Mosterskrap

Skal eller skal ikke?

10 indlæg i dette emne

Nu skal jeg giftes om blot 39 dage! Det er vildt! Jo tættere jeg kommer på dagen, des mere føler jeg at jeg bør gøre et eller andet på den store dag - holde tale, synge, lave et eller andet :o Jeg havde faktisk besluttet mig for, at jeg ikke skulle gøre nogle af delene, fordi jeg bliver så skidenervøs, at jeg er bange for at det kommer til at fylde for meget på den store dag. På den anden side tænker jeg, at jeg skal komme udover det, for det er jo manden i mit liv og jeg elsker ham virkelig. Elsker alt det han gør for mig og den uundværlige støtte han er for mig!

Hvad synes I? Har også overvejet at skrive et brev til ham, men det virker bare lidt "fladt" synes jeg :/

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min veninde hun var heller ikke meget for at skulle holde en tale, for hun rødmer let. Så hun overvejede faktisk at blive filmet, så hun fik holdt talen på den måde..

Ved ikke om det var noget du vil overveje? Personligt vil jeg jo helst rejse mig og holde en tale, men jeg har også svært ved at bare sidde stille ;-)

Men du skal gøre hvad du føler DU har det bedst med. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min tale nummer to i hele mit liv bliver til vores bryllup. Det er bestemt ikke noget jeg er vild med, men netop derfor vil det, at jeg holder en tale, vise min mand hvor meget jeg vil gøre for at vise ham og fortælle ham hvad han betyder for mig.

Jeg synes ikke at et brev er for fladt, men hvis du ikke ønsker at holde tale foran hele selskabet, synes jeg hellere at du skal holde den bare for dig og ham. Ikke nødvendigvis opstillet hvor du står overfor ham med et stykke papir i hånden. Det kan bare være inden i går i seng eller næste morgen mens I ligger i sengen og alt i forvejen er afslappet.

Selvom man deler alt sammen, betyder det SÅ meget at få fortalt at man er elsket. Sådan har din mand det nok også.

Tænk over hvad du selv ville blive gladest for.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg syntes du skal gøre det. :lol: Fordi du føler at du bør gøre det. For mange er det grænseoverskridende og netop derfor vil det give en rigtig god tilfredshedsfølelse når det er gjort. Du kan gøre som hende jeg talte med forleden og som skal giftes lørdag. Se flot på talerrækkefølgen og aftale med toastmasteren at din tale kommer som en af de første, hvorefter du kan nyde resten af middagen og festen med en rigtig god fornemmelse i kroppen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At holde taler, præsentationen og alt andet mundtlig fremlæggelse er en øvelsesting så øv dig så meget som muligt op til.... Da jeg var yngre var jeg ved at falde om hvis jeg skulle sige det mindste foran en større forsamling, men nu tænker jeg slet ikke over det...

Under alle omstændigheder er de fleste brudepar lettere befippet den dag så folk bider ikke mærke i hvis du får kludret i det...

Min største udfordring er at min PCO gør mig en anelse grådlabil i forvejen så jeg regner med at virkeligt få testet kvaliteten af den vandfaste mascara (jeg kan tude af film, bare der er en i filmen der tuder)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

At holde taler, præsentationen og alt andet mundtlig fremlæggelse er en øvelsesting så øv dig så meget som muligt op til.... Da jeg var yngre var jeg ved at falde om hvis jeg skulle sige det mindste foran en større forsamling, men nu tænker jeg slet ikke over det...

Under alle omstændigheder er de fleste brudepar lettere befippet den dag så folk bider ikke mærke i hvis du får kludret i det...

Min største udfordring er at min PCO gør mig en anelse grådlabil i forvejen så jeg regner med at virkeligt få testet kvaliteten af den vandfaste mascara (jeg kan tude af film, bare der er en i filmen der tuder)

Øvelse gør mester! Jeg har altid været den stille og meget generte pige, som endte som skolelærer.... Med årene rører det mig ikke så meget at skulle tale foran mange mennesker, men rutine bliver det nok aldrig helt. Jeg bliver stadig nervøs op til større forældremøder osv. Det er noget der skal overvindes og bagefter har man det rigtig godt når man har rykket nogle grænser.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Når du gerne vil, så skal du da også gøre det - ligesom de andre synes :) Sørg for at øve dig mange gange inden - både for en person, men også bare højt for dig selv når du er alene (det i sig selv er lidt pinligt, så det giver mere end man tror)...

Til dem som virkelig bliver angst - hvor udsigten til en tale vil give fysiske gener flere dage op til og på dagen, så synes jeg der er mange fine alternativer. Jeg synes rigtig godt om ideen med at give manden en lille fin bog aftenen inden eller om morgenen på bryllupsdagen, hvor man har skrevet ned, hvorfor man gerne vil giftes - alle grunde, store og små :) Det synes jeg er en rigtig sød ide, som under alle omstændigheder vil gøre ham rigtig glad - måske lige lidt ekstra glad endda :)

Jeg forstår heller ikke rigtig den der med at begge parter bare SKAL holde tale. Som skrevet i en anden tråd, så synes jeg mest bare at i vært fald én skal gøre det. Fordi det er sødt og hører en bryllup til (set fra gæsternes side) :rolleyes: I bliver gift og det i sig selv er en offentlig kærlighedserklæring. Så kan den anden sagtens finde en mere privat måde at videregive sine følelser - hvis man nu er utryk ved en tale..

Redigeret af Rose90
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Der er jo heller ingen som siger at begge parter skal holde en tale, Det er ene og alene et individuelt valg og i dette tilfælde brudens valg og hvis bruden vælger at holde tale så er det sådan. Det handler ikke om hvad man (gæsterne) syntes der hører et bryllup til eller ej. Det handler om hvad man selv vil. Det er jo nu engang brudeparrets fest .:)

Der er meget stor forskel på at holde et indlæg for en større forsamling og på at holde en personlig tale for sin allernærmeste i en forsamling med nærmeste familie og venner. Der hjælper undervisning om kropsprog og kommunikation ikke meget for det vigtigste er at man er sig selv, herunder at man kan abstrahere fra et skrevet manuskript og bruge det som støtte på en måde der gør at det ikke kommer til at virke som ren oplæsning. men skulle det ske - hvad så :lol: Kører det lidt "skævt" på et tidspunkt så kan man bryde det ved lige at sige skål og samle sig.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er jo heller ingen som siger at begge parter skal holde en tale, Det er ene og alene et individuelt valg og i dette tilfælde brudens valg og hvis bruden vælger at holde tale så er det sådan. Det handler ikke om hvad man (gæsterne) syntes der hører et bryllup til eller ej. Det handler om hvad man selv vil. Det er jo nu engang brudeparrets fest . :)

Der er meget stor forskel på at holde et indlæg for en større forsamling og på at holde en personlig tale for sin allernærmeste i en forsamling med nærmeste familie og venner. Der hjælper undervisning om kropsprog og kommunikation ikke meget for det vigtigste er at man er sig selv, herunder at man kan abstrahere fra et skrevet manuskript og bruge det som støtte på en måde der gør at det ikke kommer til at virke som ren oplæsning. men skulle det ske - hvad så :lol: Kører det lidt "skævt" på et tidspunkt så kan man bryde det ved lige at sige skål og samle sig.

Mente nu heller ikke at det blev sagt at man skal gør det.. Det var mere generelt til at folk føler at de BØR gøre det - også dem som synes det er meget ubehageligt :wink: Der er mange måder at fortælle at man man elsker hinanden og at holde en tale er ikke nødvendigvis det bedste - efter min mening :) Men det er bestemt en god ide og føler man at man bør, så skal man, for ellers bliver det et nederlag..

Det var nu mere sådan generelt :)

Jeg har selv holdt en del fremlæggelser nu via mit studie for forskellige mænger af mennesker og jeg bryder mig stadig IKKE om det. Det giver anledning til stress flere dage op til og når endelig det er overstået er jeg så mentalt udmattet at jeg intet kan resten af dagen.. Det er selvfølgelig noget jeg arbejder med og jeg ved endnu ikke om jeg vil holde en tale til brylluppet - det er lidt noget andet når det ikke er noget fagligt svært der tales om og man ikke bliver vurderet på samme måde .. Men kun lidt..

MEN det jeg gerne vil frem til er at jeg kender til tvivlen og jeg føler ikke at jeg bør holde en tale.

:)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har aftalt at skrive breve i stedet, som du selv kommer med som alternativ i dit indlæg. Brevet vil vi så læse op for hinanden, hvor ingen andre vil være til stede. Det gør vi dels fordi at ingen af os bryder os om at være i centrum, det er jo lidt svært sådan en dag, men vi vil gøre vores til ikke at være det og dels fordi vi synes det er noget meget personligt der skal siges. Den kærlighed vi har til hinanden er noget mellem os, og ikke noget 80 andre mennesker behøver at vide så meget mere om - foruden at vi elsker hinanden. Men vi er nok heller ikke så traditionelle. Vi vil fx heller ikke danse brudevals og det med noget nyt, blåt og lånt er også noget jeg er ved at gøre op med mig selv om jeg har lyst til :) Hvis du har mod på at rykke grænser, er jeg sikker på, at du vil være så stolt af dig selv efter at have holdt en tale, men hvis du virkelig får det dårligt over det, synes jeg, at jeg brev er et rigtig godt alternativ.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer