KjærKappel

Feedback på tale til min mand

7 indlæg i dette emne

Kære alle jer

Det vil være rigtig dejligt med noget feedback på denne tale. Jeg er ikke så rutineret i det med taler, så modtager gerne både positive og negative ting :)

Håber meget på jeres hjælp :blink:

Kære Thomas

Da jeg sad og tænkte på, hvad jeg skulle finde på for dig i dag, var det egentlig ikke særlig svært. Jeg har i forbindelse med arbejde og studie, holdt mange oplæg for mange personer, men jeg har aldrig holdt en personlig tale til nogen før. Så hvorfor ikke starte med en tale til manden som jeg skal dele resten af mit liv med.

Så jeg bestemte mig ret hurtigt for, at jeg skulle overvinde mig selv og holde en tale.

Først vil jeg gerne sige dig tak for, at du taget godt i mod min familie. Dette på trods af, at jeg har en far der står og ser på vandmåleren når du tog bad, en mor som brækker sig ud over dig og en søster som brugte det første år på, at finde ud af, om du var okay.

Jeg har nu altid vist at du var okay, men jeg tror også på, at du har haft dine indre slåskampe. Jeg håber, at nogle af disse slåskampe er stoppet ifm. din operation her i marts, for du er en rigtig dejlig person at være sammen med, allerbedst når du også har det godt.

Men Thomas – nu er vi jo ikke forkert gift mere. Man kan sige, at vi jo har haft et par år til at prøve det der med at være gift, for som I ved, blev vi gift d. 11. maj 2012 på Aalborg Rådhus, fordi vi købte huset i Aabybro. Og når vi ser tilbage på vores første bryllupsdag, kan man godt sige, at det var lidt komisk, men det var alt andet da vi stod der. Jeg kom fra ferie med Kenneth og Maria dagen før og da vi kører fra lufthavnen finder jeg ud af, at du ikke har bedt om fri om fredagen, men du skulle nok sørge for at være hjemme. Skæbnen ville så, at du også havde husket en halv time forkert af, hvornår vi skulle være der. Men kl. 11.05 stod vi på Rådhuset i Aalborg, med en ulovligt parkeret bil. Der var du ikke helt populær. Det var fuldstændig lige som en dårlig film.

Efterfølgende skulle vi jo så holde vielsen hemmelig, hvilket ikke altid var en let opgave, men det lykkedes. Selv var jeg ret imponeret over at det lykkedes.

Men Thomas, vi to har jo ikke altid haft lige gode odds – bl.a. har vi været oppe at slås med arbejdsløshed og det mange kalder skilsmissestudiet, men vi har holdt sammen alligevel – Ikke uden ridser i lakken, men vi står jo alligevel her i dag, og det er jeg rigtig glad for.

Jeg er rigtig glad for, at vi har holdt sammen på godt og ondt. Og som en veninde en gang sagde til mig, så vil det bare en gang i mellem være dejligt, hvis du ikke var der – men hold op, hvor er det bare endnu mere dejligt, når du er der!

Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg er rigtig glad for dansk musik, så derfor vil jeg gerne læse et lille stykke op af en sang, som betyder rigtig meget for mig:

Når du står i dit dybeste hul
Og du ikke kan finde nogle og vende dig til
Kig op, jeg har en hånd stærkt ned.
Når du for alvor er gået blindt.
Og der ikke er flere nye veje og gå hen,
gå tilbage til start, ja stadig der hvor jeg var.

Jeg vil godt være hende der kan få dig i gang når
din motor går ned og du strander et sted
Jeg vil gøre hvad jeg kan for at blive ved med at være
Hende du elsker
Hende du kalder din bedste ven

Der er ingenting i verden jeg heller vil
End at være hende du altid, kommer til

Vil I rejse jer og råbe et leve for min dejlige mand.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes måske du skal "udnytte indledningen lidt bedre". Du starter med at sige at det ikke var så svært at finde på noget da du er vant til at holde oplæg. Du siger at du derimod ikke har holdt en personlig tale før og hvorfor ikke starte med "ham".

Det kunne du måske give lidt mere mening ved at vende det og starte med det med at du aldrig har holdt en personlig tale før. Et er at holde oplæg mv. Noget andet er at holde en tale men nu skal det så være.

Det er svært at forholde sig til som udenforstående men jeg falder lige over den med moderen som brækker sig udover ham. Der ligger sikkert en bestemt - sjov - episode bag men syntes ikke den kan stå alene. Det samme med de indre slåskampe og operationerne. Det er svært udefra at vurdere om det er noget som skal frem og hvordan det skal frem.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg sidder og tænker: Hvad er det du elsker ved din mand?!

Ikke at jeg partout skal have sukkersøde komplimenter, men synes at det mangler. Elsker citatet fra sangen af Poul Krebs. Og så synes jeg, at det er rigtig sjovt det du fortæller om din egen familie. :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg havde lidt svært ved at holde rede på fortællingen om det første "forkerte" bryllup. Synes det er en oplagt historie at fortælle og gerne uddybe. Det jeg studsede over var at det ikke umiddelbart var tydeligt for mig hvornår hvad skete - hvordan. Så det kan du måske uddybe eller tydeliggøre lidt mere (forestil dig du ikke selv var der- hvad skulle du så have at vide for at kunne følge med i historien).

Hvis du vælger at beholde historien om det første bryllup tænker jeg at det kunne være oplagt at knytte det til jeres netop overståede vielse/velsignelse eller hvad der går forud for talen.

Hvad er anderledes nu? - var den første vielse kun pga. formaliteter? Er det nu fordi du elsker "det" og "det" ved ham? Har han/i bevist at i kan klare medgang (og modgang som du nævner) etc.

Linien hvor du skriver at det nogle gange kunne være godt uden ham, men det er bedre med ham kunne du sagtens uddybe- hvorfor er det bedre med ham? Så får udtalelsen også en mere positiv betydning.

Generelt synes jeg sagtens, at du kan fylde mere på talen. Det lyder jo som om der er nogle sjove historier, og det er rart at kunne se billederne for sig som bryllupsgæst (selvom han nok ved hvad du taler om).

Lidt input du kan tage til dig eller ej :)

Har ikke selv skrevet noget som helst (frygter det også lidt) og har ingen erfaring som taler!

Held og lykke med det :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer