MaiaEmilia

Et folkeligt bryllup 13/8-16 - 1. rigtige kjoleprøvning +billeder

57 indlæg i dette emne

Så fik jeg endelig oprettet en planlægningstråd :cheerleader3:

Lidt om os

Jeg er 25 år og pædagogstuderende, pt. i praktik i et botilbud for mennesker med psykosociale problemer.

Pelle er 24 år og nyuddannet trafik- og transportingeniør og arbejder i et rådgivende ingeniørfirma.

Vi har været sammen i godt og vel fire år, og 19. december sidste år faldt han så på knæ på Gedesby strand ved solnedgang :heart:

Selvom vi havde snakket om det og ovenikøbet kigget lidt på ringe, kom det alligevel ret meget bag på mig, da jeg havde super travlt med at lede efter vættelys :)

Overblik

Dato: 13. august 2016

Kirke: Frederiksborg Slotskirke

Reception: Café Slotsbio

Middag og fest: Hotel Marienlyst

Gæster: Ca. 65

Alt det andet

Ting der er styr på:

Farvetema - Lyserød, hvid og sølv

Brudepiger - Det bliver mine 3 gode veninder

Brudepigekjoler

Forlover - Pelles gode barndomsven

Musikken

Danseunderviser

Hår og makeup stylist

Fotograf

Kørsel - Det bliver en fin Ford model B

Ting der ikke er styr på (endnu):

Brudekjole - en kjole prøvet

Slør + hairpiece

Brudesko

Buketter

Ringe

Tøj og sko til gommen

Bordpynt

Invitationer

Taler

Morgengaver

Mad og drikke til receptionen - Det står vores forældre dog for, så vi skal bare prøvesmage :biggrin:

Og så er der jo sikkert en million andre ting, jeg bare ikke lige har tænkt over (eller glemt at skrive ned).

En lille tilføjelse: Jeg ELSKER selv, når folk har billeder med i deres tråde, så der kommer til at være en masse i min :)

Redigeret af MaiaEmilia
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Kirken:

Til at begynde med, havde vi besluttet os for, at blive viet af "min" præst, som har døbt og konfirmeret mig i Birkerød kirke, hvor Pelle er konfirmeret og i øvrigt har lært at spille orgel :blink: Få måneder efter, at vi havde booket kirken, fik vi at vide, at den vil være lukket pga. renovering på datoen for vores bryllup. I al hast fik jeg kontaktet Frederiksborg Slotskirke, som jeg hører til, og de havde heldigvis plads til os på samme dato :thumbsupsmileyanim:

Selvom vi umiddelbart var kede af at gå fra den lille og hyggelige - og måske mere "folkelige" Birkerød kirke - er vi begge nu super glade for, at blive viet i den meget smukke Slotskirke. :)

Udefra:

frederiksborg%20slot.jpg

Dette her er godt nok en anelse mørkt

picture-88.jpg

Og så et lidt lysere et:

frederiksborg-slotskirke.jpg

Redigeret af MaiaEmilia
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Herligt med endnu en planlægningstråd for 2016! Velkommen til 'afdelingen', det bliver spændende at følge :)

:balloons: velkommen til og tillykke med din planlægningstråd :cheerleader3: dejligt med endnu en 2016 brud

Tusind tak! Det er også sjovt at komme "rigtigt" igang, selvom det nok bliver lidt af flere omgange ;)

0

Del dette indlæg

Receptionen:

Vi blev også nødt til at ændre planerne med receptionen, da vi skulle skifte kirke. Oprindeligt havde vi tænkt os at holde reception i Pelles forældres have. Men det ville virker lidt fjollet, da gæsterne så ville skulle frem og tilbage hele tiden :rolleyes:

Heldigvis er det sådan, at både han og jeg er filmoperatører i Café Slotbio, som ligger et stenkast (sådan da) fra kirken. Derfor kan vi holde reception med lidt mad og drikke både for de inviterede gæster, men også for alle dem der er med til "globryllup" dér :)

Det er vores forældre, der klarer receptionen, så det er bare virkelig lækkert, at vi ikke skal tænke på noget dér!

Det er meget svært lige at finde et ordentligt billede fra indenfor, så her er lige et med formanden i midten :happy:

633421_605_0_0_0_0_0_2.jpg

Og så et udefra (godt nok et meget gammelt billede):

slotsbio_hilleroed.jpg?itok=sy79Hpfv

Der står nogle små vaser på alle bordene, så jeg tænker, at købe en masse roser i farvetemaet og sætte dem i, for lige at give det et personligt præg.

Redigeret af MaiaEmilia
0

Del dette indlæg

Middag og fest:

I foråret var min mor og jeg til Bride-to-be brunch på Hotel Marienlyst, og jeg var bare solgt! :loveshower:

Stedet er virkelig lækkert, der er udsigt til havet (terrassen ligger bogstavelig talt lige ved siden af stranden), personalet er venlige og professionelle, og så har vores gæster mulighed for at overnatte der. Så da jeg kom hjem, skyndte jeg mig at fortælle om det til min kommende mand og i løbet af ingen tid, fik vi bestilt en tid til at komme derop og snakke nærmere :)

7383348-marienlyst-facade.gif34710_27_y.jpg

Jeg er dog lidt nervøs for, hvordan brudevalsen kommer til at gå, når der er gulvtæppe, er der nogen af jer der har erfaring med det? Er faktisk kommet til, at købe en dansekjole, men det tager jeg senere ;)

Vi har valgt deres største pakke, som ser sådan her ud:

Shakespeare arrangement
  • Separat banquetlokale
  • Elegant opdækning inkl. blomsterdekorationer
  • Marienlyst velkomstdrink
  • 3-retters sæsonmenu (forret, hovedret og dessert)
  • Husets hvid-, rød- og dessertvin ad libitum under middagen
  • Isvand
  • Kaffe med petit four
  • Husets cognac eller likør til kaffen
  • Fri bar med husets hvid- og rødvin, øl & spiritus i 2 timer
  • Natmad

Det bliver ikke helt billigt, men så klarer de tilgengæld stort set det hele. Så skal vores gæster i hvert fald ikke komme hér og sige, at der mangler noget :)

Når vi kommer lidt tættere på bryllupsdatoen, skal vi derud til prøvemiddag, hvor vi også skal aftale blomsterdekorationer osv., og jeg GLÆDER mig!

0

Del dette indlæg

Vi havde også gulvtæppe i vores festlokale, og skulle dermed også danse brudevals på gulvtæppe. Det gik udemærket, og samtidig passede det med, at vi havde øvet hjemme på vores eget gulvtæppe i stuen.

Hvis det er, kan du tænke over det, når du køber sko - sålerne betyder meget.

Du vil blive så glad for, at I har bestemt jer for den store pakke på hotellet. I skal selvfølgelig stadig bestemme, at I vil have den slags blomster, bordopdækning osv., men det med at få det hele arrangeret - det har I folk til :)

Selvfølgelig kan man selv lave diverse DIY projekter alligevel, men det er ikke nødvendigt - det var ihvert fald ikke noget, jeg prioriterede.

Hvis du ikke har så mange DIY projekter, kan du nyde dagene optil. Modsat mange brude herinde havde vi overhovedet ikke stress i dagene inden, for det var ikke os selv, der stod for at få festlokale og meget andet klar.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi havde også gulvtæppe i vores festlokale, og skulle dermed også danse brudevals på gulvtæppe. Det gik udemærket, og samtidig passede det med, at vi havde øvet hjemme på vores eget gulvtæppe i stuen.

Hvis det er, kan du tænke over det, når du køber sko - sålerne betyder meget.

Du vil blive så glad for, at I har bestemt jer for den store pakke på hotellet. I skal selvfølgelig stadig bestemme, at I vil have den slags blomster, bordopdækning osv., men det med at få det hele arrangeret - det har I folk til :)

Selvfølgelig kan man selv lave diverse DIY projekter alligevel, men det er ikke nødvendigt - det var ihvert fald ikke noget, jeg prioriterede.

Hvis du ikke har så mange DIY projekter, kan du nyde dagene optil. Modsat mange brude herinde havde vi overhovedet ikke stress i dagene inden, for det var ikke os selv, der stod for at få festlokale og meget andet klar.

Okay, det er godt at høre! Det med skosålerne havde jeg ikke lige tænkt over, så fedt du siger det :)

Det er også det, jeg tænker. Har tænkt mig at lave invitationerne selv, og så må vi se, hvad jeg ellers lige får tid til. Jeg håber også meget ikke at skulle stresse alt for meget op til selve dagen :wink:

0

Del dette indlæg

Jeg har spillet flere gange på Marienlyst og vi har også deltaget på flere af deres messer. Synd de ikke holder dem mere. Det sted går I ikke galt i byen med .:) Omgivelserne taler for sig selv og deres service under arrangementet kan man ikke sætte en finger på.

Med hensyn til brudevalsen er det jo først og fremmest forskelligt hvor meget folk går op i det. Nogle øver meget, tager timer m.v. og andre tager det som det er. Men uanset hvad så får I typisk lov til max. at danse brudevals i ca. 1-2 minutter om end det nok føles som længere tid. Så den del ville jeg slet ikke være urolig for i forhold til valg af sko og såler .:)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har spillet flere gange på Marienlyst og vi har også deltaget på flere af deres messer. Synd de ikke holder dem mere. Det sted går I ikke galt i byen med . :) Omgivelserne taler for sig selv og deres service under arrangementet kan man ikke sætte en finger på.

Med hensyn til brudevalsen er det jo først og fremmest forskelligt hvor meget folk går op i det. Nogle øver meget, tager timer m.v. og andre tager det som det er. Men uanset hvad så får I typisk lov til max. at danse brudevals i ca. 1-2 minutter om end det nok føles som længere tid. Så den del ville jeg slet ikke være urolig for i forhold til valg af sko og såler . :)

Dejligt at høre :)

Min forlovede og jeg danser sammen i forvejen, så vi er lidt perfektionistiske omkring det ;)

0

Del dette indlæg

Wuhuuuu tillykke med frieriet og din nye tråd. Vi holder vores bryllup på Marienlyst om en måned, og alt har indtil videre været helt perfekt - så godt valg :D

Mange tak :)

Det er der godt nok ikke lang tid til, håber I får en fantastisk dag!

Det er meget betryggende at høre, at stedet er godt, fra nogen, der er lidt længere fremme i processen :)

0

Del dette indlæg

Så er det jo lidt en anden sag for så er forventningerne høje fra såvel gæster som ikke mindst jer selv og I er nok også dem som er bedst til at vurdere det med tæpperne. Tal eventuelt med dem deroppe om at få lov til at prøve det af inden.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Så er det jo lidt en anden sag for så er forventningerne høje fra såvel gæster som ikke mindst jer selv og I er nok også dem som er bedst til at vurdere det med tæpperne. Tal eventuelt med dem deroppe om at få lov til at prøve det af inden.

Ja det er jo det.

Jeg har også tænkt på, når vi alligevel skal derop til prøvesmagning, lige at tage en prøve-svingom :)

Redigeret af MaiaEmilia
0

Del dette indlæg

Musikken:

Både Pelle og jeg er lidt alternative i vores musiksmag, vi ELSKER folkemusik! :loveshower:

Derfor har vi fravalgt den klassiske ind- og udgangsmusik til fordel for nogle musikstykker, som betyder rigtigt meget for os begge. Når jeg skal gå op ad kirkegangen, bliver det til Langskibet. Desværre kan jeg ikke finde et klip med det nogen steder, men det er meget smukt og glædesfuldt og passer bare perfekt til anledningen.

Efter vielsen går vi ud sammen til Det Første Brudestykke, som er en sønderhoning fra Fanø. Vi har overvejet lige at lave nogle dansetrin på vejen ud, men tror simpelthen ikke jeg tør, så det må blive til festen :)

Vi er så superheldige, at Pelle har en ven, der studerer på Det Kongelige Musikkonservatorium, og han samler da lige en kvartet for os, som både spiller i kirken (forhåbentligt sammen med organisten, hvis han/hun vil) og til middagen! Det bliver to violinister, en bratsch og en cello.

Da vi begge spiller musik – han harmonika, jeg mandolin – har vi tænkt os at lave et lille overraskelsesindslag. Vi får en, vi kender ud til kort at undervise i ”Pigernes Fornøjelse”, som gæsterne skal lære at danse, mens vi spiller op med musik. Det kan godt se rigtigt kikset ud med sådan noget folkemusik, men det er simpelthen bare så sjovt :biggrin:

Her sidder vi og spiller på Torvet :)

post-77711-0-42670600-1442324732_thumb.j

Og sidst men ikke mindst har vi fået Basco til at komme og spille op til dans og fest :cheerleader3:

De er simpelthen SÅ fantastiske – ham der spiller på citern er rigsspillemand i Sverige – og vi er bare lykkelige over, at det var muligt at booke dem.

Her er det flotte band:

basco-r%C3%B8gen-570x303.jpg

0

Del dette indlæg

Hvor lyder det fedt med folkemusik :cheerleader3:

Jeg har danset folkedans, siden jeg var tre år (desværre ikke de sidste tre år), og derigennem kommer man også til at kende folkemusikere. (Derfor jeg ved lidt om gode såler og gulv til at danse på)

Hvis min mand også havde været folkedanser, kunne jeg godt have fundet på folkemusikere til middag og dans.

Mine forældre har til flere familiefester haft en instruktør og nogle musikere istedet for et band. Og så har der været dans for alle, hvilket hele selskabet har synes var rigtig sjovt og deltaget i - og så selvom de ikke selv er dansere.

0

Del dette indlæg

Jeg har danset folkedans, siden jeg var tre år (desværre ikke de sidste tre år), og derigennem kommer man også til at kende folkemusikere. (Derfor jeg ved lidt om gode såler og gulv til at danse på)

Hvis min mand også havde været folkedanser, kunne jeg godt have fundet på folkemusikere til middag og dans.

Mine forældre har til flere familiefester haft en instruktør og nogle musikere istedet for et band. Og så har der været dans for alle, hvilket hele selskabet har synes var rigtig sjovt og deltaget i - og så selvom de ikke selv er dansere.

Dejligt med en "fellow" folkedanser :)

Vi har godt nok været lidt nervøse for, om festen vil dø ud med folkemusik, da vores familier og venner ikke hører sådan noget. Men det har været vores store drøm, at Basco skulle spille til vores bryllup, så der var ikke nogen tvivl om, at det skulle være dem! Men mon ikke de kan få gang i festen? Med det du skriver om, at dine forældres selskaber har taget godt imod musikerne, er et godt tegn :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Dejligt med en "fellow" folkedanser :)

Vi har godt nok været lidt nervøse for, om festen vil dø ud med folkemusik, da vores familier og venner ikke hører sådan noget. Men det har været vores store drøm, at Basco skulle spille til vores bryllup, så der var ikke nogen tvivl om, at det skulle være dem! Men mon ikke de kan få gang i festen? Med det du skriver om, at dine forældres selskaber har taget godt imod musikerne, er et godt tegn :thumbsupsmileyanim:

Jeg er sikker på, at jeres gæster vil få en god fest, selvom det måske ikke er den slags musik, de normalt hører. Mange har jo også en anden forestilling om folkemusik/-dans, end det egentlig er. Så tror gæsterne bliver positivt overraskede over, hvor der kan være gang i den med folkemusik.

0

Del dette indlæg

Enig. Uanset om det er folkedans, zorba, salsa eller andet så er det noget som giver gæsterne en oplevelse som de vil kunne huske og noget som er anderledes i forhold til det de normalt oplever. Det samme med undervisning i dans, om det så er folkedans, linedance o.l. Der er min erfaring bare at undervisningen ikke skal vare meget mere end 30-40 minutter. .:) Det handler ikke kun om at tidsplanen ved langt de fleste bryllupsfester er meget stram. Erfaringen er at mange gæster falder fra hvis det er for langvarigt. Om et bestemt tema så holder hele vejen igennem musikmæssigt er udelukkende et spørgsmål om bandets formåen. Hvis de giver den gas og kan levere varen og vi ikke taler om en fest/musik som varer til 4-5 tiden om morgenen så skal det nok holde. .:)

0

Del dette indlæg

Enig. Uanset om det er folkedans, zorba, salsa eller andet så er det noget som giver gæsterne en oplevelse som de vil kunne huske og noget som er anderledes i forhold til det de normalt oplever. Det samme med undervisning i dans, om det så er folkedans, linedance o.l. Der er min erfaring bare at undervisningen ikke skal vare meget mere end 30-40 minutter. . :) Det handler ikke kun om at tidsplanen ved langt de fleste bryllupsfester er meget stram. Erfaringen er at mange gæster falder fra hvis det er for langvarigt. Om et bestemt tema så holder hele vejen igennem musikmæssigt er udelukkende et spørgsmål om bandets formåen. Hvis de giver den gas og kan levere varen og vi ikke taler om en fest/musik som varer til 4-5 tiden om morgenen så skal det nok holde. . :)

Mht. undervisningen bliver det nok omkring en halv time. Dels fordi programmet nok bliver stramt i forvejen, men også fordi, det er en okay let dans, og at det helst ikke skal blive for ensformigt i længden :wink:

Bandet har vi kontraktmæssigt aftalt, at de spiller 2 * 45 minutter, men ham vi snakkede med talte om, at de nok godt kunne spille lidt længere tid. Og så har vi ellers anlæg og noget spotify klar, til når de er færdige :)

0

Del dette indlæg

30 minutter er fint nok og umiddelbart tilpas. .:) Jeg tror så nok folkedans musikken ville falde lidt til jorden hvis man brugte anlæg og spotify til det senere. Der ville jeg nok bare vælge "almindelig" bred musik .:)

0

Del dette indlæg

30 minutter er fint nok og umiddelbart tilpas. . :) Jeg tror så nok folkedans musikken ville falde lidt til jorden hvis man brugte anlæg og spotify til det senere. Der ville jeg nok bare vælge "almindelig" bred musik . :)

Det er også præcis, hvad vi gør :lol:

Så kan gæsterne også være med til at bestemme musikken for resten af natten :)

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer