zorro78

HJÆLP - JEG ER TOASTMASTER

9 indlæg i dette emne

HEJ - jeg tror jeg har brug for lidt hjælp.

En af mine gode venner skal giftes i august, og jeg skal være toastmaster.

Det er første gang så jeg er spændt :cheerleader3: Jeg har nu fået styr på talerækken, koordinationen med køkkenet - så selve programmet kommer til at køre. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal løse følgende:

1. Hvordan skal jeg introducere de primære talere:

Brudens fra

gommen

forlover

gommes far

bruden

Kan du hjælpe med konkrete sætninger / formuleringer? tak :pokey:

2. Hvad kunne en rød tråd være uden det bliver for plat

Hvordan får jeg givet det lidt sjov ind i mellem alle de praktiske oplysninger. præsentationer af talere mv.?

Jeg håber i har lidt input.

Kh,

Peter

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Peter,

Jeg er pr. deffination et ukonkret væsen, men jeg kan fortælle dig hvad vi har planer om at gøre.

Inden brylluppet tager vi et møde med vores toastmaster og taler igennem hvad det er vi godt kunne tænke os, og hvad han har tænkt sig.

Derudover har vi tænkt os at lave nogle små kort med introduktioner af de forskellige gæster, så vores toastmaster har lidt at gå ud fra - det bliver noget med hvor vedkommende høre til i omgangskredsen og måske en lille anekdote omkring hver enkelt gæst.

Pøj pøj med "jobbet" - jeg er sikker på at når du søger råd hos os altid rimelige brude (;)), så er du mere end det rette valg til jobbet!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
HEJ - jeg tror jeg har brug for lidt hjælp.

En af mine gode venner skal giftes i august, og jeg skal være toastmaster.

Det er første gang så jeg er spændt :cheerleader3: Jeg har nu fået styr på talerækken, koordinationen med køkkenet - så selve programmet kommer til at køre. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal løse følgende:

1. Hvordan skal jeg introducere de primære talere:

Brudens fra

gommen

forlover

gommes far

bruden

Kan du hjælpe med konkrete sætninger / formuleringer? tak :pokey:

2. Hvad kunne en rød tråd være uden det bliver for plat

Hvordan får jeg givet det lidt sjov ind i mellem alle de praktiske oplysninger. præsentationer af talere mv.?

Jeg håber i har lidt input.

Kh,

Peter

Hej Peter :cheerleader3:

Jeg har læst i en anden tråd herinde, at den bedste toastmaster der er oplevet er den usynlige toastmaster :cheerleader3: Vedkommende der skrev i tråden fortalte at han slet ikke havde lagt mærke til hvem der var toastmaster før en gæst slog på glasset som ikke toastmasteren kendte til, da rejste toastmasteren sig og sagde at de kunne få ordet for en kort bemærkning, da de ikke havde meldt til toastmasteren at de vil holde tale ;) Dvs du ikke behøver at introducere talerne, det beder du dem selv om inden de begynder deres tale -HAHA- på den måde kan du stille og roligt give tegn til de forskellige taler og du behøver ikke bekymre dig om at skal sige noget ;)

Anette

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Peter :pokey:

Jeg har læst i en anden tråd herinde, at den bedste toastmaster der er oplevet er den usynlige toastmaster :cheerleader3: Vedkommende der skrev i tråden fortalte at han slet ikke havde lagt mærke til hvem der var toastmaster før en gæst slog på glasset som ikke toastmasteren kendte til, da rejste toastmasteren sig og sagde at de kunne få ordet for en kort bemærkning, da de ikke havde meldt til toastmasteren at de vil holde tale ;) Dvs du ikke behøver at introducere talerne, det beder du dem selv om inden de begynder deres tale :cheerleader3: på den måde kan du stille og roligt give tegn til de forskellige taler og du behøver ikke bekymre dig om at skal sige noget ;)

Anette

Hej Anette

Tak for tippet. Jeg tror også det er en god ide ikke at fylde for meget. men brudeparret vil gerne at jeg introducerer dem så folk ved hvem de er. Men det virker måske bare lidt kedeligt at se/høre mig fortælle hver gang. Det er så brudens far. Det er så gommens far. Det er så veninden fra studiet osv. Derudover har de bedt mig om at holde en kort formalia (toiletter mv.) efter deres velkomst.

Har du oplevet hvordan det kan fungere godt hvis toastmaster vælger at introducere?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis de har bedt dig om at introducere gæsterne, så synes jeg du skal bede om en liste med stikord over alle gæster - altså så brudeparret på forhånd ikke ved, hvem der kommer med indslag, og hvem der ikke gør. Få også en kopi af bordplanen, så du ved, hvor folk sidder.

Strik så selv nogle små sætninger sammen ud af de stikord du har fået. Så bliver det jo ikke helt ens.

Til min søsters bryllup kan jeg huske, at der var toastmaster og også hvor han sad, men jeg kan ikke huske, at vi bemærkede ham om aftenen, altså ud over den præsentation vi fik.

Han havde fået til opgave selv at medbringe en klokke eller noget, der kunne skabe folks opmærksomhed. Toastmasteren havde børn og havde været en tur forbi børneværelset, hvor han havde fundet en meget farverig (ala fischer-prise) genstand, måske en trompet?, som han larmede med, når han ville have ordet. Samtidigt med at få opmærksomhed var det rigtig sjovt med et useriøst indslag - med mindre brudeparret altså er til en lidt mere formel fest.

Hvis du får nogle stikord el lign, så skriv dem herinde, så må vi prøve at hjælpe med at sammensætte nogle små præsentationer, som evt også er lidt sjove :pokey:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Den med den usynlige toastmaster lyder som en jeg har nævnt (der er jo heller ikke så mange hankønsvæsener her inde at være imellem). Hun var god fordi hun styrede begivenhederne (og var meget lårkort) :thumbsupsmileyanim: Men jeg har da set andre toastmastere som har gjort det lige så godt og været mere synlige. Det er meget sjældent at man oplever dårlige toastmastere. Herved forstår jeg nogle som lader tiden flyve og ikke har styringen på selskabet. fordi folk tager opgaven til sig og gør alt hvad de kan.

Det vigtige er at man er sig selv. Man skal ikke begynde at kaste sig ud i vittigheder go sjove bemærkninger hvis man ikke er til det og kan improvisere. Vittigheder der bliver læst op er som ikke sjove.

En rød tråd kunne være at man lavede en anekdote; Der var engang..... Hun var datter af.... som jeg vil give ordet nu, og så køre historien videre ved introduktionen af næste taler. Evt. give den lidt kulør med lidt indhold hvor man måske kan tage bidder fra den forrige taler med (kræver så at man kan improvisere).

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Peter.

Jeg kan lige fortælle vores erfaring med toastmaster, fra d. 27. juni.

Vi havde valgt min mands svoger, og fik siden ros af kroen for valg at toastmaster, da de (tjenerne) havde følt der bare var så meget styr på det, og at hans tidsplan holdte max.

Vi havde inden bryllup sendt ham en gæsteliste, med en kort forklaring af personerne.

Da vi ankom til kroen tog han par billeder af alle, sat i ramme.

post-36281-1248851127.jpg

På den måde kunne han også lige veksle et ord med hvert par.

Ved bordene i salen, bød min mand velkommen, og præsenterede toastmaster.

Som herefter overtog, med noget lignende:

En lille forklaring om hans ære at være blev spurgt til hvervet som toastmaster, og at han havde søgt på nettet, hvordan man klarer sådan en opgave.

At han gerne ville have folk til at give sig til kende hurtigst muligt, af hensyn til planlægning, da vi skulle fra bordet og danse inden midnat. Eneste talere der måtte tale uden forudgående aftale med ham var personer over 80 *grin*

Derefter præsenterede han gæsterne med ordene

eks.

Jeg vil kort præsentere alle I hyggelige og festklædte mennesker, og bede jer rejse jer op, når I bliver nævnt.

Tove: Brudens mor fra byen XX

Karl: Gommens legekammerat, det er vist fisketure de ynder at spilde tiden med.

Gurli: Frue til Karl

Åse: Brudens fjanteveninde, jeg ved ikke hvad de fjanter med, og dét er nok også godt nok.

Ole: Gemalen til Åse

JensÅge: Gommens kollega, ja dem er der en del af så vi tager dem lige i række følge

Asta: Kollega-frue

Osv....... jeg har vist hans tale et eller andet sted.

Efter middagen sluttede af med at lave en kort opsumering af alle taler og indslag.

Eks:

Brudens mor fortalte om bla bla

Gommen takkede sin svigermor for overtagelse af hendes datter, og talte så smukt til sin frue bl.a

Dét synes alle gæsterne var en vidunderlig måde at afslutte på inden velbekmme sangen.

Nu lyder det som om han styrede det hele, dét gjorde han også, men i det skjulte - ikke sådan at han overtog festen.

Nå det blev en længere smørre, men sådan gjorde vi. Håber du kan bruge noget.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Peter..

Vi havde til vores bryllup for snart 3 uger siden valgt min onkel som toastmaster..

Vi havde inden brylluppet sendt ham en seddel hvor der ud for hver gæst stod relation til brudeparret.. Fx. brudens mor, gommens klassekammerat mm.. Det gjorde at han havde styr på hvilken rækkefølge de øvrige gæster skulle have lov at tale i.

Efter vi havde budt velkommen overlod vi ordet til toastmasteren som faktisk stod for aftenen.

Han havde med køkkenet planlagt hvornår der kunne komme indslag og overholdte disse meget flot..

En ting der var sødt var at han inden hver taler/sang blev fik ordet læste et digt om kærlighed op til os, brudeparret..

Det er en ide for at gøre det glidende hele aftenen.. at der er en rød tråd i form af digt.. jeg har også hørt fra en anden fest at der blev læst et "telegram" op inden hvert indslag..

Fx kørte parret i en gammel gammel volvo og så kunne telegrammet lyde "Kære A og B. Vi takker for mange års sponsorat i form af køb af reservedele. Med venlig hilsen Volvo..

Håber du forstår..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Peter

Min kommende mand var fornyligt toastmaster ved en kammerats bryllup og her indledte han med at holde sin "toastmaster tale" hvorefter han gav ordet til brudgommen...

I hans tale nævnte han at han var meget stolt over at være blevet valgt som dagens toastmaster og hvilken relation han har til brudeparret. Hvad deres venskab betød for ham. Han var med den dag de mødte hinanden, så fortalte også lidt om hvordan han oplevede situationen. At det er dejligt at være samlet for at fejre deres kærlighed - for de har jo lige sagt ja til hinanden med alle os som vidner. Til sidst ønskede han dem tillykke og alt det bedste i fremtiden - samt en dejlig og mindeværdig fest. Derefter gav han ordet til brudgommen.

I løbet af aftenen, når der skulle holdes en tale, rejste min kæreste sig op og sagde noget i retningen af (selvfølgelig lidt varieret): Så er det blevet tid til endnu et indslag. Jeg vil derfor gerne give ordet til XXXXX, brudens far (- evt.).

På ens bryllupsdag kan man godt være lidt fintfølende fordi følelserne sidder uden på tøjet, så grænsen for hvad man syntes er 'sjovt' og 'ikke sjovt' kan godt være anderledes den dag. Jeg syntes derfor du skal afholde dig fra at være "for sjov", hvis man kan sige sådan, imellem talerne eller på gæsterne bekostning og i stedet fokusere på at 'styre' festen :-) Så tror jeg at det bliver meget vellykket.

Held og lykke :-)

Mvh Theresia

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer