Mus84

Fotografering, copyright og deling på BK

8 indlæg i dette emne

Vi har fået taget nogle rigtig flotte billeder af vores fotograf til vores bryllup for 14 dage siden.

Vil gerne bruge dem i beretningen i min planlægningstråd, men vil ikke bryde nogle regler.

Fotografen har selvfølgelig ophavsret og copyright. Vi får billederne digitalt så vi selv kan fremkalde.

Må jeg vise billeder i min tråd? Selvfølgelig med fuld kreditering til fotograf og evt vandmærke på billederne.

Tænker det egentlig som god gratis reklame for fotografen.

Tak for svar.

PS jeg skal nok spørge fotografen, men vil gerne høre om nogen kender reglerne.

Redigeret af Mus84
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig med Ki. Men tænker at alle seriøse fotografer henviser til deres vilkår. Min fantasi rækker dog ikke til, at nogen fotograf kan have noget i mod det. Med mindre fotografen sættes i et dårligt lys, men det virker jo ikke som tanken her.

En fotograf skal give tilladelse om:

1) der kan tages kopier og hvor mange

2) kopierne kan sælges, udlejes, udlånes eller foræres væk til tredjemand

3) det, fotografen har lavet, må vises offentligt og i hvilken sammenhæng

Det kaldes de økonomiske rettigheder. Det er disse rettigheder, der gør det muligt for en fotograf at tjene penge på sine billeder.

( lov om ophavsret § 2)

Den anden del er den personlige ophavsret, der blandt andet handler om kreditering.

Tak. Hun skriver fint om sine vilkår. Skal bare være sikker på at jeg forstår dem korrekt. Men spørger hende også selv.

Har ikke hensigt om at stille hende i er dårligt lys, men vil bare vise nogle rigtig flotte billeder.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ville også være mærkeligt andet da ´folk har gjort det i årevis. Samtidig er det jo god reklame for hende og et eller andet sted kan man jo sige at I har betalt for billederne. Godt nok ikke for rettighederne men den anden vej rundt skal hun jo have jeres tilladelse hvis hun vil bruge billederne kommercielt. Der hvor jeg tror den store udfordring ligger, er når vi taler om billeder af gæster som jo ikke har givet tilsagn til offentliggørelse. .:)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Helt enig. Man kan jo så diskutere om det er kommercielt når folk anvender billederne herinde og det er det, jeg forholder mig til.

Blandt de lidt "yngre" inden for vores branche er det meget "in" at lægge billeder ud af festende gæster - skal vi kalde det teenagere - ud på diverse sider. Om de blev direkte dømt skal jeg ikke kunne sige men der var da for blot et par år siden en del skriveri i pressen på den konto. Men ja sund fornuft må råde.

Vi og andre har selv den holdning at det vi skal præsentere er os selv. Naturligvis kunne det være sjovt i den forbindelse at vise billeder og videoer fra fester men der har vi den klare holdning at vi skal værne om privatlivets fred. Folk skal kunne holde en privatfest, bryllupsfest, fødselsdagsfest whatever og vide sig sikker på at de ikke efterfølgende kan se sig selv og gæster udstillet offentligt. Jeg opererer selv under et tavshedspligt princip i dagligdagen. Det gælder også i relation mine DJ jobs.

Undtagelsen er når vi, som i lørdags, er ude til byfester og andre åbne arrangementer som det jeg lavede i lørdags. Der er ikke de store moralske overvejelser i forhold til at lægge et enkelt billede af en stor forsamling, da folk ved at der er presse på og at det er et offentligt arrangement.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Korrekt - Juridisk set må man ikke lægge billeder ud på nettet overhovedet uden fotografens tilladelse hvadenten det så er et sted der er offentligt tilgængeligt for alle eller et lukket forum som en lukket facebookgruppe o.l. Omvendt må man formode at de fleste bryllupsfotografer praktiserer det lidt ligesom du gør. Ellers kan det jo nemt koste dem opgaver eller medføre senere stridigheder.

Tror egentlig at vi grundlæggende er enige men vi har ikke det med billeder så tæt på da det jo ikke er noget vi gør i udover enkelte billeder af opstillinger.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer