Dorte Larsen

Brudebuketten - en træls oplevelse

15 indlæg i dette emne

Hej alle sammen

Nu er der under 3 uger til den store dag, begynder efterhånde at få lidt sommerfugle i maven :)

Brudebuketten er nu blevet bestilt. Min H2B og jeg var sammen inde og bestille den. For at gøre mig svigermor glad, havde vi valgt at bestille den hos hendes veninde der er blomsterhandler. Jeg havde kun mødt damen en gang før og kendte ikke til hendes person, men jeg kan nu konkludere at jeg synes hun er en træls kælling, hvis man kan tillade sig at sige det om folk.

Nu kommer der lige en del "hælden vand ud af ørerne" ... :

Jeg havde naivt regnet med at vi kunne finde en brudebuket til ca. 4-500 kr, for jeg kræver ikke nogen vildt stort buket med specielle blomster. Jeg havde sådan set regnet med en simpel buket af årstidens blomster med lidt grønt i. Jeg må indrømme at jeg ikke går så meget op i det med brudebukettet, for mig er det bare en fin accessori der pynter på billederne ... Og så er vores budget ikke særlig stort .. Hende blomsterbinder-damen var derimod af en helt anden holdning "jamen det er jo livets buket ... Den eneste buket der er din egen .... Det er vigtigt at den matcher invitationerne ... osv ...". Min buket kommer til at koste ca. 800 kr, som sagt mere end forventet, men det virkede ikke til at det var muligt at lave en brudebuket til mindre "jamen en brudebuket må ikke være for lille ... så ligner det en rådhusbuket ...". Hun begyndte at irritere mig mere og mere, fordi hun var så dominerende og rigtigt skulle fortælle os hvordan tingene foregår, som om hun skulle bestemme hvordan vi skal holde vores bryllup. Da vi så fortalte at min H2B vil hente buketten i butikken lørdag formiddag og tage den med til kirken (han skal overnatte hos sine forældre der bor 500m fra blomsterhandleren), sagde hun at han i stedet skulle køre hen til mig med buketten (25 km. hver vej) for at jeg kunne nå at øve mig i at gå med den. Der blev jeg endnu mere irriteret og sagde at "en buket er vel en buket", der blev hun noget snerpet, men jeg gad bare ikke være i den butik mere.

Det lykkedes os dog at få valgt blomster og farver, så satser på at det bliver en flot buket. Er dog glad for at hun er på ferie den dag vi skal giftes (det er en anden der skal binde buketten), for ellers var hun nok kommet til globryllup for at rette på buketten ...

Så begyndte hun at snakke om knaphulsbuketter, mere og mere formanende om hvor vigtigt det er at vores fædre også får en .. arhh .. gad bare ikke høre mere på hende ... Alt i alt var det bare en så dårlig oplevelse, at jeg tudede da jeg kom ud i bilen. Min H2B synes (heldigvis) også at hun var meget irriterende og dominerende. Vi synes bare ikke rigtig at vi kan afbestille og finde en blomsterbinder vi synes bedre om, for det er jo trods alt svigermors veninde og ved svigermor har bestilt kirken pynten der også. Jeg kan selvfølgelig være ligeglad med hvad svigermor siger, men hun er SÅ glad for at vi har valgt den blomsterbinder. Men heldigvis behøver jeg ikke gå ind i den butik igen ...

Måske virker det her som noget vrøvl for nogle af Jer, men for mig var det en rigtig dårlig oplevelse. Det er ikke så meget det med at buketten blev dyrere end forventet (jeg havde jo nok været lidt naiv med budgettet), men det var bare den damens dominans der gjorde udslaget.

Hvad gør I ved buketten under festen?

Blomsterdamen var meget forarget over at jeg ikke havde planlagt at den skal ligge på bordet foran mig ... Er det mig der er helt gal på den, når jeg tænker at den kan stå og pynte i en vase på fx gavebordet?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vrøvl ? Nej absolut ikke. Hun skal selvfølgelig have lov til at have sine holdninger til hvordan en brudebuket skal se ud og at give udtryk for dem.Det skal hun jo et eller andet sted gøre som eksperten men udover selve holdningerne er det også i høj grad et spørgsmål om hvordan man fremfører sine holdninger. Det ligner ikke noget at nedgøre et rådhus-bryllup på den måde som det sker her og det her med at du skulle øve dig i at gå med buketten og at den skal matche invitationerne er det rene nonsens (vel også for bryllups-zilla'er). Og nej jeg mindes aldrig at have set nogle have brudebuketten stående på bordet. Jeg havde forladt butikken på stedet (og det havde min mor og svigermor også gjort).

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uha.. Det er bare ikke sjovt sådan noget. Jeg var selv ude for sådan en frisør. Hun ville for det første have at jeg skulle farve mit hår ( samme farve som min naturlige), fordi jeg har et par få grå hår. :rolleyes: For det andet synes hun, at den frisure jeg gerne ville have, var for ordinær og kedelig, og var sur over at jeg ville have slør i, så man alligevel ikke kunne se min frisure :angry: . Hun ville have, at jeg skulle gå på kompromis med frisuren, så hun også fik lidt udfordring, hvilket jeg ikke var helt tryg ved.

Jeg valgte simpelthen og finde et andet sted at få sat håret og aflyse den anden.

Det var min svigerindes frisør og sagde god for at få sat hår der, fordi hun ville have at vi skulle have sat hår samme sted, men hun ville kun der. Jeg valgt og sige det til hende som det var, at jeg ikke følte mig godt behandlet og det hun ville lave slet ikke var min stil. Hun tog godt i mod det og gik med til at vi begge skiftede frisør.

Du kan sagtens have den stående i en vase på gavebordet :)

Redigeret af D&SHoffgaard
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Sikke da en behandling! Hvis det var mig, havde jeg fundet et andet sted at bestille min buket! hun skal da overhovedet ikke fortælle dig, hvad der er rigtigt og forkert, og hvad man skal og ikke kan! og den der med at du skal øve dig med buketten!!! Det er da bare for latterligt!

Og selvfølgelig kan du have den på gave bordet. Der kommer den til at pynte virkelig fint og gæsterne kan se den ordentligt, hvis de har lyst til det. :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan en gås .... :angry:

Vi prøvede noget ligende inde ved en guldsmed, hvor vi udtrykkelig også havde givet udtryk for vores budget og ALLIGEVEL slæbte hun kun ringe frem langt over !! Øhh, hvad var det lige du ikke forstod .... Hun krympede sig og fandt modvilligt de "billige" frem og udlod ikke at nævne MANGE gange, at dét jo var en ring for livet osv osv.

Hun direkte nedgjorde vores valg og jeg var rasende ... Vi forlod butikken lige så hurtig, som vi kom ind og handlede et andet sted, hvor ekspedienten rent faktisk lyttede til hvad vi efterspurgte :)

Men jeg tror faktisk også jeg blot havde ladet mig "flyde med" i den blomsterbutik ... Ikke altid dét er så nemt at sige fra og nogengange er man dælme også så handlingslammet, fordi man dårligt nok kan begribe dét rent faktisk foregår ... Håber du forstår hvad jeg mener :unsure:

Med hensyn til prisen er jeg blevet oplyst, at vores blomster (brudebuket, to knaphulsblomster og tre enkelt blomster med noget grønt til de små brudepiger) holder sig på dén gode side af 1000 kr.

Jeg får nemlig intet at sige i forbindelse med dén brudebuket ... En smule angstfremkaldende, men egentlig også befriende at slippe kontrollen :wink:

Håber snart denne ØV oplevelse forlader "din mave" ....

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg synes heller ikke det er noget vrøvl du skriver, for du havde en træls oplevelse, og følte slet ikke at i blev hørt. En rådhusbukett er da lige så fin som en anden brudebuket, jeg ville faktisk have en rådhusbuket, fordi den var billigere og kunne holde bedre, når den kom på mine bedsteforældres gravsted.

I havde ikke budgetteret med for mange penge på den post, og det burde hun havde været lydhør overfor. Og så skal hun bestemt heller ikke bestemme, hvor og hvornår bruden får sin buket... Slut prut...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nej nej nej STOP nu! Du skal ikke vende den ind ad.

Jeg kan godt se, at det er en irriterende situation med svigermors veninde. Er der ikke en mulighed for at sige til svigermor (efter!), at I simpelthen ikke svingede med Frk. Væmmelig, og at I har bestemt jer for at bestille et andet sted fra.

Personligt tror jeg, at jeg bagefter ville ærge mig meget over at jeg ikke fik sagt fra!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun var vidst ikke andet end en sælger der forsøgte at få penge i kassen - en sælger som oveni købet gjorde sit arbejde meget dårligt.

ØV at I skulle have en sådan oplevelse.

Kunne I ikke tage en snak med din svigermor om oplevelsen?? Måske kunne hun - netop fordi det er hendes veninde - sige fra så i får hvad i vil have og har råd til??

Det er jo fair nok at bede om en "rådhusbuket", og det skal fru blomsterdame da overhovedet ikke kommentere på, hvis det er jeres ønske.

Fint med professionelles råd, men puha hvor skal de nogle gange lære at stikke fingeren i jorden.

:bearhug: til jer

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hejsa...

Vil lige som blomsterdekoratør blande mig og sige at hun skulle skamme sig! Hun er der jo for at guide dig ud fra dine ønsker, behov og budget.

Min svigermor har også en ide om at hun skal bestemme hvem der skal binde min brudebuket fordi hun kender en blomsterbinder, men det er min dag som hun ikke skal kontrollere!

Håber der var andre kunder i butikken da i var der så de hørte hendes måde at betjene kunder på! Sådan noget spreder sig hurtigt...

Der er ingen grund til at øve sig med buketten, har da aldrig værre vrøvl før... Det er helt normalt at den står i våbenhuset og venter på dig! Det eneste man skal huske er at holde buketten ca ud for navlen, mange holder den for højt og så ser man ikke kjole og buket som en enhed!

Mit råd til dig er, at hvis du efter et par dage stadig har en dårlig mavefornemmelse over hende, så tage hen til en anden blomsterbutik og snak pris og blomster med dem. Hvis du har det bedre med dem, så få din h2b til at afmelde den anden og få ham til at forklare din mor hvorfor... Han kan jo bare siger at hun var for dyr og ikke forstod jeres ønsker, så er den ikke længere!

Hvis du mangler et godt råd om butikker i nærheden af dig så skriv en PM om hvor du bor til mig; )

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hun var vidst ikke andet end en sælger der forsøgte at få penge i kassen - en sælger som oveni købet gjorde sit arbejde meget dårligt.

Ikke nødvendigvis. Det kan lige såvel være en som brænder for sit fag og de produkter hun leverer men blot har nogle forskruede holdninger til hvad man skal og en speciel måde at fremføre dem på. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror jeg ikke for hvis det var tilfældet og det handlede om salg så havde hun "føjet" kunden og ikke stillet så skarpe "krav op i sin betjening men snarere sagt noget i retning af du får det ligesom du vil have det. Jeg tror vi taler om en ældre person med rigtig mange års erfaring i sit fag som bare har en lidt "old-nordisk" tilgang til tingene.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej alle

Tak for alle Jeres kommentarer.

Vil bare sige, at vi for familiefredens skyld har valgt at beholde bestillingen. Vi er lidt nervøse for svigermor reaktion hvis vi kritiserer hendes veninde for meget og afbestiller buketten (det var noget andet hvis vi aldrig var gået ind i den butik ... ). Svigermor kan være lidt som en dementor (hvis I kender dem fra Harry Potter), hun har virkelig en evne til at suge al positiv energi ud af én, hvis hun bliver utilfreds ...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer