cbnpnj

Talen, er det forkert

6 indlæg i dette emne

Hej.

Jeg har skrevet en tale, og takker i den mine forældre og min veninde som har hjulpet os RIGTIG meget. Jeg nævner ikke min svigerfamilie, da de ingenting har bidraget med. De betalte min svigerindes kjole til hendes bryllup, men har ikke overhovedet tilbudt at betale min mands tøj. Jeg føler ikke rigtig jeg har noget at takke dem for, men samtidig tænker jeg også hvordan det vil blive modtaget af gæsterne og

Hvad tænker I?

Ligger lige talen ind:

Det er en overvældende dag, med en masse ubeskrivelige følelser. Tak til jer alle fordi I er kommet og fordi I vil dele dagen med Peter og jeg.

Jeg vil gerne rette en speciel tak til nogle fantastiske mennesker, som vi foruden, ikke havde fået et så smukt bryllup.

Mine forældre der siden vi spurgte om at flytte festen herud, har stået model til alle, specielt mine, ideer.

I har hjulpet os dag ud og dag ind med at gøre Brimegaarden ekstra fin til denne dag. I har lagt lige så meget energi i det som vi selv, og haft en utrolig stor forståelse for en masse småting som, specielt jeg, gerne ville have på plads. Tusinde tak til jer, ikke bare for al jeres hjælp i denne forbindelse, men for al den hjælp og støtte som I altid yder os.

Min barndomsveninde Kirstine der, selvom du kender mig, tilbød at hjælpe med at lave den kreative del. Vi har snakket/grinet og hygget os. Og når mine gentagne bemærkninger om at " du skal følge stregen" blev til lidt for mange, har du blot med et smil overladt arbejdet til mig selv og begivet dig i kast med det næste. Tak fordi du kender, elsker og respekterer mig som jeg nu engang er. Du er en ener, jeg elsker dig.

Og nu dig kære Peter. Min gamle kæreste/nye mand.

Fuck, hvor ser du godt ud.

Siden du friede foran alle mennesker på Cafe Mocca i Præstø d. 17. januar 2012 har jeg glædet mig til at stå her, på denne dag sammen med dig.
Normalt er jeg rimelig svær at holde hemmeligheder for, men jeg havde absolut ingen anelse om at du havde planlagt at fri.
Da du tog hånden i din jakkelomme troede jeg du ledte efter en tandstik - men nej, du lagde dig på knæ og friede.
Vi har lige om lidt været sammen i 12 år. Nogle vil nok mene det er lang tid, men i den tid har vi lært hinanden så dybt at kende, så bl.a. da du friede vidste du udemærket at komme med en ring, det ville ikke lige være DET, men et lilla D&G ur derimod, det ville være lige DET, og jeg elsker det.
Vi har fået de to skønneste børn sammen som man overhovedet kan forestille sig. Skat du er ikke den jeg kan leve med, du er den jeg ikke kan leve uden og det vil jeg gerne sige dig tak for.

Traditionen tro holder bruden jo ikke tale. Det er måske allerede lidt for sent så derfor vil jeg stoppe her, men jeg er ikke helt færdig, så derfor, Peter denne her er ene og alene til dig.

From this moment (sang fra mig til ham)

Jeg elsker dig.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Synes ikke det gør noget at du ikke nævner svigerfamilien.. Så længe du ikke gør det i trods, men bare fordi de ikke har bidraget med noget.

Jeg holder ikke tale, men gjorde jeg, så havde jeg heller ikke lyst til at takke svigerfamilien for noget.

Men hvis endelig det skal være, så kan man jo takke dem for at have opfostret vores dejlige mænd :wink:

Redigeret af Rose90
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes at talerne er fine og det er helt OK at takke dem der har hjulpet. Læs: Hvorfor takke dem der ikke hjælper..

Skulle jeg påpege noget ville jeg aldrig skrive en tale der indeholder bandeord. Hvis du endelig kommer til at sige "fuck hvor ser du godt ud", så skal det være fordi du bliver overrasket, og ikke fordi du står og læser planlagte bandeord op.. Det er bare ikke romantisk.

Og så forstår jeg ikke sammensætningen: "12 år. Nogle vil nok mene det er lang tid, men" men hvad? Ordet 'men' bruges til at forbinde to modsatrettede sætninger. En sætning om at tolv år er lang tid, og en sætning om at to mennesker har lært hinanden at kende i løbet af de 12 år, er ikke modsatrettet, så jeg ville finde et andet ord.

0

Del dette indlæg

Hvis du spurgte om det var i orden decideret ikke at nævne svigerfamilien fremfor en masse andre ville jeg nok sige at det var en dårlig ide men her nævner du jo kun dine forældre, som selvfølgelig er tættest på dig og din veninde. Så glider det med at din tale ikke er rettet imod svigerfamilien ligesom lidt i baggrunden. Jeg kan heller ikke se noget problem i vægtningen af talen. Det er jo ikke længden af talen til hhv. familie og gom der er det afgørende men ordene bag.

Hvis jeg skal sætte én ting på din tale er at den helt overordnet er meget fokuseret på selve brylluppet, stedet, planlægningen op til og selve frieriet, men det kommer du dog lidt til livs i de afsluttende sætninger. Det med ordene er ikke så afgørende for når det kommer til stykket vil du næppe stå og læse talen op ordret. Det er mere et manus og der kan som Anmusede siger godt komme nogle impulsive/forfriskende vendinger ind som ikke er i det skrevne, eks. et "bandeord". Men det er rigtigt at det virker dårligt hvis det bliver oplæst

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer