Guest linariis

Æresport

17 indlæg i dette emne

På Fyn, hvor jeg kommer fra, er det tradition at invitere de mennesker, der sætter æresport op, indenfor til en øl og en håndmad, når æresporten er sat op. Nu er jeg flyttet til Østjylland og skal giftes der. I følge min kommende svigermor er det ganske uhørt i disse egne, at invitere folk indenfor. Faktisk skal man helst lade som om, man slet ikke ved at de er der. Man kan evt. sætte lidt drikkevarer uden for døren, men man skal i hvert fald ikke byde dem indenfor. Hvad er jeres erfaringer. Hvad gør man og hvad byder man på? :lol:

På forhånd tak for de gode råd

Lina :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hejsa

Nu kommer jeg fra Nordsjælland og i min familie og omgangskreds såvel som min kommende mands familie bruger man ikke traditionen med en æresport til bryllup, det er kun noget der bliver brugt til kobberbryllup, sølvbryllup, guldbryllup, diamantbryllup osv. og her inviterer man bestemt ikke indenfor eller gør noget overhovedet. Det er jo meningen at bryllupsparret skal ligge i deres seng og sove når æresporten bliver sat op :)

Det som mine forældre gjorde til deres sølvbryllup var at give mig en kasse øl og sodavand med da vi skulle ud og sætte æresporten op. Så hvis du gerne vil gøre noget, ja så synes jeg du skal sætte det ud til dem.

KH

Karina

0

Del dette indlæg

I Vestsjælland byder man til Rivegilde - dvs. ved brylluppet beder man de som har sat æresporten op (man hved ikke hvem det er) til at tage den ned igen præcis en uge efter brylluppet. Det er så en tradition at de ikke bydes ind på mad og drikke, før de har pillet det hele ned. Det er Rivegilde. Ja og så er det lidt forskelligt, hvad man får at spise. :drink2:

Jeg kan tilføje, at hvis man ved festen endnu ikke har været hjemme for at se om der er sat æresport op (det er der dog altid), ja så indbyder man til rivegilde dagene efter. Man lader "jungletrommerne" gå om at der gives mad en uge efter. Men det ved alle jo i forvejen.

Vil lige tilføje at porten sættes op mens brudeparret er i kirke eller til fotograf.

Venligst Nett.

Redigeret af nett
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

I Thy og på Mors som er de eneste steder, hvor jeg har været med til at sætte æresporte op, "ved" man ikke at porten bliver sat op... ()() (i hvert fald ikke når jeg har været med.)

MEEEEENnnn.... der bliver da snakket højlydt om at "Det kunne være godt med en øl...!!!" og "Huha vi er ved at være tørstige!"og så videre i den dur... Så der bliver gerne enten stillet en kasse øl og vand ud gennem en bagdør eller lign... Så her inviteres ikke indenfor, men der falder da lidt af alligevel.

Men kan du ikke spørge en på dit arbejde eller lign... de må jo vide hvad traditionen byder i jeres område...

0

Del dette indlæg

vi kommer også begge fra fyn, hvor man bliver budt ind til noget efter æresporten er sat op, min søster havde lavet pasta salat og kold skinke og frikadeller.

Nu er vi flyttet til sønderjylland og holder brylluppet her, er der nogle der ved hvordan det er her, med opsætning af æresport. og nedtagning.

0

Del dette indlæg

Hejsa,

Nu er det jo ikke sikkert at I får en æresport... meeen det er godt at være forberedt.

Det jeg ved er at man normalt ikke ved hvem der sætter den op, men man kan jo stille en enkelt ud til dem der gør det.

Nu kommer jeg selv fra Østjylland og jeg tror mest det er brugt til kobber-, sølv-, guldbryllup osv.

Jeg blev gift i Kbh. og havde ingen æresport til trods for at alle gæsterne var jyder. Så det er nok meget forskelligt fra egn til egn og familie til familie.

Hilsen

Twinklee :sugekop:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kommer fra Østylland (Grenaa) - og min erfaring siger at man IKKE inviterer folk indenfor. Man lader som om at man ikke er hjemme, eller er ikke hjemme overhovedet. Kort sagt: Man ignorerer dem, hvis der dukker nogen op for at lave æresport! ;o) Men ved heller ikke noget om det, som brudepar...

0

Del dette indlæg

Jeg kommer fra midt/vestjylland, eller rettere Grindsted.

Jeg blev bedt om at gå i seng kl. 22 med meget bestemte øjne. ;)

Sad så mit gamle værelse og øvede talen og pakkede morgengaver ind. Imens kunne jeg høre det puslede i haven. *S*

Det er meningen at man IKKE ved de er der, selvom man ved det.

Min lillebror som havde hjulpet dem, hentede en kasse øl og en kasse sodavand og det var det. Sådan plejer vi at gøre.

Knus Pia

0

Del dette indlæg

Hej

Bor midt imellem Holstebro og Ringkøbing.De æresporte vi har været med til at lave har været henholdsvid ved feststedet og ved brudeparrets hjem. Sidstnævnte blev vi budt ind til øl/vand/kaffe, men vi gik rimelig hurtigt, da det jo er aftenen før brylluppet.

Det er også sådan at fordi man ved de alligevel ikke sover, ja så får den ikke for lidt med larm også videre, og så kan de jo ligeså godt byde indenfor.

skal giftes med manden i mit liv om en uge :hjerte:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

I Vendsyssel, hvor jeg bor, er det nærmest uhørt hvis der er æresport til et bryllup. Det er først til kobber-, sølv, guld og diamantbryllupper at det forekommer. Jeg er selv fra Vestjylland (ved Ringkøbing) og her bruger man æresport til bryllupper både ved hjemmet og ved feststedet. Æresporten sættes først op når brudeparret er taget i kirke, så de behøver ikke at gå bag nedrullede gardiner og lade som om de ikke ved at der er nogen "i gang" udenfor.

0

Del dette indlæg

Hej!

Jeg må tilslutte mig fynboerne - til vores havde de faktisk selv bestilt mad og "beslaglagde" så vores hjem bagefter. Men det er meget almindeligt på Fyn at man står klar med en bid brød.

Da de var færdige bad de os om at komme ud og se den - vi måtte bare ikke gå igennem den, da det bringer ulykke før brylluppet (heldigt for os med en bagdør).

Jeg er glad for at jeg var ude foran den, da jeg kørte med mine forældre hjem og først så den dagen efter brylluppet - hvor den var pakket ind i toiletpapir......

Sabine

(Gift 2000)

0

Del dette indlæg

Kommer selv fra østjylland (Århus) og her plejer der at være æresport til brylluppet, både ved feststed og hjemme. Og man stiller bare en kasse øl/vand ud og lader ellers som om man ikke er der. :)

Nu er vi jo flyttet til vestsjælland og bliver da helt glad for at jeg lærte lidt om "rivegilde" inden vi bliver gift, dog tror jeg ikke der kommer nogen æresport herhjemme, da vi ikke har noget famillie herovre og mine mandlige kollegaer er vist ikke blomsterbindere i deres fritid ;) men hvis det skulle ske er jeg da glad for at kende traditionen, så jeg ikke er helt uforberedt :lommeuld:

Knuz Tanja

0

Del dette indlæg

Hmm

Endnu en ting jeg ikke havde tænkt over....

Er der nogen der ved hvad man gør i Herning eller omegn?????

Heidi fool

KUN 2 DAGE TILBAGE

DET ER BARE FOR VILDT

<{POST_SNAPBACK}>

hejsa

Jeg kommer fra Herning (flytter dog snart til Sjælland). De æresporte jeg har været med til at sætte op har brudeparret enten ikke været hjemme aftenen/natten før ellers har de sovet. De havde i forvejen efterladt nogle drikkevare og snacks med en lille besked.

Det fungerede meget godt. det er kun til sølv, guld, osv. man invitere folk og det plejer at være til rundstykker og kaffe.

Håber det hjælper.

hilsen lodsgaard

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu kan jeg så fortælle at de som møder op for at pille æresporten ned, her en uge efter brylluppet - ja de skal have pølser og brød samt kartoffelsalat. Pølser og brød er rest fra festens natmad. Ja så det er jo nemt.

Så kan det da godt være de også får en enkelt pils eller vand........ :bearhug:

Knus Nett.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer