Oxytocin

Fede flaskelysestager

15 posts in this topic

Jeg har forelsket mig i de her "lysestager" hvor man fjerner bunden i en flaske og stiller den på en lille bakke - evt. 3-4 af dem.

På facebook så jeg lige en super sød variation, hvor man sætter klistermærker på og spraymaler - rigtig fint!!

Det eneste er selvfølgelig, at man skal have fundet nogle klistermærker der er til at få af igen :wink:

1456600_233159280186653_501088844_n.jpg

0

Annonce ♥

Ej, hvor er de fede, Oxy! Dem kan jeg godt forstå du har forelsket dig i.. Sikke en god (og billig) ide.. Men, kan ikke lige lure hvordan man får bunden af - en elastik og et isbad?

0

Man væder en snor i neglelakfjerner, rensebenzin eller lign. og sætter ild til den. Når den har brændt et par minutter sætter man bunden af flasken ned i et bad koldt vand - hvorefter bunden "sprænger af" :)

0

Det kan give en ret ujævn kant med den metode. Det skulle være bedre med en glasskærer. Tror de kan fåes ret billigt (omkring 30-50kr) i Silvan.

0

Annonce ♥

Tror sgi ikke jeg ville kunne bruge sådan én :huh: Men til den pris kan man selvfølgelig lige så godt prøve.

Men kommer jo også lidt an på hvordan man stiller dem. Vores skal ikke stå på bordet - men på små bakker i vindueskarmen og på anretterbord o.l. Man kunne jo også lægge lidt deko-sand i bunden eller noget..

0

Jeg bliver nødt til at prøve.. Synes det ser SÅ hyggeligt ud.. (Jeg er en sucker for levende lys… Og lyskæder i haven ÅRET RUNDT :blush: )

0

De er altså superfede! Især med spraymalingen efterfølgende, det ser ret godt ud!

0

Vi er også i fuld sving med at forsøge os med dette, har faktisk forsøgt noget tid.

Der var lige nogle søde brude der kunne fortælle mig om denne tråd, da jeg i går har spurgt til hvordan man gør.

Oxytocin: Har du prøvet den metode? vi kan nemlig ikke få det til at virke.

Vi har også forsøgt med en glasskære, det kan vi satme heller ikke. Måske vi bare er lidt dumme - men vi plejer at være ret handy.

0

Annonce ♥

Jeg har ikke prøvet det endnu, nej - vi er "imellem hjem" så det må vente til vi har fast grund under fødderne :wink:

0

Ja, de ser rigtig fine ud, men husk på at stearinlys soder mere, jo mindre ilt der er adgang til.

Selvfølgelig må tændte stearinlys heller ikke stå i træk, men for mig ser det nu ud som om at lysene i disse stager ikke får tilstrækkelig ilt. Ergo større risiko for sodskader i hjemmet, dårligt indeklima, bronkitis og astma.

Men fine er de :)

0

Mener du at det er et problem når det handler om EN DAG? Eller tænker du bare, at man ikke skal beholde dem/tage dem med hjem??

0

Mener du at det er et problem når det handler om EN DAG? Eller tænker du bare, at man ikke skal beholde dem/tage dem med hjem??

Er det til mig? Anyway, svarer alligevel :tunge:

Om det er et problem for en dag kommer an på hvor mange lys man har. Jo flere lys, jo mere sod, jo større sundhedsrisiko. Stearinlys udleder jo altid sod. Man kan gøre en del (færre lys, bedre ventilation og miljøvenlige lys) for at reducere mængden af sod, men det er jo altid en afvejning man gør sig. Jeg har også selv tændte fyrfadslys nogle aftener her om vinteren - i de situationer vurderer jeg at hyggen overstiger sundheden.

Man kan sagtens tage dem med hjem. Hvis man vil mindske sundhedsrisikoen er det nok bedst ikke at bruge dem så tit. Men igen, hvis man hellere vil have hygge er det jo et valg man tager. Ligesom med slik og kager og al det andet som er sjovt :) Men jeg mener at man skal træffe sine valg på et oplyst grundlag, derfor mit tidligere indlæg.

0

Annonce ♥

Jeg undersøgte for få uger siden hvordan man gjorde, da jeg også er forelsket i idéen. Jeg kan selvfølgelig ikke huske hvor jeg læste en "How to", men der skulle man også bruge en glasskærer. Derefter skifte mellem nogle minutter i brændende varmt vand og derefter iskoldt vand indtil bunden ryger af. Derudover skrev hun, at der var problemer med at lyset fik nok ilt, så man måtte lave en lille udluftning i bunden, så lyset ikke dør ud. Desuden skriver hun, at de bliver meget varme, så man skal passe på med at røre dem. Jeg vil så nok også bare bruge dem udendørs :)

0

Av ja, - kunne godt forestille mig at de bliver pænt varme!! :( Avs!

0