miswendelboe

Brudevals til reception eller efter middagen?

21 indlæg i dette emne

Hvordan ser I på at danse brudevals til reception?

Vi holder en ret stor reception (inviterer 100 pers)

og derefter middag (invitere 40 pers)

- har valgt at vores bedste forældre ikke kommer med til middagen, da de alle er en del ældre og faktisk ikke kan overskue så lang en dag.

Jeg kan godt se at traditionen med, at klippe sokker osv er ret kedelig for gommen at få gjort inden middagen? men kunne man så danse to gange?

Grunden til at jeg tænker på om man kunne danse til receptionen, var for den ældre del af familien, og de medlemmer af familien som ikke skal med til middagen.

hvad tænker I, er ret rådvild :o

Redigeret af miswendelboe
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Selvom jeg har spillet til mange receptioner mindes jeg aldrig at have oplevet at der er blevet danset brudevals men I kan gøre lige hvad I vil. Eventuelt kunne "brudevalsen" om aftenen være et nummer som betyder meget for jer, og gommen kunne så bare have et sæt ekstra sokker med .:)

0

Del dette indlæg

Har I talt med bedsteforældrene/de ældre i familien om, at de ikke skal med om aftenen eller har I valgt, at de ikke skal med, fordi I tror, at de ikke kan klare den lange dag? Man bliver overrasket over, hvad de ældre i familien kan overkomme, når det er et bryllup. Da min bror blev gift, så troede vi også, at vores fars to gamle mostre ville hjem efter hovedretten, men sørme om de ikke blev til kl. 3-4 om natten :blink::super:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Man skal nemlig passe meget på at gøre de ældre, ældre end de er. .:) Jeg oplever ofte lidt af det samme og ofte er det nogle af de mest aktive på dansegulvet. I hvert fald i starten efter brudevalsen.

1

Del dette indlæg

Jeg elsker at de er så friske.... Min farfar gik med vennerne op til efterfest og bankede de unge knøse i billiard..... Han har til gengæld nærmest ikke snakket om andet end det bryllup siden og nu hvor han fik fotobog i julegave er ALLE tvangsindlagt til at Nææææ... og nåååhhh'e sig igennem den når de er på besøg.... han falder da helt i svime når han får at vide at han skal være oldefar ;-)

0

Del dette indlæg

Det er så fedt når man oplever det. Jeg husker selv et bryllup hvor de lidt ældre i selskabet efter brudevalsen havde placeret sig ved et bord lige foran den ene højtaler og på et tidspunkt spørger jeg dem om det er for højt (hvad jeg ofte gør). Nej for pokker da - bare fyr op og så sad de ellers og bankede løs i bordet hvis de ikke dansede og det var hvad enten det var old school musik eller noget af det lidt nyere .:) Naturligvis oplever man også ældre som på grund af helbred eller andet ikke magter det og som derfor tager afsted lige efter middagen (eller som det bliver sagt slet ikke kan magte at være med ved middagen, men hvor meget ville de få ud af at stå i rundkreds af gæster rundt om brudeparret hvor der bliver skubbet og presset i takt med at gæsterne kommer tættere og tættere på brudeparret. De sætter nok bare pris på at være med og at være en del af det så meget som de nu kan.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er nemlig rigtigt, Bent:

Keld og jeg var til en 50 års fødselsdag for mange år siden, og de sidste, der gik var netop de ældre i selskabet, som var nogle "festoriginaler". Vi har også været til et guldbryllup, hvor det var de UNGE i selskabet, som kørte FØRST hjem, hvorimod de ældre blev til festen sluttede :-D

Indrømmet, at der ER ældre, som af forskellige årsager ikke kan være så meget med til fester, men så deltager de på deres betingelser, og har en fest ud af det.

0

Del dette indlæg

Hvordan ser I på at danse brudevals til reception?

Vi holder en ret stor reception (inviterer 100 pers)

og derefter middag (invitere 40 pers)

- har valgt at vores bedste forældre ikke kommer med til middagen, da de alle er en del ældre og faktisk ikke kan overskue så lang en dag.

Jeg kan godt se at traditionen med, at klippe sokker osv er ret kedelig for gommen at få gjort inden middagen? men kunne man så danse to gange?

Grunden til at jeg tænker på om man kunne danse til receptionen, var for den ældre del af familien, og de medlemmer af familien som ikke skal med til middagen.

hvad tænker I, er ret rådvild :o

Vi har faktisk også snakket om at danse brudevals til receptionen. Vores reception holdes i mine forældres have, og det skulle så være en lille generalprøve på græsplænen i bare tæer, i forbindelse med at vi vil synge et par højskolesange (håber stadig S er med på den idé ;) )

Jeg ved ikke om vi gør det, for det skal jo heller ikke ødelægge oplevelsen af aftenen.

Vi har en del, der ikke bliver inviteret med til festen om aftenen (95 til fest og ca. 150 til reception), så for at det også føles "rigtigt" vil vi gerne flytte nogle centrale elementer til receptionen. Derfor er kagen også her. Jeg forstår sagtens din tanke og idé!

0

Del dette indlæg

Det er fair nok at have en holdning til det og give udtryk for det men nej - Sådan behøver det ikke at være . :) Det er en individuel sag. Der er da også af og til brudepar som slet ikke vil danse brudevals eller noget der minder om en first dance og nogle holder ikke egentlig fest og lader det være ved receptionen. Det er nu engang brudeparrets dag og deres fest og det skal være på deres præmisser og sådan er det :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er fair nok at have en holdning til det og give udtryk for det men nej - Sådan behøver det ikke at være . :) Det er en individuel sag. Der er da også af og til brudepar som slet ikke vil danse brudevals eller noget der minder om en first dance og nogle holder ikke egentlig fest og lader det være ved receptionen. Det er nu engang brudeparrets dag og deres fest og det skal være på deres præmisser og sådan er det :)

Jo, det er jeg enig, Bent, men det var det med, at det skulle "føles rigtigt", som trickede noget hos mig. En reception er jo ikke festen hos Akoesterby. De holder en fest om aftenen og så er det, at jeg ikke kan forstå, at de også vil danse brudevals til receptionen. Men du har ret, det er brudeparrets dag :)

0

Del dette indlæg

Jo, det er jeg enig, Bent, men det var det med, at det skulle "føles rigtigt", som trickede noget hos mig. En reception er jo ikke festen hos Akoesterby. De holder en fest om aftenen og så er det, at jeg ikke kan forstå, at de også vil danse brudevals til receptionen. Men du har ret, det er brudeparrets dag :)

Når jeg skriver, at det skal føles "rigtigt", så er det et spørgsmål om at jeg gerne vil have at de gæster, der er med til receptionen, føler sig lige så velkomne som de, der er inviteret til hele dagen. Som skrevet, så er det rigtigt mange mennesker, det drejer sig om, og 150 til hele dagen er ikke muligt for os.

Desuden er hele dagen festen hos os - der er kirke, reception og middag/aftenfest, der totalt giver festen.

Ikke desto mindre, så er jeg meget glad for alle jeres kommentarer. Det er supersvært ikke at kunne invitere alle med til hele dagen, så jeg håber virkelig at du, GoldRumble, har ret i, at receptionsgæster har forståelse for at sådan er det! :)

Hvad der føles "rigtigt" for os - det ved jeg ikke endnu. Men jeg er glad for at der er nogen, der stiller spørgsmålstegn ved de faste traditioner :)

0

Del dette indlæg

Når jeg skriver, at det skal føles "rigtigt", så er det et spørgsmål om at jeg gerne vil have at de gæster, der er med til receptionen, føler sig lige så velkomne som de, der er inviteret til hele dagen. Som skrevet, så er det rigtigt mange mennesker, det drejer sig om, og 150 til hele dagen er ikke muligt for os.

Desuden er hele dagen festen hos os - der er kirke, reception og middag/aftenfest, der totalt giver festen.

Ikke desto mindre, så er jeg meget glad for alle jeres kommentarer. Det er supersvært ikke at kunne invitere alle med til hele dagen, så jeg håber virkelig at du, GoldRumble, har ret i, at receptionsgæster har forståelse for at sådan er det! :)

Hvad der føles "rigtigt" for os - det ved jeg ikke endnu. Men jeg er glad for at der er nogen, der stiller spørgsmålstegn ved de faste traditioner :)

Jeg tror virkelig ikke, at der er nogen receptionsgæster, som vil føle sig mindre vigtige end festgæsterne, for alle ved jo, at sådan en dag ikke er billig og at man ikke kan have alle med til festen om aftenen :) Jeg har været til mange receptioner, men aldrig nogensinde følt mig mindre værd eller mindre velkommen end de, som var inviteret med til aftenfesten.

Der er forskel på reception og fest og det må der gerne være, hvis du spørger mig. Der er jo også forskel på, hvor tæt man er på brudeparret :)

Redigeret af GoldRumble
0

Del dette indlæg

Jeg tror virkelig ikke, at der er nogen receptionsgæster, som vil føle sig mindre vigtige end festgæsterne, for alle ved jo, at sådan en dag ikke er billig og at man ikke kan have alle med til festen om aftenen :) Jeg har været til mange receptioner, men aldrig nogensinde følt mig mindre værd eller mindre velkommen end de, som var inviteret med til aftenfesten.

Der er forskel på reception og fest og det må der gerne være, hvis du spørger mig. Der er jo også forskel på, hvor tæt man er på brudeparret :)

Vi serverede bryllupskagen til receptionen og jeg havde også gjort en del ud af DIY til receptionen og der sagde vores receptionsgæster at de synes det havde været så lækkert og så gennemført så de følte at de var en stor del af vores dag....

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi serverede bryllupskagen til receptionen og jeg havde også gjort en del ud af DIY til receptionen og der sagde vores receptionsgæster at de synes det havde været så lækkert og så gennemført så de følte at de var en stor del af vores dag....

Ja, kagen ville jeg også til enhver tid servere til en reception, hvor der højst sandsynligt bliver spist mere af den end til festen :)

Redigeret af GoldRumble
0

Del dette indlæg

Vedr. det med afviklingen af selve brudevalsen vil jeg sige det sådan at jeg har været ude til mange bryllupsfester (typisk havefester), som er startet meget tidligt. Eksempelvis ved 14 tiden og hvor der så er danset brudevals kl. 18 og det har for mig at se ikke virket akavet eller urigtigt. selvom jeg nok harværet den i selskabet der har haft det bedste sammenligningsgrundlag. . :) Den eneste forskel er at man ikke til en reception kan lade brudevalsen være en form for startskud på samme måde som "normalt" hvor den så følges op af fest, dans og lys, men humøret hos gæsterne og brudeparret skal såmænd nok være der.

Jeg er så fuldstændig enig i det andet med at der ikke er nogle som føler sig mindre vigtige end andre blot fordi de ikke kommer med til festen. Jo der kan være nogle i "yderzonen" som bliver skuffet og hvor brudeparret selv har været i tvivl men det vil man altid kunne komme ud for men det vil de være uanset om der danses brudevals ved receptionen eller ej. Det er noget som de fleste kan forklare sig ud af med at der er nogle fysiske og sikkert også økonomiske grænser for hvor mange der kan være med efterfølgende og i bund og grund er det ikke noget man skal stå til regnskab overfor.

Vedr. det med bryllupskagen så vil jeg også klart sige om eftermiddagen uanset om man så kalder det en reception eller ej. Alternativt at man serverer den som dessert. Det handler ikke kun om hvor meget eller hvor lidt der spises men også om at tidsplanen er mere presset om aftenen. I forlængelse af det med brudevalsen er der set fra vores side ikke noget værre end når der skal serveres bryllupskage efter brudevalsen enten fordi det er planlagt eller fordi tiden trak ud. For dermed kan brudevalsen netop ikke være startskuddet. Samtidig bliver det nemt en rodet affære med mange afbrydelser (brudevals, bryllupskage, natmad). Skal der ikke serveres bryllupskage om aftenen opnår man også en mere glidende overgang mellem middagen og det efterfølgende fordi kaffen bedre kan glide ind sammen med det øvrige traktement som stilles an efterfølgende.

0

Del dette indlæg

Jeg synes I skal gøre præcis som I har lyst til, det er jeres bryllup, så det vigtigste er at I er glade.

Som band har vi spillet til over 1000 bryllupper og har prøvet det meste. Dog har jeg mange gange oplevet at når brudeparret har lavet planer der er meget anderledes end traditionerne, så går der nogle gange ged i den omkring klokken 24.00

Der er næsten altid nogen til festen der forventer en brudevals der, og det skaber tit lidt forvirring hvis planen er noget andet.

Vores normale anbefaling er at have brudevals 23.30 og så lade DJ eller band gå på lige bagefter. På den måde starter man med et helt fyldt dansegulv, og der er gang i den med det samme. Det fungerer bare rigtig godt.

MVH Oliver

0

Del dette indlæg

Nu har jeg godt nok ikke spillet 1.000 bryllupsfester da jeg spiller meget andet end bryllupsfester (og det har du formentlig heller ikke selv Oliver da du er noget yngre end jeg er) .:) .:) men min erfaring er at den største udfordring om aftenen er bryllupskagen når den ikke er serveret om eftermiddagen eller som dessert, hvad man også kan læse ud af ovenstående. Tidspunktet for brudevalsen falder derimod mere naturligt og afvikles når man syntes det er tid, hvad enten det så er kl. 22 eller i sidste øjeblik kl. 23.54. Det er typisk noget vi aftaler med toastmaster/brudeparret undervejs.

Er man færdige med middagen allerede kl. 21, hvilket af og til ses selvom det er meget sjældent, er der ingen grund til at trække brudevalsen unødigt da man så blot risikerer at folk sidder og falder hen hvis der går får lang tid. Det optimale er for mig at se at folk får mulighed for at drikke kaffe, brudeparret åbner nogle gaver etc i en 1/2 - 1 times tid efter middagen hvorefter man kører på. Der har personalet så også haft mulighed for at rydde af efter middagen. .:)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer