sgplcamilla

Morgengave - hvornår gives den

17 indlæg i dette emne

Ja som I nok kan tyde ud fra overskriften, så er jeg blevet lidt i tvivl om hvornår man giver sin tilkommende morgengaven. Er det på samme morgen som man skal giftes, eller er det morgenen efter bryllupsdagen når man vågner op sammen?

Jeg synes personligt det er synd at give sin tilkommende morgengaven på samme dag man skal giftes, især som vi har planlagt at skulle sove hver for sig den sidste nat - som traditionen siger. Jeg vil jo rigtig gerne se min tilkommende reaktion på min gave.

Og en anden ting, hvad har I i tankerne at give jeres elskede i morgengave?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har aftalt - af simpelt budgettænkning - at vi giver hinanden morgengaver om morgenen på vores 1 års bryllupsdag...

Der er nogle af de andre poster, der er overskredet ganske meget.

HVIS vi skulle have givet hinanden morgengaverne i forbindelsen med brylluppet, ville det være sket om morgenen, dagen efter vi var blevet gift. Har faktisk ikke hørt om nogen, der har gjort det på selve dagen?

0

Del dette indlæg

Jeg følger også lige med her, for da vi snakkede om det forleden dag, blev vi i tvivl. Han mener at det er morgenen på dagen (hvor vi sover hver for sig) og jeg mener at det er efter dagen, hvor vi vågner sammen...

0

Del dette indlæg

Har hørt nogen der har givet hinanden gave på dagen. Fx min veninde havde fået taget Boudoir-billeder, og disse gav hun sin mand om morgen inden de skulle giftes.

Men en anden ting, hvor stort et beløb giver I for?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Normalt giver man hinanden morgengaven dagen efter brylluppet... men det behøver jo ikke være sådan.. har også hørt, at nogen vælger at give den på bryllupsmorgenen. :)

Synes det kommer lidt an på hvad det er, fx hvis I giver jeres kommende mand manchetknapper, så synes jeg næsten de skulle gives på dagen så de kan bruges til brylluppet.

0

Del dette indlæg

Som alt andet til et bryllup er det jo noget, som man selv bestemmer.

Men i følge traditionen er det noget, som man først giver morgenen efter brylluppet.

Vi har valgt at følge denne tradition - både fordi vi ikke sover sammen natten inden, men i høj grad også fordi man bygger op til brylluppet så længe, og så er det hele overstået på én dag - så ved at give gaven dagen efter, er der stadig noget at glæde sig til næste dag ;0)

0

Del dette indlæg

His det skla være helt rigtigt efter bogen, er det kun bruden der får morgengave, en meget værdifuld genstand som hun ville kunne sælge og leve for hvis manden skulle dø. Men som alt andet bliver traditioner jo gjort mere moderne.

VI har ikk aftalt noget med morgengave endnu. Men synes det kunne være en sød tanke at man åbner gaven den morgen hvor man bliver gift. Især når man ikk sover sammen. Det gjorde min søster og svoger, men de havde hver især købt noget som den anden skulle ha på på dagen. Min søster fik øreringe og min svoger fik et ur.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi var også lidt uenige om den "rigtige" tradition herhjemme... jeg mente det var morgenen efter brylluppet - manden mente morgenen for brylluppet.

Tja... vi har ikke besluttet os for, hvornår vi giver gaver endnu, men vi har kun budgeteret 1000 kroner pr person i morgengaver... vi vil hellere bruge pengene på festen end gaverne.

Jeg har ingen anelse om, hva jeg kunne give manden i gave... jeg må lure lidt i tråden herinde om morgengaver og forhåbentlig blive inspireret :wink:

0

Del dette indlæg

Vi giver hinanden morgengaver dagen efter brylluppet, hvor vi har sovet sammen igen :biggrin:

Jeg giver boudoirbilleder fra Tina Liv, som koster 3.500 kr ( i hvert fald i år), men det ved min H2B selvfølgelig ingenting om. Jeg har heller ikke fortalt ham, hvor meget jeg giver for. Jeg lægger bare 500 kr. til side hver måned ud over de 7000 kr. vi sammen sparer op til brylluppet - på den måde opdager han det ikke :fløjt:

0

Del dette indlæg

Har overvejet det samme :biggrin: Kan næsten høre at man gør det morgenen EFTER, men jeg tror alligevl jeg vil give ham dem på dagen - det er boudoirbilleder, og selvom det er sjovt at se folks reaktion på en gave, vil jeg næsten hellere bruge min fantasi her - ved bare hvor glad han bliver, og kan se hans overraskede ansigt for mig, og så glæder jeg mig til at mødes til vielsen, hvor han helt sikkert ikke kan vente med at kommentere dem for mig :heart:

0

Del dette indlæg

God idé at vente til 1 års bryllupsdag.. Af budgethensyn.. har fundet GAVEN, men den koster 8000 kr, og det har jeg ikke en jordisk chance for at spare sammen, samtidig med at vi sparer sammen til bryllup.. Tror lige den idé bliver fremlagt derhjemme.. Den falder helt sikkert i god jord, så har han et år yderligere til at finde på noget..

Men svaret på tråden er: dagen efter. Jeg troede også at skikken var at i hvert fald bruden fik et smykke hun kunne have på til brylluppet, og manden noget lign.. Men næh nej! Det blev jeg lige belært om af en bekendt :S Hmm..

I øvrigt skal vi direkte på bryllupsrejse, så det vil nok begrænse hvad vi kan give... Nå, men byt da gaver når I vil.. Personligt vil jeg helst være til stede når folk åbner mine gaver..

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg gik i en tro om at det var på dagen, da min nærmeste veninde (den første i kredsen) blev gift forrige år, og de netop gav hinanden på dagen.

Havde slet ikke overvejet det anderledes, til jeg så det som nyhedsartikel her på bryllupsklar, og så blev jeg da egentlig lidt glad inden i, for det var da en super rar tanke, at der er noget hyggeligt at dele sammen næste morgen, mens bryllupsdagens indtryk stadig synkes, og man kan summe lidt over det hele i en lykkerus..

Så jeg tror helt bestemt også vi venter til næste morgen.

Idéen med 1-års dagen synes jeg også er super, men jeg ved bare med mig selv, at jeg vil synes, der mangler et eller andet, hvis jeg ikke giver en gave i forbindelse med selve brylluppet..

0

Del dette indlæg

Idéen med 1-års dagen synes jeg også er super, men jeg ved bare med mig selv, at jeg vil synes, der mangler et eller andet, hvis jeg ikke giver en gave i forbindelse med selve brylluppet..

Ja, det er jo rigtigt.. Men han får jo mig :D Så kan han nok ikke overkomme mere alligevel :P Ej, spøg til side.. Der må kunne findes en mellemløsning..

0

Del dette indlæg

Den oprindelige mening med morgengaven var, at manden gav sin nye brud en gave som tak for at han havde fået hendes mødom. Dette giver mig anledning til at forestille mig, at morgengaven er blevet givet om morgenen EFTER brylluppet (han skulle vel lige være sikker på at han ikke havde købt katten i sækken) og altså EFTER bryllupsnatten. Giver det ikke mening?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Helt klart dagen efter! :-) Man er der jo ikke til at give hinanden gaverne på selve dagen, hvis man følger traditionen om ikke at sove sammen natten inden..

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer