Charlie-B

Navneændring

25 indlæg i dette emne

Sagen er den at min kæreste og jeg var blevet enige om at vi skulle hedde mit efternavn til mellemnavn og hans mellemnavn til efternavn. Vi ville dog ikke kunne lave ændringen med det samme til brylluppet, men være nødt til at vente til den nye navnelov trådte i kraft, da denne kombination ikke er tilladt med de nye regler. Det havde jeg nu affundet mig med, og glædede mig bare til den nye lov endelig skulle vedtages...

Men hvad sker der så?? De vælger selvfølgelig at udskyde loven!!! :bearhug:

Så nu er vi i syv sind.... Skal vi vente på at de muligvis vil prøve at gennemføre loven senere, eller skal vi finde på en ny navne-kombination???

Problemet er bare, at vi synes at den kombination vi var blevet enige om, er den eneste der lyder godt med vores navne... Så hvad gør vi nu???

Lige nu er det hele bare blevet møg-irriterende, for jeg kan virkelig ikke se nogen løsning på vores problem.. :boohoo:

Er der nogle af jer andre der også har fået samme problem, eller er vi bare super-uheldige???

Knus, Charlie

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja, men ikke nødvendigvis ens ægtefælles mellemnavn til efternavn - det er det, som vi også gerne vil.. vi vil slette begge vores efternavne og så hedde min kærestes mellemnavn til efternavn... men den går ikke med den nuværende navnelov... dér skal vi spørge de mennesker om lov, der hedder noget der LYDER som hans efternavn..

Jeg hader den nuværende navnelov...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

På civilretsdirektoratet (http://www.civildir.dk/) har jeg hentet følgende:

Man kan ikke antage sin ægtefælles mellemnavn i forbindelse med ægteskab, kun ægtefællens efternavn.

Du kan få nærmere oplysning om reglerne for ændring af navn i forbindelse med ægteskab ved henvendelse til vielsesmyndigheden.

OG

Man kan i forbindelse med vielse antage ægtefællens eget efternavn som giftenavn, sådan at begge parter får samme efternavn.

Man kan ikke med hjemmel i navneloven antage ægtefællens mellemnavn.

0

Del dette indlæg

Ja, men ikke nødvendigvis ens ægtefælles mellemnavn til efternavn - det er det, som vi også gerne vil.. vi vil slette begge vores efternavne og så hedde min kærestes mellemnavn til efternavn... men den går ikke med den nuværende navnelov... dér skal vi spørge de mennesker om lov, der hedder noget der LYDER som hans efternavn..

Jeg hader den nuværende navnelov...

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vi ved... min kæreste må slette sit efternavn fordi andre i familien har gjort det samme - hans oldemor hed mellemnavnet til efternavn... så prøv at undersøg om ikke andre i jeres familie har brugt mellemnavnet som efternavn.... det blev vores smuthul...

Good luck :bearhug:

0

Del dette indlæg

Vi har skam undersøgt navnets historie, men desværre er det en generation for langt tilbage at det sidst er brugt som mellemnavn.. :boohoo:

Og jeg har altså ikke den store lyst til at hedde et ikke særlig kønt -sen navn til efternavn (hans nuværende efternavn).

Men nu har jeg skrevet en mail til ministeriet for at høre om de vil prøve at få gennemført den nye lov, eller om de helt har droppet den. Skal nok give en melding når jeg får besked.

:bearhug: Charlie

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi står i sammen situation.. Vi hedder Egholm til MELLEMNAVN i vores familie og vi ville så gerne have det som efternavn, men pga navneloven har vi ikke kunnet endnu (også fordi det ikke har været i familien som efternavn øv bøv) Så jeg var også dybt skuffet da jeg fandt ud af at der er nogen sippede mennesker som har forlangt den nye navnelov udskudt eller helt fjernet.. ja nu får jeg nok nogen over nakken, men jeg synes det er en lidt plat undskyldning at vi med den nye navnelov vil "sige farvel til fordumstider med den stolte danske navnetradition" Vi kan kalde vores børn alt mulig mærkeligt og købe et efternavn som Skrammer Sølvguitar, hvorfor i alverden kan det så ikke også være muligt at bruge et navn der allerede er i familien!! Ja jeg undres...

0

Del dette indlæg

Vi er også igang med navne ændringer! Jeg hed først H. Brink pedersen. Nu hedder jeg så H. Brink. Det kan jeg da min mor hed brink til efternavn. Min kæreste hedder P. Fjeldsted Rasmussen.

Vi Ville så gerne hedde Brink Fjeldsted meeeen nej.. Vi kan ikke få hans mellemnavn som efternavn da det ikke kan spores som et efternavn (Mon vi kan det med den ne navnelov?)

Nå men nu vil vi så hedde Fjeldsted Brink. Det er egentlig lidt mærkeligt for mig da jeg altid har troet at jeg ville komme til at hedde mandens efteravn...

Men vi er ved at vende os til tanken. Jeg er glad for at vi får de samme navne så vores forhåbentlig kommende børn kan hedde det samme som os begge....

HeidiB

0

Del dette indlæg

Hej Heidi.

Hvis dennye navnelov bliver vedtaget som lovforslaget er lavet nu, så vil det være muligt at tage et mellemnavn (også selvom det aldrig har været et efternavn før) til efternavn, og I vil kunne få den kombination i helst vil. Det er præcis det samme der er tilfældet for min kæreste og mig.

Jeg har endnu ikke hørt noget fra ministeriet, men skal nok vende tilbage lige så snart de giver lyd fra sig.

:bearhug: Charlie

0

Del dette indlæg

Okay, nu er forvirringen da total!!!

Har lige læst på BT's hjemmeside at navneloven forventes vedtaget på tirsdag?????!!

Hvordan hænger det lige sammen med, at den skulle være blevet udskudt??

Læs mere på:

http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=367880/

Nå, men måske skal man bare vente til tirsdag og så se hvad der sker... Det ville jo være fantastisk hvis den rent faktisk blev vedtaget nu. :yeah:

Update: Det står nu i alle det store aviser at navneloven forventes vedtaget på tirsdag, dog med nogle få ændringer. Så vidt jeg kan se burde det dog stadig være muligt at tage sit nuværende mellemnavn som efternavn.

Se mere:

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=382472

Redigeret af Charlie-B
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

BT skriver nu:

"Kun efternavne, der bæres af flere end 2000 personer skal frit kunne tages. Familieministeren bøjer sig efter kritik af den nye navnelov.

Kun hvis et efternavn bæres af flere end 2000 personer kan det frit tages af andre. Efter voldsom kritik de seneste uger er familie- og forbrugerminister Lars Barfoed (K) parat til at begrænse mulighederne i den nye navnelov. Det betyder, at cirka 160 efternavne frigives ved lovens vedtagelse, mens det oprindelig drejede sig om cirka 315 navne.

- Regeringen fastholder hele grundlaget for navneloven, der skal give folk bedre mulighed for at tage det navn, de måtte ønske. Det har dog været vigtigt for regeringen at tage hensyn til den bekymring, der de seneste uger er kommet til udtryk i pressen og ved personlige henvendelser, når det drejer sig om yderligere at sikre særligt beskyttelsesværdige efternavne, udtaler Lars Barfoed i en pressemeddelelse."

0

Del dette indlæg

Hej Heidi!

Så længe I stadig ønsker at tage din mands mellemnavn til efternavn er det bedøvende ligegyldigt hvor mange der hedder det navn. Tallet er kun aktuelt hvis man ønsker at tage et navn man ikke selv har hverken som mellemnavn eller efternavn. Hvis loven bliver vedtaget i den udgave som jeg har læst (og jeg er altså ret sikker på at det er den udgave de vedtager på tirsdag) så er det nok for jer at fremvise din mands dåbsattest (eller fødselsattest eller navnebevis eller hvad I nu har) hvor der står at han hedder Fjeldsted Rasmussen. Så kan han få slettet sit efternavn (Rasmussen), da det med den nye lov bliver muligt at tage et mellemnavn som efternavn (altså ligegyldigt hvor mange der hedder det), og så kan du tage hans, nu nye, efternavn (Fjeldsted) og han kan tage dit efternavn til mellemnavn.

Puha - det blev en lang smøre - håber du forstår det... :birthday: Ellers bare skriv en pm så skal jeg prøve at forklare det lidt bedre.

Og så forresten husk at loven først træder i kraft til april, så man kan ikke få lavet ændringerne før da.

:denmarkflag: Charlie

0

Del dette indlæg

Hej med jer,

Vi er vist ret mange der venter på den ny navnelov.

Min mand og jeg vil gerne hedde begge vores efternavne sat sammen med et bindestreg.

Det er fordi jeg har en datter med mit navn og han har 2 børn med hans efternavn. Hvis vi så kombinerer disse navne - så er det somom vi -symbolsk- hænger sammen som én familie.

Lige nu koster bindestregen kr. 3000. Så præsten foreslog at vi skulle beholde vores nuværende navne og så ændre det når det bliver gratis iflg. ny navnelov.

Meeeen - vi snyder altså :denmarkflag:

Vi er begge begyndt at underskrive os med begge vores navne inkl bindestreg.

Hilsen

Bettina B-V

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi er i sammen båd. Vi glæder os også til den nye navnelov. Gad vide hvor mange der stiltiende i hele landet går med den samme idé?

Jeg tror slet ikke der er så mange af dem, der vil have et helt nyt navn, som de ikke har nogen forbindelse til overhovedet, som folk tror?

Så det er noget ØV, de sætter navneloven i bero pga. det (i hvert fald for os andre). Der bare gerne vil bruge vores familienavne på en måde, der nu ikke er tilladt (og som der ikke er nogen logik i)

0

Del dette indlæg

Hej Heidi!

Så længe I stadig ønsker at tage din mands mellemnavn til efternavn er det bedøvende ligegyldigt hvor mange der hedder det navn. Tallet er kun aktuelt hvis man ønsker at tage et navn man ikke selv har hverken som mellemnavn eller efternavn. Hvis loven bliver vedtaget i den udgave som jeg har læst (og jeg er altså ret sikker på at det er den udgave de vedtager på tirsdag) så er det nok for jer at fremvise din mands dåbsattest (eller fødselsattest eller navnebevis eller hvad I nu har) hvor der står at han hedder Fjeldsted Rasmussen. Så kan han få slettet sit efternavn (Rasmussen), da det med den nye lov bliver muligt at tage et mellemnavn som efternavn (altså ligegyldigt hvor mange der hedder det), og så kan du tage hans, nu nye, efternavn (Fjeldsted) og han kan tage dit efternavn til mellemnavn.

Puha - det blev en lang smøre - håber du forstår det...  :bearhug:  Ellers bare skriv en pm så skal jeg prøve at forklare det lidt bedre.

Og så forresten husk at loven først træder i kraft til april, så man kan ikke få lavet ændringerne før da.

:blush:  Charlie

<{POST_SNAPBACK}>

I april næste år??? Øv... kan man mon få dispensation om at hedde det indtil navneloven træder i kraft så??

:bearhug:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

den har vi også været igennem i sidste uge.......

Min kæreste har et mellemnavn som hans mormor hed før hun blev gift )det står altså på hendes dåbsattest.

For at vi kan ændre det til efternavn..... skal Peters mor nu slette det sidste efternavn på sin dåbsattest....... så hendes efternavn blir det mellemnavn vi gerne vil hedde.... ellers koster det 3000,- ved kasse et og tager et årti at blive færdigbehandlet....

Men svigermor er nu gæv..... så det har hun lige klaret!! Og vupti kan vi få mellemnavnet som efternavn. Jeg juble nu ikke før det står på papiret .

:blush: Jannie

0

Del dette indlæg

den har vi også været igennem i sidste uge.......

Min kæreste har et mellemnavn som hans mormor hed før hun blev gift )det står altså på hendes dåbsattest.

For at vi kan ændre det til efternavn..... skal Peters mor nu slette det sidste efternavn på sin dåbsattest....... så hendes efternavn blir det mellemnavn vi gerne vil hedde.... ellers koster det 3000,- ved kasse et og tager et årti at blive færdigbehandlet....

Men svigermor er nu gæv..... så det har hun lige klaret!! Og vupti kan vi få mellemnavnet som efternavn. Jeg juble nu ikke før det står på papiret .

:blush: Jannie

<{POST_SNAPBACK}>

Det er lige præcis det, at Christians far IKKE vil... :bearhug:
0

Del dette indlæg

Nu har de sgu udskudt det igen!!! Ja, undskyld mit sprog, men det er da bare møg-irriterende!!!! :angry1:

Heldigvis er det vist kun udskudt et par dage, men for pokker da.... Kan de dog ikke bare tage sig sammen og så få den navnelov vedtaget!!!

Læs mere:

http://www.bt.dk/politik/artikel:aid=368658/

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer