msjmbp

Noget nyt, blåt gammelt og lånt?

24 indlæg i dette emne

Jeg vil jo gerne have et nogenlunde traditionelt bryllup og går lidt op i de her traditioner.

Men er der nogen der ved om man må låne fra en enke? og hvor gammelt skal det være?

jeg tænker mit strømpebånd kan gå som både nyt og blåt eller må de samme ting ikke indgå i flere tin`g? Håber i kan hjælpe mig på det her område synes ikke jeg har læst noget der lige giver mig nogen svar på dette.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg vil gerne forstå - man må gerne gå som nyt og blåt. Ingen problem

Nyt - skal købe en eller anden til dig selv. Jeg køber ny kjole, sko, slør

Låne: Skal låne af en som er i et lykkelig ægteskab og er inviteret til dit bryllup. Låne veninde s smykke og øreringe.

Gamle: skal låne en af familie. En bible af min mor, som jeg brugte den til min konfirmation.

Blå: Bare blå...En lille prik på kunstig negl.

Bruden bør have noget gammelt på sig. Det kan være noget hun får fra sin familie, eller noget hun har fra sit liv før brylluppet, eventuelt fra barndommen. Hun skal desuden have noget splinternyt, som skal bringe hende lykke i det nye liv hun træder ind i. Det lånte skal helst komme fra en gift veninde, fordi venindens ægteskabelige lykke så vil smitte af på bruden. Det blå symboliserer troskab, renhed og kærlighed.

Redigeret af sandam
0

Del dette indlæg

Låne: Skal låne af en som er i et lykkelig ægteskab og er inviteret til dit bryllup. Låne veninde s smykke og øreringe.

Gamle: skal låne en af familie. En bible af min mor, som jeg brugte den til min konfirmation.

Bruden bør have noget gammelt på sig. Det kan være noget hun får fra sin familie, eller noget hun har fra sit liv før brylluppet, eventuelt fra barndommen. Hun skal desuden have noget splinternyt, som skal bringe hende lykke i det nye liv hun træder ind i. Det lånte skal helst komme fra en gift veninde, fordi venindens ægteskabelige lykke så vil smitte af på bruden. Det blå symboliserer troskab, renhed og kærlighed.

Må jeg spørger hvor du har tænkt dig at gøre af biblen? :P

Jeg havde nemlig selv tænkt på at bruge en salmebog som jeg har arvet fra min farfar, men hvis jeg skal have den på mig, så kan jeg ikke rigtig lige gennemskue hvor den skal være... En veninde foreslog at jeg kunne hive min farfars ynglingssalme ud, og så ligge den i min bh (Så den var tæt på hjertet)... Men et så synes jeg ikke rigtig om tanken at den skal ligge i min bh, og to så vil jeg helst ikke ødelægge en salmebog fra 1941 :/

0

Del dette indlæg

Jeg er også meget i tvivl mht. hvad jeg skal have på, for jeg synes det er en vigtig og sjov tradition, men jeg går ikke så meget op i hvor tingene kommer fra...

Indtil videre er jeg blevet enig med mig selv om:

Noget gammelt = ??? ER HELT LOST, aner virkelig ikke hvad det skal være

Noget nyt = Kjolen (Og næsten alt andet jeg har på hehe)

Noget lånt = En lille spænde som jeg låner af mine børn (den er også blå. Ved godt at det normalt skal være fra en lykkelig gift, at man skal låne, men for mig var det bare forkert ikke at have noget fra mine børn)

Noget Blå= Strømpebånd + spænde

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

OBS til jer, der påtænker at bruge en salmebog fra før 2002, så skal I være opmærksom, at I nok ikke kan bruge den til at synge efter. Der kom ny salmebog i 2002, hvor der kom nye salmer ind, mens andre røg ud og alle salmer, pånær de første 11 salmer, har fået nye numre :)

0

Del dette indlæg

Må jeg spørger hvor du har tænkt dig at gøre af biblen? :P

Jeg havde nemlig selv tænkt på at bruge en salmebog som jeg har arvet fra min farfar, men hvis jeg skal have den på mig, så kan jeg ikke rigtig lige gennemskue hvor den skal være... En veninde foreslog at jeg kunne hive min farfars ynglingssalme ud, og så ligge den i min bh (Så den var tæt på hjertet)... Men et så synes jeg ikke rigtig om tanken at den skal ligge i min bh, og to så vil jeg helst ikke ødelægge en salmebog fra 1941 :/

Nej, jeg tror ikke at jeg får lov til at ødelægge min mor s samlebog - for den er også fra min mor s konfirmanden.

Ellers jeg har ikke tænkt over, hvad jeg vil gøre med salmebog.

OBS til jer, der påtænker at bruge en salmebog fra før 2002, så skal I være opmærksom, at I nok ikke kan bruge den til at synge efter. Der kom ny salmebog i 2002, hvor der kom nye salmer ind, mens andre røg ud og alle salmer, pånær de første 11 salmer, har fået nye numre :)

Ja jeg vil bare bruge min mor s samlebog - pga den er Hvid Samlebog....

Hvis vi har valgt nogle sange, så skal jeg lægge et lille stykke papir mellem samlebog...

0

Del dette indlæg

Jeg har i skrivende stund disse planer omkring de traditioner

Nyt - skal købe en eller anden til dig selv. Kjolen, undertøj og slør bliver købt nyt

Låne: Skal låne af en som er i et lykkelig ægteskab og er inviteret til dit bryllup. Den er langt mere besværlig, ingen i min familie er gift længere (egentlig) kun min mormor og morfar. Og vil frygtelig gerne låne noget af hende til mit bryllup, har bare endnu ikke fået hende spurgt.

Gamle: skal låne en af familie. Der tæller tingen fra min mormor med i, en gammel ring, eller armbånd eller lign. vil jeg gerne låne.

Blå: Bare blå... Satser på et blåt smykke i min navlepiering.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes også det er svært at vælge de forskellige ting

Noget nyt bliver kjolen mm

Noget gammelt bliver måske et kors fra min konfirmation som jeg regne med måske at sy ind i kjolen

Noget lånt har jeg lidt tænkte måske skulle være et smykke som min søster arvede efter vores mor (hun har sagt at jeg gerne må låne det) men min søster er fraskilt, men ved ikke helt hvor meget jeg gider gå op i det for omvendt så er det fra min mor og min mor var ikke fraskilt så...

Noget blåt bliver strømpebåndet med en Randers FC dims på

Jeg har også overvejet at noget gammelt kunne være min salmebog fra min konfirmation, men jeg kan ikke bruge den til noget og har lavet kirkehæfter som ved ikke helt om jeg gider slæbe rundt på den

Jeg synes der er meget at tænke over... men nok også et spørgsmål hvor meget man skal gå op i det - og hvor overtroisk man er :unsure:

0

Del dette indlæg

Er nu selv nået så langt at nyt bliver brudekjole eller strømpebånd

Lånt bliver et lommetørklæde fra min mormor( hvor min morfar godt nok er død)

Gammelt bliver nogen smykker eller brouche fra svigermor(lykkelig gift)

Og blåt bliver strømpebånd

0

Del dette indlæg

Noget gammelt bliver måske et kors fra min konfirmation som jeg regne med måske at sy ind i kjolen

Noget lånt har jeg lidt tænkte måske skulle være et smykke som min søster arvede efter vores mor (hun har sagt at jeg gerne må låne det) men min søster er fraskilt, men ved ikke helt hvor meget jeg gider gå op i det for omvendt så er det fra min mor og min mor var ikke fraskilt så...

Jeg har også overvejet at noget gammelt kunne være min salmebog fra min konfirmation, men jeg kan ikke bruge den til noget og har lavet kirkehæfter som ved ikke helt om jeg gider slæbe rundt på den

Jeg synes der er meget at tænke over... men nok også et spørgsmål hvor meget man skal gå op i det - og hvor overtroisk man er :unsure:

jeg syndes ikke du skal sy i din kjole da det bringer uheld og tåre i ægteskabet :)

0

Del dette indlæg

jeg syndes ikke du skal sy i din kjole da det bringer uheld og tåre i ægteskabet :)

Var nu heller ikke fordi jeg selv vil sy korset i min kjole men få en anden til det for det siges at de sidste sting i kjolen skal sættes på selve dagen :)

1

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tror jeg efterhånden er ved at have styr på mine ting :wink:

Nyt - skal købe en eller anden til dig selv. Jeg køber nye sko og smykker til kjolen

Låne: Skal låne af en som er i et lykkelig ægteskab og er inviteret til dit bryllup. Her kombinerer jeg Låne og Blå, idet jeg låner et blåt strømpebånd af min svigerinde.

Gamle: låner et par blonde handsker som min mor bar til sin konfirmation

0

Del dette indlæg

Så er mit på plads:

Nyt - skal købe en eller anden til dig selv: Som alle andre, kjole, slør og sko

Låne, gammet & blåt: Skal låne af en som er i et lykkelig ægteskab og er inviteret til dit bryllup. Jeg låner et lille kors af min svigermor, som hun har arvet af sin svigermor (min svigermor er lykkelig gift og kommer til brylluppet - hendes svigermor - H2Bs farmor - er død, men var lykkelig gift hele sit liv) ergo er korset gammelt. Korset er i sølv med blå sten, så der var det blå. Korset bliver syet ind i min kjole af min mor (som faktisk også er lykkeligt gift) på dagen :)

Jeg ELSKER bare bryllupstraditioner! :D

1

Del dette indlæg

Noget nyt: kjole, smykker

Noget lånt: taske eller strømpebånd fra min lykkeligt gifte svigerinde

Noget gammelt: Tæller forlovelsesringen? Ellers har jeg en lille hvid aske som kan bruges.

Noget blåt: måske det der blå strømpebånd, men ellers udsmykning på en negl og blå "I Do" stickers

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vælger man ikke selv/er med til at vælge salmerne til vielsen? Så kan man jo altid tage en kigger i sin salmebog før man vælger :wink:

0

Del dette indlæg

Vælger man ikke selv/er med til at vælge salmerne til vielsen? Så kan man jo altid tage en kigger i sin salmebog før man vælger :wink:

Jo, parret er med til at vælge salmer, men det er blevet meget populært at bruge "I blev skabt, som mand og kvinde" og den står for eksempel ikke i 1952-udgaven, men kun i 2002-udgaven.

Men så kan man jo vælge at lave salmeblad :)

0

Del dette indlæg

Det undre mig, at ingen nævner "Noget brugt" - er det kun mig der har hørt den i sammenhæng med "Noget nyt, noget gammelt, noget lånt og noget blåt" ? :fløjt:

Æh, "noget brugt" har jeg aldrig hørt om... Hvor i sætningen har du den? :)

På engelsk lyder remsen:

Something old, something new,

something borrowed, something blue

and a sixpence in your shoe.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det undre mig, at ingen nævner "Noget brugt" - er det kun mig der har hørt den i sammenhæng med "Noget nyt, noget gammelt, noget lånt og noget blåt" ? :fløjt:/>

Æh, "noget brugt" har jeg aldrig hørt om... Hvor i sætningen har du den? :)/>

På engelsk lyder remsen:

Something old, something new,

something borrowed, something blue

and a sixpence in your shoe.

På engelsk passer det ikke ind, men det har vi af en uforklarlig grund altid sagt i min familie. Hvor underligt... Gad vide hvor det kommer fra?

0

Del dette indlæg

På engelsk passer det ikke ind, men det har vi af en uforklarlig grund altid sagt i min familie. Hvor underligt... Gad vide hvor det kommer fra?

Kan det være "det lånte" eller "det gamle", der i jeres familie er blevet til "noget brugt"? :biggrin:

Redigeret af GoldRumble
0

Del dette indlæg

Kan det være "det lånte" eller "det gamle", der i jeres familie er blevet til "noget brugt"? :biggrin:/>

Nej, for i min familie er der fem ting som skal vises frem. Der er ikke noget der skiftet ud, men jeg kan da godt høre at det minder lidt om.

Ej, hvor er det sjovt. Jeg skal lige have slettet brugt fra min liste :P

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer