AnnaPerenna

Omsmeltning af smykker til ring

10 indlæg i dette emne

Hej Piger!

Vi bor i Viborg og har et bøtte med blandede guldsmykker (øreringe, armbånd, halskæder, ringe) vi gerne vil have smeltet om til vores vielsesringe. Kender I nogle der er gode til dette?

Tak :D

Anna

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det kan enhver guldsmed med eget værksted ordne, er jeg ret sikker på.

Vi har netop valgt denne løsning og bruger en helt alm. guldsmed fra byen. Jeg kender indehaverne, og derfor er valget lige faldet på dem, men det er en opgave som nærmest alle gulsmede vil kunne klare. Da jeg undersøgte muligheden for at få ringe fra nogle bestemte og meget spændende guldsmede i København kunne det fx. også lade sig gøre, de fleste vil gerne være behjælpelige.

Så find en guldsmed som er tillidsvækkende og med en god stil og spørg ham/hende :-)

0

Del dette indlæg

Hmm.... Jeg har en af min farmors gamle ringe som ikke liiige er min stil, men som jeg gerne ville gøre noget med. Jeg var reelt set også i tvivl om hvorvidt det er guld, så jeg tog den med, da vi startede med at kigge efter vielsesringe for nogle uger siden.

Den rare guldsmed (i Strædet i København) fastslog at det højst sandsynligt ER guld og da jeg spurgte til at få guldet fra den med i min vielsesring, så så hun lidt betuttet ud. Hun sagde, at hun ville være ærlig og sige, at hun ville gerne tage imod ringen og modregne dens guldværdi i min ring, men det ville ikke bliver DET guld der kom i min ring. De samler sammen og sender en større sending afsted som de får smeltet om - det er simpelthen for besværligt, at gøre det med en enkelt ring til en anden. Hun sagde, at de mange steder i byen SIGER, at det kan de sagtens, mens de i virkeligheden bruger samme metode som hende - altså modregner værdien og sender afsted i flok men ikke putter DET specifikke guld i ringen.

Jeg blev simpelthen så forarget! :thumbsupsmileyanim:

For det meste drejer det sig jo om smykker med affektionsværdi, så tænk, at nogen kan finde på at fuske på den måde!!!

Hun sagde dog, at hun ikke ville afvise, at nogen gør som de påstår (men tager penge for besværet), så hvis man finder nogen man synes man stoler på, så burde det altså kunne lade sig gøre. Nu ved du, at du skal være på vagt og med det sagt, så håber jeg at du finder en der rent faktisk gør som du ønsker! :lol:

0

Del dette indlæg

Hmm.... Jeg har en af min farmors gamle ringe som ikke liiige er min stil, men som jeg gerne ville gøre noget med. Jeg var reelt set også i tvivl om hvorvidt det er guld, så jeg tog den med, da vi startede med at kigge efter vielsesringe for nogle uger siden.

Den rare guldsmed (i Strædet i København) fastslog at det højst sandsynligt ER guld og da jeg spurgte til at få guldet fra den med i min vielsesring, så så hun lidt betuttet ud. Hun sagde, at hun ville være ærlig og sige, at hun ville gerne tage imod ringen og modregne dens guldværdi i min ring, men det ville ikke bliver DET guld der kom i min ring. De samler sammen og sender en større sending afsted som de får smeltet om - det er simpelthen for besværligt, at gøre det med en enkelt ring til en anden. Hun sagde, at de mange steder i byen SIGER, at det kan de sagtens, mens de i virkeligheden bruger samme metode som hende - altså modregner værdien og sender afsted i flok men ikke putter DET specifikke guld i ringen.

Jeg blev simpelthen så forarget! :thumbsupsmileyanim:

For det meste drejer det sig jo om smykker med affektionsværdi, så tænk, at nogen kan finde på at fuske på den måde!!!

Hun sagde dog, at hun ikke ville afvise, at nogen gør som de påstår (men tager penge for besværet), så hvis man finder nogen man synes man stoler på, så burde det altså kunne lade sig gøre. Nu ved du, at du skal være på vagt og med det sagt, så håber jeg at du finder en der rent faktisk gør som du ønsker! :lol:

Det er jeg godt nok også ret overrasket over at høre! Dejligt at hun trods alt var ærlig.

Nu kender jeg som sagt vores guldsmede rigtig godt, så jeg har tiltro til, at det nok skal foregå som lovet. Men man skal da godt nok spørge sig grundigt for, hvis det du omtaler virkelig er kutyme!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej med jer.

Det kan sagtens lade sig gøre at få lavet dine ringe af dit arveguld. Det er også rigtigt at nogle guldsmede modregner kundens guld og laver ringene af noget andet især de steder der ikke har værksted selv. MEN det sige jo sig selv, at der skal informeres om det og kunden skal være enig!

Når det er sagt er der et par ting man skal være klar over, lad os sig at dit arveguld er en blanding af 8kt. og 14 kt. Jeg vil til enhver tid anbefale at man skiller de to karat typer ad og laver de nye smykker af enten 8 kt. eller 14 kt. Guldsmede er underlagt en lov der siger, at de skal stemple den karat smykket er lavet i, i de nye ringe. Det kan være svært at fast slå hvad karat smykkerne er hvis man blander forskellige karater.

En ide for dig er at spørge om du må være med på sidelinjen når guldet smeltes og ringene påbegyndes, vi har en del kunder der spørger om de må se hvordan det foregår og kan vi få det til at passe tidmæssigt er der ingen problemer i det. Nogle gange har de kameraet med for at forevige det. Anyway bare en ide :-). Men selvfølgelig er det vigtigt at have tidlid til sin guldsmed især når det handler om arvesmykker hvor værdien mere ligger i affektionen. Husk at stil de rigtigte spørgsmål," er det mit guld der bliver brugt", "hvilken karat kommer der til at stå i ringene", "må jeg se hvordan i gør" osv.

Held og Lykke med det!!

Læs evt. denne artikel:

Brug jeres eget guld til vielsesringene.

Mvh Guldsmed Kim Vedebech

Sikke da et dejligt indlæg! Hvor er det rart at vide, at der også findes ærlige og reelle kunstnere og sælgere derude! Hvis ikke du boede så langt væk, så ville jeg helt klart komme til dig og få dig til at gøre min farmors gamle ring lidt mere nutidig, så jeg kunne gå med den! Tak for svaret :lol:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ved at dette er en lidt gammel tråd, men er der nogen af jer der kunne sige lidt om hvad det koster? Jeg har min mors og fars vielsesringe og vil gerne smelte dem om til to ringe som jeg og min forlovede kan bruge, er det muligt og hvad ville det koste?

På forhånd tak!

0

Del dette indlæg

Hvor er det synd, at man med dette citat kunne tro - at alle guldsmede gør som nævnte guldsmed. Hvis man har et værksted, og påtager sig opgaven - så har man også værktøjet til at udføre det selv, og ikke lade andre udføre det grove arbejde. Ideen med de personlige ringe er jo, at det netop er disse ringe, der fremstilles - og ikke sammen med 50 andre. Det er ikke spor besværligt at fremstille et sæt ringe! :o (Hellere en lavere indtjening - og så have sin sjæl med :) )

Det kan sagtens lade sig gøre at få lavet dine ringe af dit arveguld. Det er også rigtigt at nogle guldsmede modregner kundens guld og laver ringene af noget andet især de steder der ikke har værksted selv. MEN det sige jo sig selv, at der skal informeres om det og kunden skal være enig!

Når det er sagt er der et par ting man skal være klar over, lad os sig at dit arveguld er en blanding af 8kt. og 14 kt. Jeg vil til enhver tid anbefale at man skiller de to karat typer ad og laver de nye smykker af enten 8 kt. eller 14 kt. Guldsmede er underlagt en lov der siger, at de skal stemple den karat smykket er lavet i, i de nye ringe. Det kan være svært at fast slå hvad karat smykkerne er hvis man blander forskellige karater.

Hvis man kommer med sit 14 K og 8 K guld, kan det fint lade sig gøre at fremstille et sæt smykker i 14 K - det kræver blot, at man kan leve med at der kommer lidt rent guld (999 - 24 K) i smykkerne, så de 8 K legeres op til 14 K. Rent 24 K guld, er vel ikke det værste, man kan tilsætte sit arveguld. :wink:

Husk afstand er ingen hindring - og en ring med eget guld kan nemt fremstille fra 800,- kr. - et par ringe fra 1600,- kr.

Bedste hilsner

Ege Art

www.egeart.dk

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer