girll

Vielse på rådhus

15 indlæg i dette emne

Hej,

Jeg skal vies på rådhuset, men jeg ved ikke hvordan det hele kommer til at foregå. Er der andre der er blevet viet på rådhuset? Kan i fortælle mig hvordan det foregik?

Desuden har jeg en hvid brudekjole og langt slør. Synes i at det er lidt for meget siden jeg bare skal vies på rådhuset??

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu har jeg kun været til en borgerlig vielse, og det var måske lidt atypisk, da den daværende borgmester (Søren) i Sindal, er ven af min fars familie.

Jeg vi blev budt inden for, sad i en form for byrådssal. Min far og hans kone sad i midten ved en mindre bord, og Søren stod på den anden side.

Søren talte lidt om far og hans kone, og hvilken rejse kærligheden havde været igennem og snakkede kort om livet i helhed. Så kom den store øjeblik og de blev tilspurgt. Efter 2 gange ja, og ringe på. Så fik min fars kone blomster af Søren.

Derefter blev der skænket et lille glas til os alle og vi fik lidt chokolade. Derefter snakkede vi alle lidt i venners lag.

Vi var nok godt 14 personer og det tog imellem 45 min. og 1 time.

0

Del dette indlæg

Det har nok været fordi i kendte borgmesteren at det tog så lang tid. Jeg har taget dette fra Roskilde Kommunes hjemmeside, men det er det samme de fleste steder:

Sådan foregår vielsen eller registreringen

Selve vielsen tager bare fem minutter. Når I kommer ind i byrådssalen byder giftefogeden jer velkommen og læser vielsesritualet. I siger ja til hinanden, og underskriver sammen med jeres vidner ægteskabsbogen. I får udleveret jeres vielsesattest og en gave fra Byrådet. Bagefter kan der tages billeder.

Ofte vil flere par skulle giftes samme dag. Alle bedes møde senest kl. 11.20 på hverdage (dog kl. 16.50 torsdage eftermiddage) og kl. 10.50 på lørdage. I venter i forlokalet sammen med de andre par til I bliver kaldt ind i Byrådssalen.

0

Del dette indlæg

Første gang jeg blev gift var på rådhuset i Herning... 5-10 minutter så er det overstået. Vi belv gift i bryådssalen af den juridiske chef, der talte om ægteskabet meget kort og spurgte så om vi ville have hinanden og et par underskrifter fra os og de to vidner. Det var det. Skal siges at den dag var jeg helt med på at skulle giftes på rådhuset.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Altså det er meget forskelligt fra kommune til kommune hvordan foregår og hvor længe det tager.

I Århus fungere 5 min systemet, hurtigt ind og hurtigt ud, men i favrskov (som er nabo kommunen) bliver der afsat 3 kvarter og der vil komme til at være champagne og lidt chokolade bagefter.

Nogle kommuner som Århus har rigtig mange vielser fordi der ligger en stor by i kommunen og derfor er de nødt til at lave vielserne så korte for at kunne nå det hele, mens andre har bedre tid og prioritere at det bliver hyggeligt og en god oplevelse. Så hvis du vil vide hvordan det foregår skal du nok spørge den kommune du gerne vil giftes i.

Vi har selv valgt at blive gift i favrskov selvom vi bor i Århus fordi vi synes at det der er lidt mere personligt og mindre stresset. og selvom man ikke skal giftes i kirke synes jeg ikke det gør noget at det bliver gjort bare lidt ud af det ind bare ind og ud. Jeg har også selv en fin stor hvid kjole og slør jeg skal have på, så jeg synes bestemt ikke det er noget problem. :)

Det er også forskelligt fra kommune til kommune om de tager ud og foretager vielser eller om det kun foregår på rådhuset.

håber det måske gav lidt svar? Jeg har også selv været meget forvirret over hvordan det foregik fordi meldingerne var så forskellige, men det er simpelthen fordi det bare er forskelligt. :)

0

Del dette indlæg

Nu har jeg kun været til en borgerlig vielse, og det var måske lidt atypisk, da den daværende borgmester (Søren) i Sindal, er ven af min fars familie.

Jeg vi blev budt inden for, sad i en form for byrådssal. Min far og hans kone sad i midten ved en mindre bord, og Søren stod på den anden side.

Søren talte lidt om far og hans kone, og hvilken rejse kærligheden havde været igennem og snakkede kort om livet i helhed. Så kom den store øjeblik og de blev tilspurgt. Efter 2 gange ja, og ringe på. Så fik min fars kone blomster af Søren.

Derefter blev der skænket et lille glas til os alle og vi fik lidt chokolade. Derefter snakkede vi alle lidt i venners lag.

Vi var nok godt 14 personer og det tog imellem 45 min. og 1 time.

Sådan oplevede jeg også min mors bryllup på rådhuset.

Og de kendte ikke borgmesteren

0

Del dette indlæg

Ja vi har valgt at få en giftefoged fra kommunen ud, og håber at kunne overtale vedkomne til at læse en tale op vi skriver om kærlighed, og så synge 2 sange inden vedkomne laver den lovmæssige vielse, så det ikke kun tager 5 minutter.

0

Del dette indlæg

Okay, så kan jeg danne mig et bedre overblik. Jeg har netop fået at vide at det kun tager de der 5-10 minutter.. Hvor længe skal man være der før vielsen? Og hvad med ringene, er der en der holder dem for jer indtil i skal give dem hinanden på?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har ingen idé om hvordan det foregår på et rådhus, men vil bare lige sige at jeg sagtens synes at du kan have stor hvid kjole og langt slør på :thumbsupsmileyanim:

Tja, der er jo ikke nogen der kan sige noget til det.. men jeg tænkte nogle kunne synes det virker lidt voldsomt :)

0

Del dette indlæg

Da vi blev gift på rådhuset stod vi nede i en lokale, blev så kaldt op da det var vores tur, vores gæster sad rundt ved boret hvor byrådetsider vi sad i midtten og byråds manden sad med ryggen ud mod ringkøbing fjor og vi kunne side og se ud over fjoren. det tog godt og vel 15 min og så var der en lille glas vin/sodavand til vores gæster og så næste hold der var sat 30 min af til os.

Jeg havde min vennine til at holde vores ringe til hun skulle give os dem.

spørg endelig. marianne

0

Del dette indlæg

Da vi blev gift på rådhuset stod vi nede i en lokale, blev så kaldt op da det var vores tur, vores gæster sad rundt ved boret hvor byrådetsider vi sad i midtten og byråds manden sad med ryggen ud mod ringkøbing fjor og vi kunne side og se ud over fjoren. det tog godt og vel 15 min og så var der en lille glas vin/sodavand til vores gæster og så næste hold der var sat 30 min af til os.

Jeg havde min vennine til at holde vores ringe til hun skulle give os dem.

spørg endelig. marianne

Okay, så kan jeg måske også spørge mit vidne om hun vil holde ringene til vi skal give hinanden dem på..

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvis du skifter efternavn så skal du underskrive med det nye.... Du er jo lige blevet Frue :thumbsupsmileyanim:

hehe okay :cheerleader3: så håber jeg at jeg når at få det nye til brylluppet.. :) jeg fik pludselig et brev fra statsforvaltningen om at der kan gå 4-5 måneder før jeg kan få skiftet mit efternavn :badgirl:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer