Bride 2B

Afslag fra kirke

12 indlæg i dette emne

Jeg er med stor glæde gået i gang med at arrangere mit drømmebryllup :-)

Der var ikke så meget tvivl om, hvilken kirke vi gerne ville giftes i, idet min H2B ene forældre dødede alt for tidligt for et par år siden og ligger begravet på en kirkegård i hans barndomsby, så det virkede helt rigtig at blive gift der, så vi samtidig kunne ligge en lille blomst på graven og mindes den afdøde på vores helt egen måde på vores store dag.

Men... det kunne vi ikke få lov til, da min H2B åbenbart er vokset op i et andet sogn, end det kirken ligger i, trods det er en og samme by. Vi kunne kun få lov mod at betale knap 5.000 kr!

Jeg sidder nu tilbage med en rigtig skuffet og ærgerlig følelse, som jeg deler med min svigerfamilie :-(

Jeg skriver herinde, idet jeg gerne vil høre fra andre, der har oplevet noget lignende, samt hvilke løsninger, der kan være på sådan en ærgerlig situation?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Kan du fortælle mig hvilken kirke det drejer sig om?

Tilknytningskravet bliver fortolket meget forskelligt rundt om i folkekirken og jeg kan muligvis godt hjælpe.

Der er en naturlig forklaring på hvorfor man bliver afvist når man ikke bor og betaler kirkeskat i sognet. Det koster penge hver eneste gang og de penge du har betalt hvor du bor, følger dig ikke. Det er efterhånden blevet meget normalt at man må betale hvad det koster i arbejsløn, til alle andre end præsten.... Her i forstaden/ vestegnen hvor jeg både bor og virker som præst, er der rigtig mange moderne kirker der er bygget i 60'erne, 70'erne og 80'erne da befolkningstallet steg markant og de små yndige landsbykirker ikke kunne følge med længere, men de opfylder sjældent billedet af kirkebrylluppet, så derfor er der stor søgning på de 'rigtige kirker' når det kommer til bryllupper og barnedåb. Desværre så er man af både principielle, men også økonomiske årsager nød til at sige nej til ikke sognebørn. Ellers kan kirkerne simpelthen ikke få økonomien til at hænge sammen for det kirkeliv der ellers gerne skulle være at finde i kirkerne.

Jeg kan godt forstå hvorfor det er en våd klud i ansigtet på jer og jeres drømme og planlægning. Men som præst på den anden side af hegnet, så ved jeg også hvorfor det desværre må være sådan.

Men følgende spørgsmål er vigtige for at komme videre:

Bor din forlovedes efterlevende forældre stadig i omtalte sogn`?

Bor I i et nabosogn?

Har i anden tilknytning end en efterladt på kirkegården?

Er i begge medlem af folkekirken?

Til sidst, er der en af jeres nære venner eller familie med juridisk indsigt eller uddannelse?

0

Del dette indlæg

-Hvor er det absurt, at I skulle betale for at få lov til at bruge den kirke, men der er noget med selvom man betaler kirkeskat så fælger den ikke én.

Absurd er det jo næppe, det er efterhånden meget normalt! Med faldene medlemstal på landsplan, er der færre penge i kassen. Den er faktisk ikke længere end det, det er ikke absurd, det er virkeligheden og hverdagen for den danske folkekirke.

Det forstår jeg ikke, for da jeg blev gift tilbage i 2009, havde vi ingen problemer med kirken. Men jeg håber det kan lade sig gøre for jer

Det er fordi kirkerne i Danmark selv kan sætte rammerne for hvordan tilknytningskravet skal fortolkes, således vil visse kirker have meget vide grænser og andre meget snævre og et krav om betaling.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

-Hvor er det absurt, at I skulle betale for at få lov til at bruge den kirke, men der er noget med selvom man betaler kirkeskat så fælger den ikke én.

Absurd er det jo næppe, det er efterhånden meget normalt! Med faldene medlemstal på landsplan, er der færre penge i kassen. Den er faktisk ikke længere end det, det er ikke absurd, det er virkeligheden og hverdagen for den danske folkekirke.

Det forstår jeg ikke, for da jeg blev gift tilbage i 2009, havde vi ingen problemer med kirken. Men jeg håber det kan lade sig gøre for jer

Det er fordi kirkerne i Danmark selv kan sætte rammerne for hvordan tilknytningskravet skal fortolkes, således vil visse kirker have meget vide grænser og andre meget snævre og et krav om betaling.

Så forstår jeg det bedre. Nu var vi heller ikke uden tilhørsforhold, da vi blev viet i kirken hvor mine forældre og mormor og morfar tidligere var blevet viet og min mormor og morfar ligger der begravet.

Men tusind tak for forklaringen :)

0

Del dette indlæg

Den kirke vi skal giftes i har vi intet tilhørsforhold til overhovedet... den ligger 70 km fra hvor vi bor, og vi faldt tilfældigt over den... vi skal holde festen på slottet 1,5 km derfra og syntes derfor det var mest praktisk med den kirke da vi så kan køre hestevogn mellem kirke og slot, så skrev og spurgte om vi kunne blive gift der... og det var ikke noget problem, vi skal dog betale 1000 kr for opvarmning, lys osv.. men det er jo til at overskue..... :-)

0

Del dette indlæg

Jeg har godt hørt om det, og selvfølgelig er det mange penge, men der er ikke så meget at gøre ved det.

Vi troede også vi skulle betale for vores kirkevalg, men det skulle vi så ikke, det har slet ikke været på tale.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi er i samme situation, dog skal vi giftes i mit hjemland, hvor jeg ikke har boet de sidste 6 år. Det kan virke unødvendigt at det koster så mange penge, men hvis en kirke er populær at giftes I, men ikke haver "indtægterne" fra kirkeskat, så får de jo et stort problem. Det er mange penge, men forståeligt, synes jeg.

0

Del dette indlæg

Jeg sidder og bliver helt glad ved tanken om, at vi intet problem har med at blive gift i den kirke vi ønskede! Jeg kan godt forstå princippet i, at det kan koste hvis man ikke har et tilhørsforhold til kirken, men 5000,- er godt nok mange penge! For mig betyder kirken (og præsten) utroligt meget og ja jeg har et stærkt tilhørsforhold til den og kan ikke forestille mig, hvis jeg ikke kunne gift der! Øv Øv øV! I må jo vurdere om det er pengene værd? :)

0

Del dette indlæg

Øv at i skulle få afslag :td: ... I vores er tilknyttet til fire kirker, men det var ikke helt logisk hvilken en vi hørte til ( det afhænger af på hvilken vej man bor). Men vi tilhørte den største af kirkerne, og den bryder jeg mig ikke så godt om, fordi den er SÅ stor og upersonlig - efter min mening.

Derfor valgte vi at løse begge vores sognebånd til en præst, som var i en af de mindre ( og meget smukkere) kirker i byen. :7himmel: Men så koster det heller ikke noget at blive gift i kirken :wink:

Det er sådan at man ikke kan løse sognebånd til kirken, men til selve præsten - så hvis han/hun vælger at flytte til et andet sogn, følger I automatisk med :)

Håber I finder en løsning :bearhug:

Redigeret af JanneHoe
0

Del dette indlæg

Mange tak for alle jeres svar :)

Efter en del dialog med kirken, herunder et langt og rørende brev til kirken fra min søde svigermor, er løsningen blevet, at vi har løst sognebånd. Vi skulle nu kunne blive gift i kirken, uden at betale de 5.000 kr. hvilket jeg glæder mig meget til :loveshower:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer