Katsura

Blive gift i hemmelighed? Hjælp!

4 indlæg i dette emne

He

Min kæreste og jeg har lige købt hus, og i forbindelse med banklån mm. er vi blevet anbefalet fra mange sider at blive gift for at sikre hinanden rent juridisk, hvis der skulle ske noget med en af os - hvilket virker meget fornuftigt. Af økonomiske og praktiske årsager kan vi ikke holde det store bryllup lige nu, så vi overvejer at blive gift på rådhuset og senere få en kirkelig velsignelse, når tiden er inde. Den borgerlige vielse bliver derfor mere en juridisk foranstaltning, mens den kirkelige velsignelse bliver det "rigtige", traditionelle bryllup med stor fest, brudekjole og alt det der :-)

Er der nogen, der har erfaring med dette? Fortæller man det til nogen? Hvor mange fortæller man det til? Hvordan tog jeres nærmeste det, da de fandt ud af det? Hvordan oplevede I jeres kirkelige velsignelse i lyset af, at I allerede var blevet gift på rådhuset? 

Mine bekymringer omkring alt det her er dog to ting: 
1. Min kæreste er mere pragmatisk end jeg, og med et huskøb der vil påvirke vores økonomi de næste mange år, er jeg bange for, at han ikke vil kunne se nødvendigheden i at bruge en masse penge på et kirkebryllup senere hen. Det er dog noget, der er meget vigtigt for mig, og jeg gjorde det klart for ham tidligt i vores forhold, at hvis det skulle være os, skulle vi også giftes en skønne dag, i en kirke. Jeg vil også gerne gemme så mange af bryllupstraditionerne som muligt til den rigtige dag. 

2. At det ikke vil være noget "særligt" på samme måde, hvis de fleste ved, at vi allerede er gift og kun bliver kirkeligt velsignet. 
Jeg er en af dem, der altid har drømt om det store prinsessebryllup, elsker bryllupsprogrammer i tv og planlægger i hemmelighed på livet løs på Pinterest :-) 
Det betyder derfor rigtig meget for mig at få et rigtigt bryllup, men jeg er bange for, at det vil tage noget fra vores rigtige bryllup, hvis vi allerede er gift, især hvis mange allerede kender til vores borgerlige vielse.
Derfor overvejer jeg, at vi kun skulle invitere meget få med til den borgerlige vielse, som ville kunne holde tæt med det. Mine forældre, som jeg har et ofte anstrengt forhold til, ville have svært ved at respektere mit ønske om at ikke dele det med alle. Derfor skulle jeg enten affinde mig med, at mange vidste at vi var gift, eller også holde det hemmeligt for dem, også selvom min kærestes familie kendte til det. 

Hvad ville I gøre? Jeg er virkelig i vildrede. Jeg ved godt, at det er fornuftigt at blive gift, men det er så pokkers svært at gøre det på en måde, der stadig er tro mod alle de ting, jeg har drømt om. 

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis I bestemmer jer for at holde jeres vielse hemmeligt, men er bange for at dine forældre ikke kan holde på hemmeligheden, ville jeg bare tage jeres aller nærmste venner med fx 1 eller 2 par med og så lade det blive ved det. Jeg ville ikke gøre forskel og invitere din kærestes forældre med men ikke dine egne.

 

I kirken vil folk måske så studse over, at det er en velsignelse og ikke en vielse. Vi har været til bryllup hos gode venner, der var viet på rådhuset og flere år senere blev velsignet i kirken. Der var nogen der vidste at de var gift i forvejen og andre vidste det ikke, deres bryllup og fest var på ingen måde dårligere eller bar præg af, at det "kun" var en velsignelse, den var helt på højde med andre bryllupper, som jeg har været til. 

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er sjovt, for vi overvejer også at låne til hus, og der har vi hørt det NOGEN GANGE er bedre at være ugifte, fordi man så skal have et lavere rådighedsbeløb end hvis man er gift, men selvfølgelig skynde sig at sikre hinanden.


Jeg er ikke til at have 2 bryllupper, det er virkelig ikke min smag, så jeg ville nok bare gå til en advokat til at starte med og få ordnet det mest praktiske. Men vi skal også giftes næste år, uanset hvad, så brylluppet ville jo komme meget kort efter evt. huskøb. Og så er jeg ligeglad med om andre vil være ligeglade, for MIG vil det ikke være det samme når jeg allerede er gift :)

 

Jeg kender folk der spurgte banken om de ikke kunne låne lidt ekstra til møbler og måske også et lille bryllup, og det gik banken med til, men de havde heller ingen andre lån og fin økonomi ellers.
Så igen, tænk over hvad bryllup er for jer generelt, og hvad det overhovedet skal koste :) Om det skal være det helt store traditionelle, eller om det lidt mindre og nære også kan gøre det.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer