M&R

Hjælp: Den gode toastmaster

5 indlæg i dette emne

I maj er der to store datoer skrevet i min kalender:

- Min storebror og svigerindes bryllup den 18. maj

- En af mine nærmeste veninder og hendes kærestes bryllup den 25. maj

Jeg er rigtig rørt og beæret over, at begge brudepar har spurgt mig, om jeg vil være toastmaster på deres store dag, og jeg har sagt ja (sådan en ære kan man jo ikke sige nej til :))

Jeg vil allerede nu begynde så småt at forberede mig på det, så derfor spørger jeg jer, søde bride and grooms to be:

- Hvad karakteriserer den gode toastmaster?

- Hvad er den værste toastmasteroplevelse I har haft?

- Hvordan drømmer I om, at jeres toastmaster klarer opgaven til jeres bryllup?

KH Mette

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

En god toastmaster får alle taler og sange til at glide ind uden forstyrrelser. Han/hun sørger for, at sangene er klar til at blive delt ud, når det bliver annonceret og at talerne ved, hvornår de skal på.

Min værste toastmaster oplevelse kommer fra mig selv. Mine forældre havde, uden mit vidende, gjort mig til toastmaster, til deres sølvbryllup. Jeg fandt dog ud af det, da den første sang ankom, men jeg havde ikke styr på noget som helst og hvad angik talerne, så gik folk bare på uden lige at komme forbi mig med det. Så besked i god tid :) Også gerne fra dem, der kommer med sange og taler, hvis du kan høre fra dem inden dagen, så du kan forsøge at time det rigtigt.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har jo oplevet rigtig mange toastmastere ude til bryllupsfester og andre fester og jeg har også selv flere gange haft rollen. Dog mest til firmafester. Til bryllupsfester og mere privat fester er det klart at at foretrække at det er "en fra kredsen". Jeg syntes der er meget rigtigt i det der bliver sagt ovenfor men noget kan også diskuteres:

Toastmasterens fremtoning:

Der er toastmastere som gør for meget ud af sig selv og deres rolle ja. Det kan være alt lige fra at trække tiden med trættende indslag til hver tale og til at agere pauseklovn og komme med halvdårlige vits hele tiden. Men der er også nogle hvor de enten har det i sig eller hvor man kan mærke at de har gjort rigtig meget ud af at komme med korte citater o.l. til hver enkelt tale og hvor det "spiller sammen" og ikke bliver kedeligt. Toastmasteren der agerer og kordinerer i det skjulte kan også være en særdeles god toastmaster. Sagt med andre ord. Jeg syntes ikke man kan sætte bestemte krav m.v. til toastmasterens fremtoning eller mangel på samme. Det afhænger helt af hvem man er som person, hvordan det sker + selvfølgelig parrets forventninger.

Personligt syntes jeg faktisk at de bedste toastmastere ofte er dem som ikke har prøvet det før for hvem det ofte er en særlig ære, hvilket man kan se også gælder dig Mette. Fordi man kan mærke på at dem at det er noget de går op i og noget de har forberedt sig meget på hvor det for andre ofte virker lidt for rutinepræget og upersonligt. Det er også hos dem man tydeligt kan mærke at det iværdsættes og føles som en god støtte når man inden siger til dem at man har sine øjne i nakken på dem, at de ikke skal tænke på musik der skal skrues ned for m.v, men at man følger dem og at de blot skal tale når de vil.

Koordineringen:

At sikre at taler og indslag flyder jævnt så de ikke kommer i få og store klumper samtidig med at køkkenets ønsker resspekteres i væsentligt omfang. I dette ligger også at man som toastmaster skal kunne sige fra: Enkelte steder siger de at de ikke vil have taler m.v. under hovedretten og under desserten. Det er ikke altid foreneligt med brudeparrets ønsker om en ikke langtrukken middag og der må man nogle gange sætte sig i respekt som toastmaster og handle ud fra at det er brudeparrets og ikke feststedets fest. Det samme gælder i relation til gæsterne (hvor humor ofte også kan gøre det): At kunne sige til folk på en bestemt men venlig måde at rygepausen er slut og være god til at fange rette øjeblik.

Jeg oplevede for et par år siden en medarbejder fra et cateringfirma stå og tale hårdt til brudens unge datter som skulle være toastmaster fordi der skulle absolut ikke være nogen form for taler under buffeten. Normalt blander jeg mig ikke i sådanne ting men lige her hvor pigen stod med tårer i øjene og der ikke var tale om en kok eller en serveringsmedarbejder greb jeg ind og sagde at det var pigen der var toastmaster og dermed var det også noget som hun afgjorde. Samtidig gjorde jeg vedkommende opmærksom på at det nu engang var brudeparrets fest og at de udtrykkeligt havde frabedt sig at middagen ikke blev en langsigtet forestilling. Pigen klarede iøvrigt opgaven til UG og moderen bakkede fuldt op om ovenstående da vi talte om det senere på aftenen.

Værste oplevelser ? Hmmm. Der er nogle stykker og de kan sammenfattes i nedenstående:

• Toastmastere som taler meget om sig selv, og som siger når man gør dem opmærksom på at der stadig er flere indslag tilbage kl. var 23.30.
  • Toastmastere som glemmer at tage højde for at der ofte lige skal flyttes nogle borde og rigges kaffe m.v. an inden gæsterne kan gå til brudevalsen.
  • Toastmastere som lancerer taler og indslag ligesom personalet står klar med en varm hovedret eller is.
  • Toastmastere som overspiller deres roller.

Så er der et par oplevelser som jeg vil kalde sjove:

• Gommens mor der måtte kaste håndklædet i ringen under middagen som toastmaster fordi hendes søn og et par andre gæster stod oppe på bordene under indslag (der blev drukket tæt) Der tog min mikrofon så over og det hjalp lidt uden at det blev mindre kedeligt af den grund.
  • Toastmasteren som under slutningen af hovedretten kommer op og spørger "hvornår skal jeg sætte første indslag på" ? Det var morsomt fordi parret ikke ønskede andet (han havde fået hvervet på selve dagen) og fordi der ikke var mange indslag

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer