Guest ckr

Rygning ved festen

22 indlæg i dette emne

Da' tøzer!

Både min kæreste og jeg har røget, men gør det ikke mere :heppe:

Til festen må der ikke ryges, så vi lægger nogle ryge-pauser ind, hvor alle rygerne kan gå ud i forgangen og ryge, således at alle er inde ved festen, hvis der en tale eller indslag...min far og min søster er begge allergiske over for røgen og ingen af os har lyst til at sidde i tilrøgede lokaler.

Er der nogen der har en bedre idé til hvordan det kan gøres?

:) fra Christina

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes det lyder som en god ide med rygepauser... :seeyeah:

det er da trist hvis halvdelen af selskabet mangler under taler og sange... :o

Jeg er selv ryger, men synes at det er helt i orden med at der ikke må ryges ved bordet!!! Man må jo respektere dem der er værter!!!

Knus Rinne :)

0

Del dette indlæg

Hej Christina.

Hvis nogle er allergiske overfor røgen skal I klart holde fast ved den løsning du skriver.

Vi har problemet til vores kommende bryllup. Jeg ryger, men min tilkommende ryger ikke. Desuden er der cirka 10 ud af 40 som også ryger. Jeg mener det er ok vi ryger mellem retterne da lokalet er nemt at udlufte, MEN min kæreste synes vi helt skal undlade at ryge under middagen.

Jeg ved ikke hvordan vi lige løser det, men der er også længe til 11 juni 2005.

Mvh Jette

:heppe: :heppe: :heppe:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej

Vi har det samme "problem". Vi ønsker ikke at folk ryger i festlokalet, bl.a. da flere ikke kan tåle det. Min kæreste ryger - men er med på, han må gå ud under festen.

Vi har så valgt at gøre det på denne måde:

Når der er budt velkommen introduceres toastmasteren igen (er allerede blevet det til receptionen) - han siger et par praktiske ting - bl.a. at HAN giver besked om rygepauser (han ryger selv, og vil kunne sørge for at folk kommer emd ind, efter pausen).

Han ved nemlig hvad der kommer af taler og sange hvornår - og kan derfor fikse det sådan, at ingen fister ud og ind under indslag... måske en ide du kan bruge?

Christina

0

Del dette indlæg

Man oplever rigtig tit at gæsterne ikke ryger ved maden. Enten er det direkte sagt fra starten eller også er der bare ikke stillet askebægre frem, hvorved det mere eller mindre giver sig selv.

Folk går så i stedet ud og trækker lidt frisk luft. Enten udenfor eller i det rum hvor der skal drikkes kaffe.

Kommer der en sang eller en tale er der lige en der giver dem et praj (har selv gjort det af og til). Jeg har ikke oplevet at det har givet problemer.

0

Del dette indlæg

Hej igen...

Jeg har fuld forståelse for at i ikke vil have at der ryges når der 2 som er allergiske over for røg. Men hvad gør de egentlig hvis de er i byen andre steder hvor der bliver røget ?

Enten sidder de med svidende røde øjne, som bare løber i vand konstant eller også undgår de simpelthen de steder hvor der ryges. Pointen er, at hvis jeg har mulighed for at holde lokalet røgfrit for deres skyld, så gør jeg det hellere end gerne. Det er desuden (os) rygere, som har en dårlig vane og ikke alle de andre, så det er vel mest fair på denne måde...men:

Når der er budt velkommen introduceres toastmasteren igen (er allerede blevet det til receptionen) - han siger et par praktiske ting - bl.a. at HAN giver besked om rygepauser (han ryger selv, og vil kunne sørge for at folk kommer emd ind, efter pausen).

Han ved nemlig hvad der kommer af taler og sange hvornår - og kan derfor fikse det sådan, at ingen fister ud og ind under indslag... måske en ide du kan bruge?

...er en rigtig god idé. Dog ryger vores toast-master ikke, men han kan jo sagtens gå ud og hente rygerne.

Tak for jeres svar. Er der flere gode idéer, modtages de med kys-hånd!

:) fra Christina

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej igen...

Enten sidder de med svidende røde øjne, som bare løber i vand konstant eller også undgår de simpelthen de steder hvor der ryges. Pointen er, at hvis jeg har mulighed for at holde lokalet røgfrit for deres skyld, så gør jeg det hellere end gerne. Det er desuden (os) rygere, som har en dårlig vane og ikke alle de andre, så det er vel mest fair på denne måde...men:

Hej

Som sagt kan jeg sagtens forstå dig. Jeg synes også ideen med at toastmastern styre det er god.

Men da vi ved vores fest ikke har nogen som har problemer med røg, ser jeg for os ingen grund til at forbyde det.

Men da det er i August og solen forhåbentlig skinner kan det være det kommer helt af sig selv at folk går uden for og ryger.

Håber du finder en løsning

Knus

Helle

0

Del dette indlæg

Spørgsmålet er om man overhovedet skal lægge nogen ind. Det afhænger lidt af forløbet. Der vil altid være nogle uvilkårlige pauser hvor det er oplagt at folk går ud og trækker luft. Lægger I deciderede rygepauser ind vil nogle formentlig alligevel gå ud og trække luft ind i mellem og så er det at middagen kan begynde at trække tænder ud tidsmæssigt.

0

Del dette indlæg

Vi har også valgt at lægge rygepauser ind - efter anbefaling fra vores toastmaster som selv er storryger!

Vi vil nok lægge 2 pauser ind; en mellem hver ret. Hvis folk synes det er for lidt, så ryger de for meget. ;)

Min kæreste er kronisk astmatiker, og hele festen vil være ødelagt for ham hvis folk ryger ved bordet (hvor han jo ikke bare kan gå et andet sted hen). Jeg selv synes bare det er utrolig uhumsk at folk ryger når andre stadig sidder og spiser. Derfor har vi valgt rygepauserne, for vi ved også godt at mange i familien vil knurre hvis de ikke får deres 7-8 smøger i løbet af de vel højst 3 timer vi spiser. (Ja, undskyld, men jeg har ikke meget respekt for folks rygetrang! ;))

Så et godt kompromis mellem at forbyde rygning, og lade folk ryge under maden, var altså rygepauserne. :) Hvis folk så ikke kan overholde de 10-15 minutter og går glip af en tale, ja, så er de jo selv ude om det.... ikke vores problem. Vi kan kun strække os til en vis grænse; folk må også selv tænke sig lidt om. :o

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej

Der må også ryges til vores fest. Også mellem retterne.

Jeg har fuld forståelse for at i ikke vil have at der ryges når der 2 som er allergiske over for røg. Men hvad gør de egentlig hvis de er i byen andre steder hvor der bliver røget ?

Knus

Helle

Jeg er også allegiker og reagere meget kraftigt på røg. Både de mere almindelige symptomer med rindende, kløende øjne og næse. Et svælg der klør som bare, emn desværre jeg har også sommetider deciderede astmaanfald..

Hvad jeg gør andre steder - ja dem som kender og tager meget hensyn og ellers hvis jeg skal andre steder hen så fylder jeg mig med medicin og ungår røgens så meget som jeg nu kan. Steder hvor jeg ved røgen er rigtig slem og ikke kan undgåes kommer jeg ikke - ærgeligt med nødvendigt

Problemet med medicinen er at jeg bliver meget træt og sløv og derfor ikke har den store lyst til at fest . så det er ikke altid en optimal løsning.

Vi har også forbudt tobaksrøg til vores fest. Her skal folk helt udenfor. Tilgengæld sørger vi for at indlægge mange ryge-strække ben pauser

0

Del dette indlæg

Vi har også samme problem...

Vi er begge rygere, og det er der mange af dem, der skal med til festen, der også er.

Min kommende mands søster er multihandicappet og døjer meget med astma, og hun kan bl.a. ikke tåle røg. Så hoster hun og går over i krampe. (hun har også epilepsi)

Så derfor har vi også valgt, at der ikke skal ryges inde i festlokalet, i alle tilfælde ikke mens hun er der. Da hun er på meget medicin bliver hun hurtigt træt om aftenen, og derfor vil hun ikke kunne være med til festen om aftenen særlig længe. Så mon ikke folk overlever (inklusiv os selv) at skulle undvære en cigaret indenfor, sålænge søsteren er der. ;)

Det har vi i hvert fald valgt at sige.

Knus Malene

0

Del dette indlæg

Min kæreste er kronisk astmatiker, og hele festen vil være ødelagt for ham hvis folk ryger ved bordet (hvor han jo ikke bare kan gå et andet sted hen). Jeg selv synes bare det er utrolig uhumsk at folk ryger når andre stadig sidder og spiser. Derfor har vi valgt rygepauserne, for vi ved også godt at mange i familien vil knurre hvis de ikke får deres 7-8 smøger i løbet af de vel højst 3 timer vi spiser. (Ja, undskyld, men jeg har ikke meget respekt for folks rygetrang!

Vil lige blande mig :mellow:

Jeg :ryger: selv, men kan godt lade helt være eller begrænse rygningen, hvis omstændighederne er sådan. Men jeg kan alligevel ikke lade være med at trække på smilebåndet over Tyara's bemærkning om manglende respekt for andres rygetrang.

Rygning er en last, bevares ja det lugter og folk får følgesygdomme. Men hvad med overvægtige og fede mennesker :sumo: , som ikke kan gå forbi en bager eller en isbod uden at de bare MÅ have noget? Skal vi ikke respektere dem? Godt nok er deres last ikke ildelugtende, som rygning er, men overvægt forårsager ligesom rygning en mængde følgesygdomme, som koster samfundet oceaner af penge. Og hvad med alkoholikere :drink2: , skal vi heller ikke respektere dem som mennesker? Jeg synes, du skal passe på med at dømme folk ud fra deres laster. Der er jo ingen der ryger, spiser sig fede, bliver alkoholiserede, bliver ludomaner osv. for sjov, de gør det, fordi de ikke kan lade være.

Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at man som ryger skal overholde regler omkring ikke at ryge andre folk lige i op hovedet, vente til maden er spist, begrænse rygning så meget det er muligt og alt det der. Men overholder man dette kan jeg ikke se, hvorfor man skulle være en mindre respekteret person end sidemanden :)

Har du mon ikke selv en last Tyara?

Røg og damp herfra

0

Del dette indlæg

Har du mon ikke selv en last Tyara?

Jo da!

Men at jeg spiser en kage er ikke det samme som at blive udsat for passiv rygning.

Hvis vi endelig skal starte en diskussion, så vil jeg være hård og sige, at så længe cigaretrøg rent faktisk kan slå min kæreste ihjel (ved at fremprovokere et astma-anfald med døden til følge), så vil jeg ikke tolerere det hvis jeg kan undgå det.

Jeg sagde ikke et ord om, at rygere belaster samfundet - jeg siger bare, at jeg gider ikke sidde med sur røg i næsen når jeg spiser, og jeg står fast ved mit udsagn om, at man bør kunne sidde gennem et måltid uden at ryge hvis det ønskes.

Jeg kan godt sætte mine egne laster "i bero" hvis de skulle genere andre. Hvorfor skal man behandle rygere anderledes?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Sikke en debat....men nu må jeg sætte min fod ned :o

Rygning er en last, bevares ja det lugter og folk får følgesygdomme. Men hvad med overvægtige og fede mennesker  , som ikke kan gå forbi en bager eller en isbod uden at de bare MÅ have noget? Skal vi ikke respektere dem? Godt nok er deres last ikke ildelugtende, som rygning er, men overvægt forårsager ligesom rygning en mængde følgesygdomme, som koster samfundet oceaner af penge. Og hvad med alkoholikere  , skal vi heller ikke respektere dem som mennesker? Jeg synes, du skal passe på med at dømme folk ud fra deres laster. Der er jo ingen der ryger, spiser sig fede, bliver alkoholiserede, bliver ludomaner osv. for sjov, de gør det, fordi de ikke kan lade være

Hvad med passiv rygning....det kan man da dø af! På længere sigt kan du dø at af at udsætte dig selv for det. Jeg har ikke hørt om passiv overvægt...eller passiv alkoholisme(måske bortset fra fosterskader)! Alle 3 laster er yppige i min familie - så jeg kender alt for godt konsekvenserne her.

Hjemme hos os er der 2 regler: Ingen rygning og ingen sko inden for. Skal folk ryge må de ud på altanen og lukke døren efter sig. Jeg har kun oplevet 2 der var utilfredse med vores regler og som havde svært ved at acceptere dem så længe de var her. Men ellers har alle respekteret os og vores regler :)

Men jeg synes at det er helt fair når der er astmatikere til festen og kan folk ikke holde sig er de sku nogen båtnakker.

Vi regner med at holde fest i haven så jeg regner ikke med at det bliver et problem ;)

0

Del dette indlæg

Jeg sagde ikke et ord om, at rygere belaster samfundet - jeg siger bare, at jeg gider ikke sidde med sur røg i næsen når jeg spiser, og jeg står fast ved mit udsagn om, at man bør kunne sidde gennem et måltid uden at ryge hvis det ønskes.

Jeg kan godt sætte mine egne laster "i bero" hvis de skulle genere andre. Hvorfor skal man behandle rygere anderledes?

Hørt hørt :drink2:

0

Del dette indlæg

Vi er og¨å med på den med rygepauserne, godt nok ryger vi begge, men min mormor og farfar har astmatisk bronkitis, og har begge et iltapperat med, derfor vil der være rygening forbudt også til denne fest, men vores gæster er vant til det, da det jo ikke er den første fest vi holder.

0

Del dette indlæg

Efter at have læst lidt frem og tilbage, er jeg blevet mere enig med discobil. Nu hvor jeg tænker over det, så tror jeg det er mere smart, at folk ubemærket lige smutter ud og ryger skiftevis, så man ikke sidder tilbage med følelsen af en halv-tomt lokale, hvis rygerne rejser sig på éen gang. Hvis der kommer en tale eller en sang, må toastmasteren lige stikke ud efter dem.

Mht. til rygere, som jeg selv har været (hygge-ryger stadig engang imellem) er det på ingen måde okay at (vi/) de skal have lov til at forpeste et helt lokale med røg. Uanset om der er allergikere eller ej. Selv da jeg røg mange smøger om dagen, hadede jeg at sidde i andres røg. Valgte også altid ikke-ryger kupé i toget og ikke-ryger på Jensen's Bøfhus og det er dét jeg vil frem til: at man skal have lov til selv at vælge om man vil sidde i røg eller ej!!!

Min mor, mormor, svigerfar, veninde, bror, mig og mange andre som er så velsignet ikke at have lige dén dårlige vane, vi gider ikke sidde i et rum fyldt med røg. Hvorfor skal vi lide under andres dårlige laster. Jeg sidder jo heller ikke og tvinger et stykke kage ned i en person som ikke har lyst....men der er STOR debat om hvorvidt rygere skal have lov til at sidde og fylde min lille 3 1/2 uger gamle nieces lyserøde lunger med røg eller ej! "Jamen, så kanI da bare flytte hende ind i et andet lokale" Øhhh...hvorfor skal min søster gøre sig den ulejlighed, når det ikke er hende der generer nogen med en klam stank af røg...?

I virkeligheden er det jo også bare et spørgsmål om hvorvidt rygere er for dovne til at rejse sig op. Der er jo ingen som forbyder dem at ryge, de skal bare lige lette nummeren og gå 10 meter ind i det andet lokale.... ;)

Redigeret af ckr
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vil ikke deltage i diskussionen bare fortælle hvad vi gør.

Vi har ingen der ikke kan tåle røgen blandt vores gæster og den skal holdes i telt i haven.

Derfor har vi ingen rygeregler.

Jeg respekterer altid og uden brok, ikke-rygers regler i deres hjem. Går glad og gerne udenfor.

Derfor må de også denne dag, lade os nyde vores fest på vores præmisser.

Elsker fester hvor man kan nyde en smøg efter maden, men har da deltaget i flere fester der endte i skuret eller hvor der nu var lovligt at ryge. En ryger keder sig aldrig til en fest.

Men derfor vil jeg nu have lov til at nyde det denne dag, for det er vores dag.

Pia

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer