Linelykkelund

Gæst vanskelig med mad

34 indlæg i dette emne

Vi skal ha bryllup om 14 dage og vi har skrevet til gæsterne på vores side for ca. 1 mdr. siden at vi skal have en besked fra dem hvis der er nogen der har allergier såsom fisk, nødde mm. og vi har ikke fået tilbagemeldninger, så vi bestiller ved kokken og så er der en der skriver for et par dage siden at hun gerne vil have at der tages hensyn til at hun ikke spiser gluten og hun skal ha veganisk mad. Det skal lige siges at hun ikke er allergiker men at det er et spørgsmål om kontrol og lidt "fanatisk".

hvad gør vi i dette tilfælde? Vi har bestilt eftersom vi ikke hørte noget fra gæsterne. ??

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stod der en dato for tilbagemelding mht. maden? Rigtig mange mennesker tror at alting kan nås dagen før, hvis de ikke får en dato :wink: Hvis der ikke stod en dato, så er I nødt til at tage de hensyn, for det har I selv lagt op til at I ville, men var der en dato, så kan du vælge at skrive til hende at maden ER bestilt, da hun ikke havde meldt ud inden fristen og så må hun spise det der er.

Jeg er MEGET villig til at efterkomme mine gæster behov når det kommer til allergi/religion eller som mit eget tilfælde hvor jeg godt kan tåle fisk i princippet, men jeg får opkastfornemmelser af det hvis jeg forsøger at spise det. Kræsenhed og særlige diæter derimod som er selvvalgte, må folk altså selv sørge for, hvis de ikke kan spise alm. mad for en enkelt dag - gluten er ret omfattende at undgå (jeg ved det fra min veninde som er gluten allergiker) og kombineret med veganisme er det ikke ligefrem nemmere, så der ville jeg fortælle hende at kan hun ikke spise det der serveres, må hun selv mad - tænk hvis man både har en gæst der lever efter Kernesund, en der lever glutenfrit (by choice), en der lever efter Dukan og et par stykker der lever efter blodtype, stjernetegn eller andet - så skulle du/kokken hen og sætte sig ind i alle disse forskellige kures regler og retningslinjer og lave alle disse særlige slags mad.. det duer jo ikke i praksis.. så længe man kan tåle maden, må man altså spise det der serveres!
PS - Jeg beder aldrig om specialkost i forhold til fisk - jeg spiser det der serveres som ikke er fisk og holder pænt min mund om fisken - selvom jeg altid er nødt til at nævne mine fødevareallergier og derfor sagtens kunne nævne fisken i samme ombæring :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Der stod ikke dato men vk skrev indenfor de nærmeste dage.

Men ved det er selvvalgt ikke at spise gluten og at spise veganisk, plus hun skrev til mig for 14 dage siden hvornår vi skulle ha at vide mht maden hvor jeg så skrev at det var for nogle dage siden men om hun havde noget og så går der yderligere 1 uge hvor jeg Intet hører og så skriver hun i sidste øjeblik. (For 2 dage siden) ( hun har svært ved at tage beslutninger ) hun har også meldt tilbage ang. Værelset i går selvom det skulle ha været gjort for 19 dage siden og jeg har rykker flere gange for det. Så er lidt irriteret. :) he

Synes ikke det er helt i orden når man ved at der skal planlægges mange ting ved et bryllup :) (you know)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nogen gange tænker folk der ikke har holdt den slags fester ikke på at det ikke bare er noget man smækker sammen på en eftermiddag, og ja det er super frustrerende....

Da jeg arbejdede på et hotel i min ungdom oplevede vi ofte at værterne kom ud i køkkenet ved ankomst og sagde at der forresten var en vegetar/allergiker/whatever om kokken lige kunne rode noget sammen, mega frustrerende for kokken så hvis jeres gæst er typen der kunne finde på at gøre et større nummer ud af det så synes jeg I skal snakke med kokken nu så vedkomne har en chance og hvis køkkenet så siger at det er for sent så er det for sent og så må hun spise udenom....her taler vi om at tage hensyn til jeres kok og ikke til jeres gæst...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville på en pæn måde sige at det desværre er forsent med en tilbagemelding, da det hele er bestilt. Det er simpelthen ved at være så langt ude med alle de hensyn der skal tages. (Det er helt fair hvis det er allergier) Men jeg syntes bare at vi ser og hører mere og mere om at "Det kan jeg ikke li at drikke/spise eller det vil jeg ikke drikke/spise" Jeg mener, vi er jo ikke 5 årige børn.. Sådan en dag er det brudeparrets dag, og kan man ikke li det hele på tallerkenen, jamen så spis det man kan li, og lad være med at skulle have sær behandling. (Det er ihvertfald sådan vi er opdraget) :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Veganisk er en livsstil man vælger og tror det er et år siden hun besluttede at spise glutenfrit. Vi har snakket med kokken og han ville virkelig være ked af at lae det om så sent.

Så tror det bliver som det er og så må hun spise det hun kan. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Øh... du skriver at I havde skrevet det på jeres side, hvad vil det sige? Stod det i invitationerne eller på facebook? Hvis det stod i invitationerne så synes jeg sagen er en helt anden, og så er gæsten godt nok langsom. (Meget frustrerende!)

Men hvis I skrev det på facebook, eller et andet sted på nettet kan jeg sagtens forstå gæsten måske ikke lige har set det... Hun kan have en travl hverdag og jeres bryllup er måske ikke så stort i hendes hoved, som i jeres. Jeg er selv typen der ikke er konstant online. At være vegetar og fravælge gluten synes jeg heller ikke er fanatisk. Jeg tror det er de færreste vegetare der har allergi over for kød. Det har nok mere noget at gøre med moral og etik. Jeg er selv vegetar og spiser heller ikke gluten. Lægerne har testet mig negativ for gluten-allergi, alligevel føler jeg at min krop har det meget bedre hvis jeg undgår det. Og jeg synes bestemt ikke det er fanatisk. Alle mennesker vil da gøre det, hvis de følte de fik det bedre af det. Det er jo op til jer om i vil efterkomme hendes ønske når nu der er så kort tid til brylluppet skal stå. Hvis jeg var jer, ville jeg ringe til kokken og forklare ham situationen. Hvis han så siger at det ikke kan lade sig gøre, så ville jeg snakke med min gæst om det. (Så hun evt ved hvad hun får at spise, og kan tage en rulle kiks i tasken!)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:) skrev også fanatisk med " for ved godt at man ikke er fanatisk fordi man fravælger nogle ting.

Hun har set det da vi skrev det for en mdr. Siden på vores facebook side som er til praktisk information :)

Jeg har selv laktoseintolerans og tror ikke jeg ville bede om andet mad men undlade det jeg ikke kunne tåle. Men selvfølgelig er det en smagssag.

Jeg skrev også derinde at det var hvis det var allergier så kunne der laves andet.

Men sys det er en svær balance

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

I har vel inviteret hende af en grund, hun er et dejligt menneske, en veninde, søster eller? Jeg ville personligt gå langt for at mine gæster fik en fantastisk aften. Derfor synes jeg -nu det er så sent- ikke at det ville være den store anstrængelse at ringe til kokken. Når han har meldt tilbage, kan I jo beslutte jer for jeres næste træk:) kærlig hilsen

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Som jeg læser det så har de kontaktet kokken og han vil nødigt lave det om så sent, så synes jeg ikke man kan forlange mere af brudeparret...

Hvis man har sådan nogen ting så er det ens eget ansvar at give besked i god tid, det er jo voksne menneske

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg ville forsøge at gøre problemet så småt som muligt, frem for at køre det op til et stort nummer. Hvis i har spurgt kokken om det kan lade sig gøre, og han har sagt nej, så er der ikke så meget at gøre ved det. I så fald ville jeg snakke med gæsten, og fortælle, at i allerede har bestilt alt maden, og at i har spurgt kokken om det kan lade sig gøre med så kort varsel, og at han har sagt nej. Spørg hende om hun har mulighed for at spise det af maden hun kan, eller om hun har mulighed for at medbringe mad selv. Jeg tror langt hen ad vejen det er bedst bare at være ærlig over for hende, og forklare hende situationene. Så er jeg sikker på at hun også selv vil være god til at komme med løsningsforslag :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, er der ikke mulighed for, at hun kan "fiske" lidt på tallerknen og styre uden om det, hun ikke kan lide eller vil have? Jeres mad er vel ikke blendet sammen til ukendelighed, så hvis hun kan tåle det, gør det vel ikke noget? Kokken kan vel undlade at putte fisk eller hvad der nu ikke lige falder i hendes kategori (som man kan gennemskue som udenforstående) og så er det kompromiset på nuværende tidspunkt.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja, tror det havde været nemmere hvis hun havde kontaktet os for en mdr siden.

Men er der nogen herinde der ved hvad man kan lave til en veganer? Vi skal ha laks og ørredmousse til forret og oksemørbrad til hovedret?

De fleste vegetarer spiser også fisk, men hvis hun er veganer spiser hun intet animalsk, altså ingen kød, ingen fisk, ingen æg, ingen ost osv og det gør det jo noget vanskeligt at lave et alternativ og hvis hun så heller ikke spiser gluten så udelukker det også det meste brød og lign.... Jeg tror jeg ville snakke med hende og sige det som det er at I har talt med kokken og han har sagt nej så I vil foreslå hende at tage noget med hjemmefra så hun er sikker på at hun kan få noget at spise

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja tror jeg er en go ide, for hun spiser ikke brød og heller ikke selvom det er glutenfrit Eks. Så det ville ikke hjælpe og desserter er hun heller ikke så go til. Så tror som I siger at hvis hun har noget må hun gerne tage det med Eks. Noget erstatning for kød. Kartofler spiser hun vidst heller ikke men så er der salat :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt ærligt - så burde hun havde meldt ud for længe siden selv. Den gang hun fik invitationen, der burde hun have kontaktet Jer - og forklaret hendes situation. Ellers må man nøjes med det man får serveret, og selv sortere i det.
Er man allergiker, på special diæt/kur, eller yderst kræsen, så er det altså ens eget ansvar at tage kontakt i god tid, og ikke forvente at man rent faktisk bliver spurgt.

Synes du skulle hører kokken om der kan laves en enkelt ret, eller om I må medbringe en ret selv, som I kan få bestilt udefra (så skal kokken ikke kæmpe med den) Hvis ikke, så må hun gå sulten i seng ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu har jeg selv PCO og selvom det er en sygdom og ikke blot kræsenhed så er listen over alt det jeg ikke kan spise meget lang så jeg har altid "madpakke" med da det ville være urimeligt hvis folk der holder festen skulle sætte sig ind i alle de ting der bliver lavet om hele tiden.... Så spiser jeg de ting på tallerknen som jeg godt må og supplere op med min egen mad så jeg ikke bliver dårlig eller går i insulinchok

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja :) og ved virkelig ikke hvad jeg Kl servere til hende andet end salat og bønner. Og vi har snakket med kokken og det er meget sent at komme med en rettelse, tænker at hvis jeg selv skulle ha noget specielt ville jeg ha kontaktet brudeparret og snakket med dem om det.

Men ville også være ked af det hvis hun intet kan spise.

For til reception er der boller og oste og pølsehorn og bryllupskage og det kan hun jo heller ikke spise. :/

Men må høre om hun har noget hun kan tage med og så gi til serveringspesonalet

Vil høre kokken om han måske kan lave noget erstatning for kødet? Ved ikke hvor omfattende det er, men det er forsøget værd.

Tak for alle jeres gode svar :)

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej

Jeg synes, som gluten allergiker, at det er op til mig at spørge om jeg enten kan få noget andet, i god tid før en fest,ellers må jeg spise det jeg kan. Oftes tilbyder jeg selv at have noget pasta eller brød med som jeg kan lægge i køkkenet, og derved ikke skabe for meget opmærksomhed omkring mig.

Mange gange kan det godt lade sig gøre, hvis man kender menuen inden.

Jeg synes du skal sige til hende det er for sent at kokken kan lave noget andet, men dette er menuen, kan hun ikke sige hvad det kan erstattes med, så enten siger til hende at hun selv kan tage det med og det så kan komme ind sammen med det I andre skal have eller hører kokken om det ikke er muligt at tilrette bare en gang mad.

Hvis hun derimod godt kan tåle gluten og dermed den mad I har bestil, så må hun spise det hun "gider"' når hun er så sent ude

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må erkende at jeg ville sige at det var for sent. Hun har fået chancen for at melde tilbage at hun skulle have noget vegansk f.eks.

Man kan jo ikke tage hensyn til alle, så skulle man jo også spørge alle hvad de ikke kan lide, om de lever efter en speciel diæt osv. Det er noget helt andet, når vi snakker om allergi og religion. Vi havde inviteret en muslim med til brylluppet, og der ville vi så have sørger for noget kylling til ham, men nu kommer han ikke, så det bliver så ikke nødvendigt. Men da ingen andre i familierne har allergi, jamen så tager vi ikke hensyn til noget, så må folk spise det de kan lide.

Jeg er forresten selv en kræsenpind, men så plejer jeg bare at fiske udenom det jeg ikke kan lide, springe en ret over osv.

Redigeret af Rikke aka rapanden
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Lige præcis :)

Jeg kan heller ikke helt forstå hun er så sent ude og også først efter jeg har spurgt ind til det to tre gange.

Så vidt jeg ved kan hun godt tåle gluten men spise det ikke, og tror ikke hun spiser brød, pasta og den slags.

Men må høre hende af om hun kan tage noget med som kan erstatte kød og noget til forretten. Men så skal hun vel aftale det med serveringspesonalet da vi måske ikke kan det den dag?

:)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja er det noget med religion som med svinekød eller at man ikke kan få vejret hvis man får nødder eller fisk er det noget helt andet, netop derfor skrev vi også allergier derinde så folk ikke misforstod det med specielle diæter osv. :)

Men vil jo gerne tilfredsstille mine gæster og bille være ked af hvis hun kun har fået lidt salat sen dag og ikke andet.

Men ja så skulle det ha været sat i værk for nogle uger siden.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja er det noget med religion som med svinekød eller at man ikke kan få vejret hvis man får nødder eller fisk er det noget helt andet, netop derfor skrev vi også allergier derinde så folk ikke misforstod det med specielle diæter osv. :)

Men vil jo gerne tilfredsstille mine gæster og bille være ked af hvis hun kun har fået lidt salat sen dag og ikke andet.

Men ja så skulle det ha været sat i værk for nogle uger siden.

Ham muslimen vi kender ( kærestens svoger), spiser KUN hallal kød, så selvom vi har 3 slags kød til hovedretten, og kun en af dem er svinekød ( vildsvin) , så ville han ikke kunne spise det andet. Så vi havde snakket om at få stegt noget kylling til ham, for det er oftest hallalslagtet :)

Men altså nu har han så valgt at blive hjemme, så det skal vi jo så ikke tænke over mere :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Som du også nævner, så er det et valg hun har taget - og altså ikke allergi. Hun skulle have været ude da du skrev.

Du kan spørge køkkenet, men jeg synes absolut ikke du skal stå op hænder og fødder for hende, hvis det bare er hendes trend der dikterer det.

Jeg synes snack og frugt skal være tilgængeligt for alle og så kan hun jo spise noget af det. Og ellers må hun spise hjemmefra.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer