lypex

Hjælp...hvem må vie i haven?

7 indlæg i dette emne

Hejsa

Jeg har lige lovet en gammel veninde at spørge jer om hjælp.

Hun og hendes kæreste er ved at planlægge bryllup næste sommer. De har haft fat i kommunen, men pga næste års byrådsvalg kan de ikke få et svar før efter nytår.

Det er ligesom ikke så optimalt når de gerne vil have fastsat en dato og rigtig igang med planlægningen.

Så skulle høre om der er nogen der kender andre måder at blive viet på...eller hvem der ellers må forestå en vielse.

Det skal være en lovlig vielse ikke bare en cermoni.

Håber meget der er nogen der kan hjælpe.

Redigeret af lypex
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Iypex.

Det er ikke muligt at "fastsætte en dato" mht en vielses dato sådan rent officielt før jeg mener det er 4 mdr. før vielsen. (ihvertfald for borgerlige vielser) Da behandlingen af tilladelsen først igangsættes på dette tidspunkt. (Prøveattesten) Derfor kan man jo sagtens sætte dato og forberede alligevel.. Det gør alle vi andre ihvertfald alligevel. Datoen sætter man, men fleksibiliteten må man have med i lommen ift. tidspunktet på dagen. Der er mere pres på nogle datoer frem for andre. (f.eks. 7-9-13) men som regel er sleve dagen ikke et problem hvis man sender papirerne i god tid.

Det er både muligt at få en repræsentant fra kommunen (giftefoged/borgmesteren) eller en præst ud for at vie. Betingelsen for at få en fra kommunen er at man betaler et mindre gebyr for ulejligheden. Beløbet dækker udgifterne som måtte komme så som f.eks. kørsel mv. Gebyret er fast. Dernæst skal kommunen på forhånd have åbnet for den mulighed. Der kan læses mere på den enkelte kommunes hjemmeside eller ved at følge vejeden fra borger.dk til vielseskontoret i den enkelte kommune.

Som noget nyt er det blevet tilladt for præster at vie udenfor kirkerummet. Det er den enkelte præst der beslutter om han/hun har lyst og ikke længere biskoppen der skal give tilladelse. Der er flere kriterier som man skal opfylde men jeg mener det er kirkeministeriet man kan læse de generelle betingelser hos. (Ellers er der sikkert en klog der kan linke til det. Du kan også forsøge at søge forummet igennem da det er et tema der har været fremme for nyligt da det som sagt er nyt mht præsterne

Håber der hjalp lidt :D

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det med at det evt. koster noget at få en kommunal repræsentant ud for at foretage en vielse, er forskelligt fra kommune til kommune. Vi skulle ikke betale noget! Og det er også meget forskelligt om repræsentanterne vil være en del af en decideret ceremoni, holde en tale e.l., eller om de bare vil 'have det overstået i en fart'. Det skal man tale om med den, der skal forestå vielsen.

Der er heller ikke lavet et regelsæt for hvordan en kirkelig vielse udenfor kirken skal foregå, men her er det notat som biskopperne har sendt ud til alle stiftene. Der står noget om det praktiske på side 3, men det ser ud til at det meste er op til præsten.

https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&cad=rja&ved=0CGcQFjAG&url=http%3A%2F%2Fkirkenikbh.dk%2Ffiles%2Fkirkenikbh.dk%2Fattachments%2F4242113_v1_ny_rettet_udgave.docx&ei=kRefUbLfHoiYhQefxoDgAw&usg=AFQjCNGdrntt8HRCY7RkR4oe5bYRjndm5A&sig2=utLubVvwmC_dQxzKCWngbw&bvm=bv.47008514,d.ZG4

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vidt jeg er informeret er det kun giftefogeden / borgmesteren og præsten der kan forestå en lovlig vielse. :-) Jeg kender godt den der med kaptajnen, men det er ikke på Dansk jord lovligt ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer