Tyara

13-dages kuren

37 indlæg i dette emne

13-dages Kuren

Denne diæt varer i 13 dage og er derfor hård, men effektiv. Diæten går ud på at ændre dit stofskifte, hvilket medfører, at du efter 13 dage kan spise normalt, uden du tager på.

Det er altså ikke en traditionel sultekur, men en kur, der øger kroppens stofskifte og forbrændingsevne, hvilket også virker efter kurens ophør.

Hvis kuren følges slavisk, vil man tabe meget af det overflødige kropsfedt (0-20 kg).

Kuren skal følges i 13 dage, hverken mere eller mindre. Hvis man under kuren drikker øl, vin, spiser slik eller tyggegummi, så afbryd kuren – virkningen er bortfaldet. Kuren kan derefter genoptages efter ½ år. Dog – hvis man ikke er kommet længere end til 6. dag kan kuren genoptages efter 3 måneder.

På grund af kurens længde, er den vanskelig at planlægge, hvorfor man skal sørge for at den ligger i en periode hvor man ikke er inviteret ud og spise eller lignende.

Bliver du brødflov undervejs, så drik et glas vand.

1 dag.

Morgen 1 kop sort kaffe, 1 stk. sukker

Middag 2 hårdkogte æg, spinat kogt i vand, 1 tomat

Aften 1 stor engelsk bøf, salat med olie og citron

2 dag.

Middag 1 skive skinke, 1 bæger yoghurt

Aften 1 stor engelsk bøf, salat med olie og citron, 1 stk frugt.

3 dag.

Morgen 1 kop sort kaffe, 1 stk. sukker, 1 stk. ristet brød

Middag 2 hårdkogte æg, 1 skive skinke, salat med olie og citron

Aften kogt selleri, 1 tomat, 1 stk. frisk frugt.

4 dag.

Middag 1 dl frugtsaft, 1 bæger yoghurt

Aften 1 hårdkogt æg, 1 reven gulerod, 1 bæger hytteost

5 dag.

Morgen 1 reven gulerod med citron

Middag 1 stor stk kogt torsk og en lille klat smør

Aften 1 stor engelsk bøf, salat med selleri

6 dag.

Morgen 1 kop sort kaffe, 1 stk sukker, 1 stk. ristet brød

Middag 2 hårdkogte æg, 1 stor reven gulerod

Aften 1 stk kylling, salat med olie og citron

7 dag.

Morgen 1 kop the uden sukker

Middag INTET

Aften 1 stk. grillet lammekotelet, frisk frugt

8 dag.

Middag 2 hårdkogte æg, spinat kogt i vand, 1 tomat

9 dag.

Morgen 1 kop sort kaffe, 1 stk sukker

Middag 1 skive skinke, 1 bæger yoghurt

10 dag.

Morgen 1 kop sort kaffe, 1 stk. sukker, 1 skive ristet brød

Middag 2 hårdkogte æg, 1 skive skinke, salat med olie og citron

Aften kogt selleri, 1 tomat, 1 stk frisk frugt

11 dag.

Middag 1 dl. frugtsaft, 1 bæger yoghurt

Aften 1 hårdkogt æg, 1 reven gulerod, 1 bæger hytteost

12 dag.

Morgen 1 stor reven gulerod med citron

Middag 1 stort stykke kogt torsk med citron og en lille klat smør

Aften 1 stor engelsk bøf, salat med selleri

13 dag.

Morgen 1 kop sort kaffe, 1 stk. sukker, 1 stk ristet brød

Middag 2 hårdkogte æg, 1 stor reven gulerod

Aften 1 stk kylling, salat med citron og olie

- torsk kan erstattes med pighvar eller forel

- Husk at drikke meget vand ca 2 l. pr dag

- Kaffen må ikke erstattes med the – og der skal bruges sukker som angivet.

- Kuren skal følges til punkt og prikke

Velbekomme

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej og gisp!

Jeg har lige læst kuren igennem, ikke fordi jeg selv har tænkt mig at gå på kur, men fordi jeg var nysgerrig efter at se hvad den gik ud på, nu hvor der er flere, der har talt om den. Og jeg må sige GISP! Det er altså ikke fordi jeg vil tage modet fra jer, der har tænkt sig at tage ja jeg ved ikke hvor mange kilo inden de skal giftes, men det lyder altså ikke sundt det her. Jeg havde som Karen bestemt heller aldrig udsat min krop for denne kur. Der er jo ikke noget at sige til, man taber sig, for man får jo intet at spise.......

Summer :lol::respekt::super:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg vil lige sige til kurens forsvar...... ;)

Jeg skal selv læse sundhed og ernæring til efteråret, og jeg har fulgt vægtkonsulenterne.

Da jeg så denne kur sagde ALT hvad jeg har lært at det var sindssygt at gå på den!!

Men nu har jeg fulgt den i 5 dage, er på 6. dag, og hvis jeg på noget tidspunkt havde mærket at min krop sagde stop, så ville jeg ikke have gennemført.

Det eneste jeg "lider" under er, at jeg bliver hurtigere træt om aftenen. Jeg er selvfølgelig meget sulten, men ikke så meget at jeg ikke kan fungere, mere som en murren i maven 2 timer før måltiderne.

Jeg har et ret hårdt fysisk krævende job, og det har jeg gennemført alle 5 dage.

Min teori er, at jeg er "tilpas" overvægtig til, at det ikke er skadeligt for mig at tabe ca. 10 kilo på kort tid. Jeg ville aldrig anbefale denne kur til en der fx havde BMI på 26! Nej da. Men jeg vejede 88 da jeg startede, og ved at abe mig 10 kg bliver jeg jo ikke ligefrem sygeligt tynd at se på. :lol::respekt:

Desuden, hvis man ser på det man skal spise, så er det jo lige akkurat hvad kroppen har brug for for at smide fedt: Masser af protein, sukker og fedt nok til at holde forbrændingen kørende, og næsten ingen kalorier eller stivelseskulhydrater.

Nej, det er ikke meget mad man får - men for at tabe sig skal man altså danne både kalorie- og mængdeunderskud.

Jeg er slet ikke fanatisk. ;) Men jeg vil nu godt forsvare at være på denne kur, og samtidig mene at jeg er et fornuftigt menneske. Der er selvfølgelig en grund til at man kun må g på denne kur en gang hver 6. måned - og HVIS jeg nogensinde skal på den igen, så skal det da være efter 3 børnefødsler og +30 kg!!

Den ER hård - men den virker. Og hvis man bare spiser normal, sund mad bagefter, så bliver vægten med garanti også holdt nede.

0

Del dette indlæg

Tag du det helt roligt.

Man dør jo altså ikke af sult på 14 dage, så længe man spiser.

Jeg kan ikke se det er farligere med en sultekur, end det er at overspise voldsomt, og det er der altså også mange der gør... Sommetider hele livet.

Ingen tvivl om at det er sundere at lægge sin livsstil om og tabe sig over tid. Men nu har du jo ikke så meget tid hvis du ønsker at nå dit mål.

Så derfor: Held og lykke med det!!!

0

Del dette indlæg

Hejsa.

Sad lige og læste dette her om at tabe sig.

Jeg er selv overvægtig, men ville, som en del andre der har svaret på din mail Tyara, ikke kunne gennmføre en sådan hård kur. :super:

Men jeg kan godt se din problemstilling ud fra at du skal giftes i midten af juli. Jeg vil gerne fortælle dig, hvad jeg gør for at tabe mig.

Min kæreste og jeg har været ved diætist, hvilket vi ikke syntes, hjalp os særligt meget, da hun fortalte os det samme, som alle mulige andre kloge ernæringsfolk siger. Men vi prøver da at leve lidt efter diætistens forslag.

Spise 6 gange om dagen. (de 3 af måltiderne er mellemmåltider, hvor man må spise frugt, grønt, ½ stk. rugbrød eller grovbrød med dertil hørende magert pålæg, honning eller marmelade.

Til aften er det vigtigt at dele tallerkenen op i 3, så halvdelen er grøntsager, 1/4 kød og 1/4 ris, pasta eller kartofler. - Og så fylder man kun på tallerkenen én gang. Dvs. at vi putter mad på tallerkenen ude i vores køkken,, og spiser så i spisestuen. Derved er det ikke så fristende at tage en ekstra portion, fordi det smager godt - man er jo i pricippet mæt, når man har spist én gang. :lol:

Derudover masser af vand, gerne light sodavand (selvfølgelig med måde) og kaffe/the adlibitum, hvis man er afhængig af det ;)

Nu skal det så dertil siges, at jeg ikke får spist 6 gange om dagen, det er tit jeg spiser mellem 2 og 4 gange om dagen.

Derudover spiser jeg noget kosttilskud med tilsat næringsstof. Det er

Bio-Chrom, som kan fås i matas. Det koster ca. 195 kr. for 90 tabletter, og dem tager jeg to gange om dagen. Pillerne bevirker, at man mister hangen til søde sager, og jeg tænkte godt nok i starten, at det da ikke kunne passe, men det VIRKER altså.

Hvis vi så skal i byen eller et sted hen, hvor vi ved, at vi muligvis kommer til at indtage flere kalorier end det er tilladt, så tager jeg noget der hedder

Slank - O - Fort.

Det er piller (som også kan købes i matas) der går ind og reducerer kalorieoptagelsen fra fedtholdig mad. Dem må man spise højst 3 gange om dagen. De hjælper også!!! :mellow:

Kosttilskuddet er ikke noget diætisten har anbefalet, men derimod min mor, som var til et foredrag med en læge, der anbefalede disse produkter, og da hun havde prøvet det i et stykke tid - og det hjalp - gav hun mig disse produkter til påske (i stedet for et påskeæg :respekt: )

Jeg kan fortælle dig, at jeg indtil videre har tabt mig 9 kg. på to måneder, og mit mål er at tabe yderligere 10 kg. inden jeg skal giftes d. 25. september. Det tror jeg på, at jeg nok skal nå. :heppe:

Min kæreste har tabt sig 6 kg. på to måneder, men han går heller ikke så meget op i det, som jeg gør, men 6 kg. er da også flot.

Ved ikke om du kan bruge dette her til noget overhovedet.

Glemte så lige at fortælle, at vi går til vægtkontrol hos vores læge 1 gang i måneden. Det hjælper også lidt på motivationen... Det er jo lidt flovt hvis man slet ikke har tabt sig, når man kommer ned til lægen for at blive vejet: :lol:

Det blev en længere smørre. Håber du bare kan bruge det til lidt. :ph34r:

Knus Malene

0

Del dette indlæg

Jeg lever normalt efter vægtkonsulenterne (som ca. er det samme som det du skriver), men det går bare ikke hurtigt nok. :P

Jeg har prøvet chrom-piller, men desværre er min hang til søde sager meget "psykisk" - derfor hjælper det ikke for mig at tage kosttilskud, og ærlig talt vil jeg hellere bruge pengene på grøntsager, som egentlig giver det samme resultat på længere sigt.

Jeg vil igen pointere, at jeg aldrig i livet kunne finde på at leve efter 13-dages kuren altid. Puuuuuha! Jeg vil endda undgå den nogen sinde igen hvis jeg kan det.

Men hvis man kan holde den ud, så er det ikke en dårlig måde at tabe nogle overflødige kilo på. Jeg synes personligt det er lige så "skadeligt" for kroppen at erstatte måltider med piller eller pulver. :lol:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej Tyara

Jeg har prøvet og finde lige den opskrift. Jeg har engang selv prøvet dem og jeg tabte ca. 10 kg og men eksmand tabe ca.15 kg. Det er lang tid siden jeg har prøvet den, nu efter ca. 8 år, har jeg taget på igen lidt efter lidt siden Daniel (7 år) blev født.

Så, nu vil jeg skrive den ud på printeren og planlægge hvornår jeg kan starte på den. Jeg vejer ca. 88 kg. lige nu og er kun 158 cm. Og vil meget gerne tabe mig inden vi tager på bryllupsrejse til juli.

Knus og kram

Vivi

0

Del dette indlæg

Hej Vivi,

jeg vejede selv 88,4 da jeg startede i mandags (men er dog 168) - og i dag, halvvejs, stod vægten på 83,4. 5 kg på 6 dage. :respekt:

Så jeg vil da klart anbefale den - og 17 års pause må da være nok til at den ikke er sundhedsskadelig. :lol:

0

Del dette indlæg

Jeg har også hørt at den ligefrem skulle være sundheds skadelig, men jeg har altså også været på den og jeg tabte mig 4½ kg og jeg har det da fint både nu og under kurens forløb, jeg havde ikke problemer med træthed eller sult følelse.

Ja det var måske ikke meget i kg, men jeg tabte mig så tilgengældt vild meget i cm og man kunne tydlig se det på mig.

Desværre er de kommet på igen, men det er der altså visse årsager til som jeg ikke lige gider kommer nærmere ind på.

Lige for tiden tæller jeg point, det går nogenlunde, men jeg kunne måske godt finde på at gå på den igen - bare for lige at få et godt skub med på vejen.

Ville jo gerne ha smidt 15 kg inden mit bryllup, men det kan jeg vist ikke nå, så jeg er bare glad for hver eneste gram der ryger af.

Laila

0

Del dette indlæg

Er der forresten nogen der vil med på den.??? Så kunne vi jo starte på imorgen eller tirsdag og følges ad.. Måske det kunne gøre det lidt nemmere hvis vi var flere, så vi kunne støtte hinanden.....

Hvem melder sig??? :lol:

Laila

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu har jeg læst jeres besvarelser og vil lige give mit besyv med!

Til jer der har været på kuren eeller er på kuren og ikke har oplevet nogle bivirkninger - tillykke!

Men jeg synes det er meget dårlige argumenter, for at den ikke skulle være skadelig - fordi man ikke selv har oplevet nogen bivirkninger!

Det er jo det samme som at sige, at det ikke er farligt at køre spritkørsel-bare fordi man ikke selv har oplevet uheldet! (Undskyld, mit kraftige eksempel - men det er sådan jeg har det!)

Jeg studere idræt og bilder mig derfor ind at jeg ved lidt om kroppen og dens funktioner!

Jeg sad og kiggede på kuren og det første der slog mig var morgenmåltiden, som består af INGENTING. Hvor kommer al den energi fra, som man skal bruge resten af dagen!

Det kan godt være at man får det protein og kulhydrat "som man har brug for", men den her kur ændrer altså ikke stofskiftet, den ødelægger det, eller sætter det i stå!

Der er en grund til at vores krop har de funktioner som den har, herunder stofskiftet, så det kan aldrig nogensinde være sundt at sætte sådan en funktion ud af spillet!

Fair nok, man taber sig, og umiddelbart er det jo noget der foregår på lårene eller maven, men har man overvejet den effekt den vil have på ens organer?

JEg ved godt at det kun er 13 dage, og det ikke er særligt meget. Men hvad med dem, der oplevede blodpropper pga. letigen (slankemidlet, der nu er forbudt), der også kun havde brugt produktet i kanske kort tid!

Nogens kroppe reagere hurtigere på forandreinger en andres (nogen reagere slet ikke!) Men er man virkelig villig til at spille russisk roulette med sin krop, pga. af noget der i bund og grund kan "kureres" med sund kost og motion, ting som kun er gode/positive for kroppen??

Det var mine tanker om det her!

Din kæreste har friet fordi han elsker dig, er det virkelig 10 kg, værd, at skulle "pine" sig selv sådan inden en dag, som burde være den bedste i ens liv??

Mange tanker

Maria

0

Del dette indlæg

Det er altså en hård kur!

Havde en veninde som besvimede af kuren, simpelthen fordi hun ikke fik energi/næring nok!

Lav hellere om på livsstilen, dyrk motion, lev sundt...ovs...

Det værste ved de kure er, at alle kiloene som forsvandt, kommer lynhurtigt på igen, -og ofte flere...-Og det er simpelthen fordi stofskiftet bliver "forvirret", det holder ikke til at forbrænde så hurtigt, når du begynder at spise normalt igen!

0

Del dette indlæg

Trækker lige den her tråd op igen, selvom den er oldgammel!

Eneste der virker på vægtens formindskelse er: Spis mindre end du forbrænder og dyrk motion! :loveflag:

Der findes så mange dejlige grøntsager, og kylling/kalkun og andet magert kød kan laves på så mange spændende måder, at man kan få afløb for sin kreativitet.

Lad mig fortælle en historie fra det virkelige liv:

Sidste år var min mand og jeg på ferie på Sicilien, og gik totalt amok i deres grøntsagsbuffet, og spiste akkurat ligesom en italiener ville gøre: Masser af grøntsager, magert kød, lidt pasta/kartofler, ingen sauce, vin til maden og litervis af det skønneste kildevand :cheerleader3:

Derudover gik vi lange ture på hotellets område, som var så stort, at vi hver dag oplevede noget nyt og spændende.

Jeg var også i poolen flere gange om dagen, og nød motionen.

Da vi kom hjem, strøg jeg naturligvis på vægten, for ville lige se, om den havde ændret sig ;)

Stor var min forbløffelse, da jeg kunne se, jeg havde tabt mig..................................2(!) kilo på den uge vores ferie varede :sm:

At jeg så efterfølgende, på trods af min viden om sund kost og levevis, har taget dem på igen, er min egen skyld, jeg har en karakter som en regnorm, når det drejer sig om livsstilsændring :shooter::cheerleader3:

Men som jeg har skrevet i en anden tråd, så VIL jeg altså være en slank, smækkerlækker kobberbrud, og der arbejdes på sagen - tager et skridt af gangen.

Så til alle, der vil tabe sig: Lynkurene KAN være en kickstarter, men det er det lange, seje træk, der virker i det lange løb!

Mange sommerhilsner fra

Rikke Marie

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Åh - så lever 13 dages-kuren igen... Jeg var selv tosset nok til at hoppe på den for vel 8 år siden - i 5 dage. Så droppede jeg det igen. Jeg tabte mig ellers fint, men helt ærligt...

Kuren er også kendt som "Rigshospitalets stofskiftekur" - netop derfor har den været meget omtalt - selvfølgelig fordi Riget på ingen måde vil kendes ved sådan en "kur". Jeg har læst mange omtaler, test og kritikker af professionelle (læger, diætister m.v.) om kuren, og tør derfor godt udtale mig...

Kuren er ikke direkte farlig - ingen dør jo af sult på 13 dage, men sludder og vrøvl - det er det! Selvfølgelig taber man sig, hvis man sulter sig selv - og det er det eneste denne kur gør.

Ændre stofskiftet, så man kan spise normalt bagefter - det kan den på ingen måde. Og spise normalt - det er jo at spise den samme mængde energi som man forbrænder - eller mindre, hvis man gerne vil tabe sig. Uanset kuren eller ej. At kuren ændrer stofskiftet (for en kort periode) er sikkert rigtigt nok - den vil formentlig NEDSÆTTE stofskiftet, for at holde på den sparsomme energitilførsel til kroppen.

Så er kuren også fyldt med en masse hokus-pokus-regler - der kun er med for at gøren kuren troværdig - de har ingen effekt overhovedet, fx at der SKAL sukker i kaffen, at man ikke må spise tyggegummi - og at hvis man gør det skal kuren afbrydes omgående etc.

Tænk jer om: Et sundt og varigt vægttab kommer kun af omlægning af kost og motionsvaner. Hvis man vil tabe sig nogle få kilo lyn-hurtigt til fx en fest, så kald en spade for en spade og sult, men at det skulle være sundt og godt - den må længere ud på landet...

0

Del dette indlæg

Så er kuren også fyldt med en masse hokus-pokus-regler - der kun er med for at gøren kuren troværdig - de har ingen effekt overhovedet, fx at der SKAL sukker i kaffen, at man ikke må spise tyggegummi - og at hvis man gør det skal kuren afbrydes omgående etc.

Du har så inderligt ret i alt det du skriver i dit indlæg! :cheerleader3::shooter:

Og jeg kom til at tænke på om ikke alle hokus-pokus-reglerne i virkeligheden er fordi at INGEN kan 100% overholde den vanvittige sultekur til mindste detalje og derfor kan man altid sige til folk at "det er din egen skyld at du ikke har tabt dig for du snuppede jo en ekstra sukkerknald i tirsdags" eller "jaeh, du vidste jo at den med tyggegummiet var forbudt, ikk'?".... det kan man da kalde en ansvarsfraskrivelse, der vil noget :sm:

:loveflag: fra Marianne - der tror på at den eneste sikre vej til vægttab er "The Old School Way"

0

Del dette indlæg

Uh ha den lyder godt nok hård men HALLO kvinder.....

Hvorfor så ikke bare leve af vand??? Et menneske kan leve i flere uger kun af vand. Det taber man sig jo også af... Det er jo klart......

Der er sgu meget jeg ikke forstår...

Hvorfor ødelægge sit stofskifte på den måde... For det er jo det er jo det man gør..

Vil man gerne tabe sig.. Fair nok men hvad så bagefter når man skal spise normal igen og tager hele lortet på igen, er det så det værd....

Og hvorfor lige kaffe????

Man kommer jo til at mangle nogle vitaminer og mineraler og ikke mindst kalk..

Jeg syntes personligt det er noget fis at udsætte sig selv med... Det er da langt bedre og sundere for kroppen at spise flere gange, sundt og dyrke motion..

Men er det man vil... så værsgo... bare det ikke er min krop... Og skal man have en powerkur, tror jeg suppekuren er bedre i længden...

God fornøjelse. Jeg tager et æble og løber en tur..

Mette

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

jeg tænkte osse om det så ikke var bedre og sundere med en fastekur, eller juicekur, eller lign. Det skærer jo osse gevaldigt i kcal, men man får da vigtige vitaminer og mineraler gennem den friskpressede juice.

Men altså: Nedsæt kalorieindtaget, dyrk motion: det er gennemprøvet og virker!!!!

knus Sanne :)

0

Del dette indlæg

Jeg ville aldrig komme igennem den kur.. Jeg ville falde i allerede fra dag 1..

Jeg kan nemlig ikke fordrage kaffe og hvis man ikke kan/må erstatte det med andet, ja så gider jeg ikke engang starte..

Om den er sund eller ej vil jeg ikke blande mig i.. Men jeg kan uden tvivl komme med mindst 50 andre måder at tabe sig på som lyder sundere...

Måske taber man sig ikke lige så hurtigt, men det er absolut ikke sundt at tabe sig hurtigt..

Bare min mening..

:)

0

Del dette indlæg

Hej piger.

Vil bare fortælle jer, at jeg har taget den kur. Vejede 117 kg og kom ned med 7 kg på den og efterfølgende 43 kg på 4 mdr. Og jeg spiste. Sundt.

Sætter lige billeder ved.

Ikke få et chok :thumbsupsmileyanim:

Har faktisk lige taget den for 4 mdr. siden. den virker bare. Og jeg tager ikke på bagefter. Tog på fordi jeg blev gravid igen.

Ja det er mig........

ck

post-33837-1213208047.jpg

post-33837-1213208073.jpg

0

Del dette indlæg

Hej piger.

Vil bare fortælle jer, at jeg har taget den kur. Vejede 117 kg og kom ned med 7 kg på den og efterfølgende 43 kg på 4 mdr. Og jeg spiste. Sundt.

Sætter lige billeder ved.

Ikke få et chok :thumbsupsmileyanim:

Har faktisk lige taget den for 4 mdr. siden. den virker bare. Og jeg tager ikke på bagefter. Tog på fordi jeg blev gravid igen.

Ja det er mig........

ck

Lidt flere billeder , så i kan se det er mig.

post-33837-1213208179.jpg

post-33837-1213208228.jpg

post-33837-1213208264.jpg

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer