Lisevb

Tidsplan for vinterbryllup?

12 indlæg i dette emne

Hej alle sammen :)

 

Jeg har brug for lidt holdninger/input i forhold til logistik og tidsplanlægning for et vinterbryllup som jeg håber i kan hjælpe mig med. Min kæreste (forlovede vel egentlig) friede til mig i december, og vi blev ret hurtigt enige om at vi gerne vil holde holde et vinterbryllup, sandsynligvis februar 2018 (på trods af udbredt skepsis ved den ældre generation). Ingen af os har været til nogen bryllupper, og vi har derfor ingen praktisk erfaring at trække på omkring hvordan sådan noget reelt forløber udover vores forældres, som jo trods alt ikke er særlig up-to-date. 

 

Derfor vil jeg høre om der er nogen som selv planlægger eller har deltaget i vinterbryllup som måske vil dele lidt viden om hvordan det er blevet gjort i forhold til tid, også mht. fotografering osv. Vores umiddelbare ide var at blive gift omkring middag/umiddelbart over middag, holde noget receptionslignende noget, tage fotografering ved 2-3 tiden (DMI siger solen går ned ved 16 tiden i februar), og derefter tage til et feststed og holde en middag. Problemet med det forslag er at dem som vil blive inviteret til reception og middag vil være stort set det samme, og jeg kan ikke rigtig finde ud af om en reception derfor bare vil være 'fluff' og gæsterne derfor vil kede sig/opleve det som en utrolig lang dag. Alle inviterede vil have betydelig transporttid, så det er heller ikke muligt for dem lige at tage hjem. Alternativet er at blive gift om eftermiddagen og udelukkende have en middag, men så løber vi jo nok ind i nogle problemer i forhold til lys og fotografering. Eller hvad?

 

Så ja - Er der monstro nogen som har nogle input?

 

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dit første forslag om at holde reception efter vielsen efterfulgt af middag og fest er faktisk hvad de allerfleste gør og i størstedelen af tilfældene (dem jeg har været ude til) taler vi reception uden deltagelse af andre end dem der er med til selve festen. Det er klart at det nok ikke er så sjovt at holde receptionen udendørs i februar måned :)  men  folk vil absolut ikke kede sig af den grund.

Men så er er det med tidspunktet for vielsen og der syntes jeg du fokuserer for meget på fotograferingen. I bliver jo ikke gift af hensyn til fotograferingen og en god fotograf kan godt skabe gode billeder selvom der ikke er sol (og hvis det regner). Lad os nu sige at I bliver gift ved middagstid og så skal ud og fotograferes. Hvad skal gæsterne lave i den mellemliggende periode. De kan naturligvis tage til receptionen men så er I ude i at de er til reception fra kl. 13 og frem til middagen starter. Så kan det nemt komme til at virke som en sovepude for dem. Hvorfor ikke blive gift eksempelvis kl. 14 og så støde til receptionen senere.   

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ved heller ikke så meget om hvordan sådan en dag bør forløbe. Vi er også ved at planlægge et vinterbryllup, og vores tanker er indtil videre:

Vielse kl 14 og så hen til feststedet hvor der bliver serveret kaffe og te med små chokolader og små sandwichs. Derudover vil der være en varm kakaobar med div tilbehør (vi skal ikke have en dissideret reception, da det er de samme gæster som der skal med, ligesom med jer). Imens har vi tænkt at der skal være udklædning, med efterfølgende tøndeslagning for børnene, da det er den weekend der er fastelavn. Imens tager vi selv ud i parken og til en nærliggende mølle og bliver fotograferet. Ved 16 tiden, muligvis før, hvis værelserne er klar, er der indlogering på værelser for dem der skal overnatte. Kl 17 er der "velkomstdrink" aperitif inden middagen som vi regner med skal serveres 17.30. Vi skal have en 3 retters menu, men har endnu ikke besluttet om der skal være dessert og senere bryllupskage eller om desserten skal være bryllupskage. Så kommer der livemusik og natmad. I løbet af dagen vil vi pakke gaver ud som der er tid til det. Ved at der er de samme mennesker med til hele brylluppet, tænker vi at det frigiver lidt mere tid til gaveudpakning. Da vi syntes at det er respektløst over for gavegiverne, ikke at pakke gaverne op på dagen, som ellers er blevet en trend ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, diskobil said:

Dit første forslag om at holde reception efter vielsen efterfulgt af middag og fest er faktisk hvad de allerfleste gør og i størstedelen af tilfældene (dem jeg har været ude til) taler vi reception uden deltagelse af andre end dem der er med til selve festen. Det er klart at det nok ikke er så sjovt at holde receptionen udendørs i februar måned :)  men  folk vil absolut ikke kede sig af den grund.

Men så er er det med tidspunktet for vielsen og der syntes jeg du fokuserer for meget på fotograferingen. I bliver jo ikke gift af hensyn til fotograferingen og en god fotograf kan godt skabe gode billeder selvom der ikke er sol (og hvis det regner). Lad os nu sige at I bliver gift ved middagstid og så skal ud og fotograferes. Hvad skal gæsterne lave i den mellemliggende periode. De kan naturligvis tage til receptionen men så er I ude i at de er til reception fra kl. 13 og frem til middagen starter. Så kan det nemt komme til at virke som en sovepude for dem. Hvorfor ikke blive gift eksempelvis kl. 14 og så støde til receptionen senere.   

 

Hehe, jeg kan godt se når jeg læser det igen, at det virker som om fokus er primært på fotografering. Jeg har smuglæst med herinde i efterhånden en del år og jeg tror en af de ting som har siddet fast ved lignende tråde har været at folk har sagt man skal huske at prioritere tid til det, så det er nok summen af alle overvejelser som udmunder i fokuset der. Klokken 14 er en ret god ide - jeg har umiddelbart tænkt senere når jeg har tænkt formiddag. Min eneste bekymring ved at støde til og ikke tage direkte til en sådan reception er lige præcis om folk kommer til at føle at de bliver 'opbevaret'. Men omvendt vil det jo så komme til at ske under alle omstændigheder, og ideen var at servere bryllupskage mv. på det tidspunkt så der var et eller andet at underholde sig med... Bum bum...

 

Men tak for svaret :D

 

1 hour ago, Gliridae said:

Jeg ved heller ikke så meget om hvordan sådan en dag bør forløbe. Vi er også ved at planlægge et vinterbryllup, og vores tanker er indtil videre:

Vielse kl 14 og så hen til feststedet hvor der bliver serveret kaffe og te med små chokolader og små sandwichs. Derudover vil der være en varm kakaobar med div tilbehør (vi skal ikke have en dissideret reception, da det er de samme gæster som der skal med, ligesom med jer). Imens har vi tænkt at der skal være udklædning, med efterfølgende tøndeslagning for børnene, da det er den weekend der er fastelavn. Imens tager vi selv ud i parken og til en nærliggende mølle og bliver fotograferet. Ved 16 tiden, muligvis før, hvis værelserne er klar, er der indlogering på værelser for dem der skal overnatte. Kl 17 er der "velkomstdrink" aperitif inden middagen som vi regner med skal serveres 17.30. Vi skal have en 3 retters menu, men har endnu ikke besluttet om der skal være dessert og senere bryllupskage eller om desserten skal være bryllupskage. Så kommer der livemusik og natmad. I løbet af dagen vil vi pakke gaver ud som der er tid til det. Ved at der er de samme mennesker med til hele brylluppet, tænker vi at det frigiver lidt mere tid til gaveudpakning. Da vi syntes at det er respektløst over for gavegiverne, ikke at pakke gaverne op på dagen, som ellers er blevet en trend ;)

 

Det lyder som en rigtig fornuftig planlægning - så er I heller ikke ude i to forskellige steder som skal koordineres, som vi ellers også havde overvejet. Har i lang vej til feststedet fra kirken?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

6 hours ago, Lisevb said:

Det lyder som en rigtig fornuftig planlægning - så er I heller ikke ude i to forskellige steder som skal koordineres, som vi ellers også havde overvejet. Har i lang vej til feststedet fra kirken?

 

2 forskellige steder bliver simpelthen for dyrt for os, da vi har mange gæster. Men min søster gjorde det ved deres, hvilket gav god mening da de havde receptionen som et slags åbent hus arrangement. Hvis det er samme sted bliver det svært at "komme af med" alle receptionsgæsterne inden middagen.

 

Noget af det der altid skrider til et bryllup, ud fra hvad jeg har læst mig til, er tidsplanen. Vi har derfor fundet et lokale tæt på kirken. der er kun 2.3 km imellem. Jeg har også en tanke om at køre i hestevogn, så der skal helst ikke være for langt, da det vil blive for koldt. Fra feststedet er der 4.2 km ud til møllen hvor vi planlægger at få taget nogle billeder. Ved at der ikke er for langt mellem stederne, håber vi på at kunne nå det hele og samtidig have nok lys til at få taget billeder udendørs. Fordelen ved vintervejret, er at det tit er frost, med chance for en flot solnedgang. Og så vil vi have lys i mange af træerne, hvilket også giver et flot look. Du kan søge efter eksempler på pinterest.

 

Hvis I har langt imellem kirke og feststed, er der jo den mulighed at leje en bus som kører alle gæsterne samlet. Sådan en "party" bus kan jeg forestille mig skaber en god stemning.. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
21 hours ago, Lisevb said:

 

Hehe, jeg kan godt se når jeg læser det igen, at det virker som om fokus er primært på fotografering. Jeg har smuglæst med herinde i efterhånden en del år og jeg tror en af de ting som har siddet fast ved lignende tråde har været at folk har sagt man skal huske at prioritere tid til det, så det er nok summen af alle overvejelser som udmunder i fokuset der.


Det forstår jeg godt men man skal måske også overveje om nogle ikke fokuserer lidt for meget på fotograferingen eller rettere sagt den tid det tager. Jeg er ikke fotograf og bliver det aldrig :) Men jeg har aldrig forstået de brude og fotografer som taler om 2 timer til fotografering samtidig med at man taler om at man ikke ønsker opstillede billeder. Fordi jeg mener - og det er så kun min personlige holdning - at billederne gerne skulle afspejle dagen, herunder forløbet af dagen og de ting der sker. Bruger man flere timer på fotografering hvor man ligesom fjerner brudeparret fra det hele så bliver det mere en seance end en del af dagen. Når det så er sagt så er det helt sikkert sundt at brudeparret lige får mulighed for sunde sig undervejs og være lidt alene med den tid der går til fotografering. 

Jeg ankommer typisk selv til feststederne lige inden de første gæster ankommer og det jeg oplever når de kommer er at de hygger sig, mingler og så er der en forventningsfyldt glæde i forhold til brudeparrets senere ankomst.   
    

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

 

Fedt at I planlægger at blive gift i februar :) Vi skal også holde vinterbryllup - skal giftes d. 18. februar i år, så om lidt over en måned :)

 

Vi har valgt noget lignende den første ide du beskriver. Vi skal vies i kirken kl 12.00 og efter vielsen skal vi have taget nogle billeder. Derefter holder vi reception fra kl. 14-17 og derefter tager vi ud og får taget lidt flere billeder, Har en idé om at vi kan få taget nogle flotte billeder i solnedgangen - på det tidspunkt i februar går solen først ned ved 17.15-tiden, så derfor smutter vi fra receptionen kl 17.00 - på den måde kommer der også et naturligt afbræk (håber jeg), inden festen går i gang :) Selve middagen har vi sat til at starte kl. 18.30. Vi har valgt at få taget billeder af to omgange, for at få nogle ved højlys dag kl. ca. 13 og ved solnedgangstid omkring kl 17.15 - på den måde får vi to forskellige "settings". :)

Men jeg synes begge muligheder du kommer med, er gode. Hvis I vil nøjes med middag så kan I jo godt blive viet omkring kl. 14 og så tage ud og få taget billeder og derefter tage til feststedet - så kunne I jo sætte festen/middagen til at starte kl 17.00 :) I skal ikke være bekymret for at gæsterne kommer til at kede sig mens I er ude at få taget billeder, de skal nok få tiden til at gå med at snakke osv :) evt. kan de jo også bruge tiden til at finde deres værelse osv, hvis det er meningen de skal overnatte på feststedet.
 

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
On ‎14‎-‎01‎-‎2017 at 6:40 PM, frk-turkis said:

Vi har valgt noget lignende den første ide du beskriver.
 

 
Jeg sad faktisk og tænkte; Det har jeg set før fornylig så ja det ligner meget den første ide Lisevb beskriver :) Der kunne jeg sige det samme om fotografering som jeg har gjort ovenfor, men det er der ikke er grund til at gentage. Der er heller ikke nogen facitliste på hvordan man skal gøre det og det er jeres dag hvor gæsterne respekterer jeres ønsker men husk også at sæt jer i gæsternes sted :):) Jeg har oplevet selskaber hvor det enten har været tydeligt at flere gæster kedede sig op til middagens start eller hvor de har taget forskud på festen og de våde varer hvilket ikke altid er lige heldigt op til en 3-5 timers bryllupsmiddag :)   

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 8/1/2017 at 10:54 AM, fotofriberg.dk said:

Hej.

Tillykke med frieriet, det kommende bryllup og især Jeres kommende liv som ægtefolk :-) Glæd Jer :-)

 

Jeg skal ikke fortælle Jer, hvad der er vigtigst for Jer. Det er nemlig forskelligt. Jeg er slet ikke i tvivl om, at jeg somme tider er den vigtigste - og dyreste - person, som fotograf. I de fleste andre tilfælde er jeg bare en del af et godt team omkring brudeparret, hvor min rolle er at fotodokumentere brudeparrets skønne dag. Under alle omstændigheder går jeg ydmygt til opgaven.

 

I de sidste mange år har jeg fotograferet mellem 20 og 30 bryllupper hvert år, og er faktisk altid med fra vielsen til brudevals. Sommetider også fra forberedelserne. Og skønt jeg har oplevet at fotografere til ikke mindre end 3 kusiners bryllupper hver for sig, så er festerne, stemningerne og rammerne MEGET forskellige og unikke. Af de kommende 2 bryllupper, som jeg er inviteret til her i januar, bliver det ene par viet kl 13, det andet kl 15. De fleste vælger nok kl 14, hvor det er muligt. Rækkefølgen for parret er jo så ofte: Vielse --> Reception --> Brudebilleder --> Middag. Ofte går parret så stille og rolig lidt før fra receptionen. 

 

Det er også forskelligt, hvad der skal fotograferes. Et "kongebillede" af hele selskabet er bestemt en fotografisk udfordring i vintermørke, hvor der som regel er mange smukt klædte gæster, men som regel også meget koldt. Og en trods alt stram tidsplan. Men jeg er enig i at en professionel fotograf med professionelt udstyr kan få det bedste ud af en hver situation. I øvrigt kan en vinterdag være temmelig oplyst - hvis der er et smukt snedække :-)

 

Men pointen er også, at en bryllupsfotograf aner intet om vejr og lys på forhånd - hverken sommer eller vinter. Stor erfaring gør, at de fleste også sagtens kan håndtere dette og få de gode ideer spontant. Modsætningen er et landskabsbillede, som jeg lavede af nogle vindmøller. Det er gået det billede rigtig godt, men jeg ventede i 4 uger på, at lyset, tiden og vindretningen var, som jeg ønskede det :-)

 

PS

I modsætning til, hvad mange måske tror, så er det værste lys for en fotograf: en sommerdag med sol midt på dagen fra en skyfri himmel!

(eller 1. generations energi-pærer på feststedet)

 

Mange tak for svaret - det hjælper virkelig at høre fra en fotograf at evt. elendigt, mørkt februar vejr altså godt kan håndteres hvis altså fotografen kan sit kram. Så behøver jeg ikke kalkulere med fotografering på helt samme måde :) 

 

On 14/1/2017 at 6:40 PM, frk-turkis said:

 

Fedt at I planlægger at blive gift i februar :) Vi skal også holde vinterbryllup - skal giftes d. 18. februar i år, så om lidt over en måned :)

 

Vi har valgt noget lignende den første ide du beskriver. Vi skal vies i kirken kl 12.00 og efter vielsen skal vi have taget nogle billeder. Derefter holder vi reception fra kl. 14-17 og derefter tager vi ud og får taget lidt flere billeder, Har en idé om at vi kan få taget nogle flotte billeder i solnedgangen - på det tidspunkt i februar går solen først ned ved 17.15-tiden, så derfor smutter vi fra receptionen kl 17.00 - på den måde kommer der også et naturligt afbræk (håber jeg), inden festen går i gang :) Selve middagen har vi sat til at starte kl. 18.30. Vi har valgt at få taget billeder af to omgange, for at få nogle ved højlys dag kl. ca. 13 og ved solnedgangstid omkring kl 17.15 - på den måde får vi to forskellige "settings". :)

Men jeg synes begge muligheder du kommer med, er gode. Hvis I vil nøjes med middag så kan I jo godt blive viet omkring kl. 14 og så tage ud og få taget billeder og derefter tage til feststedet - så kunne I jo sætte festen/middagen til at starte kl 17.00 :) I skal ikke være bekymret for at gæsterne kommer til at kede sig mens I er ude at få taget billeder, de skal nok få tiden til at gå med at snakke osv :) evt. kan de jo også bruge tiden til at finde deres værelse osv, hvis det er meningen de skal overnatte på feststedet.
 

 

Uh endnu et vinterbryllup - du har vel ikke en planlægningstråd som jeg kan kigge i? Jeg synes der er langt mellem erfaringerne til sådan et, så det ville være fedt med lidt inspiration :)

 

Jeg tror vi ender ud med med 13.30 eller 14 for vielse, for når nu sandheden skal frem er der ingen af os der ligefrem nyder fotografering. - Og jer virkelig nervøs for der i min familie ville blive kigget skævt til hvis vi er længere tid væk etc. Vi satser på at kunne klemme et par timers reception m. bryllupskage ind inden middag ved 18. tiden - men det hele er stadig på idé-stadiet. Det feststed vi lige nu kigger på, ligger en halv times kørsel fra kirken, så det skal der også kalkuleres med....

 

20 minutes ago, diskobil said:

 
Jeg sad faktisk og tænkte; Det har jeg set før fornylig så ja det ligner meget den første ide Lisevb beskriver :) Der kunne jeg sige det samme om fotografering som jeg har gjort ovenfor, men det er der ikke er grund til at gentage. Der er heller ikke nogen facitliste på hvordan man skal gøre det og det er jeres dag hvor gæsterne respekterer jeres ønsker men husk også at sæt jer i gæsternes sted :):) Jeg har oplevet selskaber hvor det enten har været tydeligt at flere gæster kedede sig op til middagens start eller hvor de har taget forskud på festen og de våde varer hvilket ikke altid er lige heldigt op til en 3-5 timers bryllupsmiddag :)   

 

Heh, diskobil, jeg fik lige et helt nyt perspektiv på min ide om en champagnebuffet til reception sammen med bryllupskagen.... Måske en tand for festligt alligevel - det kan godt ske det skal genovervejes :floejt:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu var det jo ikke ment som en "partykiller" :) De gange jeg har oplevet at folk har taget forskud der har det typisk været øl-drikkere uden at det dog er noget jeg har interesseret mig voldsomt for :) Syntes  da bare I skal kaste jer ud i "buffeten".

Og ja 2-3 timers reception er rigeligt. Langt de fleste vælger at blive gift ved 13-14 tiden, holde reception hvorefter de går  til bords kl. 18 måske 18.30 efter en kort velkomstdrink. Brudeparret har så været ude og blive fotograferet lige efter kirken hvorefter de støder til receptionen og der - måske - serveres  bryllupskage eller også forlader de receptionen før de andre. Det sidste kan være en god ide hvis der er gæster med som ikke skal med til festen om aften da det er en god måde at sige farvel til dem på.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
On 16/1/2017 at 11:32 AM, Lisevb said:

 

Uh endnu et vinterbryllup - du har vel ikke en planlægningstråd som jeg kan kigge i? Jeg synes der er langt mellem erfaringerne til sådan et, så det ville være fedt med lidt inspiration :)

 

 

Jo, jeg har en planlægningstråd, men har bare ikke været så god til at skrive i den... Men vi har lavet en masse ting, så har lige lagt billeder op af nogle af dem, inde i tråden - så må du se om der er noget der kan bruges. :) Jeg skal nok lægge nogle billeder op af bordene og festsalen når den er pyntet op, osv.  :)

Redigeret af frk-turkis
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer