ikke skulle med.

Jeg har så en anden veninde som jeg er begyndt at se noget til igen og det var egentlig ikke planen at hende og hendes kæreste skulle med, men nu er vi inviteret til barnedåb hos dem, og jeg vil jo gerne have dem med også :ilovebryllupsklar: men vi bliver bare også nødt til at holde antallet af inviterede nede.

Aner ikke mine levende råd....

Jeg synes klart, at du skal tage din barndomsveninde med ingen tvivl om det.

0

Annonce ♥