tiggi

SU-satsen

76 indlæg i dette emne

Jeg er selv under uddannelse nu og får det til at løbe rundt med SU'en på 4500 og en husleje på 3000.. Er så også meget heldig at have en mand med fuldtidsjob til at forsøge mig, hvilket jeg er ham dybt taknemmelig for!

Men folks mening om at hjemmeboende på ungdomsuddannelser ikke skal have SU, forstår jeg ikke.. Da jeg gik på gymnasiet brugte jeg minimum 10 timer i hverdagen + tid i weekenden på min uddannelse - så er der ikke meget tid til at arbejde ved siden af! Jeg fik 1100 i SU, hvor jeg skulle betale transport på 300 om måneden.. Så kom der evt. fødselsdagsgaver o. lign. ved siden af.. Så synes egentlig ikke der var overdrevet meget "snolle" for.. Synes SU på ungdomsuddannelser er helt okay - for det er hårdt arbejde, hvis man tager den seriøst!

Altså må tilstå, at da jeg gik på HH, der brugte jeg aldrig 10 timer om dagen på skole, haha .... og kender heller ikke nogen, der nogensinde har brugt så mange timer dagligt på en ungdomsuddannelse, selvom de er kommet ud med næsten 12 i snit. Selv nu, hvor jeg er på universitetet og faktisk har et snit på 11,2, bruger jeg langt fra 10 timer dagligt og jeg syns jeg tager min uddannelse MEGET seriøst. Tror du ikke, at du måske har lavet/laver lidt en over-kill ? hehe. Du skal ikke komme og sige, at man som ganske dødelig studerende (eller hvad man nu skal kalde det) i gymnasiet, ikke har tid til at arbejde 10 timer ved siden af om ugen ? :P

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Enig med Maria. Skal det læses som 10 timer om dagen eller skal det læses som 10 timer over de 5 hverdage udover selve skolen. Jeg må også sige at jeg syntes det er sundt at man har lidt praktisk erfaring med sig - i form af erfaring fra fritidsjobs m.v. - Når man møder de nyuddannede jurister og cand.merc.aud'ere fornemmer man tydeligt hvem der har været på arbejdsmarkedet før og hvem der kun har været på skolebænken. At de så kommer efter det i løbet af et par år er noget andet.

Da jeg læste var det et integreret forløb med arbejde og skole over 5 år. Dvs. alm. 37 timers arbejdsuge (det var offentligt) men skolen lappede ind over men lå også udenfor. Derudover lektielæsning, opgaveløsninger, hovedopgaver. Jeg må indrømme at jeg aldrig har haft mere tid end dengang (og dengang jeg gik på gymnasiet).

Men nu er der jo udskrevet valg så der bliver sikkert lovet guld og grønne skove de næste 14 dage :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Jeg må indrømme at jeg aldrig har haft mere tid end dengang (og dengang jeg gik på gymnasiet).

Men nu er der jo udskrevet valg så der bliver sikkert lovet guld og grønne skove de næste 14 dage :thumbsupsmileyanim:

Fuldstændig enig diskobil :) Man har masser af frihed og masser af tid, som studerende .... det er helt fantastisk, haha. Og jaaaa..... der er valg nu .... Ihh hvor vi glæder os lol .... aj... altså jeg syns jo det blir sjovt thumbsupsmileyanim.gif - men den har vi jo nok forskellige holdninger til også, hehe.

0

Del dette indlæg

Nej jeg syntes også valg er sjove og følger det intenst - Desværre ikke noget som gør sig gældende for mange i befolkningen. Forskellige holdninger ja - Det er for mig at se styrken i politik. Jeg har altid været fortaler for en SV-regering: Tag de gode folk fra de to enheder og sæt dem sammen til et hold + nogle folk fra erhvervslivet. Men træerne gror jo ikke ind i himmelen.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nej jeg syntes også valg er sjove og følger det intenst - Desværre ikke noget som gør sig gældende for mange i befolkningen. Forskellige holdninger ja - Det er for mig at se styrken i politik. Jeg har altid været fortaler for en SV-regering: Tag de gode folk fra de to enheder og sæt dem sammen til et hold + nogle folk fra erhvervslivet. Men træerne gror jo ikke ind i himmelen.

Hehehe.... det er jo det ;) Men jeg kan godt tilslutte mig den holdning .... lidt :P Synes oftest, at der er ting fra begge sider, som man egentlig deler synspunkt med .... men problemet idag er, at de fleste, der sidder derinde er uddannet cand.scient.pol eller cand.polit el lign og de er gået direkte ind i politik efter deres studie og har aldrig været ude i erhvervslivet og ANER IKKE hvad der sker. Det er levebrødspolitikere, som i rigtig mange tilfælde, går mere op i kendis-faktoren end det at have en politisk ideologi, man vil føre ud i livet :)

Men jeg skal da gerne være den første til at sige, at selvom skatten måske kommer til at stige lidt (lad os nu se, om det overhovedet kommer til at ske i den sidste ende, hehe), så håber jeg, at vi får et skifte. Syns de borgerlige har siddet der længe nok nu .... og man har brug for regeringsskift, så der kommer fokus på de forskellige dele i samfundet - så uanset hvad man stemmer, så vil man være tilhænger af, at der skal et skifte til hvert. 8 år senest el lign, hehe

Redigeret af MariaSchmidt
0

Del dette indlæg

SU for ungdomsuddannelserne burde afskaffes.

SU på de videregående er på et fint niveau... har da klaret mig igennem 5½ år uden nogle former for lån. Men jeg havde et studiejob (8 timer i ugen) ved siden af, så det gav lige knap 2000 kr mere udbetalt i måneden.

Okay siger du måske. Jeg vil da bare søge job som kontorassistent, i Brugsen eller noget. Men det er så heller ikke nemt, når man kommer med et CV med en Master på og skal til ansættelsessamtale med en masse HK'er

Nu har jeg aldrig været i den situation, men det kan altså nemt ske - også for de dygtige og flittige

Jeg har ligesom dig en HA og en cand merc, da jeg blev færdig gik jeg arbejdsløs i over 1 år og jeg søgte og søgte, men de vil sgu ikke ansætte en med en kandidatgrad i kontorassistent jobs :thumbsupsmileyanim: - jeg måtte nærmeste tigge mig til det job jeg har i dag, fordi det også er langt under mit uddannelsesniveau (deres ord, ikke mine).

Min svigermor er også er den overbevisning at der er arbejde til alle dem der virkelig vil arbejde, men sådan er situationen desværre ikke i øjeblikket.

Jeg synes det ville være totalt tåbeligt at afskaffe SU'en for ungdomsuddannelse. Jeg flyttede hjemmefra da jeg var 16 og har ikke fået nogen som helst økonomisk hjælp hjemmefra. Og fik et barn under gymnasiet, på det tidspunnkt læste min kæreste til ingeniør, og vi havde ikke kunnet klare os uden min SU... Så det synes jeg godt ville være utrolig lamt! Nu læser jeg cand.merc.jur og det havde jeg aldrig kunne komme til, hvis ikke jeg havde fået SU både i gymnasiet og nu!

0

Del dette indlæg

Altså nu er det jo de færreste, der er under 20, når de får børn ..... og der er jo hele tiden konsekvenser ved de valg, man tager her i livet. Vælger man at få børn i en meget tidlig alder, så må man give afkald på andre ting i livet senere ..... og det samme gælder for sådan nogen som mig, der vælger at få børn sent .... det kommer måske til at koste karierre-mæssigt, da graviditet skal ligge mens jeg bygger den op.

Så det er lige meget, hvordan man skruer tingene sammen, så vil der altid være et kompromis, man bliver nødt til at indgå .... om det er økonomisk, personligt el lign - doesnt matter.

Du/I valgte at få barn tidligt - mangler I penge, så måtte du jo ud og arbejde i stedet for at studere .... igen - det er et valg, I traf. Barn var mere vigtigt end uddannelse. Så jeg syns måske det er lidt forkert at sidde og sige, det er lamt, at du ikke ville kunne komme til at studere idag, hvis du ikke havde fået SU i gym.... altså du traf jo et valg ?!? igen .... alle valg, man tager, har konsekvenser her i livet.

Jeg er fortaler for, at café-pengene bliver afskaffet og er man under 20 og er flyttet hjemmefra, så må man jo få udeboende SU - hvilket man som sådan også allerede får idag, så er det jo fint nok.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Men hvad SU'ens størrelse angår så kan det også godt være at det er mig der ikke er fulgt med tiden på det punkt. Dengang jeg fik SU var den på 1.800 kr. om måneden :rolleyes: Som sagt indledningsvist er det heller ikke beløbets størrelse men det forhold at den og andre ydelser tilsyneladende ydes uden øje for om der også er behov for det.

Ok, men hvad kostede det så at leve dengang?

Nu er jeg ikke længere studerende og min kæreste har da også kun et Su lån, fordi vi har købt lejlighed og det er billigere at bruge SU lånet på at tilbage betale vores dyre banklån!

Når det så er sagt, så synes jeg ikke det var voldsomt svært at leve på SU, da vi boede på kollegie i vores lille "lejlighed", hvis vi bare skulle betale husleje og spise - men der var altså ikke penge til sjov!! Det er selvfølgelige heller ikke pointen med SU'en, men det var altså ikke muligt, at komme hjem på besøg medmindre vi kunne få vores forældre til at give et tilskud.. Og når man er flyttet fra Vestjylland til KBH, vil men da gerne være uafhængig og når det så er sagt, så er det jo langt fra alle, der har forældre der har råd til at hjælpe...

Min kæreste har taget en studetereksamen på 2 år og han havde altså IKKE tid til et studiejob, medmindre han kunne arbejde om natten. Han havde så vanvittigt travlt, at jeg ikke engang så ham i perioder, selvom vi altså boede sammen. Så er der nogle der kan sige, at han kunne arbejde i weekenden, men der sad han mere eller mindre hver weekend (hele weekenden) og lavede opgaver osv.. Nu strøg at også et år i forhold til alm. studentereksamen, men SU'en blev ikke højere af den grund..

Han læser nu på DTU, og det er først efter de første par år, at han havde mulighed for at tage et weekend studiejob, pga presset derude og hans egen vilje til at gøre det bedste han kan. Og nu er han på sidste år og kan jo vælge hans fag selv osv, det resulterer i at han har 2 fridage og har fået nyt studiejob i hverdagene og det giver sgu noget luft, så vi også kan ses engang imellem...

Der er også nogle meget heftige udgifter til bøger, som så gør at man måske lever lidt ekstra på en sten i perioder og et eller andet sted burde SU'en hjælpe med det!

For mit eget vedkommende, arbejdede jeg på mit første studiejob, 2 gang i ugen og hver 2. weekend og på andet studiejob hver 3. weekend og det fungerede fint for mig - men jeg havde heller ikke svært ved mit studie (lyder måske lidt snobbet), men det var let for mig og derfor skulle jeg ikke bruge så lang tid på lektier osv, som så mange af de andre på studiet!

Og det er en vigtig point, nogle bruger mere tid end andre på at lære det samme og derfor kan man ikke bare sige: "alle kan have et studiejob", for måske bruger gennemsnittet kun 2 timer om dagen efter selve skoletiden, men nogle skal bruge dobbelt så meget eller endnu mere på det samme.. Og hvis de folk skal presse arbejde ind også, kan det da virke total uoverskueligt!

Jeg er også en af dem, der ikke havde fået en ligeså god udd. som jeg har hvis ikke man fik SU. Mine forældre ville ikke have haft råd til at give mig hverken en studentereksamen eller uni udd., så jeg er dybt taknemmelig for SU og har heller aldrig klaget over den.. Men jeg synes dog, at den skal reguleres efter priserne ude i samfundet - det er vel ikke helt fair, at mad stiger med flere % og at SU'en ikke reguleres tilsvarede...

0

Del dette indlæg

Altså nu er det jo de færreste, der er under 20, når de får børn ..... og der er jo hele tiden konsekvenser ved de valg, man tager her i livet. Vælger man at få børn i en meget tidlig alder, så må man give afkald på andre ting i livet senere ..... og det samme gælder for sådan nogen som mig, der vælger at få børn sent .... det kommer måske til at koste karierre-mæssigt, da graviditet skal ligge mens jeg bygger den op.

Så det er lige meget, hvordan man skruer tingene sammen, så vil der altid være et kompromis, man bliver nødt til at indgå .... om det er økonomisk, personligt el lign - doesnt matter.

Du/I valgte at få barn tidligt - mangler I penge, så måtte du jo ud og arbejde i stedet for at studere .... igen - det er et valg, I traf. Barn var mere vigtigt end uddannelse. Så jeg syns måske det er lidt forkert at sidde og sige, det er lamt, at du ikke ville kunne komme til at studere idag, hvis du ikke havde fået SU i gym.... altså du traf jo et valg ?!? igen .... alle valg, man tager, har konsekvenser her i livet.

Jeg er fortaler for, at café-pengene bliver afskaffet og er man under 20 og er flyttet hjemmefra, så må man jo få udeboende SU - hvilket man som sådan også allerede får idag, så er det jo fint nok.

Det er jeg slet slet ikke enig i. For når jeg engang er færdig, får jeg en god løn og kommer jeg til at betale skat.. Og hvem ved, det er måske med til at betale for, når du sidder som 35 årig og har svært ved at få børn, og derfor skal have hjælp til det. Det kommer i hvert fald til at betale mere tilbage i skat, end hvis jeg bare droppede mit studie, og fik job som flaskehjælper. Jeg Så må sige, at vi kommer aldrig til at blive enig!

0

Del dette indlæg

SU for ungdomsuddannelserne burde afskaffes.

SU på de videregående er på et fint niveau... har da klaret mig igennem 5½ år uden nogle former for lån. Men jeg havde et studiejob (8 timer i ugen) ved siden af, så det gav lige knap 2000 kr mere udbetalt i måneden.

Okay siger du måske. Jeg vil da bare søge job som kontorassistent, i Brugsen eller noget. Men det er så heller ikke nemt, når man kommer med et CV med en Master på og skal til ansættelsessamtale med en masse HK'er

Nu har jeg aldrig været i den situation, men det kan altså nemt ske - også for de dygtige og flittige

Jeg har ligesom dig en HA og en cand merc, da jeg blev færdig gik jeg arbejdsløs i over 1 år og jeg søgte og søgte, men de vil sgu ikke ansætte en med en kandidatgrad i kontorassistent jobs :thumbsupsmileyanim: - jeg måtte nærmeste tigge mig til det job jeg har i dag, fordi det også er langt under mit uddannelsesniveau (deres ord, ikke mine).

Min svigermor er også er den overbevisning at der er arbejde til alle dem der virkelig vil arbejde, men sådan er situationen desværre ikke i øjeblikket.

Jeg synes det ville være totalt tåbeligt at afskaffe SU'en for ungdomsuddannelse. Jeg flyttede hjemmefra da jeg var 16 og har ikke fået nogen som helst økonomisk hjælp hjemmefra. Og fik et barn under gymnasiet, på det tidspunnkt læste min kæreste til ingeniør, og vi havde ikke kunnet klare os uden min SU... Så det synes jeg godt ville være utrolig lamt! Nu læser jeg cand.merc.jur og det havde jeg aldrig kunne komme til, hvis ikke jeg havde fået SU både i gymnasiet og nu!

Jeg slutter mig til MariaSchmidt's svar til det indlæg.

Man vælger selv at flytte hjemmefra som 16-årig og dertil at få et barn, så må man lave prioritering der gør dette muligt.

Jeg ser absolut ingen grund til at hjemmeboende får SU og 90% af de der går på ungdomsuddannelserne bor stadig hjemme.

Jeg gik på en årgang med 70 andre og ud af dem var der måske en elev der havde brug for pengene. Jeg havde heller ikke selv brug for dem, de 500 kr. i måneden jeg betalte for de 50km transport om dagen, kunne jeg også have fundet et andet sted og den eneste grund til jeg betalte for at bo hjemme, var netop at jeg fik SU.

Jeg kender til gengæld flere skilsmisse børn der har fusket med at få adresse ved den forældre der sikrede den største udbetaling i SU.

Faktum er at der ingen udgifter er ved at gå på en ungdomsuddannelse, man får bøgerne gratis og mange ungdomsuddannelser tilbyder endda pc'er til relativt billige penge. Så er der udgifter til studieturen (som er frivillig) og transport (som med et uddannelseskort koster max. 300 kr. i måneden).

Hvis man ikke kan få en ungdomsuddannelse uden SU til at rende rundt, så får man da slet ikke en videregående uddannelse til at rende rundt.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Men så skal man nok ikke kalde dem SU?

Er sikker på din situation må have været tilspidset, når dine forældre ikke opfylder deres forsørgerpligt, at du står med en baby og en masse problemer de fleste på 16 ikke bør have.

Det virker som om at du klarede skærene og kommet stærkt ud af det. Godt gået :kiss: jeg synes du har været sej

0

Del dette indlæg

men problemet idag er, at de fleste, der sidder derinde er uddannet cand.scient.pol eller cand.polit el lign og de er gået direkte ind i politik efter deres studie og har aldrig været ude i erhvervslivet og ANER IKKE hvad der sker. Det er levebrødspolitikere,

YES ! Det er meget få politikere i Folketinget der nogle sinde har været på arbejdsmarkedet. De kommer enten direkte fra universitet, via fagbevægelsen o.l. og det at drive en virksomhed - hvad Danmark jo reelt ser og er nødt til at betragte sig som i disse tider- lærer man altså ikke i LO eller på universitet. Der har været eksempler på folk gennem årene der havde praktisk erfaring: Kai Dige Bach, Henning Dyremose, Peter Duetoft Thorkild Simonsen m.fl.som rent faktisk havde denne indgangsvinkel. De var alle respekteret fra alle sider af salen og i befolkningen, i særdeleshed Thorkild, men den slags politikere findes bare ikke i dag.

Det med at de er levebrødspolitikere er jeg ikke enig i. Ikke at der ikke er nogle taburetklæbere men jeg syntes det er for nemt bare at kalde dem levebrødspolitiker idet der næppe er tvivl om at de stort set alle gør det fordi de brænder for det. Virkeligheden er jo også at mange folketingspolitikere er underbetalt i forhold til hvad de kunne opnå i løn i erhvervslivet. Virkeligheden er desværre også at endnu flere af dem aldrig ville kunne få ansættelse der, jf. ovenstående.

0

Del dette indlæg

Det er jeg slet slet ikke enig i. For når jeg engang er færdig, får jeg en god løn og kommer jeg til at betale skat.. Og hvem ved, det er måske med til at betale for, når du sidder som 35 årig og har svært ved at få børn, og derfor skal have hjælp til det. Det kommer i hvert fald til at betale mere tilbage i skat, end hvis jeg bare droppede mit studie, og fik job som flaskehjælper. Jeg Så må sige, at vi kommer aldrig til at blive enig!

Nu er det sådan, at der er egenbetaling på fertilitetsbehandling idag, så den kommer du nok ikke til at betale for, hehe. Men ja - vi bliver nok aldrig enige. Det er ikke fordi, jeg ikke har sympati for din situation og jeg kan sagtens se dit synspunkt, men jeg siger jo ikke, at man skal være flaskehjælper resten af livet ? Måske udskyde tingene nogle år til der kommer luft og råd ? Altså man kan jo ikke få både i pose og sæk ?!?

Må tilstå, at jeg måske syns det er lidt en forkælet mentalitet at have, da det gælder for os alle sammen, at man må tage konsekvenserne af ens handlinger .... er det samme, som jeg siger: Jeg vil ha en ny Mercedes at køre rundt i og være studerende samtidig! Jeg har ikke råd til det selv, men så må jeg jo bare få noget mere i SU, så jeg kan ha råd til det. Ved godt det er at sætte tingene på spidsen, men igen .... for mig .... det handler om prioriteter her i livet. Har jeg ikke råd til både at være studerende og køre i ny Mercedes, må jeg jo vælge een af tingene fra og lave en prioritering.

I prioriterede barn - og dermed valgte noget andet fra. Vælger jeg at bo i en dyr lejlighed mens jeg er studerende, vælger jeg ferierejser fra. Vælger jeg at bruge mine penge på et nyt tv, må jeg leve af pasta med ketchup de efterfølgende måneder..... det er sådan det er - for alle mennesker.

0

Del dette indlæg

Jeg syntes det - gratis eller ej - er lidt dårligt at bruge et eksempel på en Maria, eller anden, der sidder som 35 årig og har svært ved at få børn,i en debat om SU. fordi der jo faktisk er folk herinde som slet ikke kan få børn og fordi det er noget meget mere overordnet og livspåvirkende end SU'en som blot handler om penge. Det er altså ikke penge de barnløse par koncentrerer sig om.

Noget andet er Fru Malling. Hvem siger iøvrigt at du når du er færdig med dit cand.merc.jur studie går ud og får en god løn med deraf følgende skattebetaling ? Det er jo ikke sådan at virksomhederne står og skriger efter nyuddannede candmerc.jurér og cand.jur'er.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg syntes det - gratis eller ej - er lidt dårligt at bruge et eksempel på en Maria, eller anden, der sidder som 35 årig og har svært ved at få børn,i en debat om SU. fordi der jo faktisk er folk herinde som slet ikke kan få børn og fordi det er noget meget mere overordnet og livspåvirkende end SU'en som blot handler om penge. Det er altså ikke penge de barnløse par koncentrerer sig om.

Jeg brugte det ikke som exempel ? blush.gif

0

Del dette indlæg

Men så skal man nok ikke kalde dem SU?

Er sikker på din situation må have været tilspidset, når dine forældre ikke opfylder deres forsørgerpligt, at du står med en baby og en masse problemer de fleste på 16 ikke bør have.

Det virker som om at du klarede skærene og kommet stærkt ud af det. Godt gået :kiss: jeg synes du har været sej

Nej man kan godt vælge at kalde det noget andet.. Men mener bare, at jeg i hvert fald synes at der skal være en mulighed for unge, der af den ene eller anden årsag ikke kan bo hjemme, så man stadig kan få lov til at uddanne sig til præcis det man drømmer om.

Mange tak for de søde ord. :bearhug:

0

Del dette indlæg

Altså nu er det jo de færreste, der er under 20, når de får børn .....

Det er jeg slet slet ikke enig i.

Nu er det sådan, at der er egenbetaling på fertilitetsbehandling idag, så den kommer du nok ikke til at betale for, hehe.

Jo til at starte med, fra du går til lægen første gang og siger "vi har prøvet, det er desværre ikke lykkedes... bla bla .. et eller andet, jamen vi kan starte med at I bliver undersøgt og så kan I få noget hormonstimulerende.. " Det koster af skatten! Og det er altså helt fin! Sådan skal det være.. Men det med hjælp til børn, var bare et eksempel..

Men så lad os bare droppe halvdelen af min situation, og bare sige - vi har en ung der ikke kan bo, derfor skal kunne leve, så synes jeg da egentlig det er meget bedre og mere værdigt at man kan give personen SU, som hjælp til selvhjælp, frem for at sætte dem på en institution/børnehjem - hvad ved jeg. Det synes jeg faktisk ikke man kan siger er, at vælge både pose og sæk! For det er det samme som at sige, at børn bare skal finde sig i alt i hjemmet, og hvis ikke de kan lide lugten i bagerriet, så er det bare øv for dem. Det ville godt nok gå hen og blive et rigtig sørgeligt samfund. Jeg siger ikke vi bare skal kaste penge efter unge, der sagtens kan klare sig selv.. Men jeg synes der skal være mulighed for unge der ikke bare er født med en hel klase bananer op et vis sted.

0

Del dette indlæg

Noget andet er Fru Malling. Hvem siger iøvrigt at du når du er færdig med dit cand.merc.jur studie går ud og får en god løn med deraf følgende skattebetaling ? Det er jo ikke sådan at virksomhederne står og skriger efter nyuddannede candmerc.jurér og cand.jur'er.

Nej det kan da godt være at det ikke er penge de tænker på, men derfor koster det stadigvæk.. og det var bare et eksempel...

Nej det er ret sandsynligt at jeg ikke går ud og finder et job, hvor jeg får lige så meget som jeg ville have gjort for 4-5 år siden. Jeg følger også med, er godt klar over man ikke for dumpet jobbet ned i turbanen.. Men min løn vil stadig være bedre end hvis jeg havde droppet skolen efter 9. klasse!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Men hvad SU'ens størrelse angår så kan det også godt være at det er mig der ikke er fulgt med tiden på det punkt. Dengang jeg fik SU var den på 1.800 kr. om måneden :rolleyes: Som sagt indledningsvist er det heller ikke beløbets størrelse men det forhold at den og andre ydelser tilsyneladende ydes uden øje for om der også er behov for det.

Ok, men hvad kostede det så at leve dengang?

Når det så er sagt, så synes jeg ikke det var voldsomt svært at leve på SU, da vi boede på kollegie i vores lille "lejlighed", hvis vi bare skulle betale husleje og spise - men der var altså ikke penge til sjov.....

Der er også nogle meget heftige udgifter til bøger, som så gør at man måske lever lidt ekstra på en sten i perioder og et eller andet sted burde SU'en hjælpe med det!

....Og det er en vigtig point, nogle bruger mere tid end andre på at lære det samme og derfor kan man ikke bare sige: "alle kan have et studiejob", for måske bruger gennemsnittet kun 2 timer om dagen efter selve skoletiden, men nogle skal bruge dobbelt så meget eller endnu mere på det samme.. Og hvis de folk skal presse arbejde ind også, kan det da virke total uoverskueligt!

Jeg er også en af dem, der ikke havde fået en ligeså god udd. som jeg har hvis ikke man fik SU. Mine forældre ville ikke have haft råd til at give mig hverken en studentereksamen eller uni udd......Men jeg synes dog, at den skal reguleres efter priserne ude i samfundet - det er vel ikke helt fair, at mad stiger med flere % og at SU'en ikke reguleres tilsvarede...

Kunne ikke have sagt det mere sigende selv! Det er så rigtigt! :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Jeg vil lige skrive at jeg aldrig har fået su, men er gift med en ingeniør der levede af su.

Han flyttede hjemmefra som 18 årig, og havde efer gymnasiet et arbejde på fabrik. Han ville spare penge op så han kunne læse til ingeniør. Imens levede han i egen lejlighed, på værelser eller delte en lejlighed. Han købte sin første motorcykel kontant, brugt, og har hele tiden derefter købt kontant. Han tog på ferie, træf og løb og udskiftede sine motorcykler flere gange.... og han sparede stadig op til sit studie. Da han var 25 begyndte han at læse og fik su. Han valgte ikke at bo inde midt i Århus, men lidt udenfor og gik så med post om lørdagen hver anden lørdag. Han levede af det han havde sparet op, sin lille løn fra posten og sin su. Lige inde han blev færdig havde han også råd til at købe en helt ny Moto Guzzi motorcykel... kontant. Han kom igennem studiet på normineret tid, og føler ikke han har manglet noget. Han indstilling er: Det er et spørgsmål om prioritering, at indse at man ikke kan få alt serveret. Som en lille bemærkning så har hans forældre ikke hjulpet ham.

Jeg er en af dem der er gået ud efter 9. klasse, blev skoletræt. Blev udlært i Irma og har været i forretning i mange år. Jeg endte som 1. dame i en DSB kiosk og leder af kiosken i en Kvickly xtra. Tjente ok, men til sidst gad jeg ikke arbejdstiderne mere.... skibbede det og begyndte at gøre rent 30 timer om ugen... ca. Jeg tjener ikke mange penge, men har alligevel råd til både min bil og motorcykel... manden skal også have penge til "husleje" og forbrug. Jeg har måske ikke været ude og rejse i den store verden.. men føler ikke jeg mangler noget. Det er mit valg og jeg vil ikke brokke mig over jeg så ikke har råd til dit eller dat.

Tror bare at mange forventer at alt bliver serveret for dem... en krævermentalitet. Lige til sidst, og nu ved godt at jeg får mange på nakken, men det er altså ikke en menneskeret at få børn.

0

Del dette indlæg

Jeg skal ikke kunne afgøre om studerende har tid til arbejde eller ej... Jeg kan bare sige at personligt har jeg nærmest aldrig haft så meget tid til mig selv som dengang. Det er nok egentlig en god lektie i at blive voksen - at give afkald på frihed og lære benhård prioritering. Hvilket ikke er ment som negativt

Klem Lena *der nærmest ikke har "mig-selv-tid"*

1

Del dette indlæg

Jeg skal ikke kunne afgøre om studerende har tid til arbejde eller ej... Jeg kan bare sige at personligt har jeg nærmest aldrig haft så meget tid til mig selv som dengang. Det er nok egentlig en god lektie i at blive voksen - at give afkald på frihed og lære benhård prioritering. Hvilket ikke er ment som negativt

Klem Lena *der nærmest ikke har "mig-selv-tid"*

Det kunne være skrevet af mig :thumbsupsmileyanim: Du vil have samme fornemmelse om 10 år :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer