RoseCph

Ideer til mousse/creme...

14 posts in this topic

Hej ;)

Min chef har spurgt mig om jeg ville lave hendes bryllupskage. Hun skal giftes med sin kæreste gennem mange mange år, de skal vies på rådhuset og det er et meget lille og casual bryllup. De bliver blot 15 mennesker til festen. Derfor turde jeg da også sige ja til at lave min første "bestillings kage"

De vil have 2 mindre mudcakes. Laver dem i en 15 cm form. Den ene med limemousse og den anden med jordbærmousse. De ønsker hverken fondant eller marcipan overtræk, så havde tænkt at smørre dem op med chokolade frosting (en med hvid choko og den anden alm) Men jeg synes selv at det bliver lidt kedeligt med bare en slags fyld i kagerne, så her er mit spørgsmål: Har i nogle forslag til en mousse/creme der ville gå godt til både lime og jordbærmousse?

Håber i har nogle gode forslag, på forhånd tak ;)

0

Annonce ♥

Hvad med en choko? :)..

Har du mon en opskrift på lime moussen?

0

Lime mousse
(passer til et godt lag i en rund kage på 24-26 cm)

4 dl Piskefløde
2 dl Creme fraîche
2 dl Yoghurt Natural
1 1/2 dl Sukker
2 tsk Revet skal af økologisk lime
1 dl Lime saft (ca. 4-6 limefrugter)
6 Blade husblas

Start med at piske fløden stiv. Pisk derefter creme fraîche, yoghurt og sukker sammen ved lav hastighed, indtil sukkeret er opløst. Læg husblassen i blød i koldt vand. Kram vandet fra og smelt det i limesaft og -skal og afkøl det. Rør husblas-lime i yoghurt-blandingen i en tynd stråle og rør hurtigt. Vend til sidst flødeskummet i. Cremen sættes på køl et par timer til den er stiv nok til at lægge i kagen.

eller

Lime Mousse
  • 2 dl Piskefløde
  • 250 g Creme fraiche 38%
  • 75 g flormelis
  • 2 tsk revet skal af økologisk lime
  • ½ dl Limesaft (ca. 2 limefrugter)
  • 3 æggehvider (2 bæger pas)
  • 3 Blade husblas
  • En smule grøn frugtfarve

Start med at lægge husblassen i blød i koldt vand. Pisk derefter fløden stiv sammen med sukkeret, uden det bliver grynet. Vend derefter creme fraisen i fløden.
Riv limeskal i en lille skål, og pres saften heri. Varm det let op i mikroovnen. Det må ikke være mere end godt håndvarmt! Kram vandet fra husblassen og smelt det i limesaften. Tag en skefuld af flødeblandingen og rør ud i limesaften, evt en skefuld mere for at være sikker på det er tempereret, og hæld derefter hele blandingen sammen og bland en minimum af grønt farve i. Pisk æggehviderne stive og vend dem i blandingen.
0

Jeg bruger den første du skrev. Den er super god!

Choko har jeg tænkt på men når jeg nu også smører den op med choko frosting kunne det være godt med en anden slags creme... Så tænkte bare at nogen herinde havde en god ide eller erfaring ;)

0

Annonce ♥

Jeg er vild med ferreo roche creme og hindbær mousse.

Var det ikke et hit med jordbær og toblerone creme sidste år??? Det mener jeg, at ku huske :)

0

Karamel, chokolade, toblerone, Sarah Bernard eller noget andet sødt... Uhm...😍😍😍😍😍

0

@musenberg. Har du en opskrift på ferreo roche creme? Det lyder spændende...

0

Jeg tror da vidst lige jeg lurer med her :biggrin:

0

Annonce ♥

Ja det har jeg i min kogebog hjemme. For det var det vi havde i vores kage. Jeg har lavet den så mange gange siden. Det smager MUMS… Kan opskriften i hovedet.

Du skal bruge 20 FR kugler og 1/2 fløde.

Hak kuglerne i stykker. Varm fløden til kogepunkt. Put kuglerne (hakket) ned i fløden og rør rundt mens de smelter. Dernæst hælder du massen i en skål og dækker det til med film. INGEN kondens!! Lad det stå på køl i 12 timer. Nu kan du piske det til creme. Smager fantastisk

Pøj pøj med det. Undskyld jeg bare har jappet igennem opskriften, men er ikke hjemme lige nu, så det var lige med egne ord

1

Uuuuuh 😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍

Lyder næsten for godt til at være sandt 😊

Mums... Jeg vil lave det til næste fødselsdag 👍

0

Choko/champagne eller Choko/bailyes!!!

0

Min yndlings, som helt sikkert kommer i min egen kage :a1221:

½ bæger past. æggehvider

½ bæger past. æggeblomme

75 g sukker

250 g fossende jordbær

kvart l. fløde

8 blad husblas

½ dl. asti

½ bakke friske jordbær

saften fra 2 lime

evt. lidt frugt farve el pastafarve

Start med at ligge husblas i koldt vand

kom de fossende jordbær i en gryde, giv dem et op kog, og mos el. blend dem, når de er ensartet, tager du dem af varmen ( såfremt du ønsker en mere lyserød mousse, tilsæt da lidt farve til jordbærgrøden), hældes ½ dl asti i grøden. vrid husblas og dumt det i gryden og rør det godt ud, kom derefter saften fra lime i og rør det rundt. sæt til afkøling, mens du laver de andre ting.

Pisk nu æg og sukker sammen, gerne i 5 min eller mere, så den bliver luftig. I en anden skål pisker du fløden fast ( pas på den ikke bliver grynet). Hak de friske jordbær, og stil til side.

Når alle dele er færdig, gør du følgende:

Vend en stor spsk. æggemasse i den afkølet jordbær/asti/lime grød, og rør godt rundt

vend grøden ned i den resterende æggemasse og rør runde.

vend en stor spsk. fløde og rør rundt i ægge/jordbær/asti/lime masse

vend nu resten af fløden i ægge/jordbær/asti/lime masse og vend FORSIGTIGT rundt, så den beholder sin fylde.

slut af med at vende de friske jordbær i massen forsigtigt.

Kom det hele i en plastik pose, og sæt på køl i min. 4 timer. og moussen er færdig til brug.

og den er bare lækker og frisk i smagen :cheerleader3:

0

Annonce ♥

Ja det har jeg i min kogebog hjemme. For det var det vi havde i vores kage. Jeg har lavet den så mange gange siden. Det smager MUMS… Kan opskriften i hovedet.

Du skal bruge 20 FR kugler og 1/2 fløde.

Hak kuglerne i stykker. Varm fløden til kogepunkt. Put kuglerne (hakket) ned i fløden og rør rundt mens de smelter. Dernæst hælder du massen i en skål og dækker det til med film. INGEN kondens!! Lad det stå på køl i 12 timer. Nu kan du piske det til creme. Smager fantastisk

Pøj pøj med det. Undskyld jeg bare har jappet igennem opskriften, men er ikke hjemme lige nu, så det var lige med egne ord

Tusind tak, den skal prøves ;)

0

Tak for jeres forslag, den står mellem ferreo roche creme og toblerone creme... ;)

0