mille1981

Hvilke salmer

41 indlæg i dette emne

Vi har ikke snakket så meget om det endnu...

Synes også "Se nu stiger solen" er rigtig rigtig smuk.. har bare indtrykket af at det mest er til

begravelser den synges.. er jeg helt gal på den??, for ellers vil vi da nok også vælge den :thumbsupsmileyanim:

Jeg har ikke et "begravelses-forhold" til den, men skal ikke kunne siges om den tit bliver brugt i den forbindelse. Har nu set flere, der har brugt den i forbindelse med bryllup. "Hil dig frelser og forsoner" har jeg de par gange, jeg har været til begravelse været med til at synge det sidste vers af, men den er fantastisk og kan også synges til bryllup. Min pointe er, at man selvfølgelig skal finde velegnede sange/salmer, men at disse godt kan være brugt til meget forskellige lejligheder... så på nogle punkter handler det vel bare om ens eget forhold til den :cheerleader3:

Jeg ved heller ikke om jeg synes det gør noget at salmer kan bruges i flere sammenhæng. 'Du gav mig o, herre' var mit valg, fordi jeg synes det er sådan en 'vugge til grav' salme (i alt fald for mig) som jeg bestemt også regner med skal synges når jeg en dag skal herfra. Der var også en der skulle bruge 'dejlig er jorden' som for mig er meget en julesang.

Jeg synes det vigtigste er man den dag finder salmer som betyder noget, hellere det end at slå op under bryllup i salmebogen og finde nogen som er kønne men som man intet forhold har til (og ingen kan synge)

Så jeg er helt enig med pilgrim :thumbsupsmileyanim:

Det er mig der skal synge Dejlig er Jorden og den er i sandhed mest enten julesalme eller begravelsessalme for de fleste. Og jeg synger den også altid til jul og vi sang den til min morfars bisættelse, men det ændrer ikke på, at jeg synes det er MEGET smuk. Og netop fordi vi har sunget den til bisættelse, betyder den noget for mig.

Jeg har faktisk også været til flere bisættelser hvor 'Se, nu stiger solen' er blevet sunget.

Så jeg synes helt sikkert også man skal vælge salmer som betyder noget for en, uden at hænge sig så meget i hvilken sektion af salmebogen de er listet i :heart:

Redigeret af Susanne33
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi skal have flg. salmer, har valgt ud fra at det ska være nogen som de fleste kender lidt til, så der kan synges bare lidt med... Som flere har allerede har linket til, har jeg brugt www.dendanskesalmebogonline.dk , synes det gjorde det lidt nemmere at vælge fordi man kunne få melodien med også...

Op, al den ting, som Gud har gjort

I blev skabt som mand og kvinde

Det er så yndigt at følges ad

Jeg gav dig min ring (den nye bryllupssalme)

0

Del dette indlæg

Er blevet lidt nysgerrig omkring den der bryllupssalme... Den kender jeg ikke? :thumbsupsmileyanim:

Kan man finde teksten på nettet?

Knus Anne :thumbsupsmileyanim:

Hej Anne ;)

Jeg kan huske jeg kopieret teksten herinde fra, så jeg håber det er den rigtige ;) ..........

Bryllupssalme af Simon Grotrian 2009. Mel: Nu falmer skoven

1: Jeg gav dig min ring, du gav mig din

vi bytter kys i spiraler

og kærligheden i hermelin

står frem når Vorherre taler.

2: Alverden skal knæle ned for Gud

han vier livet til glæde

som himmeltanke for gom og brud

dér skinner hans sol i klæde.

3: Du søgte en hånd, der greb dig helt

mit anker, dét skal du være

og intet jordskælv er ægte delt

for troen vil overbære.

4: I livet og døden spilles skak

og mangen konge er faldet

men foran altret med hjerte tak

hér smeder vi livs metallet.

5: Lad sommeren svulme som et barn

vi kikkert aner bag ruden

for kærligheden er frihedsgarn

nu rejser vi os fra puden.

6: Lad ordet, vi hører fra Guds mund

få plads i sjælen og kroppen

vi drikker kysset til glædens bund

og dagene fylder koppen.

Tusind tak :cheerleader3: Det er en smuk sang :heart:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hm synes faktisk ikke det er så nemt at vælge den 4. salme.. Har lige siddet og kigget alle titlerne igennem fra A-Å - kender pænt mange salmer og har også flere, som jeg synes er smukke, men de skal jo også lige egne sig...

0

Del dette indlæg

Her er teksten til den nye bryllupssalme som flere referer til...

vi bytter kys i spiraler

han vier livet til glæde

og intet jordskælv er ægtedelt

for troen vil overbære.

men foran altret med hjertetak

hér smeder vi livsmetallet.

vi kikkertaner bag ruden

og dagene fylder koppen.

Står den salme også i samlebogen, eller hvordan?

0

Del dette indlæg

Her er teksten til den nye bryllupssalme som flere referer til...

vi bytter kys i spiraler

han vier livet til glæde

og intet jordskælv er ægtedelt

for troen vil overbære.

men foran altret med hjertetak

hér smeder vi livsmetallet.

vi kikkertaner bag ruden

og dagene fylder koppen.

Står den salme også i samlebogen, eller hvordan?

Den står ikke i salmebogen, så hvis man vælger den skal man selv lave et kirkehæfte med salmerne... Derudover skal man huske at spørge præsten om man må vælge den, da de kun skal give lov til dem der står i salmebogen.

Teksten er udgivet i et lille hæfte som hedder vanvidssalmer, og kan vist lånes på biblioteket.

Redigeret af LeneBak
0

Del dette indlæg

Vi har ikke snakket så meget om det endnu...

Synes også "Se nu stiger solen" er rigtig rigtig smuk.. har bare indtrykket af at det mest er til

begravelser den synges.. er jeg helt gal på den??, for ellers vil vi da nok også vælge den :thumbsupsmileyanim:

Og den der "Bryllupssalmen".. hvor finder jeg teksten på den?

Jeg synes sagtens at "se nu stiger solen" kan synges til et bryllup....

Vi valgte "Den signede dag" og det var også mit indtryk at den primært blev brugt til begravelser... Men ingen gæster kommenterede på det efterfølgende.

Redigeret af Ria
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nøj en god tråd!!! :thumbsupsmileyanim: Der er lang tid til vores bryllup, men tanken om hvilke salmer der skal synges har da strejfet mig. Bryllups salmen er da virkelig god, den kunne jeg godt finde på at vælge!

0

Del dette indlæg

Vi har endnu ikke talt med præsten, men disse er overvejelserne:

* Se nu stiger solen (smuk salme)

* Du kom med alt hvad der var dig (den er bare så frisk, romantisk og giver mig gåsehud)

* Hil dig frelser og forsoner (min ynglings)

* Det er så yndigt at følges ad (Jeg véd, den er udskældt, men vi synes, den er rigtig god)

* Jeg plukker fløjlsgræs... (Kærestens bud)

Hvad har præsten sagt til nr. to? Vi ville nemlig også gerne have den, men fik at vide, at da den ikke er i salmebogen kan det ikke lade sig gøre :kiss:

KH. Mette

0

Del dette indlæg

Jeg bestemmer suverænt herhjemme, fordi manden ikke kender nogle salmer, mens det betyder meget for mig.

Jeg er sikker på følgende:

- Nu blomstertiden kommer

- Jeg ved en blomst

Og Det er så yndigt som postludium. Jeg gider ikke så godt synge den, men synes melodien er meget fin og en god udgangsmelodi.

Ellers overvejer jeg:

- Lover den Herre

- Alt hvad som fuglevinger fik

- Den mørke nat forgangen er

- Nu rinder solen op

- Lysets engel

- Hil dig frelser og forsoner (som er min yndlings, men måske ikke helt god til lejligheden, synes jeg)

0

Del dette indlæg

Vi herhjemme går ikke så meget i kirke... Men kærestens søster er som sagt kirkesanger og kan alle salmer så har snakket med hende og vi kom frem til følgende:

Op al den ting..

Nu falmer skoven..

Det er så yndigt at følges..

I blev skabt som mand og kvinde..

I østen stiger solen..

Se nu stiger solen af havets skød..

Spænd over os... Er en særlig favorit for os, som den eneste særlige..

Nu skal vi så bare vælge... :wacko:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har et par forældre der har hevet mig med i kirken hele min barndom og derfor har jeg også en stor tilknytning til kirken, men jeg ønsker at salmerne til vores bryllup skal være forholdsvis nye. Derfor har vi snakket om disse salmer:

Kære Linedanser:

http://www.youtube.com/watch?v=QQlvlOtL1j8

En salme/sang jeg har lært at kende igennem FDF - jeg synes den er utrolig smuk med en fantastisk tekst til - findes dog ikke i salmebogen

Du kom til vor runde jord

igen en salme jeg synes er utrolig smuk - har altid været en af mine ynglings salmer så der var bare ingen tvivl der!

også til det punkt hvor jeg måtte huske på at vi er to der skal giftes :p min kæreste vil meget gerne synge det er så yndigt jeg synes den er rædsom + den er skrevet som en sølvbryllups sang (føler det er lidt som at synge "sov sødt barnlille" - der er en begravelses sang - til en dåb) men det betyder meget for ham så det må det jo blive :blush:

Vi har snakket om at få en til at komme og synge en salme evt istedet for en fjerde eller til at gå ud til - men det er ikke fastlagt endnu, der er jo også god tid til :thumbsupsmileyanim:

Vi har heldigvis den fordel når det kommer til salmevalg at min moster er (en dygtigt!) organist og hun har sagt ja til at spille til vielsen, præsten bliver min kommende onkel som min moster bliver gift med her til sommer.

0

Del dette indlæg

Kære Linedanser:

Du kom til vor runde jord

Åh de er så fantastiske... men der er ingen andre end mig der kender dem så vi har valgt nogle andre.

Vi skal synge

uberørt af byens travlhed

titte til hinanden

du kom med alt der var dig

når du ser en dråbe glimte

Den sidste er en dåbssamle men vi eellssker den så meget hvis præsten ikke havde sagt ja til den så havde vi valgt du som har tændt millioner af stjerne syntes også den er dejlig

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer