ESPbrud

Bryllup... men hvordan.?

15 indlæg i dette emne

Jeg er blevet friet til til nytår af min fantastiske kæreste (nu forlovede) :a1221::a1221::a1221: . Vores plan er at blive gift om et år ca, så det ender nok med et vinterbryllup.

Jeg er ny herinde og har læst lidt på forskellige emner. I starten var min plan at jeg ikke selv skulle lave emner men læse med på andres, men synes allerede det er fantastisk så mange svar og gode forslag der kommer på andres emner så nu måtte jeg selv prøve.

Vi er lidt i dilemma med hvordan vi skal giftes. Vi er af forskellige baggrund, min forlovede er dansk og jeg er af anden baggrund. Ingen af os er religiøse og vi er derfor enige om, at vi skal giftes enten på rådhuset eller en vielse på stedet hvor vi skal holde festen.

Det vi er allermest i tvivl om er, hvordan vi skal holde festen. Ingen af os har lyst til at holde den store fest på den meget traditionelle måde og har heller ikke lyst til at bruge vildt mange penge på en fest. På den anden side vil vi gerne fejre vores dag med vores venner og stadig gøre det ordentligt. Vi synes dog ikke vi kan lade være med at invitere vores familier. Og med familie og venner ender man hurtig op mod de 50 gæster. Og da vi er af forskellig baggrund, bliver det også meget internationalt med flere sprog. :wink::biggrin:

Så hvor og hvordan skal man holde en anderledes fest hvor man evt. også kan blive viet samtidig?

Jeg kan se fordelene i at blive viet på stedet da man derved slipper for at skulle holde et heldagsarrangement, men man kan derimod starte festen om eftermiddagen med en vielse og fortsætte direkte med middagen.

Håber på nogle forslag.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej med dig

og Tillykke

Jeg kan godt lide ideen om at blive gift på feststedet, måske fordi jeg tumler lidt med samme ide :tunge:

Vi er ikke er forskellig herkomst, men jeg har valgt religion fra og min forlovede har accepteret at jeg ikke vil giftes i kirke.

Fordelen ved at finde et sted og holde vielsen der er i min mening mange. Man kan finde et sted der passer præcis til en - indendørs, udendørs, strand, have m.m. Der er heldigvis flere og flere kommuner hvor det er muligt at finde en der vil komme ud og vie folk, ellers kunne man smutte på rådhuset og få det lovformelige ordnet og så holde en ceremoni lige som man ønsker det ()()

Noget af det vigtigste synes jeg er at, hvis man har folk langvejs fra som evt. ikke er i bil, er der ikke transport fra kirke til feststed og er det et hotel eller lignende er der overnatning tæt på også for brudeparret :bed:

Men i det hele taget er det vel bare at lægge hovedet i blød og gøre lige det man har lyst til. Det er jo jeres helt egen dag.

Glæder mig til at følge med i hvad i finder ud af

0

Del dette indlæg

Hvordan man vil/skal holde sit bryllup er helt op til jer selv.... Skriv jer en liste hvad der er vigtigt for jer hver især og find et kompromis derimellem... Geografisk beliggenhed, stilen (slot, have, whatever), overnatningsmuligheder, vielse indenfor/udenfor, tid på året, stor fest/lille fest, gør meget selv/gør lidt selv, stort budget/lille budget osv osv....

På vores feststed har de en del vielser på stedet i forbindelse med bryllupsfester og vi overvejede det også af praktiske grunde men endte med at vælge den lokale landsbykirke...

0

Del dette indlæg

Er der nogen der har erfaringer med vielse på Københavns rådhus? Som jeg kan læse det på deres hjemmeside virker det som om det er et samlebånd hvor man trækker et nummer og kommer ind og så efter 2 minutter er man ude igen? Det virker utrolig upersonligt, uromantisk og ikke særligt hyggeligt.

Og er der nogen der ved om man kan blive viet på rådhuset men udenfor deres normale åbningstid, der står at man skal kontakte dem hvis man gerne vil giftes udenfor åbningstid eller et andet sted, men vil lige høre om nogen har erfaringer med dette?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Og tak for jeres foreløbige svar. Vi har også snakket om den med Louise G nævner men synes så alligevel ikke at vi kan undgå at invitere familien med til fest og heller ikke undgå at invitere vennerne til selve brylluppet, da vi ved de alligevel ville dukke op og så er det svært hvis man har planlagt en frokost kun for nogen.

0

Del dette indlæg

Er der nogen der har erfaringer med vielse på Københavns rådhus? Som jeg kan læse det på deres hjemmeside virker det som om det er et samlebånd hvor man trækker et nummer og kommer ind og så efter 2 minutter er man ude igen? Det virker utrolig upersonligt, uromantisk og ikke særligt hyggeligt.

Og er der nogen der ved om man kan blive viet på rådhuset men udenfor deres normale åbningstid, der står at man skal kontakte dem hvis man gerne vil giftes udenfor åbningstid eller et andet sted, men vil lige høre om nogen har erfaringer med dette?

Jeg blev gift med min første mand på Københavns rådhus og det er rigtig fint hvis man bare har et par vidner med og det bare skal gøres, men det er ikke specielt romantisk, der er ikke så meget plads og det er lidt som at sidde og vente på at komme ind til lægen.... Hvis man drømmer om et romantisk bryllup så find en anden løsning...

0

Del dette indlæg

Er der nogen her på BK som har erfaringer med at blive viet af nogle af Københavns borgerrepræsentanter? Jeg kan se man selv skal kontakte en repræsentant og få en aftale hvis man vil giftes et andet sted end på rådhuset. Og der er 55 repræsentanter. Hvordan vælger man lige??

Og er der nogen der ved om det er muligt at blive gift på rådhuset men udenfor normal åbningstid hvis bare man ligesom ovenfor selv aftaler det med en i borgerrepræsentationen?

0

Del dette indlæg

Er der nogen her på BK som har erfaringer med at blive viet af nogle af Københavns borgerrepræsentanter? Jeg kan se man selv skal kontakte en repræsentant og få en aftale hvis man vil giftes et andet sted end på rådhuset. Og der er 55 repræsentanter. Hvordan vælger man lige??

Og er der nogen der ved om det er muligt at blive gift på rådhuset men udenfor normal åbningstid hvis bare man ligesom ovenfor selv aftaler det med en i borgerrepræsentationen?

Nr 2 kunne i 2003 da jeg første gang blev gift ikke lade sig gøre på Københavns rådhus (de kan jo have lavet det om, men jeg tvivler, da det kræver en del personale at have det hele kørende)

Hvordan man vælger, tja, hvis nogen af jer har en bestemt politisk holdning kan I jo gå efter det parti, men ellers ved jeg ikke.... Det borgerlige vielsesritual er jo meget kort så personen behøver ikke at være en mester taler på samme måde som en præst...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Der er mange måder at lave en anderledes fest på men i dag er det nok vanskeligt at lave noget som er fundamentalt anderledes end det alle andre gør da det gøres på mange forskellige måder. Det vigtigste er også at man selv syntes det er anderledes (og det rigtige).

Det jeg selv husker mest tydeligt som værende anderledes var et bryllup hvor parret blev viet udenfor på det sted hvor festen skulle holdes og jeg spillede også til vielsen. Efterfølgende var der noget minglen etc. hvorefter der blev serveret tapas og små retter. Folk sad i flere rum og ikke ved egentlige borde. Nogle gjorde. Andre sad i sofaer men der var ingen bordplaner. Der var opsat en slags "speaker corner" i det ene rum hvor folk så samledes når der var taler. Efterfølgende var der fest og dans "as usual". .:)

0

Del dette indlæg

Jeg blev viet i Kongens have i København. Vi holdt festen på det der nu hedder Orangeriet, en restaurant der ligger i haven. På deres terasse lige ud i haven blev vi viet kl. 16. eller 16.30 jeg husker ikke tidspuntet. Det tog ca. en halv time, det var daværende sundhedsborgmester i København Kommune, der viede os.

Bagefter var der boblevand på terassen vi havde fantastisk vejr. Og så middag kl. 18 - den var jo nok traditionel med taler og sange og fest og dans til kl. 5 om morgenen :)

Men I kan jo lade være med at lave en middag, hvor man sidder til bords. Vi har sidste år været til flere store fester, hvor det var stående fest og hvor man minglede meget.

Så var der sådan nogle høje runde borde og en masse dejligt "nappe mad", og det fungerede super godt :) I kan jo frabede jer taler og sange også, det må man jo gerne :)

Held og lykke med det :)

0

Del dette indlæg

Min bedste veninde blev viet på Københavns Rådhus det var samlebånd man sad og ventede sammen med andre par og det tog ikke lang tid derinde.

Men jeg synes stadig det var en fin stund derinde, omend noget kort :)

Det er meget samlebånd.... Jeg synes det er fint nok hvis man kun har 3-4 med, men har man 50 gæster med så virker det ikke optimalt efter min mening, så ville jeg finde en anden løsning et andet sted end rådhuset....

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg blev viet i Kongens have i København. Vi holdt festen på det der nu hedder Orangeriet, en restaurant der ligger i haven. På deres terasse lige ud i haven blev vi viet kl. 16. eller 16.30 jeg husker ikke tidspuntet. Det tog ca. en halv time, det var daværende sundhedsborgmester i København Kommune, der viede os.

Bagefter var der boblevand på terassen vi havde fantastisk vejr. Og så middag kl. 18 - den var jo nok traditionel med taler og sange og fest og dans til kl. 5 om morgenen :)

Men I kan jo lade være med at lave en middag, hvor man sidder til bords. Vi har sidste år været til flere store fester, hvor det var stående fest og hvor man minglede meget.

Så var der sådan nogle høje runde borde og en masse dejligt "nappe mad", og det fungerede super godt :) I kan jo frabede jer taler og sange også, det må man jo gerne :)

Held og lykke med det :)

Tak for din kommentar. Jeg har godt læst om dit bryllup i et af de andre oplæg her på siden. Det lyder super hyggeligt i Orangeriet, har også været inde og kigge på det. Vi skal formentlig giftes i November 2015 så hvis vielsen ikke skal være på rådhuset skal vi helst finde et sted hvor det kan foregå indendøre.. :-)

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer