Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Ankiwi

de der fugle

10 posts in this topic

Hey søde brude :cheerleader3:

syntes godt nok det er forvirrende at ingen kan blive enige om dette punkt

så jeg tænkte hvis der nu er en der ude der har tjek på de fugle

kan man så ik skrive hvorvidt historien om at ris er dårlige for fugle har noget på sig?

mener da selv jeg har hørt det er en skøne...

men måske det er en god ide at få en lille tråd over det??...

så kan vi jo dele erfaringer :D

kan jo osse være man vælger frø af en helt anden grund ;)

:thumbsupsmileyanim:

0

Annonce ♥

Skov- og Naturstyrrelsen har flere gange svaret, at det blot er en skrøne -se bl.a. HER i deres brevkasse...

Desuden har jeg altså heller aldrig set eksploderede fugle efter bryllupper, som nogen ellers påstår, der sker...

0

Fandt lige dette indlæg:

Det er altså en skrøne

Der er en tråd her inde et sted, kan bare ikke huske hvor.

Og jeg tror ideen er opfundet af enten 1: en der ikke gad feje 2 en der ville sælge de der rismelsris der går i opløsning.

:thumbsupsmileyanim:

"Bryllupsris farlig for fugle?

Hej.

Nu står jeg og skal snart giftes. Også kommer jeg ind i den evindelige diskussion om småfugle og riskastning. Bliver de syge og dør af det, eller er det en skrøne??

På forhånd tak.

Hilsen Jannie

--------------------------------------------------------------------------------

Kære Jannie

Du spørger om småfugle kan tåle ris, i forbindelse med dit bryllup snarlig.

Først må jeg have lov at sige tillykke med brylluppet. Jeg ønsker dig at det må blive til glæde.

Dernæst om småfuglene kan tåle ris. I Kina forsøgte man at udrydde spurve fordi de spiste ris på marken. Hvorfor skulle man gøre det, hvis fuglene ikke kunne tåle det?

Ris er korn, fugle tåler udmærket korn, også forædlede produkter.

Det er muligt at de svulmer op i kroen, men så blir de blot mere mætte. Kroen kan sagtens tåle det.

Kort sagt fugle kan tåle ris, så lad du blot folk smide ris.

Risene er et ønske til dig om at blive frugtbar, og nu hjælper det måske også fuglene lidt lige i deres yngletid."

Edited by Majali
0

Annonce ♥

Dette står på nettet

Myten om ris og fugle

Ris svulmer ganske rigtigt op, når de bliver våde. Men det gør alle mulige andre frø også, og det tager frøspisende fugles fordøjelsessystem naturligvis ikke mindste skade af.

Det interessante ved en myte som denne er egentlig ikke, hvordan den er opstået. Den kan såmænd være fundet på af hvem som helst. Det interessante er, at den er helt umulig at udrydde, selv om den er åbenbart grundløs.

Årsagen er at denne myte rummer nogle kvaliteter, der gør den meget velegnet til at cirkulere mellem mennesker.

1. Myten rummer et dramatisk billede (den eksploderende fugl), som gør den nem at huske.

2. Den er hurtig og nem at fortælle videre.

3. Man bliver mindet om den med mellemrum, fordi den er forbundet med en bestemt tilbagevendende begivenhed: bryllup.

4. Man udsender et signal om at være et hensynsfuldt menneske, når man fortæller denne myte videre.

Når en oplysning rummer alle disse elementer af "god historie", bør enhver skeptiker være på vagt. Oplysningen behøver ikke være usand, men den vil leve videre helt upåvirket af sandhedsværdien.

0

jeg skal ikke kunne sige om det er en skrøne, har kun hørt at fuglene ikke kunne tåle det, men en ting jeg ved er at nogle kirker her i midtjylland ikke vil ha at der bliver kastet med ris.

Dyrenesbeskyttelse og skov og naturstyrelsen siger begge at fugle godt kan tåle det. Grunden til at kirkerne forbyder det er at ris ofte tiltrækker duer og de grisser. Kirkerne er bange for fugleklatter og reder med mere.

0

Annonce ♥

jeg har haft ringet til kirkekontoret, for at høre angående det med risene. Og de sagde at det var en skrøne med at fuglene ikke kan tåle ris. Og derfor må man selvfølgelig gerne kaste med ris ved kirken, da det er en tradition, som iflg dem høre sig til. Derfor har jeg lavet risposer til både kirke og festen

0