Guest SigneFlor

Har lyst til at aflyse hele min polteabend...

29 posts in this topic

Som overskiften lyder, er det ved at gå helt galt... For at tage den fra starten:

I sommers aftalte jeg med min storesøster at hun skulle arrangere polteabend, sammen med mine veninder, og jeg sagde de ting jeg bare ikke kunne få mig selv til:

-Stripper og Gå op og ned i byen og sælge kys.

Dem ville hun tage med til planlægningen....

For at gør en lang historie kort er det simpelthen endt i kæmpe skænderier...

Mine veninder ville åbenbart have jeg skulle præcis de ting, hvor min søster måtte stå fast.

Så allerede der blev der skabt en negativ stemning og linie...

Mine veninder definerer en polteabend sådan at der er stripper osv. Og de kan slet ikke forstå den kan være anderledes.

Nå min søster holdt fast og tingene blev planlagt. Hun forsikrede mig om at ingen var uvenner osv. Rigtig rart!

Nu har jeg så hørt fra de forskellige at der ER problemer. Mine veninder siger min søster/mor bestemmer alt, og min søster og mor siger at ingen kom igang med planlægningen, derfor måtte de tage affære og planlægge.

De lagde et program ud på facebook (de har lavet en polte. facebook side), hvor alle kunne komme med indvendinger.

Alle var enige om at det var det.

Men så 1 måned efter, har mine veninder åbenbart fået snakket sammen, og er blevet enige om at det er for kedeligt!

Og nu vil de lave det om....

Min søster er ved at få grå hår siger hun.... Og de er virkelig ikke gode venner...

Når hun spørger hvad de så vil, så har de ingen konkrete forslag.

Dette er historien fra min søsters side.

Mine veninders historie er naturligvis helt anderledes.

At min søster ikke har været med til nogle møder, og har været svær at samarbejde med. Og at hun simpelthen lyver!

Jeg er der, hvor jeg har lyst til at droppe hele den dag, men samtidig er dagen jo planlagt og det er synd for dem (ved ikke hvem det er!) som har planlagt den!

Det er endt i magtkamp uden lige, og jeg ville ønske at jeg havde frabedt mig polte.

Hilsen en frustreret kommende brud!

0

Annonce ♥

Først :bearhug: til dig

ved udemærket hvordan du har det.. sådan var det også da de skulle planlægge min polterabend, men heldigvis tog en veninde som ikke var med i planlægningen over og fik lavet den bedste polterabend til mig i lørdags :heart::kiss: jeg har så siden fået at vide hvad det hele drejet sig om :angry: og fået snakket med dem alle sammen omkring det og de kan nu, når det hele er overstået at det var noget pjat. og at det var synd at jeg sådan skulle blandes ind i det og at de var/er kede aaf at de har givet mig nogle bekymninger som jeg ikke skulle ha haft

0

Hold da op... Det kan jeg sagtens forstå, du har lyst til!

Jeg tror heller ikke, jeg ville have lyst til at sidde på en polterarbend med en masse mennesker, der ikke kan lide hinanden fra starten... Øv for en negativ stemning.

Hvis jeg var dig ville jeg bruge krudtet på en hyggedag sammen med din søster og så lade veninder gakke ud, hvis det er det, der skal til...

0

Din historie kan jeg kun nikke genkendende til, for sidste år var jeg og mine andre søstre igang med at planlægge polterabend for vores søster (ja vi er 4 hel-søstre).

Vi vidste at hun ikke er typen med udklædning og offentligt udstilling, og planlagde en polterabend ud fra hvad vi vidste hun ville synes om. MEN - nøjagtigt det samme skete - nogle af hendes "veninder" blandede sig, og pludseligt var der "nøgendragter" involveret og lak og læder.

Vi var også så dumme og oprette en facebook side for at alle kunne være med, og det er altså en stor fejl!

Der var SÅ mange meninger - aaaalt for mange kokke, og til sidst måtte vi skære igennem med en løsning som så var et kompromis af alle løsningerne.

Selve dagen gik altså fint! Ingen var sure på hinanden - så det skal du ikke være bange for.

Siden har jeg så læst brudens beretning her, og ærger mig over, at vi lod andre komme med input - for hun ville helst have været foruden de ting.(som vi jo også vidste)

MEN - Det lyder som om din søster og mor kender dig bedre end dine veninder, og hvis de brokker sig, så bare lad dem vide at du ikke skal blandes ind i det. Bak din søster op om at styre din dag. Det er noget skidt hvis alle vil bestemme.

Dagen skal nok blive god :)

Håber du får en fantastisk pa :)

0

Annonce ♥

Kan absolut forstå dig. Sidste år planlagde jeg og en anden god veninde en polterabend for min ene veninde. De andre som skulle deltage i denne polterabend ønskede ikke at deltage i nogen møder og kom med ingen ideer til hvad der skulle laves. Min veninde og jeg undersøgte så en masse muligheder og fik sammensat et program, som vi præsenterede for de andre på en fælles facebook gruppe. Det ville de andre så godt være med til bortset fra at de synes spisning om aftenen blev for dyr. Derfor fjernede vi så det fra programmet. En uge før det hele skulle ske, begyndte de så alle på nær en at sige at de ikke ville deltage i polterabenden og svinede min veninde og jeg til. Vi fik så overtalt dem til at deltage og fik heldigvis holdt en hyggelig polterabend, som de så forlod efter aktiviteterne. Vi der blev tilbage spiste så sammen med bruden. Gommen havde polterabend samme dag og havde så set at de andre alligevel var gået ud og spise, selv de ikke havde råd til det.

Jeg synes det er utrolig at nogle mennesker opfører sig på den måde og jeg har også sat til den veninde jeg ved, der står for mig polterabend, at hvis der er nogle af dem jeg gerne vil have med, der opfører sig på den måde, så vil jeg hellere have at de ikke holder en polterabend.

0

Præcis.

Og alt kommunikation foregår over sms og facebook, det er altødelæggende i sig selv!

Jeg er der' hvor bekymringen om polteabend, overskygger tanker omkring brylluppet, og sådan skal det sku ikke være!

De skal holde et møde på torsdag 4 af mine veninder, også kommer min mor, da min søster ikke kan komme.....

Er meget spændt på hvad de finder ud af, kan næsten ikke få ro inden...

0

Jeg forstår ikke hvordan folk kan få sig selv til at opfører sig sådan :(

Jeg håber du får en dejlig polterabend alligevel :)

0

Hvad er det dog for en opførsel...Jeg er ked af at høre, at det volder så meget besvær.

Jeg er ikke fan af Facebook og SMS som primær kommunikation heller!

Jeg håber virkelig, at de kan få løst det på bedste vis, uden at indvolvere dig, jeg kan slet ikke gætte på, hvorfor det har taget sådan en drejning - og så helt glemt hvad det handler om i svinget.

Er det mon et tilfælde af, at mange er samlet, og at de alle sammen selv vil bestemme? Det giver aldrig et godt "gruppearbejde", uanset om det er tøser eller ej.

Jeg håber i hvert fald det bedste for dig og din PA dag.

0

Annonce ♥

øv, føler med dig! Har selv lige været i en PA krise og det er da helt utroligt at man kan bliver uvenner over noget der burde være en hyggelig dag. Men desværre har vi vist alle meget forskellige holdninger til hvad en god PA er :-(

0

PA-planlægning kan virkelig være et helvede. Har prøvet PA flere gang og alle PA'erne har været en succes, men den ene, jeg deltog i, var der fnidder undervejs i planlægningen, og det var planlæggeren så dum at sige videre til bruden - hvilket var fuldstændigt unødvendigt, for så blev hun jo bekymret. Jeg var en af dem, der havde brokket mig (jeg syntes ikke, det var en sjov idé, at bruden skulle balancere en bakke med shots på hovedet og skulle drikke shots hver gang hun tabte den. Jeg syntes heller ikke, det var sjovt, at der skulle kastes fake hundelorte, og at bruden så skulle samle dem op og drikke shot. Og det her var før kl.12, men nok om det, tsk tsk). Men helt ærligt, så meldte jeg bare ud, at jeg først deltog efter den del, som jeg ikke ville være med til, og jeg mødte da glad op på dagen og gjorde mit for, at stemningen var god. Man ER jo trods alt voksen.

Uanset hvad, så synes jeg virkelig, at man skal lade være med at indblande bruden. Jeg kan SAGTENS forstå, at du ikke synes, det er fedt. Jeg tror, jeg ville samle veninderne eller kontakte dem og sige, at du har snakket med din søster om ting, du ikke har lyst til, og hvis de synes, din søster bestemmer for meget, så er det fordi hun gør hvad hun kan for at respektere dine ønsker. Og hvis de ikke fanger budskabet, så ville jeg seriøst overveje at sige, at du gerne vil være fri for PA men i stedet gerne vil invitere dem alle til brunch og hygge en dag inden brylluppet....

0

Så enig - super idé at få snakket med dem allesammen. Hjalp enormt på "mine PA problemer"

0

Utroligt at voksne mennesker ikke kan opfører sig bedre... Du har da nok at tænke på... så at belemre dig med problemer omkring din egen PA er alt for langt ude efter min mening. Ingen siger at man skal have en PA, og så da hellere undvære end at blive blandet ind i den KUN fordi de andre ikke kan blive enige... ej undskyld, men nogle gange korser jeg mig over hvordan folk kan opfører sig...

0

Annonce ♥

Forstår slet ikke at du er blevet indraget???

Det er da det sidste de skal gøre. DE skal løse den opgave i fællesskab, og lade dig være lykkelig uvidende. OGSÅ bagefter..

0

Kæmpe :bearhug: til dig...

jeg kan godt forstå du har lyst til at aflyse det hele, det er jo en rigtig øv situation det er endt i...

jeg ved hvem der har planlagt min PA, det har min veninde og mine tre nicer (18, 21 & 23) der har været en masse snak frem og tilbage om at mine niecer mente jeg skulle udsættes for en masse som jeg på ingen måde har lyst til, hvor min veninder siger at hun har måtte holde det nede og få dem til at forstå at det ikke kommer til at ske og de siger de samme ting den anden vej rundt.... :blink: jeg har diagnosen social fobi og panik angst og selvom jeg har det rigtig godt så er der stor risiko for at det kommer igen især i sådan en situation så det er vigtigt at der bliver taget hensyn, jeg har også haft lyst til at aflyse det hele fordi jeg ikke brød mig om at det der skulle være en god ting bliver gjort til et rent helvede....

jeg håber der bliver en løsning på det hele så du kan få en god dag....

0

Åh ja! Her har der også været uro og jeg har været bekymret for hvad der ville ske. Gider heller ik udsættes for noget træls noget. Vil helst hygge med de nærmeste veninder og have nogel gode timer. Når man har tre børn ser jeg ingen grund til at skabe mig tosset og sælge kondomer på gaden. nej tak

0

Jeg havde aflyst! Hvis de er sådan uvenner inden, hvilken PA bliver det så ikke.. Du kan ringe rundt og invitere dem til et besøg en snak og få snakket ud med dem, men igen - her betyder det også at du aflyser og simpelthen tager et par alvorsord med de tøser der skal være dine nærmeste! Det skal da være en PA der passer til dit humør og ikke deres.... Så må man bærer over med "kedelige" indslag, hvis de ikke er det for dig..

Men ihh altså hvor er det en træls situation at blive sådan indblandet... Det skal helst være 100 % overraskelse.. også om der overhovedet kommet en :huh:

Du får lige :bearhug: :bearhug: :bearhug: :bearhug: :bearhug: :bearhug: :bearhug: :bearhug:

0

Annonce ♥

... men man kan vel ikke tillade sig at blande sig i sin egen polterabend? :huh: - man skal da bare være glad for at der overhovedet er nogen der gider at holde noget for een - det er venindernes "farvel" til deres ugifte veninde - jeg personligt synes slet ikke at mødre skal deltage i det. Jeg er nok også bare meget modsat af trådindehaveren - jeg er med på alt - og har INTET imod at folk griner af mig eller jeg farer rundt i mærkeligt tøj og kysser på fremmede mennesker. :ilovebryllupsklar: hvis man ikke kan li' det man bliver udsat for - så kan man vel flygte? eller blive MEGA gal - der er vel ingen rigtig veninde der har lyst til at fortsætte løjerne hvis hun kan se at man bliver ked af det? - jeg synes ikke man kan udstikke regler og blive sur på forhånd - tag det som det kommer - hvis det er RIGTIGE veninder - så ved de også hvornår de skal stoppe - ellers kan du heldigvis sortere dem fra bagefter.

håber du får en god PA.

kh

Det er da helt op til den enkle brud om man vil blande sig / hvor meget man vil blande sig... Jeg har f.eks også lavet en liste over ting jeg SLET ikke vil være med til.. For hvorfor lade være med at sige noget, og så risikere hele ens polter bliver ødelagt fordi man bliver udsat for ting man ikke har lyst til.. Uanset hvordan man vender og drejer det, så skaber det dårlig stemning at man skal stå og sige nej til alverdens ting på dagen... Vi har alle forskellige grænser, og jeg syntes det er helt fint man fortæller hvor ens grænser er..

Jeg skal stort set kun have familie med til polter, da jeg kun skal have 2 veninder med til brylluppet , og jeg har faktisk bedt min mor stå for planlægningen når den tid engang kommer, ligesom jeg har tilbudt hende en liste med forslag til ting jeg kunne syntes var sjovt/interresant, ikke at jeg forlanger og forventer det er de ting de vil bruge, men så har de da nogle forslag som de måske ikke selv ville tænke på..

Og jeg glæder mig da til en hyggelig dag med min familie og de 2 veninder..

0

... men man kan vel ikke tillade sig at blande sig i sin egen polterabend? :huh: - man skal da bare være glad for at der overhovedet er nogen der gider at holde noget for een - det er venindernes "farvel" til deres ugifte veninde - jeg personligt synes slet ikke at mødre skal deltage i det. Jeg er nok også bare meget modsat af trådindehaveren - jeg er med på alt - og har INTET imod at folk griner af mig eller jeg farer rundt i mærkeligt tøj og kysser på fremmede mennesker. :ilovebryllupsklar: hvis man ikke kan li' det man bliver udsat for - så kan man vel flygte? eller blive MEGA gal - der er vel ingen rigtig veninde der har lyst til at fortsætte løjerne hvis hun kan se at man bliver ked af det? - jeg synes ikke man kan udstikke regler og blive sur på forhånd - tag det som det kommer - hvis det er RIGTIGE veninder - så ved de også hvornår de skal stoppe - ellers kan du heldigvis sortere dem fra bagefter.

håber du får en god PA.

kh

Det er da helt op til den enkle brud om man vil blande sig / hvor meget man vil blande sig... Jeg har f.eks også lavet en liste over ting jeg SLET ikke vil være med til.. For hvorfor lade være med at sige noget, og så risikere hele ens polter bliver ødelagt fordi man bliver udsat for ting man ikke har lyst til.. Uanset hvordan man vender og drejer det, så skaber det dårlig stemning at man skal stå og sige nej til alverdens ting på dagen... Vi har alle forskellige grænser, og jeg syntes det er helt fint man fortæller hvor ens grænser er..

Jeg skal stort set kun have familie med til polter, da jeg kun skal have 2 veninder med til brylluppet , og jeg har faktisk bedt min mor stå for planlægningen når den tid engang kommer, ligesom jeg har tilbudt hende en liste med forslag til ting jeg kunne syntes var sjovt/interresant, ikke at jeg forlanger og forventer det er de ting de vil bruge, men så har de da nogle forslag som de måske ikke selv ville tænke på..

Og jeg glæder mig da til en hyggelig dag med min familie og de 2 veninder..

Jeg må altså give rapanden ret endnu engang. Jeg har også selv fortalt hvad jeg absolut ikke vil være med til og hvad jeg absolut ikke synes er sjovt for mig at blive udsat for og hvor min grænse går. For mig handler det ikke om at folk ikke må grine af mig... det må de gerne og jeg griner også af mig selv... Men at sælge kys eller kondomer eller andet på strøget i et latterligt kostume, drikke mig fuld og se på strip... ej det gider jeg bare ikke... det er jeg for gammel til... eller egentlig har det aldrig været noget jeg synes er morsomt hverken for bruden eller den deltagende. Jeg har også fortalt hvem jeg gerne ser til mit polterabend og jeg ved hvornår det er... der er meget der her skal koordineres da jeg for nylig er flyttet fra Kbh til Jylland og mine veninder er derovre.. Så det hele skal passe sammen med at folk ikke skal arbejde osv. Jeg ved også at jeg ikke har den traditionelle opfattelse af et polterabend og det har mine veninder og min søster heller ikke... De ved at mit store ønske er en Henna fest med bollywood film, indisk mad og bollywood dans.. og det får jeg... og jeg er med til at arrangere det sammen med min søster... det er også os der ligger inde med sariers, indiske nomade dansedragter. bollywooddragter osv osv osv... Så jeg ser det som en aften hvor vi siger farvel men hvor vi alle skal overraskes... for jeg ved jo ikke om der kommer nogle overraskelser i løbet af aftenen... Men jeg mener helt bestemt man gerne må være med til at bestemme sit eget polterabend hvis man har lyst.. har man ikke så er det jo vidundeligt at veninderne gerne vil. Jeg har engang været til et polterabend hvor bruden blev ydmyget og de handlede om hvad arrangøren syntes var sjovt at udsætte bruden for.. det var så tragisk....

0

håber du får en god PA.

kh

Jeg er enig. Polterabend er jo en overraskelse.. :) Synes ikke at bruden skal have det af vide før vennerne henter hende

0

Jeg syntes ikke der bør være regler for hvad bruden skal vide/ikke skal vide/må ønske eller andet. Det må da komme helt an på den enkelte brud hvad hun syntes er sjovt. Vi er alle forskellige og det vil rigtige veninder respektere. Jeg har selv været ude i en situation der ikke var vildt sjov fordi der var nogle der ikke ville respektere mine ønsker.

Jeg kan i bagklogskabens lys se at jeg skulle have frabedt mig en PA det ville også have undgået en masse fnidder blandt mine veninder.

0

Annonce ♥

Jeg syntes ikke der bør være regler for hvad bruden skal vide/ikke skal vide/må ønske eller andet. Det må da komme helt an på den enkelte brud hvad hun syntes er sjovt. Vi er alle forskellige og det vil rigtige veninder respektere. Jeg har selv været ude i en situation der ikke var vildt sjov fordi der var nogle der ikke ville respektere mine ønsker.

Jeg kan i bagklogskabens lys se at jeg skulle have frabedt mig en PA det ville også have undgået en masse fnidder blandt mine veninder.

Helt enig, jeg tror også det er individuelt hvad man rent faktisk ligger i ordet polterabend. Selvfølgelig er der en traditionelle definition på et polterabend. Jeg har ikke den samme traditionelle opfattelse af hvordan et polterabend bør forløbe sig i henhold til traditionerne... faktisk giver jeg ikke meget for traditioner hvis de ikke har en betydning for mig der er forståelig og vigtig i min opfattelse. Ikke når det gælder at det er mig der er hovedpersonen.

Jeg ville altid respektere at andre måske ønsker sig et såkaldt traditionelt PA og være med i det for at glæde bruden. Men for mig selv, så er det slet ikke noget jeg gider eller sætter pris på når vi snakker om de traditionelle ting man laver.

For os er er også det faktum at det hele skal passe sammen da mange af os arbejder i weekender af og til og kommer fra hele landet.

Og i sidste ende sætter man jo selv reglerne for hvad man vil eller måske hvad man kan fysisk og psykisk være med til...

0

Enig, men for søren hvor er det svært når man pludselig er "uenig" med sine gode veninder.

Det er bare rigtig synd hvis man skal ud i en situation hvor man ikke føler sig tilpas. Det er rigtig svært at sige til sine veninder - ved I hvad? Det her syntes jeg slet ikke er sjovt!

0

Enig, men for søren hvor er det svært når man pludselig er "uenig" med sine gode veninder.

Det er bare rigtig synd hvis man skal ud i en situation hvor man ikke føler sig tilpas. Det er rigtig svært at sige til sine veninder - ved I hvad? Det her syntes jeg slet ikke er sjovt!

Nej det kan ikke være sjovt. Og man ved jo de alle vil glæde en men det er en lidt misforstået glæde synes jeg fordi der jo ikke tages hensyn til hvad bruden synes er sjovt at deltage i. Og det er det jeg ikke forstår... hvad er det folk, eller såkaldte veninder, får ud af at giv bruden et polterabend der ikke falder i brudens smag, lyst eller respektere hendes grænser. Det er jo for bruden det holdes og traditioner skal vel ikke hævdes for enhver pris. Jeg har aldrig helt forstået det med at man ikke respektere brudens grænser eller at man som veninde sætter sine egne ideer og opfattelser for hvad der hører sig til før man sætter brudens ønsker. Det kan nemlig virke at det er sådan det foregår nogle gange.

0

Igen enig - er også spændt på hvordan det kommer til at gå med at holder et lidt anderledes bryllup :-)

0

Ja det må du endelig fortælle mig om :) Har du en planlægnings tråd ? Det har jeg ikke endnu.... Men angående PA,,, får jeg en henna fest ... det kalder jeg bare mit PA selvom det jo ikke er det i traditionel forstand....

0