LindaL

Bordplan

18 indlæg i dette emne

Hej Alle,

Jeg havde forlede en diskussion, med min svigermor, omkring bordplan.

Hun havde fået lov til at se den og kommenterede med det samme at "den da var forkert!" - hvor til jeg svare at "det er den da ikke, den er som vi ønsker det".

Hun sagde igen, at det var den! - den var forkert i føgle traditionerne... og jeg siger igen, at den ikke var/er forkert, da vi har gjort som vi gerne vil og endda undersøgt flere steder om hvordan man gør.

Hun bliver ved med at pointere at vi/jeg havde gjort det FORKERT.. Hvilket til sidst pissede mig så meget af, at jeg vendte om på hælen (skal lige nævnes at man da er blevet lidt sårbar på det sidste op til den store dag) og hentede min kommende mand - og bad ham om at sætte sin mor på plads. Han gav hende samme svar, som hun havde fået fra mig... Og lur mig om hun så ikke begyndte igen...

Arrrrgh!!!

Nu vil jeg lige fortælle om hvordan vi egentlig har gjort:

Vi sidder i midtenen og på min side sidder min far, som har min svigermor til bords. På min mands side sidder min mor og hun har min svigerfar til bords.. og der efter kommer der noget familie.

min svigermog mener at; jeg skal have mine forældre på min side og min mand skal have hans forældre på hans side.

Hvad mener I er det rigtige og forkerte?

og hvad har I gjort?

- vil lige tilføje at jeg i dag snakkede med Pip (fra bryllup.dk) og hun er jo prof til det med brylluper- og hun sagde at jeg havde ret. HE HE.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tjah.. Nu er jeg ikke prof til det med bryllupper, men til de bryllupper jeg har været til, har brudens forældre siddet ved siden af bruden og gommens forældre ved siden af gommen, så altså, som din kommende svigermor siger det. Det gør vi også til vores fest.

Jeg vil give din svigermor ret med hensyn til traditionerne.

Men altså.. Det er jo bare traditioner. I skal jo gøre, som I har lyst. Traditioner skal ikke binde og være større end det, hjertet begærer (måske lidt voldsomt udtrykt, men forstå mig ret ;)). Så hvis I vil have det, som I vil have det, skal I gøre det. Det er jo jeres fest - og ikke hendes!

0

Del dette indlæg

Jeg har også læst et sted, muligvis herinde, at det er som du siger. Bruden og gommen i midten, og så bruden far og gommens mor på brudens side, og brudens mor og gommens far ved siden af gommen. Det er ihvertfald sådan vi gør det.. :biggrin:

Men lige meget hvad traditionerne siger, er det jo jeres fest og dermed jer der bestemmer :wink:

0

Del dette indlæg

Vi har valgt at have vores børn, svigerbørn og børnebørn omkring os, da min kommende mand ikke har sine forældre mere

Vi har 3 børn hver, 5 svigerbørn og jeg har 2 børnebørn

Vi skal sidde ved et 16 personers bord og gæsterne ved 8 personers borde

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har også læst et sted, muligvis herinde, at det er som du siger. Bruden og gommen i midten, og så bruden far og gommens mor på brudens side, og brudens mor og gommens far ved siden af gommen. Det er ihvertfald sådan vi gør det.. :biggrin:

Men lige meget hvad traditionerne siger, er det jo jeres fest og dermed jer der bestemmer :wink:

... Hov.. Enig! :)

0

Del dette indlæg

Tror man siger, at værterne og/eller dem der betaler for brylluppet sidder tættest. I gamle dage var det bruden forældre. Senere har nogle par valgt at sidestille forældrene, og dermed placeret begge forældrepar på hver side, da det jo sjældent er brudens forældre som betaler gildet mere.

Så kan I jo selv vurdere, hvad der er mest rigtigt for jer.

God fest.

0

Del dette indlæg

Det er lidt den omvendte verden: Traditionelt er den rækkefølge som du selv nævner den rigtige men din svigermors rækkefølge er den der typisk bruges i dag. Angiveligt fordi alle øvrige par ofte sidder parvist. Men det varierer og derfor er det ofte svært for sådan en som mig lige at vide hvem der er brudens far og hvem der er svigerfar. Det finder man ud af hen ad vejen.

I skal gøre som I vil. Hovedsagen er at Svigerfar får den rigtige kone med hjem og omvendt. :rolleyes:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kender ikke til traditionerne men til de bryllupper jeg har været til har det været som din svigermor siger.

Men hun skal være glad for at det ikke er mig der er hendes svigerdatter. Vi valgte nemlig at sætte forlover, brudepige og venner ved vores bord. Vi havde fire borde med venner og to borde med familie.

Så ingen traditioner hos os, og det gik fint og uden sure miner :thumbsupsmileyanim:

Som andre har skrevet så skal man gøre det på den måde som man selv ønsker.

:17:

0

Del dette indlæg

Vi er sådan lidt at blæs i traditionerne og sid som I har lyst til. Men grunden til dette er nok at H2B's forældre højst sandsynligt ikke kommer pga uoverensstemmelser (de har stået på læææænge, ca 2 år), og han skal ikke føle at han bliver "fanget ind" af min familie. Så jeg skal have mine forældre på min side, derefter har jeg 1. brudepige med kæreste. På hans side har hans to forlovere, den ene sammen med sin kæreste og så sidder vores toastmaster (min storebror) - vi sidder ved ovale borde. Bedsteforældre sidder så ved de tilstødende borde. Men det som jeg synes er vigtigst er, at man føler sig godt tilpas. Dermed ikke sagt at jeg er imod traditioner, for der er noget smukt i dem, men for mig er det vigtigste at vi fejrer vores kærlighed til hinanden :loveshower:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi gør det samme som dig LindaL .. :thumbsupsmileyanim: Mine forældre sidder udenom mig og H2B, og min far har så svigermor til bords. H2B's far er desværre ikke blandt os længere, så min mor har H2B's forlover til bords.. Der har også været mange diskussioner med svigermor, som mener at hun skal sidde ved siden af sin søn, men da han bl.a. heller ikke ønsker at sidde ved siden af sin mor, fordi de altid kommer op at diskutere, specielt fordi svigermor drikker lidt for meget, så bliver det som bordplanen her på bryllupsklar dikterer :cheerleader3:

Så du kan sagtens gøre det på den måde, og så må svigermor brokke sig hvis hun har lyst.. Ved at det er så træls at høre på, men prøv at vende det døve øre til, og så hvis hende evt. siden med bordplaner herinde.. :bestwishes:

0

Del dette indlæg

Det har jeg godt nok aldrig hørt om... Hmm, måske jeg ikke har været vidt nok rundt og læse om netop dette.

0

Del dette indlæg

Jeg har ikke stødt på det nogen stedet om hva er rigtigt og forkert med hensyn

til hvordan bordplanen skal laves..

Vi laver det heldigvis som det passer os, og som vi ønsker det.

Ved bores bord sidder :

Svigerfar - Svigermor - Min mand - Mig - Min far - min papmor.

Min rigtige mor har jeg valgt at hun ikke skal side ved mit bord, da jeg for det første ikke har det store med hende at gøre, og så ville jeg ikke drømme om at min far og mor skulle side ved siden af hinanden en hel aften næsten.

- Min far betyder alt for mig, så det kunne slet ikke være anderledes - på min side af bordet i hverfald :biggrin:

Redigeret af Mor-Til-To
0

Del dette indlæg

Skal man gå tilbage til Emma Gad, så sidder brudens forældre på hver side af brudeparret, og de har så brudgommens forældre til bords.

Grunden til denne bordsætning, er at i meget gamle dage, var det skik og brug, at brudens forældre betalte for brylluppet.

I dag er mange mænds mødre mere end tæt knyttet til deres sønner, og har derfor, sandsynligvis, fået lavet den gamle tradition om, således at brudgommens forældre sidder på hans side, således at han har sin mor ved siden af sig - brudens forældre sidder så sammen på hendes side.

Trådstarter: Du har fuldstændig ret - og din svigermor er helt galt på den!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

I skal gøre som I vil. Hovedsagen er at Svigerfar får den rigtige kone med hjem og omvendt. :rolleyes:

haha.gif - fantastisk kommentar. Nu er du jo tit ude her .... så derfor kommer spgm til dig, da jeg tror du er mest kompetent thumbsupsmileyanim.gif. I forb med bordplan .... sidder man idag mest som par eller vælger folk ligeså meget at sprede folk ud og sætte dem sammen på kryds og tværs ?

0

Del dette indlæg

Set ud fra Bryllupstraditioner, er det den "rigtige" rækkefølge! - men det er der jo ingen der siger, at man skal følge :)

Brudgommens mor

Brudens far

Bruden

Brudgommen

Brudens mor

Brudgommens far

Det er hvad vi gør :)

-men helt ærligt.. PYT med hvad svigermor siger, det er JERES bryllup, og i skal da gøre som I vil :)

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer